QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem

Fick min idag med, första intrycket är fantastiskt. Klockade upp den till 120Hz och den tuffar på utan scanlines eller andra bekymmer.

Har bara gjort några snabba tester gällande pixlar än och har än så länge inte hittat någon! Funderar faktiskt på att inte göra fler tester, skulle jag hitta någon skulle jag säkert börja störa mig på den.

Köpte av -dream seller- och är riktigt nöjd!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Fick också min idag. Tog lite väl lång tid, 14 dagar och någon hade skrivit fel leverantör så fick noll info. Tycker den tiltar lite fram vilket inte är helt najs då mitt bord är ganska lågt men det går att fixa. Annars så har jag aboslut 0 ligh bleed och inga döda pixlar vad jag kan se, ska pröva klocka den nu.
Betalade ca 2000 för skärmen och sen fick jag betala ytterligare 280 när jag hämtade ut den, är det momsen montro? han satte värdet på 180 så låter inte helt orimligt. Så totalt 2300, helt ok!

Hm frågan är ju om jag ska använda mig av SLI drivisar när jag köpr ett dual gpu kort? Har ett 690 och det är ju i princip ett SLI men vet inte hur det räknas?

Permalänk
Medlem

Själv fick jag en räkning på 530 kr utöver de 2100kr jag betalade för den. Den gjorde ont, man får ju förvänta sig sådant dock.

Permalänk
Medlem

som sagt mellan 2300-2800kr beroende på säljare samt vilket värde säljare skriver upp, oavsett så är det bra pris, några hundra här och där spelar ingen roll så länge skärmen fungerar som den ska...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Fan nu blir jag själv sugen om man kan få det för samma pris som du fick. Vilken säljare? Vilken skärm, är du nöjd med den?

Vilken skärm är "bäst"? Är alla lika bra?

Jo skärmen är definitivt värd. Alltså färgarna är så J*vla fina. Säljaren jag köpte den ifrån på ebay heter "allkillsale" riktigt schysst och svarar snabbt med utmärkt support.
Du behöver inte ens nämna det med att han ska deklarera varan för 99$, utan det fixar han själv.
Han är ganska insatt hur vi vill få dem här i Sverige :).

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tror jag fått ett perfekt exemplar. Inga döda pixlar, ingen light bleed och har klockat upp den till 120hz utan problem

Permalänk
Medlem

120hz verkar fungera utan problem än så länge.. får se framöver, är tydligen lättare att nå 120hz med ett grafikkort.

förresten, för er som får minimala scanlines vid 120hz så kan ni göra så att när ni skapar en profil med CRU, välj "Automatic - LCD reduced" istället, det kan hjälpa att få det stabilt i 120hz

http://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-Ut...

"Automatic - LCD reduced" adjusts the timing parameters for certain resolutions to reduce the pixel clock. This may help when trying higher refresh rates.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Fick min igår men är inte hemma själv så har inte kunnat testa den ännu. Stort minus till UPS som ställde den utanför dörren i trapphuset utan att ens ringa mig. Är bortrest men tjejen plockade in den när hon kom hem från plugget. Hade jag bott själv så hade den stått där tills sent ikväll från igår förmiddag...

Återkommer när jag har packat upp och testat den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Fick min igår men är inte hemma själv så har inte kunnat testa den ännu. Stort minus till UPS som ställde den utanför dörren i trapphuset utan att ens ringa mig. Är bortrest men tjejen plockade in den när hon kom hem från plugget. Hade jag bott själv så hade den stått där tills sent ikväll från igår förmiddag...

Återkommer när jag har packat upp och testat den!

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken skit utav UPS. Vad hade hänt om den blivit snodd? Hade UPS ersatt dig då? Tror knappast det. Och de i Korea hade inte gjort det, pga svensk budfirma klantar sig.

Du borde ringa och klaga på UPS. Tänk om det händer dig nästa gång? Eller oss andra? I förebyggande syfte tycker jag du ska ringa och klaga. Fråga vem som hade ersatt dig om monitorn blivit snodd.

Permalänk
Inaktiv

Hade tänkt beställa en skärm i dagarna men undrar vilka säljare som är pålitliga? Blir nog en Qnix så tipsa gärna om en seriös och smidig säljare av en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Hade tänkt beställa en skärm i dagarna men undrar vilka säljare som är pålitliga? Blir nog en Qnix så tipsa gärna om en seriös och smidig säljare av en sådan

i princip de flesta säljare (iaf dom med många omdömen osv) är seriösa, bara välja en, jag köpte denna tex:

http://www.ebay.com/itm/130868312541?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

inga problem alls, går som sagt att spara en liten slant till och välja en billigare säljare.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

i princip de flesta säljare (iaf dom med många omdömen osv) är seriösa, bara välja en, jag köpte denna tex:

http://www.ebay.com/itm/130868312541?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

inga problem alls, går som sagt att spara en liten slant till och välja en billigare säljare.

Tack för tipset. Måste man meddela säljaren att skriva ner ett lägre pris på produkten på paketet eller gör de flesta det per automatik? Läste att det inte blir tidigare i tråden att det inte blir lika mycket att skatta då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Tack för tipset. Måste man meddela säljaren att skriva ner ett lägre pris på produkten på paketet eller gör de flesta det per automatik? Läste att det inte blir tidigare i tråden att det inte blir lika mycket att skatta då.

Du bör nog skriva till dem före köpet och fråga om de kan göra det.

Tänk dock på att om fraktskador uppstår så är det nog du som får ta smällen, logistikföretaget ersätter bara deklarerat värde, inte faktiskt värde.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

Du bör nog skriva till dem före köpet och fråga om de kan göra det.

Tänk dock på att om fraktskador uppstår så är det nog du som får ta smällen, logistikföretaget ersätter bara deklarerat värde, inte faktiskt värde.

Ok kan vara värt att tänka på då. Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Fick som sagt min skärm idag, snabbt sammanfattat:

Ingen blb och bra färger
En grön pixel vid svart bild ganska mitt i skärmen
Panelen sitter löst i överkant

Permalänk

Jag har fått hem min skärm nu. Vet inte om jag har en dålig kabel, eller om jag fått värsta fallet av stuck pixels. Typ 800 blå pixlar i en linje :/

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Skrivet av djlasseman:

Jag har fått hem min skärm nu. Vet inte om jag har en dålig kabel, eller om jag fått värsta fallet av stuck pixels. Typ 800 blå pixlar i en linje :/
http://i.imgur.com/M2JKuWI.jpg

Hmm, skumt. Linjen blir mindre och mindre synlig, som att uppvärmningen av skärmen tagit bort det mesta av felet.
Får väl se om det blir helt bra, eller bara halvbra.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Hmm, skumt. Linjen blir mindre och mindre synlig, som att uppvärmningen av skärmen tagit bort det mesta av felet.
Får väl se om det blir helt bra, eller bara halvbra.

Ta bilder med ditt ebay-namn på en lapp eller så, så fu kan kräva pengar tillbaka av säljaren. Antingen via honom direkt eller via paypal-dispute! Blir det bättre så blir det väl det, men jag skulle inte nöja mig med det där även om det ordnar till sig hyffsat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Ta bilder med ditt ebay-namn på en lapp eller så, så fu kan kräva pengar tillbaka av säljaren. Antingen via honom direkt eller via paypal-dispute! Blir det bättre så blir det väl det, men jag skulle inte nöja mig med det där även om det ordnar till sig hyffsat...

Skickades från m.sweclockers.com

Får se ifall strecket kommer tillbaka imorgon när den varit avstängt. Nu är nämligen det blåa strecket helt borta, däremot så ser jag en svag gul linje på samma ställe när jag har helt vit bakgrund, det kan jag nog leva med eftersom det är så svagt. Får se som sagt.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Får se ifall strecket kommer tillbaka imorgon när den varit avstängt. Nu är nämligen det blåa strecket helt borta, däremot så ser jag en svag gul linje på samma ställe när jag har helt vit bakgrund, det kan jag nog leva med eftersom det är så svagt. Får se som sagt.

Den gula linjen är förmodligen burn in från den blå. Burn in på PLS är inte permanent dock, försvinner väldigt snabbt bara man inte har på en statisk bild.

Permalänk
Medlem

Ny sammanfattning på min skärm:

Positivt:

I princip helt fri från blb.
120hz funkar galant.
Inget gulstick eller så, jämna färger.

Negativt:

En pixel som lyser grönt på mörk/svart bild typ 15cm nord-öst om vänstra nedre hörnet.
Panelen sitter löst i överkant, går att åtgärda men struntar nog i det då det inte gör någonting så länge den står still.
UPS ställde den utanför dörren utan att ringa eller någonting.

Permalänk
Inaktiv

Blev en beställning nyss på en Qnix qx2710 Återkommer så fort den är hemma

Edit: Fick precis ett mail från ebay om att ordern är markerad som skickad. Går undan verkar det som

Permalänk
Medlem

här har ni video klipp som visar hur man tar isär skärmen osv för att tex fixa backlight bleed osv.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLnVkA6ZcoQv5piavGXZDJv...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Tjena,

Slog till på en QX2710 också för ett tag sedan och igår kom den
Köpte en PixelPerfekt (vet, det kanske var 30$ i sjön men..) med glossy panel från Dream-Seller.

Spontant kan jag väl säga att det var en rätt stor skillnad mot min gamla 1680*1050. Utan att ha gjort några mer ingående tester (mer än kalibrering med en Spyder 3) kan jag säga att den levde upp till mina högt ställda förväntningar.

Däremot gick inte min att klocka "så mycket". Fick upp den till 102hz efter att ha ändrat drivrutinen på skärmen till ToastyX's Tempest-drivis (http://overlordforum.com/topic/21-overclocking-quick-start-gu...)
Jag är förvisso mer än nöjd med 102hz, men det hade varit kul att se om det går att få upp den mer.

Jag höjde frekvensen via Nvidias kontrollpanel och custom resolution däri, men på högre värden än 102 säger den bara att monitorn inte stödjer det (var 97 innan jag började använda Tempest-drivisen)...

Det känns som om vissa verkar kunna overrida drivrutinsfilen och klocka högre (med resultat av scanlines och artefakter), hur gör man det? Bara för att testa liksom. Nu känns det mer som om det är konfigureringsproblem snarare än en begränsning i PCB't i skärmen.

Testat CRU men är jävligt osäker på om det gjorde någon skillnad alls.

Om någon har en idé mottages den tacksamt.

Kör ett GTX570 förövrigt, kanske det som det hänger på?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | 6700K @ 4.2GHz | Corsair H70 Hydro | EVGA GeForce GTX1080 SC Gaming | Corsair TX V2 750W | SAMSUNG CF791 @100Hz | Epiphany Acoustics EHP-O2 | Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av iceman1449:

Däremot gick inte min att klocka "så mycket". Fick upp den till 102hz efter att ha ändrat drivrutinen på skärmen till ToastyX's Tempest-drivis (http://overlordforum.com/topic/21-overclocking-quick-start-gu...)
Jag är förvisso mer än nöjd med 102hz, men det hade varit kul att se om det går att få upp den mer.

Jag höjde frekvensen via Nvidias kontrollpanel och custom resolution däri, men på högre värden än 102 säger den bara att monitorn inte stödjer det (var 97 innan jag började använda Tempest-drivisen)...

Det känns som om vissa verkar kunna overrida drivrutinsfilen och klocka högre (med resultat av scanlines och artefakter), hur gör man det? Bara för att testa liksom. Nu känns det mer som om det är konfigureringsproblem snarare än en begränsning i PCB't i skärmen.

Testat CRU men är jävligt osäker på om det gjorde någon skillnad alls.

Om någon har en idé mottages den tacksamt.

Kör ett GTX570 förövrigt, kanske det som det hänger på?

testa med att köra LCD reduced i CRU, det kan hjälpa, men om inte, kör den på 96Hz, det är att föredra över 102Hz..

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Ok, får pröva.
Funderade bara på hur man ser att de inställningarna faktiskt aktiveras? Behöver man köra CRU hela tiden för att inställningarna ska vara aktiva?

Så som jag förstod det skulle CRU även möjliggöra att köra spel med motsvarande FPS (förutsatt att datorn klarar det såklart). Testade en snabbis igår med Dishonored, där gick kom åtminstone inte inställningarna med. Självklart var v-sync av... Max tror jag var 62FPS (testat med FRAPS)
StarCraft däremot verkar det fungera med.

Kan väl iofs vara så att Dishonored har en låst framerate?
Ja jämn multipel av 24 är jag med på borde vara bäst för allmänt bruk.

Crysis1 prövade jag, men däri fungerar inte FRAPS av nån anledning så jag kunde inte få ut en siffra.

Tack för det snabba svaret

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | 6700K @ 4.2GHz | Corsair H70 Hydro | EVGA GeForce GTX1080 SC Gaming | Corsair TX V2 750W | SAMSUNG CF791 @100Hz | Epiphany Acoustics EHP-O2 | Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

jag har fixat 2 profiler utöver standard 60Hz profilen, och det är 96Hz samt 120Hz i CRU, det är bara att skapa profilerna sen starta om datorn sen väljer du bara den uppdateringsfrekvens du vill under inställningarna i Windows, CRU behöver inte vara aktivt, för mig fungerar det, provat en snabbis med DmC: Devil May Cry samt Far Cry 3 Blood Dragon och där fungerade det, iaf med FRAPS.

annars så kan det också bero på grafikkortet, DVI kabel osv, många faktorer som spelar roll tydligen, men når man 96Hz stabilt så bör man vara mer än nöjd.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Sjuk, så ligger hemma och har det lagom roligt, ringer på dörren och jag tänker att det säkert är nån jobbig religiös sekt och tänkte först inte öppna, men se det var dhl-killen med ett litet paket

Rätt okej med tanke på att jag beställde i lördags. Får väl se om det orkas med att få fart på grejerna idag också.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iceman1449:

Ok, får pröva.
Funderade bara på hur man ser att de inställningarna faktiskt aktiveras? Behöver man köra CRU hela tiden för att inställningarna ska vara aktiva?

Så som jag förstod det skulle CRU även möjliggöra att köra spel med motsvarande FPS (förutsatt att datorn klarar det såklart). Testade en snabbis igår med Dishonored, där gick kom åtminstone inte inställningarna med. Självklart var v-sync av... Max tror jag var 62FPS (testat med FRAPS)
StarCraft däremot verkar det fungera med.

Kan väl iofs vara så att Dishonored har en låst framerate?
Ja jämn multipel av 24 är jag med på borde vara bäst för allmänt bruk.

Crysis1 prövade jag, men däri fungerar inte FRAPS av nån anledning så jag kunde inte få ut en siffra.

Tack för det snabba svaret

När det gäller spel så kan du behöva (jag var tvungen att göra det) installera en ny drivrutin för skärmen, vilket man bara kan göra i testmode där du kan använda dig av osignerade drivrutiner. Annars kommer spelen inte gå över 60fps.

http://120hz.net/showthread.php?683-Overclocking-Quick-Start-...

Har information om det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Vad är nyttan med att köra 120Hz eller 96Hz? Är det främst för gaming? Är det stor skillnad i vardaglig användning? Blir inte skärmens livslängd kortare om man klockar den?