Behöver feedback och tipps efter en massa trassel.

Permalänk
Medlem

Behöver feedback och tipps efter en massa trassel.

Hela historien började med att jag köppte nya RAM-minnen från webhallen. (Patriot 2x8GB 1866MHz).

Tog ut mina gamla minnen och pluggade i de nya. Datorn surrar igång men får ingen bild.

Tar ut ena minnet datorn startar är i windows och jag surfar ett tag tills datorn blåskärmar.

Startar om med samma minne samma sak händer igen efter ett tag.

Botar memtest med stickan som är i.

Byter till andra minnet

Kör memtest på mina gamla minnen igen. Nådde 90% ish med noll fel innan jag tröttnade.

Kontaktar Webhallen och säger nya minnena är trasiga, bifogar bilderna av memtest. De säger de skickar en fraktsedel men kan inte ge mig nya minnen innan de själva kollat att minnena är trasiga (I förrgår). Fair enough.

Nya minnena bråkar på så byter till mina gammla igen så datorn ska fungera till en hemtenta dagen därpå.

Dagen därpå startar datorn. Skriver min hemtenta i word på datorn. Går och äter ett tag. När jag kommer tillbaka är skärmarna är släkta och vill inte vakna. Datorn svarar inte på att jag håller in powerknappen heller. Drar strömmen och startar om. Ingen bild men nu går datorn att stänga av med power-knappen.

Plockar ur batteriet för CMOS och går en runda. (Orolig över tentan som fanns skriven på datorn och måste lämnas in)

Kommer tillbaka startar datorn. Den startar och efter ca 5 minuter av surrande utan att jag rörde den kommer den in i BIOS (antar det var dual-BIOSsom kickade in)

Skriver vidare på tentan ett tag. Datorn dör igen. Svarta skärmar power-knappen svarar inte. fan fan fan fan fan.

Resettar CMOS startar om. Datorn surrar längre. Ca 10 minuter. Sen kommer BIOS upp och datorn startar. Kopierar tentan till ett usb. Drar ur USB't.

Går en runda till köket, när jag kommer tillbaka är datorn hänger sig igen. Sätter igång den och låter den står och surra medans jag sitter och skriver på min laptop. Pop-up kommer up där det står nåt i stil med CMOS corrupt use last working save? Y/N

Säger ja datorn startar är igång ett kort tag (knappt in i windows) och sen hänger sig med släkta skärmar. Samma sak händer en gång till.

Fläktarna går igång på max. powerknappen svarar inte alls. Jag antar att minnena tog med sig moderkortet.

Köppte ett nytt moderkort idag. (Körde ju AMD så finns prisvärda nya där sockeln passas )

Bytte moderkort. Datorn surrar igång och VGA-led på moderkortet lyser rött får ingen bild på skärmarna. (Nya moderkortet svarar på powerknappen)

Skrivet av Manualen:

The POST State LEDs provide the status of these componenets during POST.
(Power-On-Self-Test): CPU, memory modules, VGA card and hard disk drives. If an error is found, the critical component's LED stays lit up until the problem is solved.

Min teori:
Fick ena riktiga måndagsexemplar till minnen. Minnena dödade moderkortet. Moderkortet dödade grafikkortet.

Vad tror ni? Kan jag begära ersättning av webhallen för de delar utöver minnena som strök med eller hur fungerar det? Hur stora är oddsen att processorn också strukit med?

Datorn det gäller:

CPU: AMD Phenom II x6 1055t
Gammla Moderkort: Gigabyte GA-890XA-UD3
Nya moderkort: Asus Sabertooth 990FX rev2.0
Gammla minnen: Corsair value select 1333Mhz
Nya minnen: Patriot 1866 Mhz
Grafikkort: AMD Radeon HD 6950@6970 (Köppt och upplåst vi release)
Nätagg: Corsair AX750W

Har ljudkort och ett gäng hårddiskar som jag testat med och utaon också.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Posta alla dina specifikationer.
Framförallt, vad har du för nätagg?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Posta alla dina specifikationer.
Framförallt, vad har du för nätagg?

Corsair AX750W, uppdaterade första posten med informationen.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Det låter lite för jävligt om allt skulle vara trasigt pga minnen. Min första tanke var att ditt moderkort inte stödjer 1866mhz och ville därefter klocka ner dom till 1600mhz själv, med googling så är det fler som hade problem med det:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/284657-30-constant-memory...

Men jag förstår inte hur du fortfarande kan ha problem med gamla minnen och nytt moderbord. Då var min misstanke dåligt nätagg, men inte det heller verkar det ju vara.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Det låter lite för jävligt om allt skulle vara trasigt pga minnen. Min första tanke var att ditt moderkort inte stödjer 1866mhz och ville därefter klocka ner dom till 1600mhz själv, med googling så är det fler som hade problem med det:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/284657-30-constant-memory...

Men jag förstår inte hur du fortfarande kan ha problem med gamla minnen och nytt moderbord. Då var min misstanke dåligt nätagg, men inte det heller verkar det ju vara.

Jag klockade aldrig upp minnen till 1866 utan körde de i 1333 @1.5 V Vilket de självklart borde klarat felfritt.

Nya moderkortet hade inga problem med gammla minnena utan det gnällde på grafikkortet. Datorn startar nu med ett annat grafikkort samma gammla minnen nya moderkortet men har inte installerat om windows. Tänkte göra det och testa Prime95 för att se hur processorn mår.

Konsumentköplagen säger:

Skrivet av Konsumentköplagen:

Skadestånd

Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj. Till exempels om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

Men hur går man igenom den processen och är det värt det om de krånglar?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄