Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig hela tiden

hallå. min dator har på senare tid börjat att stänga av sig lite när det känner för det. jag kan tex sitta och lyssna på musik så dör den bara helt plötsligt eller när jag spelar. den stängs av direkt som om man drog ur sladden till nätagget sen tar det några sekunder och den försöker starta upp igen så håller den på 2-3 gånger innan den går igång på riktigt och jag kan logga in igen.

Jag har funderat lite på om det kan vara mitt OS eller om att nätagget är för klent eller börjar bli dåligt för vad jag har i just nu? kan det vara HDD som börjar bli gammal? vad tror ni?

Tack på förhand

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem

Specs är alltid bra att skriva vid problem.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Specs är alltid bra att skriva vid problem.

Står dom inte längst ner i mitt inlägg?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem

Hur är temperaturen?
Är det mycket damm i datorn?

Hur gammal är ditt nätagg, hårddiskar osv?

Ja det kan var nån av sakerna du misstänker men det beror på ålder och vad de varit med om. Jag skulle dock kolla upp temp först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joachim1:

Står dom inte längst ner i mitt inlägg?

Ledsen för det, brukar ej läsa signs.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Hur är temperaturen?
Är det mycket damm i datorn?

Hur gammal är ditt nätagg, hårddiskar osv?

Ja det kan var nån av sakerna du misstänker men det beror på ålder och vad de varit med om. Jag skulle dock kolla upp temp först.

tempen i idle är 40 på det understa och 50 på det översta i load så är det mellan 80-95 beroende på spel.

har fläktfilter på insugsfläktarna och dom gjordes rent nyligen samt så har jag många fläktar som går på fullvarv för att kyla.

Nätagget är inne på sitt tredje år i år. och hårddisken som mitt OS är installerat på är nog 5 år eller mer.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joachim1:

tempen i idle är 40 på det understa och 50 på det översta i load så är det mellan 80-95 beroende på spel.

har fläktfilter på insugsfläktarna och dom gjordes rent nyligen samt så har jag många fläktar som går på fullvarv för att kyla.

Nätagget är inne på sitt tredje år i år. och hårddisken som mitt OS är installerat på är nog 5 år eller mer.

Vet inte om en verkningsgrad på ett nättagg kan sjunka med tiden. Ser att du kör CF. så det drar väl lite..

Kan du testa med ett annat nätagg.?

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Vet inte om en verkningsgrad på ett nättagg kan sjunka med tiden. Ser att du kör CF. så det drar väl lite..

Kan du testa med ett annat nätagg.?

har bara ett på 430 watt utan 80+ så det kommer nog inte klara av att driva datorn. :/

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joachim1:

Är det där temp för processorn eller grafikkort?
Kolla upp temp för processorn också.

Vad är det för märke modell och ålder på ditt andra 430W agg?
Det finns 80+ märkta budet och skärp agg också (enligt listan på 80+ hemsida) så den märkningen ska du INTE lita blint på och antal watt säger inte ingenting heller utan resten av info.

Skrivet av Oaky:

Det stämmer att verkningsgrad sjunker med tiden så att den inte klarar av lika mycket som när den var ny. Dock så är det nätagg av budget och dåliga kvalite som man oroas sig för sånt.

BRA nätagg (tex den Joachim1 har) har bättre kondensatorer (eller nått sånt) av (mycket) högre kvalite som håller (mycket) längre. Dock kan även såna gå sönder så vist kan det vara bra att testa med en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Är det där temp för processorn eller grafikkort?
Kolla upp temp för processorn också.

Vad är det för märke modell och ålder på ditt andra 430W agg?
Det finns 80+ märkta budet och skärp agg också (enligt listan på 80+ hemsida) så den märkningen ska du INTE lita blint på och antal watt säger inte ingenting heller utan resten av info.

cpu ligger mellan 33 i idle och 55 i load. angående 430w nätagget så ligger det hemma och jag bor på ett internat 55 mil bort. så kan inte testa/kolla med det nu och jag vet inte när jag kommer hem igen.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.