Utvecklingen långsam för Android + egna tankar

Permalänk
Medlem

Även om Google är intresserad av att hålla hög standard på Android så är Android gratis att implementera och Google kommer inte sätta krav på det heller. Google sätter krav på sina egna modeller.

Android är och har blivit lite som Linux distrobutioner. Tillverkare kommer med sina egna varianter och det är upp till kunderna att visa vad de tycker och köper efter deras upplevelse. Kommer Samsung fortfarande släppa roms med bloat så kommer de förlora användare i slutändan.

Jag slutade vara en kund för Samsung sen S2an eftersom det var där jag märkte att andra tillverkare har mindre bloat eller bättre stöd för AOSP

Ett bra exempel är en polare som kör Samsung S3 där den är otroligt seg, minnesanvändningen sitter runt 970MB och den är extremt seg att utveckla med, krasher tar flera sekunder och deployment tar självt flera sekunder så iterationer blir allmänt segare.

Både min S samt SII var snabbare med cyanogenmod eller Darky Rom så något tydligt bevis att Samsung inte kan utveckla och deras support för AOSP går segt.

Just nu sitter jag på Sony Xperia Z och kan säga att den är riktigt smooth för att vara standardutförande, det enda som kanske är segt är kameran som är lite seg att starta och dess kompression på bilder. Men som sagt så ser det ut att det kommer Google varianter av Z samt att FXP får lite stöd från Sony så snart blir det custom rom för mig på den.

Skall du gnälla över Android gör det till tillverkaren så de släpper en uppdatering eller fattar i slutändan att deras bloat skadar dom.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Byt mjukvara i din telefon ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Byt mjukvara i din telefon ..

Ja det är en tanke men problemet är vad jag förstår att det inte funns någon rom till S3 som fungerar 100%:igt och visst kan jag leva med om vissa mindre viktiga funktioner inte fungerar. Man vad jag förstår efter lite läsning på forum så är det ganska vitala sakar som blir sämmre, ex radion(satmal), kameran o.s.v

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Även om Google är intresserad av att hålla hög standard på Android så är Android gratis att implementera och Google kommer inte sätta krav på det heller. Google sätter krav på sina egna modeller.

Android är och har blivit lite som Linux distrobutioner. Tillverkare kommer med sina egna varianter och det är upp till kunderna att visa vad de tycker och köper efter deras upplevelse. Kommer Samsung fortfarande släppa roms med bloat så kommer de förlora användare i slutändan.

Jag slutade vara en kund för Samsung sen S2an eftersom det var där jag märkte att andra tillverkare har mindre bloat eller bättre stöd för AOSP

Ett bra exempel är en polare som kör Samsung S3 där den är otroligt seg, minnesanvändningen sitter runt 970MB och den är extremt seg att utveckla med, krasher tar flera sekunder och deployment tar självt flera sekunder så iterationer blir allmänt segare.

Både min S samt SII var snabbare med cyanogenmod eller Darky Rom så något tydligt bevis att Samsung inte kan utveckla och deras support för AOSP går segt.

Just nu sitter jag på Sony Xperia Z och kan säga att den är riktigt smooth för att vara standardutförande, det enda som kanske är segt är kameran som är lite seg att starta och dess kompression på bilder. Men som sagt så ser det ut att det kommer Google varianter av Z samt att FXP får lite stöd från Sony så snart blir det custom rom för mig på den.

Skall du gnälla över Android gör det till tillverkaren så de släpper en uppdatering eller fattar i slutändan att deras bloat skadar dom.

Jag fick för mig att tillverkarna alltid betalade en summa för Android även om det är opensource?

På min telefon använder den 559 MB av 1.2 GB, är det inte lite märkligt med tanke på att jag ska ha en 2.0 GB version?

Jag hade en HTC tidigares som sagt och den laggade precis som Nexys 7 plattan gjorde.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag fick för mig att tillverkarna alltid betalade en summa för Android även om det är opensource?

På min telefon använder den 559 MB av 1.2 GB, är det inte lite märkligt med tanke på att jag ska ha en 2.0 GB version?

Jag hade en HTC tidigares som sagt och den laggade precis som Nexys 7 plattan gjorde.

Edit : det stod 1.2 GB ledigt så det ser det bättre ut

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Orkade inte citera alla inlägg. Så det fick bli en tom ruta.

Om du har sporadiska omstarter så kan det bero på autoupdate, så det är en bra sak att kolla upp. Om det inte är det så borde du kunna lämna in den för det.
För den ska inte starta om sig själv om den är helt frisk.

Har för mig att man ska kunna få en ersättningsprodukt om de inte lyckas lösa problemet när den varit inne ett visst antal gånger. (detta bör du dock kolla upp om du känner att det är ett alternativ. Inte helt säker på det.)

Egentligen tycker jag att man bör vara väldigt försiktig angående att lyssna på andras tips om telefoner. Man ska ta dem med en stor nypa salt. Nästan alla kommer på något sätt favorisera det de själva har köpt.

Lycka till. Och hoppas du blir nöjd tillslut oavset vad du nu än beslutar dig för att göra.
Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdjb1:

Och du provade en fabriksåterställning innan du började gnälla???

Jepp. Fler som har samma problem efter uppdatering till Jellybean om man kikar på xda-developers forum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag fick för mig att tillverkarna alltid betalade en summa för Android även om det är opensource?

På min telefon använder den 559 MB av 1.2 GB, är det inte lite märkligt med tanke på att jag ska ha en 2.0 GB version?

Jag hade en HTC tidigares som sagt och den laggade precis som Nexys 7 plattan gjorde.

Android är inte helt öppet eftersom Googles applikationer inte är fria. Sedan lagget folk pratar om känner man av då och då men efter butter projektet så tycker jag att dessa lagg är borta. Min Xperia Z sitter på 4.1.2 och hade lite jerkyness men det var på grund av Sonys egna applikationer. Efter senaste firmware update från Sony så har dessa lagg i stort sätt fixats, iaf vad jag kollat.

Mycket varierar på hur mycket animationer ROMs använder tror jag. IOS är inte alls snabbt utan där löser de genom att ha animationer som animerar medans man bytar applikation. Det är iaf den känslan jag hade när jag senast testade en Iphone 5.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Även om Google är intresserad av att hålla hög standard på Android så är Android gratis att implementera och Google kommer inte sätta krav på det heller. Google sätter krav på sina egna modeller.

Android är och har blivit lite som Linux distrobutioner. Tillverkare kommer med sina egna varianter och det är upp till kunderna att visa vad de tycker och köper efter deras upplevelse. Kommer Samsung fortfarande släppa roms med bloat så kommer de förlora användare i slutändan.

Jag slutade vara en kund för Samsung sen S2an eftersom det var där jag märkte att andra tillverkare har mindre bloat eller bättre stöd för AOSP

Ett bra exempel är en polare som kör Samsung S3 där den är otroligt seg, minnesanvändningen sitter runt 970MB och den är extremt seg att utveckla med, krasher tar flera sekunder och deployment tar självt flera sekunder så iterationer blir allmänt segare.

Både min S samt SII var snabbare med cyanogenmod eller Darky Rom så något tydligt bevis att Samsung inte kan utveckla och deras support för AOSP går segt.

Just nu sitter jag på Sony Xperia Z och kan säga att den är riktigt smooth för att vara standardutförande, det enda som kanske är segt är kameran som är lite seg att starta och dess kompression på bilder. Men som sagt så ser det ut att det kommer Google varianter av Z samt att FXP får lite stöd från Sony så snart blir det custom rom för mig på den.

Skall du gnälla över Android gör det till tillverkaren så de släpper en uppdatering eller fattar i slutändan att deras bloat skadar dom.

En av anledningarna till att jag gick över till Windows Phone. Gillade att hålla på med Linux på desktop förut. Men till slut lessnade jag på att fixa och pyssla för mycket.
Ville slippa det på min smartphone utan ville ha ett smidigt system "out of the box" så att säga.

Android är väl inte helt open source heller. Läste nånstans att det var 40% men resterande 60% är låst till Google.
(om det är korrekt vet jag inte)
http://blogs.fsfe.org/torsten.grote/2013/01/03/android-sdk-is...

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Ja det är en tanke men problemet är vad jag förstår att det inte funns någon rom till S3 som fungerar 100%:igt och visst kan jag leva med om vissa mindre viktiga funktioner inte fungerar. Man vad jag förstår efter lite läsning på forum så är det ganska vitala sakar som blir sämmre, ex radion(satmal), kameran o.s.v

Jodå det finns mängder, dom är dock baserade på samsungs rom's. Men dom är extremt mkt bättre än det samsung skickar ut oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

En av anledningarna till att jag gick över till Windows Phone. Gillade att hålla på med Linux på desktop förut. Men till slut lessnade jag på att fixa och pyssla för mycket.
Ville slippa det på min smartphone utan ville ha ett smidigt system "out of the box" så att säga.

Android är väl inte helt open source heller. Läste nånstans att det var 40% men resterande 60% är låst till Google.
(om det är korrekt vet jag inte)
http://blogs.fsfe.org/torsten.grote/2013/01/03/android-sdk-is...

Du har AOSP som är OpenSource. Det som inte är fritt i Android är Googles egna applikationer. Play, Maps osv.

Sedan har du drivrutiner som inte finns OpenSource, oftast är det kamera driver eller HDMI out eller processorn som det är på Galaxy serien. Däŕav är det dessa funktioner som inte fungerar. Tror inte någon har portat heller Butter projekt till Galaxy S2 pga just att man inte har tillgång till allt. Men det kanske har ändrats sen Codeworkx lämnade sin samsung branch.

http://www.androidnext.de/schwerpunkt/codeworkx-cyanogenmod-i...
http://codeworkx.de/wordpress/2013/04/13/cm10-1-nightlies-for...
http://source.android.com/source/faqs.html

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Du har AOSP som är OpenSource. Det som inte är fritt i Android är Googles egna applikationer. Play, Maps osv.

Sedan har du drivrutiner som inte finns OpenSource, oftast är det kamera driver eller HDMI out eller processorn som det är på Galaxy serien. Däŕav är det dessa funktioner som inte fungerar. Tror inte någon har portat heller Butter projekt till Galaxy S2 pga just att man inte har tillgång till allt. Men det kanske har ändrats sen Codeworkx lämnade sin samsung branch.

http://www.androidnext.de/schwerpunkt/codeworkx-cyanogenmod-i...
http://codeworkx.de/wordpress/2013/04/13/cm10-1-nightlies-for...
http://source.android.com/source/faqs.html

AOSP = Android Open Source Project

Så det är bara att bege sig till source.android.com om man är intresserad.

S2'an var bland dom första att få cm 10.1, har kört det vääääldigt länge nu på både min S1 och S2'an(4.2.2 alltså)

Permalänk
Medlem

Detta var intressant, jag har ju 4.1.2 på min S3:a och project butter kom först i 4.2 så man får hoppas på det blir en klar förbättring när uppdateringen väl kommer till S3:an.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Det är därför jag kör tråkiga Apple för det bara funkar. Längar till Android får till sina problem som dom har. Som man inte kan blunda för som halva Sweclockers gör. När dom fixar allt så kommer jag att byta tillbaka till Android direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Det är därför jag kör tråkiga Apple för det bara funkar. Längar till Android får till sina problem som dom har. Som man inte kan blunda för som halva Sweclockers gör. När dom fixar allt så kommer jag att byta tillbaka till Android direkt!

Jag har en Ipad platta hemma till min dotter och visst fungerar det bra men systemet är verkligen begränsat, lite åt WP hållet. Däremot har de mängder med fina appar/spel vilket är ett stort plus för många . Hade det inte varit för den tråkiga/fula hårdvaran så hade jag kanske övervägt även en iOS telefon men då på grund av app utbudet och inget annat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Detta var intressant, jag har ju 4.1.2 på min S3:a och project butter kom först i 4.2 så man får hoppas på det blir en klar förbättring när uppdateringen väl kommer till S3:an.

Nej, project butter kom i 4.1 men TouchWiz motverkar dock project butter. CM funkar inte klockrent på S3 men bra mycket bättre än TW.

Skrivet av Emil_98197:

Det är därför jag kör tråkiga Apple för det bara funkar. Längar till Android får till sina problem som dom har. Som man inte kan blunda för som halva Sweclockers gör. När dom fixar allt så kommer jag att byta tillbaka till Android direkt!

Jag har inga problem alls med min Nexus 4, däremot verkar många med iPhone 5 ha alla möjliga problem.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Med risk för att få alla Apple-haters efter mig så måste jag ändå poängtera att iOS är väldigt smidigt.
Många tjatar ju om avsaknaden av Widgets och möjligheten att customiza allting. Själv känns det som om det är just detta som gör att iPhone hänger med i prestandastriden. Många andra säger ju också att man maskerar ev. lagg genom animationer. Själv tycker jag att det är en bättre lösning istället för att märka lagget.

Hade det inte varit för att Android var så krängligt och segt med vissa saker hade jag antagligen bytt till en Samsung eller HTC.
Säga vad man vill om Apple, men de gör ändå väldigt stabila telefoner. Sen finns det ju de som klagar. Har dock en känsla av att Jailbreak spelar in.
Att jailbreaka en iPhone för att låsa upp de där extra funktionerna brukar oftast resultera i något som kan anses bra mycket värre än Androidtelefonernas bloatware.

Efter att ha läst tråden blir jag dock lite småintresserad av Windows Phone. Kanske inte är helt fel egentligen!

Permalänk

Ska du jämföra Android OS med WP8 OS då måste du ju använda dig av Riktig Android ju! Har precis flashat min Desire HD med Jellytime(CM 10.1) 4.2.2 och jag kan ju säga att som det ser ut nu så kommer jag aldrig mer köpa en mobil som inte är stock Android, det är underbart=) Flyter sjukt mycket bättre än 2.3.5 med Sense, antar att det flyter bättre än 4.2.2 med Sense också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

Du sitter ju med en S1, den är ju seg från början.

Facebook fungerar fint här, segar inte ned min S3 mer än vad den redan är.. Testa en annan version av Facebook och se om det blir bättre?

Tydligen var det inte facebook, smärtar att säga det men jag hade satt youtube till att preload:a mina prenumerationer och titta senare klipp. Stängde av dem och UI:n blev pigg igen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself