Helgsnack: "Storebror ser dig"

Permalänk
Medlem

Om det räddar liv och förhindrar terror osv så är det OK.Inte annars.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

USA: "Har ni inte gjort något fel ska ni inte ha något att oroa er över" Nehe och om inte ni hade gjort er hatade genom att mörda 200k-300k civila japaner under andra världskriget samt slakta av barn och oskyldiga i mellanöstern och alla andra meningslösa krig ni startat i jakt på olja så hade ni inte behövt spionera på hela världens befolkning för att neutralisera hot från folk som vill ha lite rättvisa.

Tokvänstern går tydligen tidigt på rödjutet den här fredagen.

Permalänk
Medlem

deep web går förbi detta, eftersom att vissa delar utav koden iaf är skriven på annat språk än XML och HTML, därför kan inga sökmotorer snappa upp vad som skickas. Det är redan känt att terrornätverk använder sig utav sådan peer-to-peer teknik, och det går faktiskt inte göra särskilllt mycket åt detta, så länge som vi inte kan deras kodningsspråk. Så fort som någon börjar förstå det, så kommer dessa personer redan ligga steget före och implementera ett nytt sådant.

Deepweb är dock vad det låter som - djup, och läskig. Det är "farligt" att befinna sig i ett sådant nätverk med tanke på att alla signaler som skickas inom det kan "plockas upp" utav vem som helst inne i nätverket. Därför uppstår det nu flera versioner utav deepweb.

// Någon som jobbar inom IT

Visa signatur

MSI B75MA-P45 | Silver Power SP-SS500 500W | Intel Core i5-3550 @ 3.3 GHz | Gainward GeForce GTX 780 3GB | Crucial DDR3 1333MHz 8GB | BenQ XL2420T 120Hz | Ducky G2Pro Tenkeyless PBT MX Cherry Brown | Zowie FK1, Zowie MiCO | SteelSeries QCK+ NiP Edition | HyperX Cloud, Razer Hammerhead Pro(in-ear) | DXracer FROST Gaming Chair

Permalänk
Skrivet av fermia:

Om det räddar liv och förhindrar terror osv så är det OK.Inte annars.

Och om det räddar liv och förhindrar terror genom att beröva människor på sina mänskliga rättigheter? Skulle du ge upp din frihet för säkerhet?

Det kanske är ett extremt exempel men det ser ut som en rätt dyster framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Övervakningen är en självklarhet ur en jätte nations perspektiv. Har man tid och möjlighet att följa trender i världen såg man detta för flera år sedan. Detta är bara en början.

Normalbilden håller på att skapas är detta en normalbild vi hade accepterat för 10 år sedan? Det blir bara värre och värre. Värm vattnet sakta men inte för snabbt. Plötsligt kokar det.
Vad är detta för en fucked up normalbild folk tycker är ok?

under kalla kriget såg vi med fasa på öst där de var under konstant övervakning. Stasi. Kgb mm.
jag fattar inte hur lättlurade ni är? Jag har inget att dölja hahaha.. Säg det till jurij på andra sidan gatan som tyckte anorlunda och försvann en dag.

Öppna ögonen

Min syn på denna övervakning är att alla borde ta sitt ansvar och sluta använda fb. Skype. Ms produkter osv.

Det kan kännas som att ta ett steg bakåt men vi kommer att anpassa oss till det. Fb liknande sidor startar där man slipper vara övervakad.

Men det är vi som måste ta steget.

Mitt problem är alla bilder på fb samma gäller skydrive där nsa har full insyn. Var ska jag lägga alla bilder hehe. Gmail och hotmail borde jag börja använda mindre och mindre. Skype likaså. Det finns alternativ till allt =]

Detta är min initiella tanke.

Jag använder dropbox tillsammans med https://www.boxcryptor.com/ så blir allt man lägger där automatiskt krypterat. Bästa av två världar, molnets bekvämlighet och krypterat så det förblir privat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Omitron:

Utmärkt, då kan vi installera webbkameror i ditt sovrum med då du inte har något att dölja?

Gör du det, så sover jag på soffan i vardagsrummet istället.

Precis som på internet så kan man aktivt välja att inte synas, under rådande omständigheter förstås. Jag vet inte hur ni sköter era internet-liv men jag har personligen aldrig ens nämnt mitt riktiga namn på internet. (om någon vill hitta mig så gör de förstås det ändå)

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd

tummen upp för Edward Snowden som vågar gå emot världsMaffian

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Jag använder dropbox tillsammans med https://www.boxcryptor.com/ så blir allt man lägger där automatiskt krypterat. Bästa av två världar, molnets bekvämlighet och krypterat så det förblir privat.

Nu vet jag inte hur boxcryptor fungerar men lägger du ändå filer i någon annans händer; och de bestämmer över kryptoalgoritmer; de "skapar" nycklarna åt dig osv. Då är det nog bättre om du gör din egen krypterad image och laddar upp på valfri plats.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt till duck duck go.

Och kom ihåg. "Även om du har rent mjöl i påsen idag kan staten bestämma att det är orent imorgon."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av GaMeR2K5:

Som sagt... jag har inget att dölja, så mig gör det absolut inget.

Felet med det argumentet är att du förutsätter att allt du gör är rätt och riktigt och befinner sig inom lagens råmärken. Men, det är inte du som avgör det utan den som granskar dig. Allt du säger och gör kan användas emot dig.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Skönt att man har lämnat FB böljan och aldrig varit inne i twitter.

Fyyfan att folk ens orkar vara uppkopplade till sånt skit '' Idag ska jag torka arslet med den nya produkten från Serla '' eller whatever som skrivs om folks liv hellre hänger man på gedigna forums som Sweclockers Att man ens vågar registrera sig till Amerikanernas sidor med sina betal/visa kort kopplade till sina konton med bilder som ägs av sidorna så fort man lägger upp dem man blir ju fan rädd av allt sånt. Speciellt när man läser det som Sowden har avslöjar nu shit vart är världen på väg egentligen.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Om det räddar liv och förhindrar terror osv så är det OK.Inte annars.

Konstigt resonemang där. Fler dör i bilolyckor på en enda dag än vad som någonsin har dött i terrordåd och sedan 1980 har 1 miljon amerikaner dött i skjutningar i USA. Chansen att dö i ett terrordåd är ungefär 1 på 20 miljoner, ungefär samma chans som att vinna på Lotto: http://reason.com/archives/2011/09/06/how-scared-of-terrorism...

Men visst, lägg alla resurser på terrorbekämpning och övervakning istället, det är ju väldigt motiverat med de siffrorna?
Vad väldigt många inte förstår är att de flesta regeringar även vet detta men använder "kampen mot terror" som en ursäkt för att bevaka den normala befolkningen istället. Så nästa gång ni läser "men det är för att rädda liv" så gå och lägg lite pengar på en Lotto-rad.

Permalänk
Medlem

Vad är det folk inte förstår? Det är inte att USA samlar in data som är problemet! Det är att dem gör det utan att folket visste om det!

Permalänk

Det gör mig absolut ingenting att NSA får reda på vilka youtube-klipp jag tittar på, vilken musik jag lyssnar på på spotify och vilka jag spel jag köper eller vilka forum jag hänger på. Men visst är tanken lite läskig om man tänker på det för mycket.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Har inget att dölja och på fb har jag aldrig varit

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Gör du det, så sover jag på soffan i vardagsrummet istället.

Precis som på internet så kan man aktivt välja att inte synas, under rådande omständigheter förstås. Jag vet inte hur ni sköter era internet-liv men jag har personligen aldrig ens nämnt mitt riktiga namn på internet. (om någon vill hitta mig så gör de förstås det ändå)

Men varför uppger du inte ditt riktiga namn om du inte har något att dölja? Jaså, du HAR något att dölja ändå?

Permalänk
Medlem

Det som förvånar mig är att folk är förvånade. Jag sitter inte med någon foliehatt här hemma men med tanke på att allt fastnar på nätet så är det inte något större hopp till att samla in massa data.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperBerra:

Vad är det folk inte förstår? Det är inte att USA samlar in data som är problemet! Det är att dem gör det utan att folket visste om det!

Jag skulle påstå att det större problemet faktiskt är själva datainsamlingen.
Det är inte som om det här vore något som blev välkänt förra veckan, direkt... Det var tal om ECHELON redan på 60-talet!

Mera nyligen så blev Room 641A, där NSA kopierade all trafik genom AT&Ts fiber välkänt 2006.
Var det någon som trodde att de gjorde något annat än internetövervakning med den datan?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag kan inte på allvar tro att någon är genuint förvånad över detta.
I största allmänhet så verkar folk gilla att märka alla som inte glatt hoppar på naiv-tåget för paranoida, men det som skrämmer mig lite är hur lite reaktion det blivit nu när det faktiskt visar sig att folk inte är paranoida utan att det finns organisationer som faktiskt sysslar med dessa dumheter. Folk borde ta lite lektioner av Brasilien just nu känner jag.

"Men har man inget att dölja så har man inget att oroa sig för" ... Jo, så varför har då detta vart hemligt? Varför har man ljugit om det och försökt att dölja det? Detta är det absolut dummaste, mest ignoranta och till kärnan hjärndöda argument som existerar, för någon form av övervakning. När man sen talar om hemlig övervakning blir det ju bara pinsamt och korkat.

Det är fullständigt skit samma om man har någonting att dölja eller inte. En av de mest grundläggande rättigheterna som existerar i ett samhälle är att om man inte gjort någonting fel så skall man inte straffas. Det finns inget att orda om där utan så är det, punkt. Att då övervaka någon utan en specifik och rimlig anledning till att den personen skall övervakas är fel. Sen är det sak samma om personen har något att dölja eller inte för det skall finnas belägg för detta innan övervakningen sker.

Inte heller så är några löften om vad som görs, eller inte görs, med det som samlas in värda pappret de är skrivna på. Om informationen inte behövs till nått, vad skall den då samlas in för!? Skall den inte användas så finns ingen anledning till att samla på den. Småbarn insisterar på att ha saker bara för att ha dem.

Och folk som tror att detta inte sker på andra ställen än i USA tycker jag behöver vakna och ta en dos verklighet till frukost. Må så vara att jag är lite paranoid, men när det visar sig att det faktiskt stämmer så börjar i alla fall jag undra över saker. Folk verkar lägga någon underlig tillit till saker bara för sakens egen skull. Det finns ingen form av organisation i denna värld, inte företag, statliga verk, militär, föreningar eller nationella styren som inte har sina grundpelare i människor. Och det finns ingen som skulle låta grannen, sin snickare eller annat övervaka en bara för att de vill det. Men bara det blir en tillräckligt stor organisation så är den magiskt pålitlig? Det enda det gör är att det behövs antingen smartare eller fler nötter innan saker går överstyr. Någon spärr mot dumheter som detta skapas inte av antalet människor inblandade. Det enda man kan hoppas på är att chansen för att människor som Snowden också kommer med ökar.

Så nej, inte förvånad. Inte ens besviken för det var rätt exakt vad som var väntat. Tycker dock det är tragiskt att vi i detta land inte hjälper Snowden.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Nu vet jag inte hur boxcryptor fungerar men lägger du ändå filer i någon annans händer; och de bestämmer över kryptoalgoritmer; de "skapar" nycklarna åt dig osv. Då är det nog bättre om du gör din egen krypterad image och laddar upp på valfri plats.

Läs på om hur boxkryptor fungerar så behöver du inte oroa dig. Krypteringsalgoritmen är open source och allt krypteras lokalt på din egen maskin innan det lagras i molnet och ingen annan än du själv har tillgång till dina nycklar för de lagras inte i molnet.

Permalänk
Medlem

Det Snowden avslöjade var inget nytt som vi nte redan visste eller anade.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Vad är det folk inte förstår? Det är inte att USA samlar in data som är problemet! Det är att dem gör det utan att folket visste om det!

Precis. Personligen ar jag också svårt att förstå hur folk är så överraskade överhuvudtaget? Var en del buzz kring detta för några år sen i USA, sen hade vi mycket snack om IPRED och FRA här i Sverige också. Hur kan man inte tro att USA skulle hejda sig för att spana på sin befolkning och världen? De höll sig inte för att invadera Irak trots att hela världen var emot dem. De införde Patriot Act efter 2001 för att kunna haffa (och tortera) vem som helst utan rättslig process. Varför skulle de plötsligt vara snälla och respekterande online?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Var det någon som blev förvånad ? Att de som vill vet vad man gör på nätet visste nog de flesta redan. Det jag tycker är fel är föräldrar som lägger ut hela sina barns liv på fb och bloggar. Från de föds finns allt det gör presenterat i bilder mm. Såg att någon tom skapat ett eget fb-konto till sitt spädbarn. Blev kanske lite ot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Det gör mig absolut ingenting att NSA får reda på vilka youtube-klipp jag tittar på, vilken musik jag lyssnar på på spotify och vilka jag spel jag köper eller vilka forum jag hänger på. Men visst är tanken lite läskig om man tänker på det för mycket.

Tills den dag några av dina nämnda aktiviteter blir olagliga, då är det bara att kolla dina loggar så är du redan dömd på förhand. Det kan inte hända säger du? Det har redan hänt och händer i flera länder i världen. Tex här i Sverige där debatten går varm om att man inte längre ska få vara anonym på nätet.

Permalänk
Avstängd

många skriver " jag har inget att dölja" men det handlar inte om det.

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem

Fick även höra i dag att NSA tydligen har någon fil i alla Windows-versioner ända sedan 95:an som de kan övervaka användarna osv genom.

EDIT: Jag har inte kollat in detta så det kan vara påhittat.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

"Det är förmodligen bara en tidsfråga innan detta sker i Sverige också, om det nu inte redan pågår"

Så som det fungerar är att Svenska säkerhets och underättelsetjänsterna förhandlar med utländska kollegor och byter data.

På så sätt kan de utåt säga att de inte avlyssnar sin egna befolkning men det finns inget förbud mot att förhandla till sig all denna information från kollegor i USA, England eller Tyskland.

Där kommer FRA lagen och vår egen massavlyssning in i bilden, utan något intressant att byta med själva kan de Svenska organisationerna inte få något intressant tillbaka från NSA osv. Så genom att byta information om rådata och nät traffik genom Svenska nätverk kan de få tillbaka t.ex. information om vad Svenska medborgare gör på Facebook, Google osv.

Att detta sammarbete pågår är i princip utan tvivel, den stora frågan är hur utbygt det är. Kan Säpo göra en direktsökning mot NSAs informationsdatabas om Svenska medborgares facebook aktivitet?

Permalänk
Medlem

Kul med att så många skriver "det är väl ingen som förvånas...". Nej det är det inte men ändå fortsätter folk att frivilligt mata världens största Stasi arkiv som FB med mer information. Undrar vad som är dummast, att inte veta om att man övervakas eller att veta om det men inte bry sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

USA: "Har ni inte gjort något fel ska ni inte ha något att oroa er över" Nehe och om inte ni hade gjort er hatade genom att mörda 200k-300k civila japaner under andra världskriget samt slakta av barn och oskyldiga i mellanöstern och alla andra meningslösa krig ni startat i jakt på olja så hade ni inte behövt spionera på hela världens befolkning för att neutralisera hot från folk som vill ha lite rättvisa.

Skrivet av Omitron:

Tokvänstern går tydligen tidigt på rödjutet den här fredagen.

Vino in veritas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Gör du det, så sover jag på soffan i vardagsrummet istället.

Precis som på internet så kan man aktivt välja att inte synas, under rådande omständigheter förstås. Jag vet inte hur ni sköter era internet-liv men jag har personligen aldrig ens nämnt mitt riktiga namn på internet. (om någon vill hitta mig så gör de förstås det ändå)

Märkligt hur någon som döljer sin identitet på internet, och skulle fly från övervakning, har inställningen att det inte spelar någon roll att alla övervakas..