Permalänk
Avstängd

Samsung Mega.

Tittar mycket på film och Youtube i telefonen, tänkte gå från lilla iphone 4s till en 7" platta som telefon men en SGN kom imellan som jag är kanonnöjd med. Plattan får vänta då jag vill ha 1080p på den tänkte jag.
Såg nu att Samsung troligen till sommaren släpper "Mega" på 6.3" vilket nog är perfekt för mig.

Vad säger panelen här på SC och någon som har mer info?

http://www.sammobile.com/2013/04/02/galaxy-mega-smartphones-a...

Samsung GALAXY Mega 6.3 Product Specifications

Network
LTE100/50Mbps, HSPA+21/5.76

Display
6.3-inch (159.7mm) HD TFT

Processor
1.7GHz Dual Core AP

Android 4.2 (Jelly Bean)

Camera Main (Rear): 8 megapixel rear-facing camera Sub (Front): 1.9 megapixel front-facing camera
Camera Feature Beauty Face, Best Photo, Best Face, Drama, Rich Tone (High Dynamic Range),
Sound & Shot, Sports, , Continuous shot

Video
3GP, MP4, AVI, WMV, FLV, MKV

Audio
MP3, M4A, MP4, 3GP, 3GA, WMA, OGG, OGA, AAC, FLAC

Services & Additional Features
Group Play: Share Music, Share Picture, Share Document, Play Games
Story Album, S Translator
Air View, Multi Window, Pop Up Play
Samsung ChatON mobile communication service
Samsung WatchON
Samsung Link, S Travel (TripAdvisor), S Voice 2.0

Google Mobile Services
Google Search, Google Maps, Gmail, Google Latitude,
Google Play Store, Google Plus, YouTube, Google Talk,
Google Places, Google Navigation, Google Downloads, Voice Search

Connectivity
Wi-Fi a/b/g/n/ac, WiFi Direct
BT 4.0(BLE), USB 2.0 H/S
GPS+GLONASS, NFC, MHL

Sensor
Accelerometer, RGB light, Geomagnetic, Proximity, Gyroscope
Memory

8/16GB Internal Memory (microSD up to 64GB) + 1.5GB RAM

Dimension
167.6 x 88 x 8.0 mm , 199g

Battery
Standard battery, Li-ion 3,200 mAh

Samsung GALAXY Mega 5.8 Product Specifications

Network
HSPA+21/5.76
Display
5.8-inch (147mm) QHD TFT
Processor
1.4GHz Dual Core AP
OS
Android 4.2 (Jelly Bean)
Camera
Main (Rear): 8 megapixel rear-facing camera
Sub (Front): 1.9 megapixel front-facing camera
Camera Feature
Beauty Face, Best Photo, Best Face, Drama, Rich Tone (High Dynamic Range),
Sound & Shot, Sports, , Continuous shot
Video
MP4, M4V, 3GP, 3G2, WMV, ASF, AVI, FLV, MKV, WEBM
Audio
MP3, M4A, AAC, OGG, OGA, WAV, WMA, AMR, AWB, FLAC, MID, MIDI, XMF,
MXMF, IMY, RTTTL, RTX, OTA
Services
&
Additional
Features
Group Play: Share Music, Share Picture, Share Document, Play Games
Story Album, S Translator
Multi Window, Pop Up Play
Samsung ChatON mobile communication service
Samsung WatchON
Samsung Link, S Travel (TripAdvisor), S Voice 2.0
Google Mobile
Services
Google Search, Google Maps, Gmail, Google Latitude,
Google Play Store, Google Plus, YouTube, Google Talk,
Google Places, Google Navigation, Google Downloads, Voice Search
Connectivity
Wi-Fi a/b/g/n, WiFi Direct
BT 4.0(BLE), USB 2.0 H/S
GPS+GLONASS
Sensor
Accelerometer, Geomagnetic, Proximity, Light, Gyroscope
Memory
8GB Internal Memory (microSD up to 64GB) + 1.5GB RAM
Dimension
162.6 x 82.4 x 9.0 mm, 182g
Battery
Standard battery, Li-ion 2,600 mAh


Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Avstängd

Vi får se hur den blir. Antingen så är den typ Note 3 utan pennan eller så är den mer lågbudget med sämre upplösning osv. som den förra icke-Noten med stor skärm, Galaxy Player 5 osv. Å andra sidan ser det ut som den mindre modellen har en penna så jag vet inte. Den mindre har också dubbla sim-kortsplatser så den lär inte komma hit ändå, möjligtvis i någon annan variant.

Är det en Note utan penna så kan det absolut vara ett bra val, jag gillar pennan dock och hade hellre kört på en Note 3 när den nu kommer, men är den sämre så bör den vara ganska mycket billigare för att det ska vara någon idé. En så stor skärm kräver en ganska hög upplösning för att den inte ska bli suddig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Vi får se hur den blir. Antingen så är den typ Note 3 utan pennan eller så är den mer lågbudget med sämre upplösning osv. som den förra icke-Noten med stor skärm, Galaxy Player 5 osv. Å andra sidan ser det ut som den mindre modellen har en penna så jag vet inte. Den mindre har också dubbla sim-kortsplatser så den lär inte komma hit ändå, möjligtvis i någon annan variant.

Är det en Note utan penna så kan det absolut vara ett bra val, jag gillar pennan dock och hade hellre kört på en Note 3 när den nu kommer, men är den sämre så bör den vara ganska mycket billigare för att det ska vara någon idé. En så stor skärm kräver en ganska hög upplösning för att den inte ska bli suddig.

Note 3 @ 5.9" kommer med penna, ingen Mega gör det.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BoToss:

Note 3 @ 5.9" kommer med penna, ingen Mega gör det.

Är du säker på det? Det syns ju tydligt på bilden att i alla fall den mindre av telefonerna har en penna. En del tror också att Mega är det nya namnet på Note-serien, till exempel i denna artikeln. Det har också spekulerats mycket i vilken skärmstorlek nästa Note ska få, vanligtvis slutar diskussionerna någonstans runt antingen 6.3'' eller 5.8'', men har du bättre info så får du gärna dela med dig av den. Allt jag hittar är rykten, spekulationer och vilda gissningar.

Permalänk
Medlem

Tycker dom första mobilerna för ca 40 år sen börjar se smidiga och slimmade ut.

Permalänk
Medlem

Måste ha clownbyxor om man ska få plats med en sån i fickan.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Måste ha clownbyxor om man ska få plats med en sån i fickan.

Ja det som man om min SGN också men den sitter lika bra i bakfickan som min iPhone 4s.

Denna är för mig tänkt att köras med BT för samtal. Ska sitta i ett plånboksfodral. Innerficka alternativt lårficka för "transport" eller varför inte med clips på bältet?

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiRai:

Tycker dom första mobilerna för ca 40 år sen börjar se smidiga och slimmade ut.

Kan du specificera exakt vilka?

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Är du säker på det? Det syns ju tydligt på bilden att i alla fall den mindre av telefonerna har en penna. En del tror också att Mega är det nya namnet på Note-serien, till exempel i denna artikeln. Det har också spekulerats mycket i vilken skärmstorlek nästa Note ska få, vanligtvis slutar diskussionerna någonstans runt antingen 6.3'' eller 5.8'', men har du bättre info så får du gärna dela med dig av den. Allt jag hittar är rykten, spekulationer och vilda gissningar.

Är inte säker på nåt. Bara vad jag läst.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Ja det som man om min SGN också men den sitter lika bra i bakfickan som min iPhone 4s.

Denna är för mig tänkt att köras med BT för samtal. Ska sitta i ett plånboksfodral. Innerficka alternativt lårficka för "transport" eller varför inte med clips på bältet?

Är lite överviktig själv som jag jobbar på bli av med. Nu sticker min Note ut ur fickan en liten bit. En telefon som är 1 tum större skulle då inte få plats alls.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Kan du specificera exakt vilka?

Denna tex.

Permalänk
Avstängd

Den har allt Mega INTE har?

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Tycker dom första mobilerna för ca 40 år sen börjar se smidiga och slimmade ut.

Även om det fanns mobiltelefoner för 40 år sedan så var de inte tillgängliga för almänheten förän 10 år senare. För oss som använde mobiltelefoner på 80-taler (25-30 år tillbaka i tiden) så var handburna enheter fortfarande knappt tänkbart, en 5-kilos klump var lyx och fastmonterade 20-kilosbjässar var bland de vanligaste. En femkilos klump som t.ex. Philips AP Radiotelefon kostade runt 23000 kr 1986 vilket gjorde den bland de lättaste och billigaste på marknaden i Sverige.

Skrivet av Pimpim666:

Måste ha clownbyxor om man ska få plats med en sån i fickan.

Så stor är den inte, 6.3 tums är givetvis en del jämfört med en 3.0 tums Xperia Mini men mindre än ett CD-fodral som folk sprang omkring med på 90-talet i byxfickorna.

Motorola DynaTAC släpptes 1983, dvs, 30 år sedan, inte 40.

Det finns en anledning till att tillverkarna gör större mobiler, marknaden efterfrågar det. De flest vill inte sitta på 2,5-3 tums skärm och surfa på nätet, kolla på foton eller se videoklipp. Det hade inte varit några problem för tillverkarna att göra en telefon stor som en cigarettändare (Nokia 7280 för 9 år sedan) men det är ingen som vill ha något sådant idag.

Tycker kommentarer som gör sig lustiga över nya modellers ökande storlek känns teknikfientliga, men visst, det finns ju alltid några få som bara vill ha en telefon att ringa och inte vill ha sådana nymodigheter som SMS, Web, e-mail, photo och film i ett bärbart format. Själv välkomnar jag enheter där man kan läsa en hel boksida eller visa ett foto för en bekant utan att trycka upp mobilen i ansiktet för denne.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Avstängd
Skrivet av houze:

Även om det fanns mobiltelefoner för 40 år sedan så var de inte tillgängliga för almänheten förän 10 år senare. För oss som använde mobiltelefoner på 80-taler (25-30 år tillbaka i tiden) så var handburna enheter fortfarande knappt tänkbart, en 5-kilos klump var lyx och fastmonterade 20-kilosbjässar var bland de vanligaste. En femkilos klump som t.ex. Philips AP Radiotelefon kostade runt 23000 kr 1986 vilket gjorde den bland de lättaste och billigaste på marknaden i Sverige.

http://www.annonsera.se/images/01057/0/philips-ap-radiotelefo...

Så stor är den inte, 6.3 tums är givetvis en del jämfört med en 3.0 tums Xperia Mini men mindre än ett CD-fodral som folk sprang omkring med på 90-talet i byxfickorna.

Motorola DynaTAC släpptes 1983, dvs, 30 år sedan, inte 40.

Det finns en anledning till att tillverkarna gör större mobiler, marknaden efterfrågar det. De flest vill inte sitta på 2,5-3 tums skärm och surfa på nätet, kolla på foton eller se videoklipp. Det hade inte varit några problem för tillverkarna att göra en telefon stor som en cigarettändare (Nokia 7280 för 9 år sedan) men det är ingen som vill ha något sådant idag.

Tycker kommentarer som gör sig lustiga över nya modellers ökande storlek känns teknikfientliga, men visst, det finns ju alltid några få som bara vill ha en telefon att ringa och inte vill ha sådana nymodigheter som SMS, Web, e-mail, photo och film i ett bärbart format. Själv välkomnar jag enheter där man kan läsa en hel boksida eller visa ett foto för en bekant utan att trycka upp mobilen i ansiktet för denne.

Första gången jag ringde mobilt var 1987, en kompis blev lastbilschafför och i hytten fanns en "klump". Han fick för övrigt sparken en månad senare när räkningen till åkeriet kom, 70.000 kronor hade han ringt för, motsvarar MINST det dubbla idag!

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem

Jag har en ganska liten snopp så för mig skulle det vara perfekt med något jag kan kompensera detta för, typ denna mobil!

Skämtåsido börjar det bli riktigt storta mobiler nu. Åandrasidan har jag som kille plats i min ficka, så varför inte? Allt blir ju bättre: batteritiden, navigeringen, filmtittandet osv.

Självklart kan man hävda att detta omöjligt skulle kunna vara något för gemene man, men detta är heller inte tanken. Detta är för entusiasten. Precis som att vissa släpar runt på sin 5KG 19" "släpbara" speldator medan andra knappt har plats för sin 10" netbook. Man gör sig plats om man vill det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guos89:

Jag har en ganska liten snopp så för mig skulle det vara perfekt med något jag kan kompensera detta för, typ denna mobil!

Skämtåsido börjar det bli riktigt storta mobiler nu. Åandrasidan har jag som kille plats i min ficka, så varför inte? Allt blir ju bättre: batteritiden, navigeringen, filmtittandet osv.

Precis.
Många här menar att 4" är det ultimata men det beror nog mer på märket av telefonen och inte skärmstorleken. Orkar man söka så ser man att samma individer för ett år sedan och bakåt i tiden prisade 3.5" istället, fanns ingen bättre storlek.
Lite väl fanatiskt tycker i alla fall jag.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem

Den här hybrid-grejen med vad som är en telefon och en tablet har börjat gå över styr tycker jag. Gränsen för mig är verkligen 5.3", dvs vad mine Note har. Efter det så vet inte riktigt vart gränsen ska dras

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

..hjeello?

exakt storlek på denna vet jag inte men den fyllde tydligen bagaget, och förr var bagagen rejäla även efter reservhjulet snott en bit.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Det verkar som Mega kommer att bli "budget"-modeller med tvåkärniga processorer, 8-16GB som max och relativt låg upplösning. Källa. Förutom skärmstorleken så är det enda som står ut positivt att båda har IR-blasters ("Samsung Watch On").

Skrivet av houze:

Även om det fanns mobiltelefoner för 40 år sedan så var de inte tillgängliga för almänheten förän 10 år senare. För oss som använde mobiltelefoner på 80-taler (25-30 år tillbaka i tiden) så var handburna enheter fortfarande knappt tänkbart, en 5-kilos klump var lyx och fastmonterade 20-kilosbjässar var bland de vanligaste. En femkilos klump som t.ex. Philips AP Radiotelefon kostade runt 23000 kr 1986 vilket gjorde den bland de lättaste och billigaste på marknaden i Sverige.

{bild}

Kommer ihåg dem mycket väl, en av de fulaste telefonerna någonsin skulle jag vilja påstå. Min farsa hade nåt svart åbäke i bilen som man kunde ta med sig med hjälp av en axelrem om man skruvade loss antennen och satte dit den portabla, har för mig att den vägde närmare 20kg, typ:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det verkar som Mega kommer att bli "budget"-modeller med tvåkärniga processorer, 8-16GB som max och relativt låg upplösning. Källa. Förutom skärmstorleken så är det enda som står ut positivt att båda har IR-blasters ("Samsung Watch On").

Tack, uppdaterade första inlägget.

Lite besviken på att det inte är 2gb ram, annars tror jag den passar mig ypperligt om priset är rätt och "HD" betyder 1080.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BoToss:

Tack, uppdaterade första inlägget.

Lite besviken på att det inte är 2gb ram, annars tror jag den passar mig ypperligt om priset är rätt och "HD" betyder 1080.

HD är 720P och detta är en semi-budgettelefon, bättre att vänta på Note III.
http://www.gsmarena.com/samsung_announces_galaxy_mega_63_and_...

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

HD är 720P och detta är en semi-budgettelefon, bättre att vänta på Note III.
http://www.gsmarena.com/samsung_announces_galaxy_mega_63_and_...

Då går den bort för mig.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem

qHD på 5,8" eller 720 på 6,3"... Vilka dumheter. Samsung har för mycket pengar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

qHD på 5,8" eller 720 på 6,3"... Vilka dumheter. Samsung har för mycket pengar.

Ja allt under 1080 tycker jag är ute. Dual core kan jag acceptera och 1.5gb ram är väl OK på en modern mobil men stor skärm med låg upplösning, nop!

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

qHD på 5,8" eller 720 på 6,3"... Vilka dumheter. Samsung har för mycket pengar.

Skrivet av BoToss:

Ja allt under 1080 tycker jag är ute. Dual core kan jag acceptera och 1.5gb ram är väl OK på en modern mobil men stor skärm med låg upplösning, nop!

Stor lågupplöst skärm, TV-fjärr, billig, kan det vara så att det är en telefon riktad mot pensionärer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

qHD på 5,8" eller 720 på 6,3"... Vilka dumheter. Samsung har för mycket pengar.

Om du märkt så är det inga höjdarprylar som sitter i telefonerna och mest troligt saker dom har i överflöd som dom vill bli av med.
Och då är det perfekt att trycka in lite äldre överklockade tvåkärniga CPUer och några stora skitskärmar på 720p i en extra stor telefon. Utvecklingskostnaden måste vara minimal och eftersom telefonerna inte har något märkvärdigt är nog produktionskostnaden riktigt låg.

Hur som helst tycker jag 1280x800 på min Note är för lite för en så stor skärm. Tycker även 6" telefoner är lite för stora. För mig tror jag den perfekta storleken är omkring mellan 4.7" till 5".

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Om du märkt så är det inga höjdarprylar som sitter i telefonerna och mest troligt saker dom har i överflöd som dom vill bli av med.
Och då är det perfekt att trycka in lite äldre överklockade tvåkärniga CPUer och några stora skitskärmar på 720p i en extra stor telefon. Utvecklingskostnaden måste vara minimal och eftersom telefonerna inte har något märkvärdigt är nog produktionskostnaden riktigt låg.

Hur som helst tycker jag 1280x800 på min Note är för lite för en så stor skärm. Tycker även 6" telefoner är lite för stora. För mig tror jag den perfekta storleken är omkring mellan 4.7" till 5".

Du tror verkligen alla modeller från Samsung har syftet att vara värst och bäst? Tänk om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du tror verkligen alla modeller från Samsung har syftet att vara värst och bäst? Tänk om...

Nej och det har jag aldrig skrivit. Förstår inte hur du lyckades tolka det så åt helvete fel.

Hur som helst så skriver jag det så enkelt som möjligt för att du ska förstå.

Telefonerna innehåller inga höjdargrejer.
Telefonerna innehåller äldre hårdvara.
Telefonerna har lågupplöst skärm.
Telefonerna är mest troligt ett billigt experiment av Samsung för att se om det finns en marknad för större telefoner.

Förstår du nu?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nej och det har jag aldrig skrivit. Förstår inte hur du lyckades tolka det så åt helvete fel.

Hur som helst så skriver jag det så enkelt som möjligt för att du ska förstå.

Telefonerna innehåller inga höjdargrejer.
Telefonerna innehåller äldre hårdvara.
Telefonerna har lågupplöst skärm.
Telefonerna är mest troligt ett billigt experiment av Samsung för att se om det finns en marknad för större telefoner.

Förstår du nu?

Ja menar det kanske finns folk som vill ha stora telefoner som tex Note fast har inte samma krav på topp hårdvara helt enkelt dvs lägre pris.

Jag förstår ditt budskap.