7970 CF microstuttering (BF3)

Permalänk

Vad har du för hdd ? Precis sådär betedde sig min när min Corsair SSD höll på att kasta in handduken. Den frös och kraschade fram och tillbaka. Köpte en ny (Inte Corsair) och det löste alla problem.

För övrigt så tror jag inte Radeon Pro ska behövas till BF3. Till det har AMD lyckats med drivarna. Har kört Single, Crossfire, Trifire och nu Quadfire 7970 och har aldrig upplevt stutter. Däremot är BF3 känsligt för klockning på proppen.

Visa signatur

Intel

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Det blev inte flyt. Satte den på 112. (Du kör ju 63 med 60Hz-skärm.) Gjorde jag fel?

Du menar patchen för att låsa upp pixel clock? Finns det en speciell variant för CrossFire!? Kan du länka den?

Jag satt 63 bara för att jag får mkt mera tearing på 60. Om du går under 112fps så hjälper det inte, du måste orka hålla fps'en uppe(såklart kan det gå under nån gång men det är ingen ide om du ligger under 112 ofta. Sätt isf ett lägre värde)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av A.ekstrom:

Vad har du för hdd ? Precis sådär betedde sig min när min Corsair SSD höll på att kasta in handduken. Den frös och kraschade fram och tillbaka. Köpte en ny (Inte Corsair) och det löste alla problem.

För övrigt så tror jag inte Radeon Pro ska behövas till BF3. Till det har AMD lyckats med drivarna. Har kört Single, Crossfire, Trifire och nu Quadfire 7970 och har aldrig upplevt stutter. Däremot är BF3 känsligt för klockning på proppen.

Har en Corsair Force GT 120GB. Har aldrig märkt någonting som tyder på att det är just den som det är fel på, men många säger ju att Sandforce suger etc.

Uppenbarligen inte. Ett kort är ju mjukt för mig, men två är nära ospelbart. Tycker du jag ska prova stock på CPU eller vad menar du? För jag tror inte den klarar av att mata ut 110 fps då.

Skrivet av thereal_twisted:

Jag satt 63 bara för att jag får mkt mera tearing på 60. Om du går under 112fps så hjälper det inte, du måste orka hålla fps'en uppe(såklart kan det gå under nån gång men det är ingen ide om du ligger under 112 ofta. Sätt isf ett lägre värde)

Under felsökningen kör jag på Low och då går den sällan under 110 fps.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Du kör ju fel setting, dynamic vsync, ger inputlag.

Såhär ska det va inställt för bästa flyt..

Har inte crossfire.. Men det kanske inte ska spela någon roll? Inputlag är något som verkligen märks när det finns, men det märker jag ej av alls med den settingen ;O

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Har du provat att köra det nya kortet själv? om kortet är defekt eller inte.

Men jag hade typ ungefär samma problem med mina 7970s fick sån jävla huvudvärk på skiten, så sålde skiten och gick till SLI 680.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kolla att inte problemet ligger hos moderkortet!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Har en Corsair Force GT 120GB. Har aldrig märkt någonting som tyder på att det är just den som det är fel på, men många säger ju att Sandforce suger etc.

Uppenbarligen inte. Ett kort är ju mjukt för mig, men två är nära ospelbart. Tycker du jag ska prova stock på CPU eller vad menar du? För jag tror inte den klarar av att mata ut 110 fps då.

Det var en Corsair Force 120 jag körde med. Höll mindre än ett år. Började med random hängningar, omstarter. Sedan bluescreen. Tappade möjligheten till CF i CCC. Den fliken försvann ?
På slutet var den sjukt ostabil. Försökte uppdatera drivisar - Krasch. Installera om Windows - Krasch. Osv. Det kom liksom smygande. Gick att leva med i början, men på slutet var datorn helt obrukbar.
Det borde ju inte ha något att göra med stutter i BF3. Men om du har problem med ostabil dator så skulle jag definitivt pröva med en annan disk.

Vad gäller klockning så började min, efter en Patch av BF3, hänga sig lite random. Ofta när man startade spelet, eller innan 10 min in i en match. Drog ned lite lite på överklockningen och det löste problemet. Ett "känt" fenomen då jag har läst om det på div forum. Tillbaka till stock behöver du nog inte gå.

Visa signatur

Intel

Permalänk
Medlem

Starta Radeon pro, klicka på Global till vänster om profile, klicka på fliken tweaks, vsync always on, bocka i dynamic framrate control o ändra display refresh rate och keep up to till 120

Permalänk
Master of Overkill

HurMycket jag hade nästan exakt samma problem med 3x 7970 det va bra FPS fast kändes ändå som lagg.

Jag vill testa AMD igen efter CF 4870x2 alltså 4 GPUR i CF då jag grät med dom som GPUr.

Och så tänkte jag a fan va nice 384- Bit interface och 3GB VRAM men ack nej allt bara krasha som dig så mycket fix som man måste göra bara för att kunna spela ett spel.
Köpte 4x 680 och allt funka för MIG säger inte att det inte funkar för folk men fan asså jävla skilland.

Vet inte riktigt vad du ska göra men sandforce på gammla batchar av Corsair Force 120 är en av dom sämsta diskarna.

Men dom nya sandforce tex i intel 520 och andra diskar är väldigt bra idag då dom har kodat om hela grunden i sandforce kontrollen.

Och samma med överklocking i 3x 7970 för mig bara typ 50+mhz och så krasha WoW direkt, byte till Nvidia som är känt att stödja WoW bättre och jag fick mindre problem än med CF.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MyZk0:

Såhär ska det va inställt för bästa flyt..

Har inte crossfire.. Men det kanske inte ska spela någon roll? Inputlag är något som verkligen märks när det finns, men det märker jag ej av alls med den settingen ;O

Fruktansvärt stor skillnad på Crossfire och singel kort hos AMD kan jag lova dig satt med 3x 7970 det är inte direkt enklaste saken

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Såhär ska det va inställt för bästa flyt..

Har inte crossfire.. Men det kanske inte ska spela någon roll? Inputlag är något som verkligen märks när det finns, men det märker jag ej av alls med den settingen ;O

Det är vsync, fast när du droppar under 60fos stängs vsync av bara. Samma som nvidias adaptive v-sync.

DFC är det som gäller för att få jämnast frametimes.

Permalänk
Medlem

Formatera. Installera senaste drivers från början.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Fruktansvärt stor skillnad på Crossfire och singel kort hos AMD kan jag lova dig satt med 3x 7970 det är inte direkt enklaste saken

Seriöst så har det aldrig krånglat för mig, varken med 2 eller 3 7970's.

Men, om man haft nvidia kort installerade tidigare så kan det jävlas nåt förbannat. Format och ny install som gäller om man byter mellan nvidia/amd.

Permalänk
Medlem

Installerade 13.6 beta med trifire i helgen, klockrent i alla spel. Känns som magi mot tidigare strul!?

Helt stabilt alltså med mild överklock på alla. Tycker att MS försvann också i bf3, grymt bra flyt.