Permalänk
Avstängd

Öppna Nätaggregat farligt?

Hej!
Jag hade tänkt att öppna ett nätaggregat och byta en fläkt men jag har fått veta att det kan vara farligt på grund av att det kan finnas ladad ström kvar i agget?

Min fråga är finns det nåt sätt att ladda ur strömmen innan man öppnar agget så man kan förkäkra sig om att ingen olycka ska ske?

Permalänk
Medlem

du kan slå på och av strömmen till agget 20-30 gånger har jag för mej med sladden urdragen

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem

Dra ur sladden på baksidan. Tryck 5 gånger på startknappen. Koppla ur agget och låt ligga i ett dygn. Sedan borde du vara ganska säker.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Om du vill vara 100% säker, använd någon form av handskar. Ta på dig något som inte leder ström. Plaststädhandskar, läderhandskar, vad som helst som inte leder ström funkar!

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem

Om du drar ut sladden och knappar ett par gånger och låter det ligga en stund är det inte så farligt, självurladdningen tömmer snart kondingarna.

Om du vill känna dig säkrare så rör inga andra komponenter än fläkten.

Nätaggregat är inte alls så farliga som CRT-monitorer (tjock-skärmar/tv), dessa kunde hålla en rejäl laddning i bildröret ganska länge, finns många som bränt sig (en klasskamrat brände f ö hål i fingertoppen på en konding i en skärm han skulle laga)

Man blir fort avtrubbad när man jobbar med el, kommer ihåg när jag skulle finjustera en skärm engång (CRT), hade isolerat en mejsel med tape och skruvade på pottarna under skalet, skärmen på, håret började resa sig på huvudet.. då är man nära.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Okej tack för alla svaren uppskattas verkligen

Permalänk
Rekordmedlem

Vill man veta och inte tro så mäter man på högspänningskondensatorerna.
http://www.sweclockers.com/galleri/7506-renovering-av-flakt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vill man veta och inte tro så mäter man på högspänningskondensatorerna.
http://www.sweclockers.com/galleri/7506-renovering-av-flakt

Bra svar. Och minns jag rätt, nu var det några år sedan jag läste ellära B (det var väll där man läste om alternerande ström?), så är det väl bara att bygla kondringen om den skulle vara laddad så blir den urladdad?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stenull:

Bra svar. Och minns jag rätt, nu var det några år sedan jag läste ellära B (det var väll där man läste om alternerande ström?), så är det väl bara att bygla kondringen om den skulle vara laddad så blir den urladdad?

Man kan kortsluta den via en lampa eller resistor så slipper man blixtar, om den är fulladdad är det dumt att kortsluta men det laddar ur den det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.