Nya komponenter - vad fungerar bra ihop?

Permalänk
Medlem

Nya komponenter - vad fungerar bra ihop?

Hej,

Planerar inköp av en ny speldator inom kort. Haswell + grafikkort + tre skärmar 24". Priset är inte så viktigt. Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Det ska inte spela så stor roll även om det faktiskt gör det i vissa lägen. Jag har genom åren haft absolut bäst erfarenhet av ASUS, MSI och EVGA. Gigabyte lade jag ner efter 2 defekta moderkort i rad samt 1 grafikkort.

Om det är möjligt så kör med samma fabrikat bara för sakens skull, men det är ju en prisfråga och då brukar många rekommendera Asrock vilka jag inte har någon erfarenhet av och de gör nog i princip bara moderkort.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
99:e percentilen

x grafikkort med minst 3 GB VRAM. Intressanta alternativ är, som jag ser det, GTX 780 och GTX Titan. Välj inte AMD, för du kan inte köra två kort då. (Det kanske går efter AMD:s nya drivrutin som släpps 31 juli, men det vet vi inte.)

Om du känner att du vill vara lite extra framtidssäker, 4770K. Annars räcker 4670K gott och väl i dagsläget.

Jag rekommenderar även 120 Hz om du ska spela FPS-spel.

Du ska SJÄLVKLART ha SSD, men det vet du säkert redan.

Se även min guide, även om den börjar bli lite utdaterad.

EDIT: Såg nu att priset inte är så viktigt. Ivy Bridge-E?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Rekommenderar eizo skärmarna, 2331 eller 2333. kör själv med 4 stycken 2331.

skulle inte ha §10hz om ja ska köra med 3 skärmar, i alla fall inte om du ska köra nvidia surround eller eyefinity. Men ska du bara spela på en skärm och ha de andra som extra skärmar för internet övervakning skype osv osv så kan du köra med 1 120hz och 2 60hz skärmar.

evga 780, haswell i7. 2 ssd diskar, en för os en för spel. en 2-3 tb lagrinsdisk. define r4 chassi tex, skriv gärna ner vad du själv har för krav och kolla på lite saker som du tycker är snygga, tex chassin mus tangenbord så fortsätter vi därifrån.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, men det var ASUS jag ville ha svar från

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wonk:

Hej,

Planerar inköp av en ny speldator inom kort. Haswell + grafikkort + tre skärmar 24". Priset är inte så viktigt. Vad rekommenderar ni?

Skrivet av Wonk:

Tackar för svaren, men det var ASUS jag ville ha svar från

Hej,

Nvidia har en konfigurator och infosida just för Surround-setup på sin hemsida, [länk]. Tips är att kolla in den Och om priset inte är så viktigt, varför inte slå till på ett Titan?
En grym spelskärm är exempelvis VG248QE, och spela över 3 sådana skulle nog bli riktigt läckert.

Visa signatur