GTX 760 - ASUS / MSI eller Gigabyte?

Permalänk
Medlem

GTX 760 - ASUS / MSI eller Gigabyte?

Hej! Nu är det så att jag ska köpa ett GTX 760 och undrar vilken man ska köra på.
Vilket kort ska man välja?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Cubiz:

Hej! Nu är det så att jag ska köpa ett GTX 760 och undrar vilken man ska köra på.
Vilket kort ska man välja?

Tack på förhand!

Asus eller Msi, pajar kortet har de bäst service.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Cubiz:

Hej! Nu är det så att jag ska köpa ett GTX 760 och undrar vilken man ska köra på.
Vilket kort ska man välja?

Tack på förhand!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=784202
Hade jag köpt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av albindubech:

Asus eller Msi, pajar kortet har de bäst service.

Dock har EVGA bäst RMA.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dock har EVGA bäst RMA.

Så du tycker personligen att;

ASUS GeForce GTX760 DC2 2GB OC är bättre än MSI GeForce GTX760 2GB TF OC?

Permalänk
Medlem

Min åsikt är Asus framför allt annat.

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

Min åsikt är Asus framför allt annat.

Lust att motivera varför?

Permalänk
Medlem

Både MSI och Gigabyte överklockar sina kort, så dem har ju mer prestanda direkt. Gigabyte har bäst kylning enligt många tester.
Själv kör jag med ett Gigabyte kort och det har aldrig gått över 60C

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Dock har EVGA bäst RMA.

Fast vi fick inte välja mellan EVGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Både MSI och Gigabyte överklockar sina kort, så dem har ju mer prestanda direkt. Gigabyte har bäst kylning enligt många tester.
Själv kör jag med ett Gigabyte kort och det har aldrig gått över 60C

Läste http://www.sweclockers.com/recension/17151-nvidia-geforce-gtx...
Fast de har väl inga tester med ASUS'en?

Vilket kort hade du valt om du var i min situation?

Permalänk
Medlem

Alla tre är bra val, själv skulle jag kanse ändå välja Asus eftersom jag har ett Asus nu och är nöjd.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Läste http://www.sweclockers.com/recension/17151-nvidia-geforce-gtx...
Fast de har väl inga tester med ASUS'en?

Vilket kort hade du valt om du var i min situation?

Som jag har förstått det så är det något sånt här.

Gigabyte:
+ Bäst kylning
+ Top prestanda
- Oväsen (Fläkten låter en del)

MSI
+ Top prestanda
+ Helt okej kylning

ASUS:
+ Bättre komponenter (Gör absolut ingen skillnad, men ser bättre ut)
+ Väldigt bra kylning. (Sämre än Gigabyte, fast tystare)

Något man också måste tänka på är Voltage Lock. Men tänker du inte överklocka så är det ju Gigabyte eller MSI som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag funderar själv på vilket 760 jag vill ha. Jag har sammanställt en liten tabell med alla intressanta siffror från techpowerups recensioner.

Som ni ser är MSIs kylare "bäst i test" både när det kylförmåga och ljudnivå. Asus och gigabyte ligger ungefär samma.

Detta är baserat på en enda recension så överklockningskolumnen är bara att skita i.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag funderar själv på vilket 760 jag vill ha. Jag har sammanställt en liten tabell med alla intressanta siffror från techpowerups recensioner.
http://i.imgur.com/hkYeIqB.png

Som ni ser är MSIs kylare "bäst i test" både när det kylförmåga och ljudnivå. Asus och gigabyte ligger ungefär samma.

Detta är baserat på en enda recension så överklockning är bara att skita i.

Fast Gigabyte har ju samma Load och OC temp som MSI, och Gigabyte har högre klock frekvens. Kan hända att jag förstått listan fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Fast Gigabyte har ju samma Load och OC temp som MSI, och Gigabyte har högre klock frekvens. Kan hända att jag förstått listan fel.

Men skillnaden i ljudnivå är också stor. Windforce låter mer vid samma temperatur.

Och om någon vill vara snäll och berätta för mig vad den här kylaren heter är jag tacksam.

Dold text

Det är en twin frozr men vilken twin frozr är det? Är det twin frozr 4 eller heter den kanske twin frozr gaming?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Jag har Asus 760 och är extremt nöjd med det, har inte ens hört fläkten ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Men skillnaden i ljudnivå är också stor. Windforce låter mer vid samma temperatur.

Och om någon vill vara snäll och berätta för mig vad den här kylaren heter är jag tacksam.

Det är en twin frozr men vilken twin frozr är det? Är det twin frozr 4 eller heter den kanske twin frozr gaming?

Twinfrozr 4, alla nyare kort are bara 4:an bortsätt från nya 7970 från MSI

"gaming" serien är mest ett färgbyte från svart och blått till svart och rött, dock så har "gaming" serien fått lite större fläktblad med även förbättrad.

http://imagescdn.tweaktown.com/content/4/7/4779_08_msi_geforce_gtx_670_power_edition_2gb_overclocked_video_card_review_full.jpg Twin frozr 4

http://videocardz.com/images/2013/06/MSI-GeForce-GTX-760-Twin-Frozr-Gaming-OC-2.jpg Twin frozr "gaming"

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Twinfrozr 4, alla nyare kort are bara 4:an bortsätt från nya 7970 från MSI

"gaming" serien är mest ett färgbyte från svart och blått till rött och blått, dock så har "gaming" serien fått lite större fläktblad med även förbättrad.

http://imagescdn.tweaktown.com/content/4/7/4779_08_msi_geforce_gtx_670_power_edition_2gb_overclocked_video_card_review_full.jpg Twin frozr 4

http://videocardz.com/images/2013/06/MSI-GeForce-GTX-760-Twin-Frozr-Gaming-OC-2.jpg Twin frozr "gaming"

Så den heter Twin Frozr IV Gaming?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Så den heter Twin Frozr IV Gaming?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Lust att motivera varför?

Nja finns inget att motivera, jag har alltid kört asus och är super nöjd.

Har deras dcii kylare på mina 580s och trotts att det är 3 slot så är de bra ljudnivå och temperatur.
Nu väntar jagpå 2 st 780 dcii.

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem

Har i helgen själv beställt ett 760. Valde i huvudsak mellan samma tre modeller för de verkade ha bäst kylare.
Det finns inte särskilt många tester än så det är svårt att veta vilken som klockar bäst och har bäst komponenter.

Med tanke på att kylarna är alla liknande konstruerade men med större fläktarea på MSI och Gigabyte än på ASUS skulle jag gissa att ASUS är aningen efter de andra gällande kylförmåga (2x100 mm, 3x80 mm resp 2x80 mm fläktar).

Beställde dock själv ASUS p.g.a. att de tre troligtvis ändå presterar väldigt lika (några grader som skillnad vid liknande ljudnivå)och att den är kortare ( och därmed ger möjlighet att använda de övre HDD-platserna i min Antec p182.)

Permalänk
Medlem

Tjenare! Har precis installerat BF3 och monterat in kortet, allt verkar funka som det ska.
Dock coil whinar kortet på första testet av 3Dmark och de resterande tester så hör man endast fläkten.
Men när jag ska spela BF3, så är skärmen helt "förpixlat(?)". Ser ut så här; http://i39.tinypic.com/33e26g8.png
Och bör jag byta ut kortet?

Någon som vet hur man löser detta?

Permalänk
Medlem

Bara för att MSI gjorde en så korkad reklam skulle jag valt Gigabyte eller Asus istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Tjenare! Har precis installerat BF3 och monterat in kortet, allt verkar funka som det ska.
Dock coil whinar kortet på första testet av 3Dmark och de resterande tester så hör man endast fläkten.
Men när jag ska spela BF3, så är skärmen helt "förpixlat(?)". Ser ut så här; http://i39.tinypic.com/33e26g8.png
Och bör jag byta ut kortet?

Någon som vet hur man löser detta?

Oj, det där såg inte speciellt bra ut. Vilka drivrutiner kör du?

Har ett 780 och det har coil whine under 3D Mark 11, dock har jag enbart hört det där och mitt är så minimalt att jag inte skulle hört det om lådan var stängd.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Tjenare! Har precis installerat BF3 och monterat in kortet, allt verkar funka som det ska.
Dock coil whinar kortet på första testet av 3Dmark och de resterande tester så hör man endast fläkten.
Men när jag ska spela BF3, så är skärmen helt "förpixlat(?)". Ser ut så här; http://i39.tinypic.com/33e26g8.png
Och bör jag byta ut kortet?

Någon som vet hur man löser detta?

Slå av Virtu MVP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Slå av Virtu MVP.

Tack för hjälpen! Fungerar klockrent nu! Hur som helst, ska man byta ut kortet om den coil whinar på 3D mark testet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Oj, det där såg inte speciellt bra ut. Vilka drivrutiner kör du?

Har ett 780 och det har coil whine under 3D Mark 11, dock har jag enbart hört det där och mitt är så minimalt att jag inte skulle hört det om lådan var stängd.

Problemet var att jag hade både HD 4000 drivisarna på samtidigt som 760's. Men det coilwhinar extremt mycket på första testet, smått på andra och på den tredje hör man endast fläkten. Jag laddade ner drivrutinerna från ASUS hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Problemet var att jag hade både HD 4000 drivisarna på samtidigt som 760's. Men det coilwhinar extremt mycket på första testet, smått på andra och på den tredje hör man endast fläkten. Jag laddade ner drivrutinerna från ASUS hemsida.

Coilwhine kan du dock inte göra något åt förutom att testa att t ex byta ut PSU. Jag tror inte heller att de ersätter dig med ett nytt kort pga det, kan ha fel men har för mig det fungerar så. Om problemet dessutom bara uppstår när du kör 3dmark så känns det ju inte som ett jättestort problem.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

MSI N760 Twin Frozr verkar dominant. Extremt bra kylare, snyggt och bra prestanda för bara 100 kronor extra gentemot referenskortet!

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem

Nu har jag ett annat problem!
Som SWEC recensionen nämnde, så har själva GPU'n, "Något onödigt aggressiv fläktkurva". Vilket verkar stämma, när jag spelar spel så hör man fläkten en stund och sedan tystnar den, dvs i intervall, vet någon hur man "balanserar" fläkten så att inte behöver jämt åka upp / ner i fläkthastighet!

Tack på förhand!