Permalänk
Medlem

cat5e till hemmanätverk.

Tänkte köpa mig några Cat5e kablar, jag har 200\100 hemma med både gigabitrouter och switch. tänkte dra en 25 meters kabel från uttaget i väggen till switchen, där imällan är en liten kabel till routern. (Hur hastigheten ser ut på routern skiter jag i, då jag sitter i switchen) Jag tänkte också dra en kabel från switchen till min htpc, även där en cat5e.

Kommer jag behöva en 1m cat5e till min dator? Eller kommer jag klara mig på en "vanlig" kabel?

Dum fråga: Kommer cat5e från uttaget göra någon skillnad? jag har en "vanlig" 50 meters nu.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med vanlig? Cat5e är ju mer eller mindre standard?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vad menar du med vanlig? Cat5e är ju mer eller mindre standard?

Just nu har jag en 5 år gammal kabel, kommer inte ihåg fabrekat eller liknande. Har fått för mig att cat5e är dem bästa kablarna man kan ha? Är jag helt felinformerad då?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lolrazz:

Just nu har jag en 5 år gammal kabel, kommer inte ihåg fabrekat eller liknande. Har fått för mig att cat5e är dem bästa kablarna man kan ha? Är jag helt felinformerad då?

Läs på kabeln och se vad du har för något först?

5e är inte det bästa, nej.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Läs på kabeln och se vad du har för något först?

5e är inte det bästa, nej.

Vad finns det som är bättre då?

Permalänk
Medlem

CAT 7 finns men förstår inte varför vara så centrerad runt vilken kabel? Cat 5e räcker till 1000 Mbit

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

CAT 7 finns men förstår inte varför vara så centrerad runt vilken kabel? Cat 5e räcker till 1000 Mbit

Okej, bra! Jag har en Netgear Prosafe 8 gs108 switch. Borde den räcka då?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av lolrazz:

Tänkte köpa mig några Cat5e kablar, jag har 200\100 hemma med både gigabitrouter och switch. tänkte dra en 25 meters kabel från uttaget i väggen till switchen, där imällan är en liten kabel till routern. (Hur hastigheten ser ut på routern skiter jag i, då jag sitter i switchen) Jag tänkte också dra en kabel från switchen till min htpc, även där en cat5e.

Kommer jag behöva en 1m cat5e till min dator? Eller kommer jag klara mig på en "vanlig" kabel?

Dum fråga: Kommer cat5e från uttaget göra någon skillnad? jag har en "vanlig" 50 meters nu.

Får man fråga varför du har en router efter switchen om du ändå tänker koppla datorn och HTPCn i swithcen?

Svar på din fråga, CAT 5e räcker bra i dagsläget men ska du dra på ett ställe där det är svårt att dra eller otillgängligt så kan det vara en idé att dra CAT 6 för att klara eventuella uppgraderingar i framtiden.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadwood:

Får man fråga varför du har en router efter switchen om du ändå tänker koppla datorn och HTPCn i swithcen?

Svar på din fråga, CAT 5e räcker bra i dagsläget men ska du dra på ett ställe där det är svårt att dra eller otillgängligt så kan det vara en idé att dra CAT 6 för att klara eventuella uppgraderingar i framtiden.

Jag har routern som trådlöst nätvärk till sambon. Det vill säga, där behövs ingen vidare hastighet då hon bara surfar på mobilen.

Tack, skall lägga det i åtanke angånde cat6.

Permalänk
Hjälpsam

Tänk på att köra UTP hemma (unshielded/osköldad), för att minimiera störningar och inte minst för att skydda din utrustning så skall du inte ha sköldat.

Enda tillfället du vill ha STP (shielded/sköldad) är om all utrustning hemma, även switchar, router och nätverkskort är avsedda för STP vilket man i princip aldrig har i en hemmamiljö.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabidrodent:

Synd bara att den har fel. Cat6 på 100m klarar inte 10 Gbps. För det krävs Cat 6a eller Cat 7.
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable
"Whereas Category 6 cable has a reduced maximum length when used for 10GBASE-T; Category 6a cable, or Augmented Category 6, is characterized to 500 MHz and has improved alien crosstalk characteristics, allowing 10GBASE-T to be run for the same distance as previous protocols"

Så korrekt är:
Cat 5 klarar upp till 100 Mbps på 100 meter. Ska teoretiskt stödja 1 Gbps på kortare längder men min erfarenhet är att 1 Gbps switchar går ner till 100 Mbps även vid väldigt korta kabler.
Cat 5e klarar upp till 1 Gbps på 100 meter.
Cat 6 klarar upp till 1 Gbps på 100 meter, och ska teoretiskt klara 10 Gbps på kortare längder, men vet ej hur bra det fungerar i praktiken.
Cat 6a klarar upp till 10 Gbps på 100 meter.
Cat 7 klarar upp till 10 Gbps på 100 meter, och eventuellt framtida 40 Gbps eller 100 Gbps (som nu enbart finns över fiber) på kortare längder.

Och med 100 meter kabel så menas 90 meter solid kabel med en skarv i vardera ända och sedan upp till 5 meter patch-kabel i vardera ända. En enda oskarvad solid kabel brukar kunna gå upp mot 150-200 meter innan det blir problem med för hög package loss.