SSD hittas inte i Win 7 x64 installation trots SATA-drivrutiner?

Permalänk

SSD hittas inte i Win 7 x64 installation trots SATA-drivrutiner?

Dator: Acer Aspire TimeLineX 3830TG (BIOS: 1.12, "senaste")
SSD: Kingston v300 120GB (F/W: Stock?)
OS: Windows 7 Professional N m. SP1 x64 Svensk (Dreamspark/MSDNAA) [via extern DVD-läsare via USB]

Hej!

Hade tidigare märkliga problem med min förra SSD (se llänk).

Fick dock denna utbytt (heder åt Inet!) och ska nu installera Win 7 på min nya SSD.
Med min förra SSD klonade jag helt enkelt återställningspartitionen från min förra HDD till min SSD och sen körde den och då fungerade allt perfekt.
Nu måste jag dock installera från "scratch" från en DVD och nu börjar h*vetet igen med den här datorn.

SSD:n hittas IBLAND (uppdatering!) i BIOS inte alltid, SATA-läge i BIOS är AHCI (även testat med IDE) men installationsprogrammet hittar inte hårddisken även om BIOS gör det. Försökt att manuellt ladda in SATA-drivrutiner och prövat med följande från Acers hemsida när jag väljer min modell:

AHCI - Intel SATA AHCI Driver 10.1.2.1004 2011/04/14
AMT - Intel iAMT Driver 7.0.0.1144 2011/04/14
Chipset - Intel Chipset Driver 9.2.0.1021 2011/04/14

Extraherat .exe filerna där det har gått och hittar drivrutiner för "Intel 6 Series/C200 Series Chipset Family 6 Port SATA AHCI Controller" samt flera drivrutiner för chipset som jag har som rör SATA men hittar fortfarande ingen SSD när den läst in drivrutinerna.

Även prövat "Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) RAID Driver" men samma sak där, hittar ingen SSD.

Prövat att formatera disken innan i Ubuntu i NTFS och även testat oformaterat men skapat en GPT-partitionstabell, oavsett hittar installationsprogrammet ingen SSD.

SHIFT+F10 under installationen som öppnar en kommandoprompt och "diskpart" säger samma sak, det hittas ingen disk eller finns ingen disk att välja.

Är så trött att sk*ten inte fungerar, trodde allt var löst när jag fick en ny SSD men inte.
Även testat att "slipstreama" alla drivrutiner ovan i en installationsskiva men det fungerar inte heller.

Tacksam för hjälp - TheSwede86

---

Edit 1:

Har ett annat problem med, det tar jättelång tid att komma förbi POST och ibland laddas inte DVD:n (relativt ofta).
Datorn bara står med svart skärm och gör ingenting efter POST, även jag manuellt väljer via "F12" att boota från DVD-enheten.
Testat att via "Windows 7 USB/DVD Download Tool" skapa en USB att köra ifrån istället för DVD-enheten, är samma sak där som jag beskrev för DVD-enheten.

Testat med två olika utgåvor av Win 7 Pro x64, en från Digitalriver (Sweclockers guide för att installera Win 7 från USB) och en från mitt Dreamspark (tidigare "MSDNAA") konto. Även testat olika USB-portar.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.