Anslutningsproblem mot internet, felkopplat nätverksuttag?

Permalänk
Medlem

Anslutningsproblem mot internet, felkopplat nätverksuttag?

Hej!
Jag bor i studentboende där Tele2 levererar internet, det ingår 100/10 Mbit/s. Allt har fungerat bra i tre månader men därefter avslutades tidigare hyresgästens abbonemang och jag blev så klart tvungen att registrera mig som kund (via portal i webbläsaren).

Router: Asus RT-56u

I samband med det uppstod problem med nätverksanslutningen och fastighetsägaren bytte nätverksuttag i lägenheten som tydligen är deras standard-lösning. Kopplar jag in någon sorts utrustning i nätverksuttaget som är indraget i lägenheten direkt från patch-skåp i källaren så lyser inte ens lysdioderna på nätverkskorten och ingen ethernetkabel hittas.

Däremot har jag en gammal serverburk som får kontakt, därmed kunde jag registrera mig som kund. Nu går alltså all trafik från nätverksuttaget -> serverburk -> delar internet till router och allt fungerar därmed med bra hastighet (ca 97Mbit/s ner och 13Mbit/s upp).
Efter MYCKET felsökning från mitt håll, fastighetsägare och Tele2 så har äntligen ett duktig tekniker kommit vidare i ärendet:

Om Tele2 låser hastigheten på just min anslutning i deras switch (i källaren i hyreshuset) till 100/10 Mbit istället för gigabit så lyser lysdioderna oavsett vilken anslutning jag kopplar in direkt i nätverksuttaget i lägenheten. Betyder det att fastighetsägaren sannolikt kopplat uttaget fel?

Just nu är alltså hastigheten låst från Tele2 och all hw kan ansluta direkt i uttaget, men när jag nu ansluter min router direkt till uttaget som är en Asus RT-56u (som nu äntligen känner av att det är en kabel inkopplad på WAN-porten direkt från nätverksuttaget) så får jag dålig hastighet. Jag mäter upp endast ca 12Mbit/s ner och 5Mbit/s upp.

Är det någon som har någon idé om det kan vara nätverksuttaget som är felkopplat?
Finns det någon möjlighet att i routern ställa in att inkommande WAN hastighet är 100/10 så inte Tele2 behöver begränsa i switchen? Om någon ny firmware läggs till i Tele2´s utrustning eller omstart är jag orolig att mina inställningar återgår till tidigare och att jag därmed inte kan ansluta den hw jag vill i nätverksuttaget. Routern är en bra router i övrigt och den har i standardutförande fungerar klockrent fram tills för cirka två veckor sedan.

Tyvärr har jag ingen utrustning för att mäta direkt i nätverksuttaget, konstigt nog verkar inte fastighetsägaren heller ha det trots att man har tusentals hyresgäster där alla får internet inkluderat i hyran.

Idéer på felsökning från mitt håll?
Tack!

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

Ingen som har något tips om vad detta kan bero på? Är på gång och ska köpa testverktyg för att på något sätt försöka mäta upp om uttaget är korrekt monterat.

Mottar gärna tips som kan hjälpa mig lösa problemet!

Permalänk

Börja med det enklaste och kolla att kablaget är rätt dvs mellan switch och patch-skåp och mellan datauttag och router. Det kanske är lika bra att byta alla kablar direkt.

-EDIT-

Kolla att du har senaste firmware på din RT-N56U.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Börja med det enklaste och kolla att kablaget är rätt dvs mellan switch och patch-skåp och mellan datauttag och router. Det kanske är lika bra att byta alla kablar direkt.

-EDIT-

Kolla att du har senaste firmware på din RT-N56U.

Hej Stefan och tack för ditt svar.

Jag har provat igen nu med olika enheter och det verkar lovande: Kopplar jag dator direkt i uttaget nu så får jag bra hastighet, ca 75Mbit/s ner. Men så fort routern är iblandad så sjunker hastigheten till ca 5-10Mbit/s ner. Jag har provat att fabriksåterställa routern, testa med tidigare firmware samt med senaste utan någon skillnad.

Det låter allt mer som att det är routern som krånglar men värt att nämna är att nu har som sagt Tele2 låst hastigheten i switchen till 100/10 till mitt uttag, innan det kunde jag alltså inte koppla dator direkt i uttaget (eller routern) eftersom ingen ethernet-kabel kunde identiferas som ansluten.

De tester jag utfört är både med samma kablage men även olika patch-kablar (cat5e samt cat6) men fortfarande så upplever jag routern som problematisk.

Mot helgen får jag låna enklare mätinstrument för att mäta från mitt uttag ner till switch-skåpet i källaren, jag ska bara få tag på fastighetsägaren SSSB.

Andra tips vad jag kan prova? Custom firmware till routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_S:

Hej Stefan och tack för ditt svar.

Jag har provat igen nu med olika enheter och det verkar lovande: Kopplar jag dator direkt i uttaget nu så får jag bra hastighet, ca 75Mbit/s ner. Men så fort routern är iblandad så sjunker hastigheten till ca 5-10Mbit/s ner. Jag har provat att fabriksåterställa routern, testa med tidigare firmware samt med senaste utan någon skillnad.

Det låter allt mer som att det är routern som krånglar men värt att nämna är att nu har som sagt Tele2 låst hastigheten i switchen till 100/10 till mitt uttag, innan det kunde jag alltså inte koppla dator direkt i uttaget (eller routern) eftersom ingen ethernet-kabel kunde identiferas som ansluten.

De tester jag utfört är både med samma kablage men även olika patch-kablar (cat5e samt cat6) men fortfarande så upplever jag routern som problematisk.

Mot helgen får jag låna enklare mätinstrument för att mäta från mitt uttag ner till switch-skåpet i källaren, jag ska bara få tag på fastighetsägaren SSSB.

Andra tips vad jag kan prova? Custom firmware till routern?

Jag skulle rekommendera DD-WRT, kör det på min Asus RT-N66U och det funkar hur bra som helst. Mycket bättre inställningsmöjligheter och jag har inte behövt starta om routern sen jag flashade det(ca 3 månader nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_S:

Hej Stefan och tack för ditt svar.

Jag har provat igen nu med olika enheter och det verkar lovande: Kopplar jag dator direkt i uttaget nu så får jag bra hastighet, ca 75Mbit/s ner. Men så fort routern är iblandad så sjunker hastigheten till ca 5-10Mbit/s ner. Jag har provat att fabriksåterställa routern, testa med tidigare firmware samt med senaste utan någon skillnad.

Det låter allt mer som att det är routern som krånglar men värt att nämna är att nu har som sagt Tele2 låst hastigheten i switchen till 100/10 till mitt uttag, innan det kunde jag alltså inte koppla dator direkt i uttaget (eller routern) eftersom ingen ethernet-kabel kunde identiferas som ansluten.

De tester jag utfört är både med samma kablage men även olika patch-kablar (cat5e samt cat6) men fortfarande så upplever jag routern som problematisk.

Mot helgen får jag låna enklare mätinstrument för att mäta från mitt uttag ner till switch-skåpet i källaren, jag ska bara få tag på fastighetsägaren SSSB.

Andra tips vad jag kan prova? Custom firmware till routern?

Jag kör tomato på min asus router. Om jag minns rätt så ska det finnas till din med. En kompis har din modell, och får ut 250mbit. Jag kan dock inte svara på vad felet skulle kunna vara. Bara att dessa routrar ska klara 100mbit.

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk

Lås routerns wan port på 10/100 Mbit?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag skulle rekommendera DD-WRT, kör det på min Asus RT-N66U och det funkar hur bra som helst. Mycket bättre inställningsmöjligheter och jag har inte behövt starta om routern sen jag flashade det(ca 3 månader nu).

Tack för tips, jag provade precis med custom fw enligt: http://code.google.com/p/rt-n56u/
Mycket spännande funktioner som tillkommer! Tyvärr verkar inte 56u vara supportad av det förslaget du tipsade med.

Skrivet av risedtobe:

Jag kör tomato på min asus router. Om jag minns rätt så ska det finnas till din med. En kompis har din modell, och får ut 250mbit. Jag kan dock inte svara på vad felet skulle kunna vara. Bara att dessa routrar ska klara 100mbit.

Trevlig hastighet! Tyvärr verkar inte tomato fw vara tillgänlig för 56u i dagsläget. Routern har levererat cirka 95Mbit/s ner i tre månader med Asus fw men nu som sagt vill den inte alls upp i samma hastighet.

Skrivet av Gunvald Larsson:

Lås routerns wan port på 10/100 Mbit?

En mycket bra idé, jag hittar dock ingen sådan möjlighet? Jag har provat olika versioner av Asus egna firmware och nu version 3.0.3.3-046 från http://code.google.com/p/rt-n56u/ men hittar fortfarande ingen möjlighet att låsa WAN-hastigheten! Några idéer om var jag kan hitta en lösning för det? Ser i nuvarande fw: WAN 100 Mbps, Half Duplex men hittar ingen justeringsmöjlighet.

Som sagt andra datorer kopplade direkt till ethernetuttaget får bra mycket högre hastighet jämfört med routern. Tack för att Ni kommer med tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_S:

Ser i nuvarande fw: WAN 100 Mbps, Half Duplex men hittar ingen justeringsmöjlighet.

Half-Duplex? Även det lär vara ett problem, ska stå på "full" :).

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Half-Duplex? Även det lär vara ett problem, ska stå på "full" :).

Tack Matte, jag tror dock inte jag kan justera det från mitt håll utan detta var Tele2´s snabbfix eftersom jag annars inte kunde ansluta någon utrustning alls i uttaget (förutom gammelservern..). Inatt undersökte jag mer och hittade att mitt gamla moderkort (Asus P5Q E-Plus) kan göra en enklare diagnos av ansluten lan-kabel. Ser att det är något som inte står rätt till:

I början av nästa vecka ska jag försöka få tillgång med utrustning så jag kan mäta mellan min lägenhet och switchen i källaren! Enkel mätutrustning som skickar signal på en kabel åt gången och helt enkelt kontrollerar att det är rätt kopplat. Fastighetsägaren är på påskledighet så jag får klara mig tills dess.

Permalänk
Medlem

Mätte upp kabeln igår och hittade fel på ett kabelpar! När vi undersökte kabeln ytterligare hittade vi denna skarv:

Det är nog tidigare hyresgäst som "skarvat" på en anslutning in till annat rum, kabeln var på två ställen bara tejpad!
Elektriker på G som ska byta kabeln hela vägen, intressant!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johan_S:

Mätte upp kabeln igår och hittade fel på ett kabelpar! När vi undersökte kabeln ytterligare hittade vi denna skarv:

http://s2.postimg.org/ai042vo9x/2013_04_03_11_09_55.jpg

Det är nog tidigare hyresgäst som "skarvat" på en anslutning in till annat rum, kabeln var på två ställen bara tejpad!
Elektriker på G som ska byta kabeln hela vägen, intressant!

Det där ser proffsigt ut

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_S:

Mätte upp kabeln igår och hittade fel på ett kabelpar! När vi undersökte kabeln ytterligare hittade vi denna skarv:

http://s2.postimg.org/ai042vo9x/2013_04_03_11_09_55.jpg

Det är nog tidigare hyresgäst som "skarvat" på en anslutning in till annat rum, kabeln var på två ställen bara tejpad!
Elektriker på G som ska byta kabeln hela vägen, intressant!

Det där såg ju fint ut, personen som gjorde det där borde skämmas.

Permalänk
Medlem

Nu snurrar allt på! 97Mbit/s ner och cirka 11Mbit/s upp.
Kabeln är temporärt skarvad från uttag till switchen i källaren men ska bytas ut av elektriker inom några arbetsdagar.
Tele2 låste upp låsningen i switchen så jag får en 1000Mbit/s länk med full duplex, hurra!

Felet var alltså en skadad kabel orsakad av tidigare hyresgäst som kunde lokaliseras med ett vanligt mätinstrument kopplat i varje ände av kabeln. Antagligen berodde detta på att den dåliga skarven kortslöts eller på något sätt förlorade kontakt eftersom de var tejpade... Eloge till backoffice Tele2 i Kista, det är svårt att få tag på rätt person när vanliga kundtjänst stoppar en och ber att man ska vända håll på kabeln mellan uttag - router .

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Det där såg ju fint ut, personen som gjorde det där borde skämmas.

Sådana där ful-kopplingar får mig bara att facepalm'a.

Skarva TP som om det vore någon billig skitig telefon lina ute på landet