Permalänk
Medlem

Har du först sett till att kylningen till korten är optimal? Har du rensat från damm och bytt kylpasta på korten? Om inte så brukar det göra en ganska stor skillnad. Sedan kan det vara en bra idé att sätta en specifik fläktkurva i MSI Afterburner för korten.

Vad har du för komponenter i övrigt?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Har du först sett till att kylningen till korten är optimal? Har du rensat från damm och bytt kylpasta på korten? Om inte så brukar det göra en ganska stor skillnad. Sedan kan det vara en bra idé att sätta en specifik fläktkurva i MSI Afterburner för korten.

Vad har du för komponenter i övrigt?

Jag bytta chassi för ca 2 månader sen och då renblåstes båda korten. Kör MSI idag, måste jag nästan annars brinner kortet upp, av någon anledning så går bara fläktarna upp i 49% om man låter catalyst sköta dom, oavsett om tempen sticker iväg, med MSI så varvar dom upp i över 70% och då håller övre kortet ca 69grader.

I övrigt är det gigabyte kort med z68. intel i7 2600k 3.4Ghz @ 4.5Ghz (ligger runt 60grader under load) 1st sapphire hd6970 och 1st xfx hd6970. creative tactic 3d nånting usb-ljudkort. kommer inte ihåg vad det är för minnen, 8gb 1600mhz ialf, tänkte köpa nya 16gb 2133mhz

Permalänk

Ähh va är detta för dåliga fläktar ni länkar till. Ring porkka kyl. I Finland. Bytte en 140 i en frys. Den jäkla fläkten drog 200 w. I 6K rpm 230v den flyttade luft. Dock så frös den ner en frysrum på 20kv/m med 2 meter tak. Där pratar vi luftflöde. Dock så är dom 4st som jobbar tillsammans men ändå. Dock som sagt hörselkåpor på när man var inne och stängde dörren. Och tjockaste vinterjackan.

Dom var ganska prisvärda 3000kr + moms.

Sämst å sidor finns på Inet ultra kaze flyttar mycket luft 3K rpm

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Jag bytta chassi för ca 2 månader sen och då renblåstes båda korten. Kör MSI idag, måste jag nästan annars brinner kortet upp, av någon anledning så går bara fläktarna upp i 49% om man låter catalyst sköta dom, oavsett om tempen sticker iväg, med MSI så varvar dom upp i över 70% och då håller övre kortet ca 69grader.

I övrigt är det gigabyte kort med z68. intel i7 2600k 3.4Ghz @ 4.5Ghz (ligger runt 60grader under load) 1st sapphire hd6970 och 1st xfx hd6970. creative tactic 3d nånting usb-ljudkort. kommer inte ihåg vad det är för minnen, 8gb 1600mhz ialf, tänkte köpa nya 16gb 2133mhz

Om de blir 69 grader som max har du ju i alla fall minst 20 graders marginal innan du behöver börja oroa dig.
Dra ner fläktkurvan och låt dem gå upp i 80 grader så slipper du bli hörselskadad och behöver inte lägga ut pengar på en fläkt i onödan.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Om de blir 69 grader som max har du ju i alla fall minst 20 graders marginal innan du behöver börja oroa dig.
Dra ner fläktkurvan och låt dem gå upp i 80 grader så slipper du bli hörselskadad och behöver inte lägga ut pengar på en fläkt i onödan.

Sant, men en fläkt är ju ingen större summa om det får ner tempen lite så kan fläktarna varva ner lite. Om man inte gör som Yellowtown säger och bygger ett frysrum av datorn

Permalänk
Medlem

Kör en vanlig fläkt istället för nån superfläkt. Det kommer hjälpa mycket. En superfläkt kommer inte hjälpa särskilt mycket mer och den kommer låta som fan, antagligen skicka in massvis med damm och möjligtvis störa fläktarna på grafikkorten om den blåser så jävla starkt.

Vad har du för luftflöde och temps i chassit? verkar skumt att dom blir så jävla varma.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Svårt att se men ligger dom inte sjukt nära varandra?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Svårt att se men ligger dom inte sjukt nära varandra?

Ja men vad ska man göra? så är mamma-kortet utformat

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Kör en vanlig fläkt istället för nån superfläkt. Det kommer hjälpa mycket. En superfläkt kommer inte hjälpa särskilt mycket mer och den kommer låta som fan, antagligen skicka in massvis med damm och möjligtvis störa fläktarna på grafikkorten om den blåser så jävla starkt.

Vad har du för luftflöde och temps i chassit? verkar skumt att dom blir så jävla varma.

Tror jag ska testa en sån där Air penitrator..verkar rätt bra, många säger det iallafall.
Enligt min temp-controller är det mellan 29-31 grader i chassit beroende på vilken sensor jag kollar på, då går alla fläktar på ca 50%. Det är dock 28 grader i rummet...solen steker som tusan nu

Permalänk
Medlem

Han inte skriva igår men har hittat fläkten, dock är den bara 120 mm men erbjudandet kvarstår.

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Skrivet av magic84:

Sant, men en fläkt är ju ingen större summa om det får ner tempen lite så kan fläktarna varva ner lite. Om man inte gör som Yellowtown säger och bygger ett frysrum av datorn

Nu menade jag kanske inte göra den till en frys men visst då går den bra dock så se till att inte ha för mycket luft eller helst ingen luft alls! får ta och vackumpumpa chassit och försegla den! annars blir det is.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om någon redan nämnt detta eller ifall det inte fungerar, men annars kanske http://www.inet.se/produkt/6904235/lian-li-bs-07b-pci-cooler-... skulle kunna vara ett alternativ då du bad om fläkt mellan korten?

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondi:

Ber om ursäkt om någon redan nämnt detta eller ifall det inte fungerar, men annars kanske http://www.inet.se/produkt/6904235/lian-li-bs-07b-pci-cooler-... skulle kunna vara ett alternativ då du bad om fläkt mellan korten?

Hade fungerat men har bara en slot mellan korten, får antingen bygga en egen eller sätta en fläkt i sidan.
Eller helt enkelt investera i vattenkylning...tyvärr har min sämre hälft tvingat med mig på en resa till asien så kommer nog gå till slantar till det istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Sidofläkten ska suga ut värmen, annars blir det övertryck i chassit och det blir en ugn istället för en kyl

Nu är det inte möjligt att skapa ett över, eller undertryck i våra burkar med hjälp av våra fläktar. Men även om så vore, så skulle övertryck inte vara negativt, det skulle helt enkelt inte påverka. Barometertryck påverkar inte kyleffektiviteten nämnvärt förrens man börjar närma sig väldigt låga undertryck. Det som normalt sett kallas vakuum.

Skrivet av Ak-47:

Regel är att man ska ha så få fläktar som möjligt som suger in luft. Räcker med en i fronten...resten ska blåsa ur värmen.

In, ut... Irrelevant. Flödet genom burken är det viktiga. Det som faktiskt påverkas av att man blåser eller suger är hur turbulent flödet är. Om man suger ut luften har chassit en förmåga att bli en dammsamlare, om man blåser vevar turbulensen om bättre i chassit, och mer följer med ut igen. Damm mängderna som fastnar i fläktar, kylflänsar och direkt i luftströmmens väg är dock närmast identisk. Ur ett kylningsperspektiv är det effektivare att blåsa på det som ska kylas, än att suga på samma avstånd, men det är bara sant om det som ska kylas är passivt kylt, och sitter i luftströmmens väg. grafikkort, CPU'er osv är aktivt kylda, och skiter egentligen i vilken preferens du själv har. Så länge de bara kan få tag på sval luft att arbeta med. Grund regeln är att ju mer du suger istället för att blåsa med dina chassifläktar, desto fler hotspots får du i burken. Var dessa hamnar är avgörande för om det är bättre att suga än att blåsa.

Skrivet av magic84:

men grafikorten med orginalkylare suger ju ut luft

Om du har ett grafik-kort som dumpar sin luft på utsidan så är det ju positivt, men fläkten suger inte ut luft, den blåser ut luft. Den sitter före kylflänsen för en anledning. Turbulenta flöden kyler bättre.

Skrivet av magic84:

Får skylla på fractal design då...detta chassi kommer med 3 fläktar in och 1 ut

Ganska normalt. Man har en chassifläkt ut förr att matcha en av de som blåser in, man matchar en av de som blåser in med den i nätaggregatet, och den sista in matchas mot grafikkortets, eller sitter helt enkelt och trycker på utan push / pull konfigurering. Det är helt enkelt flödesoptimering.

Skrivet av Tarrgoth:

Det enda undertryck skapar är damm.

Mja. Jag förstår vad du menar, dammet hamnar i chassit, om man suger, men det är varken skapat av något undertryck, eller ens något existerande undertryck i burken.

Skrivet av Tarrgoth:

Värme stiger, alltså ska man bara fläktar som suger ut luft i taket eller längst upp i baken på chassit.

Har du så dåligt flöde i burken att värmen tillåts faktiskt stiga upp, tror jag inte problemet är om man blåser eller suger, utan helt enkelt bristen på fläktar som är avgörande. Det är inte praktiskt avgörande var du faktiskt suger / blåser på chassit, det som i stället är intressant är vad som sitter i luftströmmen. Vanligtvis blåser man in där det finns saker att kyla, hårddiskar, komponentkort, eller moderkortskretsar, och suger ut där det inte finns något som behöver (mer)aktiv kylning, som bakom CPU'n i toppen på chassit, osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Du vill ha extrema fläktar? Räcker 2000m2/h? (Flyttar ~40ggr mer luft än e "vanlig" datorfläkt.)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-210-83&toc=20906

OBS: Jag tar inte ansvar för hörselskador, skrikande frugor eller rosenrasande grannar vilket kan bli en bieffekt när du använder denna produkt då den lär låta som ett jetplan.

flyttar den verkligen 530liter luft per sec?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schackmannen:

flyttar den verkligen 530liter luft per sec?

Det låter ganska mycket men jag antar att det är under perfekta förhållanden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magic84:

Jag letar en 140mm fläkt med riktigt bra luftflöde...vi snackar ingen tystgående liten smygare utan en högvarvig extrem 140mm fläkt, om det finns 230v varianter så fungerar det också.
har AMD 6970 i cf och dom brinner upp när jag spelar, så tänkte sätta en i sidan på chassit som blåser på dom.

Om inte någon har tips på bra eftermarknadskylare för CF (en ledig slot mellan korten)

Chassiet är define xl R2

Jag har två överklockade 6950 med 2 st GentleTyphoon på 500 rpm som kyler dem. Det duger utmärkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag har två överklockade 6950 med 2 st GentleTyphoon på 500 rpm som kyler dem. Det duger utmärkt!

har du satt dom på korten?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magic84:

har du satt dom på korten?

De sitter i sidan på lådan och blåser in kall luft på korten. I övrigt har jag 2 likadana fläktar på min h100 som utblås, samt en till likadan fläkt som utblås

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken SAAB-fläktar på ca 25cm var som borde ge ett skjyst lyftflöde. Bara att slänga på ett bilbatteri på dom så borde det gå fint.

Permalänk
Medlem

Här har du en stark fläkt. Köp en eller två och låt det gå på maxvarv.
http://www.inet.se/produkt/6308648/scythe-120mm-ultra-kaze-fa...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Deltas 252 cfm-fläktar, finns inte många fläktar till datorer som är starkare http://www.sidewindercomputers.com/de12pfexhisp.html

Skrivet av Ak-47:

Sidofläkten ska aldrig blåsa på korten!!

Sidofläkten ska suga ut värmen, annars blir det övertryck i chassit och det blir en ugn istället för en kyl

Regel är att man ska ha så få fläktar som möjligt som suger in luft. Räcker med en i fronten...resten ska blåsa ur värmen.

dummaste inlägget. Det blir knappast en ugn för att man har övertryck. och det blir inte nödvändigtvis övertryck bara för att man har en sidofläkt som blåser in.

Skrivet av MrNeikter:

Du vill ha extrema fläktar? Räcker 2000m3/h? (Flyttar ~40ggr mer luft än e "vanlig" datorfläkt.)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-210-83&toc=20906

OBS: Jag tar inte ansvar för hörselskador, skrikande frugor eller rosenrasande grannar vilket kan bli en bieffekt när du använder denna produkt då den lär låta som ett jetplan.

Dom där är ju på tok för stora, 280mm.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595