OpenVPN + Routing på en AMD A4-3500?

Permalänk
Medlem

OpenVPN + Routing på en AMD A4-3500?

Har nu suttit hela dagen och kollat över olika VPN tjänster och lösningar och jag har ett problem, jag vill helst kryptera och tunnla hela min uppkoppling utan massa extra tjafs med extra mjukvara på datorerna eller annat, vissa saker jag vill ha skyddat kommer bli lidande av att själva behöva kryptera och avkryptera m.m. samt mer strul att hålla koll på.

Så min lösning var då att kolla på mellan liggande saker och efter många timmars surfande på olika ställen och luddiga forum-posts har jag kommit fram till att pptp inte är ett alternativ och vad jag kan se så finns det ingen bra överkomlig router som klarar av openvpn utan att ta en rejäl smäll på min uppkoppling (100/100).

Lösningen jag ser framför mig nu som verkar vara den enda är att göra en egen router av en dator, som det ser ut nu är planen att köra på

AMD A-Series A4-5300 3.4GHz
ett billigt mATX /mITX
och slänga in ett (och använda inbyggt) eller två nätverkskort (Gbit) i skiten

därefter sätta en Gbit switch efter, datorn skulle hantera Routing, DHCP samt OpenVPN tunneln, CPUn borde ju kunna hantera det utan problem och lösningen blir "bara" typ dubbelt (med låda och allt) så dyr som routrarna som från vad jag hittat verkar maxa ut på 20-30Mbit med OpenVPN aktivt.

Min fråga är om det är någon som gjort liknande eller vet ett billigare alternativ?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

pfSense. Kolla forumet för allsköns diskussioner - inkl val av hårdvara.