Chromecast - Googles nya medialösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zånkt:

Hdmi-cec är svaret.
Jag kan pausa och annat med förstärkardosan eller tvdosan.

Funkar CEC med den gamla chromecasten?
Jag får det inte att funka, en funktion som jag definitivt saknar.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@xfade: Det gör det. Men på tvn får jag slå på funktionen.

Vad har du för TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zånkt:

@xfade: Det gör det. Men på tvn får jag slå på funktionen.

Vad har du för TV?

Kör med en LG plasma, CEC funkar fint med raspberryn + codi.
Men inte med CC.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@Zånkt:

Har inte det på gamla Tvn i sovrummet
I vardags rummet kör jag HTPC+Boxee... så där har jag inget problem med fysiska fjärrkontroller...

Permalänk

Jag har funderingar på att skaffa en CC2 eftersom min smarttv från Sony är ingen höjdare. Vad jag förstår styr man allt ifrån mobilen/plattan?

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Funkar CEC med den gamla chromecasten?
Jag får det inte att funka, en funktion som jag definitivt saknar.

Det funkar med min gamla cc på både min philips tv med yamaha receiver och Andersson

Skrivet av 0n0ffknappen:

Jag har funderingar på att skaffa en CC2 eftersom min smarttv från Sony är ingen höjdare. Vad jag förstår styr man allt ifrån mobilen/plattan?

Ja eller datorn.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en Chromcast Audio nu, tänkte ta min lastgamla stereo (~10 år) och sätta in i, men den är stor, och har således inte så hög WAF (wife acceptance factor), så jag funderar nu på om det skulle vara bättre att köpa ett par hyffsade datorhögtalare och koppla in den i.

Kommer det fungera?
Är det något speciellt som jag bör tänka på?

Permalänk
Medlem

Kort fråga : Jag kör allt via receivern till TVn och undrar om man kan koppla Chromecast till en Receiver eller måste det gå via TVn på en egen HDMI kanal?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kort fråga : Jag kör allt via receivern till TVn och undrar om man kan koppla Chromecast till en Receiver eller måste det gå via TVn på en egen HDMI kanal?

Jag har inte provat själv men vet andra som kopplar Chromecasten direkt i recievern och det funkar för dom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kort fråga : Jag kör allt via receivern till TVn och undrar om man kan koppla Chromecast till en Receiver eller måste det gå via TVn på en egen HDMI kanal?

Fungerar om du har en "modern" reciever. Behöver stödja något protokoll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Kort fråga : Jag kör allt via receivern till TVn och undrar om man kan koppla Chromecast till en Receiver eller måste det gå via TVn på en egen HDMI kanal?

Fungerat utmärkt med Chromecast1 så borde inte vara nått hinder för 2an. Jag strömförsörjer med en gammal mobilladdare eftersom reciverns USB-uttag inte gav tillräckligt med spänning/ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har inte provat själv men vet andra som kopplar Chromecasten direkt i recievern och det funkar för dom!

Skrivet av Ibymafayhas:

Fungerar om du har en "modern" reciever. Behöver stödja något protokoll.

Skrivet av anon76929:

Fungerat utmärkt med Chromecast1 så borde inte vara nått hinder för 2an. Jag strömförsörjer med en gammal mobilladdare eftersom reciverns USB-uttag inte gav tillräckligt med spänning/ström.

ubbe1

Tack för svaren. Jag tror jag har en Yamaha RX-V379 och det borde väl räknas som hyfsat modern?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag testade igår att skicka en 1080p-MKV till Chromecasten (1) och den spelade till min förvåning upp den alldeles utmärkt.

Finns det någon smidig genomgång på EXAKT vad Chromecast 1 och 2 kan spela upp egentligen? Jag har förstått att AC3-ljud inte går, utan att den helst vill ha ljudet i AAC, men jag vet inte vilka videoinställningar den klarar.

Jag trodde t.ex. INTE att den kunde spela MKV, men det var tydligen inget problem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Gör en liten instickare här.

Jag har aldrig direkt haft en tanke på det här med chromecast tidigare eller känt behovet av det och nu förra veckan efter min aktiva hdmi adapter till min nexus 7 började glappa funderade jag på en ny lösning för att spela upp media smidigt på min tv.

Jag kom direkt in på googles nya chromecast och satt i start groparna ett dygn innan jag valde slå till beställa den jag har nu haft den mindre än ett dygn, MEN vilken dröm det är det funkar så extremt bra det e så värt pengarna man betalar för det helt enkelt sjukt bra produkt och det krävs ganska mycket för att imponera på en när man levt i teknik världen med dyra teknik saker i många år men ibland så kan man bli förvånad även av saker som inte kostar något direkt och som revolutionerar lite hur man gör saker.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Dum fråga, måste den där adaptern som ingår sitta i vägguttaget hela tiden när man kör CC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Dum fråga, måste den där adaptern som ingår sitta i vägguttaget hela tiden när man kör CC?

Ja för den måste ju få ström på något sätt, det skulle ju kunna gå att ge tillräckligt med ström till sådant via endast hdmi porten men i de här fallet har dom valt att inte göra de, diskussion kring de kan läsas här:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2384480

Läser man där verkar det ha något med implementationen att göra av MHL och säkert kanske något annat problem där dom då valt att ta vägen och köra med ström på alternativt säkert sätt som dom vet fungerar.

Du har ju dock valet att koppla in den via usb kabeln bak på tvn tex så när du stänger av tvn stängs också CC av.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Ångrar inte mitt köp av chromecasten. Mest använda prylen i hemmet efter telefonen. Kör i princip bara netflix men även material som jag har på driven via appen localcast.

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Ja för den måste ju få ström på något sätt, det skulle ju kunna gå att ge tillräckligt med ström till sådant via endast hdmi porten men i de här fallet har dom valt att inte göra de, diskussion kring de kan läsas här:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2384480

Läser man där verkar det ha något med implementationen att göra av MHL och säkert kanske något annat problem där dom då valt att ta vägen och köra med ström på alternativt säkert sätt som dom vet fungerar.

Du har ju dock valet att koppla in den via usb kabeln bak på tvn tex så när du stänger av tvn stängs också CC av.

Ok, tack för svaret

Permalänk
Medlem

Jag har nu ersatt min chromecast 1:gen med en chromecast 2:gen.
Tycker den nya fungerar betydligt bättre.
Hade ett irriterande problem med den gamla att det inte gick att komma åt, efter att den varit på ungefär 15min. Då fick man lov att starta om den med att rycka ur USB kontakten, och sätta i igen.

Detta problem har jag inte upplevt med den nya. Sedan att den börjar spela upp betydligt snabbare och stöder 5Ghz ac gör att jag tycker det är värt att uppgradera från 1:à gen.

Passade även på att införskaffa en chromecast audio. Även den fungerar klanderfritt.

Permalänk
Avstängd

5.1 på Netflix och HBO? Alltså med version 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Svarar mig själv. Ja, den har stöd för Dolby Digital Plus.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur mycket bättre räckvidden på WiFi:et är med nya chromecasten? Har 1an idag och den fungerar sådär i vårt hus.

Permalänk
Avstängd

Har min en halvmeter från routern. Bakom receivern i en hylla i stereobänken så plussa på med minst 1 meter. Fungerar sömnfritt på 5Ghz (ac).

Permalänk
Medlem

Media bibliotek?

Undrar om chromecast lämpar sig bra som för detta ändamål, är det plex som gäller i så fall?
Kör idag med en rpi2 openelec med allt lagrat på NASn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

@bärplockaren: Om du gillar att bara få Stereo ljud så är svaret ja.

Känns lite som att vara ensam om att vilja ha bra ljud med vissa media. Hur använder ni andra eran Chromecast? Till köks och sovrums TV eller Vardagsrums TV med inbyggda högtalare/Soundbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

@bärplockaren: Om du gillar att bara få Stereo ljud så är svaret ja.

Känns lite som att vara ensam om att vilja ha bra ljud med vissa media. Hur använder ni andra eran Chromecast? Till köks och sovrums TV eller Vardagsrums TV med inbyggda högtalare/Soundbar?

Jag har min inkopplad till sovrums tv. Jag kör ljudet via tv:ns inbyggda högtalare.

Chromecast audion har jag inkopplad till AUX-ingången på en gammal 70-tals retro stereo.
Fick förvisso löda ihop en egen kabel med 3.5mm stereo propp i ena änden, och en 5-polig DIN-kontakt i andra änden av kabeln. Men det fungerar kanon 😄

Permalänk
Medlem

@Kskolle
Hade tänkt ha den i sovrummet så då spelar ljudet mindre roll.

Men hur funkar det om man ser på ett avsnitt på en TV-serie, hoppas nästa avsnitt igång automatiskt eller är man tvungen att starta nästa avsnitt manuellt?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hejsan allihopa! Tänkte höra om ni kan lösa mitt problem innan jag sprängs. Jag har två CC hemma, en 1st gen och en 2nd gen. Dom har alltid funkat som dom ska, ändå tills jag blev med iPhone. Går fin fint att ställa en båda cc med iphonen efter att man resetat dom, och det står att dom är färdiga att casta till. Men i cc appen dyker ingen av dom upp under fliken enheter, men i tex youtube dyker cast loggan upp men händer inget på tvn när man försöker casta till den och efter en stund spelas klippet upp som vanligt på telefonen. Kan tillägga att det funkar kalas på frugans Samsung s5, även fast setup är gjord på iphonen.

Har prövat att reseta båda CC, starta om telefonen, avinstallera cc appen och installera igen, startat om routern och låtit den vara avstängd en stund, kopplat dom med extern ström istället för USB från tvn. Jag håller på att tappa besinningen, dessa Chromecasts används dagligen, speciellt på kvällen, och vill verkligen få det att lira med äpplet så slipper jag köpa Apple tv...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewmpz:

Hejsan allihopa! Tänkte höra om ni kan lösa mitt problem innan jag sprängs. Jag har två CC hemma, en 1st gen och en 2nd gen. Dom har alltid funkat som dom ska, ändå tills jag blev med iPhone. Går fin fint att ställa en båda cc med iphonen efter att man resetat dom, och det står att dom är färdiga att casta till. Men i cc appen dyker ingen av dom upp under fliken enheter, men i tex youtube dyker cast loggan upp men händer inget på tvn när man försöker casta till den och efter en stund spelas klippet upp som vanligt på telefonen. Kan tillägga att det funkar kalas på frugans Samsung s5, även fast setup är gjord på iphonen.

Har prövat att reseta båda CC, starta om telefonen, avinstallera cc appen och installera igen, startat om routern och låtit den vara avstängd en stund, kopplat dom med extern ström istället för USB från tvn. Jag håller på att tappa besinningen, dessa Chromecasts används dagligen, speciellt på kvällen, och vill verkligen få det att lira med äpplet så slipper jag köpa Apple tv...

Skickades från m.sweclockers.com

Du råkar inte ha både 5Ghz och 2,4Ghz trådlöst nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag testade igår att skicka en 1080p-MKV till Chromecasten (1) och den spelade till min förvåning upp den alldeles utmärkt.

Finns det någon smidig genomgång på EXAKT vad Chromecast 1 och 2 kan spela upp egentligen? Jag har förstått att AC3-ljud inte går, utan att den helst vill ha ljudet i AAC, men jag vet inte vilka videoinställningar den klarar.

Jag trodde t.ex. INTE att den kunde spela MKV, men det var tydligen inget problem.

/hulle.

https://developers.google.com/cast/docs/media

Video codecs

  • H.264 High Profile Level 4.1 (the processor can decode up to 720/60 or 1080/30)

  • VP8

Audio codecs

  • HE-AAC

  • LC-AAC

  • MP3

  • Vorbis

  • WAV (LPCM)

  • FLAC

Audio passthrough

  • AC-3 (Dolby® Digital™ audio technology)

  • E-AC-3 (EC-3, Dolby® Digital Plus™ audio technology)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Du råkar inte ha både 5Ghz och 2,4Ghz trådlöst nätverk?

Det var en utmärkt fråga, är inte så vass på nätverk men ser mig som kunnig inom teknik och datorer annars. Har 100/100 från BBB med en zyxel router dom skickade med (P2812hnu-F1 vt). Tycker bara det är underligt när det funkar klockers på android men inte iOS.

Skickades från m.sweclockers.com