Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fractal lovar 100% japanska kondensatorer, använder ändå CapXon och Teapo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

På min gamla FD Newton R2 800W låda står det:

"Industrial grade, highquality Japanese capasitors for optimal performance and reliability"

Innebär det att även jag får sju års garanti mot kondensatorfel ?
Eller är det bara vid angivelsen "100%" på lådan ?

Bara för att detta nya agg har blandat in taiwanesiska, så betyder det inte att alla Fractal-agg har den bristen
Det gamla Newton-agget har som det verkar 100% japanska kondningar! (elektrolyterna åtminstone?)
http://www.sweclockers.com/recension/6233-nataggregat-i-mella...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Om vi pratar om det spelar roll över vilka komponenter som finns och deras för och nackdelar så visst det kanske inte spelar någon större roll numera. Men om man köper en produkt där det tydligt står att det är komponent X med från tillverkare X och du köper just för detta men sedan kommer fram att det är Y istället då är det väl skillnad?

Detta kallas falsk marknadsföring och finns lagar om sådant i Världen, inklusive Sverige.

Ja det sänker företagets anseende att lova en sak och leverera en annan. Man har heller inte skrivit någon notis om det på den egna hemsidan eller brytt sig om att ändra den felaktiga informationen på hemsidan trots att det gått flera dagar sen uttalandet här på forumet.

"vi tar detta problem på största allvar" -skriver man i inlägget här på forumet, ändå har man inte ens brytt sig om att ta sig ett par minuter och redigera texten på hemsidan.

Man säger även att man "relativt nyligen uppmärksammat" problemet medan samma kondensatorer användes på nätagget i Sweclockers recension redan i början på November, hur länge användes samma taiwanesiska kondensatorer innan dess medan man i marknadsföringen lovar japanska?

För att vinna tillbaka trovärdighet för företaget borde man visa på ärlighet och köra med öppna kort snarast möjligt inte fortsätta med den felaktiga marknadsföringen som inget hänt. Det är viktigt att visa att man inte mörkar saker för sina kunder. Att erbjuda en förlängd garantitid i ett foruminlägg enbart för dom som hörs mest och sedan fortsätta med en felaktig marknadsföring inger inte förtroende för företaget.

Jag tycker att sättet Fractal Design skött det här på är högst tveksamt.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Bara för att detta nya agg har blandat in taiwanesiska, så betyder det inte att alla Fractal-agg har den bristen
...

Tack för svaret ! Jag kör tryggt vidare med mina japaner...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Är det någon som fått lämna tillbaka sitt nätagg?

Visa signatur

Data...

Permalänk
Hedersmedlem

Nytt test, fortfarande Teapo på sekundären trots texten på kartongen ("100%" borttaget, fortfarande vilseledande enligt min mening):

http://www.techpowerup.com/reviews/Fractal_Design/Newton_R3_8...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro