Anslutningsproblem mot internet, felkopplat nätverksuttag?
Hej!
Jag bor i studentboende där Tele2 levererar internet, det ingår 100/10 Mbit/s. Allt har fungerat bra i tre månader men därefter avslutades tidigare hyresgästens abbonemang och jag blev så klart tvungen att registrera mig som kund (via portal i webbläsaren).
Router: Asus RT-56u
I samband med det uppstod problem med nätverksanslutningen och fastighetsägaren bytte nätverksuttag i lägenheten som tydligen är deras standard-lösning. Kopplar jag in någon sorts utrustning i nätverksuttaget som är indraget i lägenheten direkt från patch-skåp i källaren så lyser inte ens lysdioderna på nätverkskorten och ingen ethernetkabel hittas.
Däremot har jag en gammal serverburk som får kontakt, därmed kunde jag registrera mig som kund. Nu går alltså all trafik från nätverksuttaget -> serverburk -> delar internet till router och allt fungerar därmed med bra hastighet (ca 97Mbit/s ner och 13Mbit/s upp).
Efter MYCKET felsökning från mitt håll, fastighetsägare och Tele2 så har äntligen ett duktig tekniker kommit vidare i ärendet:
Om Tele2 låser hastigheten på just min anslutning i deras switch (i källaren i hyreshuset) till 100/10 Mbit istället för gigabit så lyser lysdioderna oavsett vilken anslutning jag kopplar in direkt i nätverksuttaget i lägenheten. Betyder det att fastighetsägaren sannolikt kopplat uttaget fel?
Just nu är alltså hastigheten låst från Tele2 och all hw kan ansluta direkt i uttaget, men när jag nu ansluter min router direkt till uttaget som är en Asus RT-56u (som nu äntligen känner av att det är en kabel inkopplad på WAN-porten direkt från nätverksuttaget) så får jag dålig hastighet. Jag mäter upp endast ca 12Mbit/s ner och 5Mbit/s upp.
Är det någon som har någon idé om det kan vara nätverksuttaget som är felkopplat?
Finns det någon möjlighet att i routern ställa in att inkommande WAN hastighet är 100/10 så inte Tele2 behöver begränsa i switchen? Om någon ny firmware läggs till i Tele2´s utrustning eller omstart är jag orolig att mina inställningar återgår till tidigare och att jag därmed inte kan ansluta den hw jag vill i nätverksuttaget. Routern är en bra router i övrigt och den har i standardutförande fungerar klockrent fram tills för cirka två veckor sedan.
Tyvärr har jag ingen utrustning för att mäta direkt i nätverksuttaget, konstigt nog verkar inte fastighetsägaren heller ha det trots att man har tusentals hyresgäster där alla får internet inkluderat i hyran.
Idéer på felsökning från mitt håll?
Tack!
Mvh
Johan