23,974hz uppspelning vilken setup funkar bäst?

Permalänk
Medlem

23,974hz uppspelning vilken setup funkar bäst?

Hejsan hoppas någon är lite mer påläst i ämnet.
Har läst lite om att det är problem med 23,974hz på Intels integrerade krets.
Undrar är det likadant på ex AMD Trinity?
Eller är det kanske bättre med ett externt gfx kort?Nvidia/Ati

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen tillverkare klarar av att visa exakt 23,976 Hz utan alla ligger inom +/- 0,004 Hz felmarginal om jag inte missminner mig. Det finns en bra länk från avsforum.com, men är inte hemma så någon annan vänlig själ kan säket länka den.

T.ex. så klarar min 2600k av för tillfället att visa 23,972 Hz. För att få det att funka behövde jag däremot ladda ner senaste drivrutinerna för HD 2000/3000 från Intels hemsida. De som installeras automatiskt räckte inte. När jag kommer hem kan jag uppdatera med länkar om ingen annan hunnit göra det, eller om du inte hittat det själv.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Själv rekomenderar jag jag ett ATi kort för det är ATi dom kalarar det bäst.
Nvidia är det inget större fel på med undvik Intel!

Vet inte hur pass petig du är men jag klarade inte av att titta då eftersläpningar och hack för att stort problem. Det är som att köra CF på ATi kort fast snäppet värre...

Nyaste drivarna fungerar inte något vidare då dom ger mig det klassiska"grafikdrivrutinerna har krashat och har nu återställts"

Linux rättade till mycket men Stutter fanns där gått om..

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Ingen tillverkare klarar av att visa exakt 23,976 Hz utan alla ligger inom +/- 0,004 Hz felmarginal om jag inte missminner mig. Det finns en bra länk från avsforum.com, men är inte hemma så någon annan vänlig själ kan säket länka den.

T.ex. så klarar min 2600k av för tillfället att visa 23,972 Hz. För att få det att funka behövde jag däremot ladda ner senaste drivrutinerna för HD 2000/3000 från Intels hemsida. De som installeras automatiskt räckte inte. När jag kommer hem kan jag uppdatera med länkar om ingen annan hunnit göra det, eller om du inte hittat det själv.

Let's set this straight - No one can do 24p consistently well

Jag har provat ATI 5xxx, 7xxx, Nvidia GT640 samt Intel HD/HD2000 och stör mig inte på några tappade frames. Däremot tycker jag mig se bättre flyt i bilden med de separata grafikkorten jämfört med de integrerade Intel-varianterna.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Ok tackar för svaren...
Så av länken/era svar att dömma så är ati det som funkar "bäst"
Jag har vart lite inne på ett separat passivt gfx kort...
Har även vart inne på en i3 3225 och köra med den integrerade men det är alltså inte att rekommendera?
Jag orkar heller inte hålla på och fippla runt för mycket efter jag byggt systemet.
Tänkte köra win7 med xbmc...
Notera att jag är en av dom som inte ser ms. (dålig syn?)

Hur funkar det med Trinity? el det är ju Ati iofs el?
Dock har trinity lite väl hög tdp för ett tyst htpc bygge.
Lockas av i3ans 55w tdp....
Frågan är om dem löst detta i Haswell?? isf tänker jag vänta.

Många frågor vart det

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DannER:

Ok tackar för svaren...
Så av länken/era svar att dömma så är ati det som funkar "bäst"
Jag har vart lite inne på ett separat passivt gfx kort...
Har även vart inne på en i3 3225 och köra med den integrerade men det är alltså inte att rekommendera?
Jag orkar heller inte hålla på och fippla runt för mycket efter jag byggt systemet.
Tänkte köra win7 med xbmc...
Notera att jag är en av dom som inte ser ms. (dålig syn?)

Hur funkar det med Trinity? el det är ju Ati iofs el?
Dock har trinity lite väl hög tdp för ett tyst htpc bygge.
Lockas av i3ans 55w tdp....
Frågan är om dem löst detta i Haswell?? isf tänker jag vänta.

Många frågor vart det

Jag har endast provat med Nvidia och Intels grafik och har personligen inte märkt någon eftersläpning, även om den såklart finns där. Skillnaderna är så pass små mellan tillverkarna att det nog inte är något märkbar skillnad hur som helst.

Angående Intels integrerade grafik så är enda problemet för mig att under 3-5 sekunder i början av en video, eller om man hopppar i videon, så laggar bilden. Efter dessa sekunder så flyter allt på utan problem. Hur det är med HD 4000 vet jag inte, men det funkar knappast sämre än med mitt HD 3000.

Om du ska ha en HTPC så är nog en integrerad grafikkrets att föredra före ett separat grafikkort, oavsett tillverkare just med tanke på att det blir en hel del värme med ett separat grafikkort. Då är nog Trinity + integrerad grafikkrets strömsnålare och svalare än Intel i3 + separat grafikkort. Detta med tanke på att jag personligen inte ser någon märkbar skillnad i bildkvalité mellan integrerad och separat grafik.

Jag använder för övrigt MPC-HC som mediaspelare.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Har en HTPC med i3 3225 och svarade så här i tråden http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/11...

Testade det kända (?) klippet "Birds" ifrån Planet Earth och då får jag 23,9728 FPS. Klippet är kort, bara 22 sekunder men FPS:en ligger stabilt på 23,9728. Om jag räknar rätt så innebär det:
23,976-23,9728 = 0,003 = en "frame drop" var 312:e sekund, dvs ungefär en gång var 5:e minut. Har ej hunnit se en sammanhängande film på min HTPC än.

Har tittat lite mer nu och har aldrig sett en "frame drop".

Permalänk
Medlem

Hej, kör min htpc med i3 3225 med endast det inbyggda grafikkortet och tycker inte att jag ser någon skillnad om jag kollar en film på den datorn eller om jag kollar på min andra med ett 680 nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men är det nån som vet varför (1) alla envisas med att spela in filmerna i 23,974 fps, och (2) varför det ska vara så förbaskat svårt att spela upp i exakt 23,974 fps?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Bha:

Vad kör du för inställningar i XBMC? (om du kör XBMC?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Lite offtopic, men är det nån som vet varför (1) alla envisas med att spela in filmerna i 23,974 fps, och (2) varför det ska vara så förbaskat svårt att spela upp i exakt 23,974 fps?

NTSC. Räkna sedan ut hur lång tid det ska ta mellan varje frame i 23,974 fps och tänk på att flyttal är krångligare att hantera för en dator än ett heltal.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Bha:

Vad kör du för inställningar i XBMC? (om du kör XBMC?)

Det enda jag gjort är att lägga ljudet lite tidigare eller senare, kommer inte ihåg vilket (känt xbmc problem) kör alla filmer/serier med samma inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kör på ett Nvidia-kort istället för ATI, ATI har en massa inställningar på "by default" som förstör bilden.
Vad det gäller vilket kort av ATI och Nvidia som kommer närmast 23.976 Hz, så kan jag bara hänvisa till den länken till AVS-forum som givits tidigare i tråden:

Citat:

UPDATE: NVidia with recent drivers and custom resolution seems to be more consistently getting 23.976 +/-0.002 which is about as good as you can get out of the box.

Det där kom till för mycket länge sedan.

Nvidia har fördelen med CUDA och CUVID.

Har själv kört med kort från båda lägren och föredrar Nvidia.

EDIT: Nvidia + Madvr = mumma

Permalänk
Hedersmedlem

Här är drivrutinerna för Sandy Bridge respektive Ivy Bridge som jag sa jag skulle länka till. Med dessa så kommer du kunna spela filmer i så nära 23,976 Hz som Intels kretsar klarar av att visa, efter att du ställt in 23 Hz i de medföljande grafikinställningarna. I mitt fall blir det 23,97265 Hz +/- 0,00005 Hz med Intel HD 3000.

Kom ihåg att välja rätt operativsystem.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Finns det alltså speciella drivrutiner för SB och IB? Jag har sökt upp mitt moderkort, DH77-någonting och sen tankat ner via Intels egna hemsida.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xophile:

Finns det alltså speciella drivrutiner för SB och IB? Jag har sökt upp mitt moderkort, DH77-någonting och sen tankat ner via Intels egna hemsida.

Jag vet inte vad för drivrutiner du har laddat ner, men jag antar att de är för moderkortet. De drivrutiner jag har länkat gäller endast för den inbyggda grafikkretsen i SB och IB. Du behöver inte installera dem om du bara vill kunna koppla en skärm till moderkortet. För att göra det räcker det med att aktivera grafikkretsen i UEFI.

Vill du kunna spela upp film i så nära 23,976 Hz som Intels grafikkretsar klarar av så måste du däremot installera drivrutinerna jag länkat.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Använd madVR (av den nyare varianten) så är alla fpsproblem lösta.

Permalänk
Medlem

Casgar:

Jag har laddat ner från Intels hemsida "via" moderkortets länk. Då kanske jag får kolla lite mer på dina länkar! Märker av lite osyncat ljud.

Permalänk
Medlem

HMB: vad menar du med att alla problem löses med nyaste MadVR? Smooth playback som lanserades i madVR eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xophile:

Casgar:

Jag har laddat ner från Intels hemsida "via" moderkortets länk. Då kanske jag får kolla lite mer på dina länkar! Märker av lite osyncat ljud.

Gäller det alla filmer eller bara vissa? Samma problem om du kopplar skärmen till ett grafikkort, om du har ett d.v.s.?

Problemet bör inte ha med grafikkretsen att göra tycker jag. Dessutom så brukar osynkat ljud gå att fixa till genom att förskuta/fördröja ljudspåret lite grann i inställningarna i de flesta mediaspelare.

Skrivet av HMB:

Använd madVR (av den nyare varianten) så är alla fpsproblem lösta.

Skrivet av Xophile:

HMB: vad menar du med att alla problem löses med nyaste MadVR? Smooth playback som lanserades i madVR eller?

Nu har jag bara skummat igenom uppdateringarna i nyare madVR, och om jag förstod det rätt så löser man inte 23,976 Hz "problemet" utan man bara maskerar det med olika tekniker vilket gör att det blir svårare, eller i princip omöjligt att upptäcka. Så visst kan man kalla det en lösning, men i min mening så är det en ful-lösning eftersom din skärms uppdateringsfrekvens fortfarande inte kommer att visa exakt 23,976 Hz. Med det man inte ser lider man inte av så whatever floats your boat.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Aktiverar jag att synka filmen till display i XBMC på min Panasonic Plasma 50" ST50 så ställer TV:n om sig till 24p-mode direkt. Då märker jag av lite osynkat ljud.

Filmen i sig är ju 23.974 så då bör jag väl köra 24p på min TV istället för 50Hz som körs när Windows 7 är igång.

Eller har jag fel?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xophile:

Aktiverar jag att synka filmen till display i XBMC på min Panasonic Plasma 50" ST50 så ställer TV:n om sig till 24p-mode direkt. Då märker jag av lite osynkat ljud.

Filmen i sig är ju 23.974 så då bör jag väl köra 24p på min TV istället för 50Hz som körs när Windows 7 är igång.

Eller har jag fel?

Nej, det är helt rätt.

Angående XBMC så är jag lite osäker eftersom jag faktiskt aldrig har använt det, men jag är ganska säker att det borde finnas inställningar för att justera ljudspåret några millisekunder fall det inte är helt synkat med filmen. Någon med XBMC-erfarenhet får svara utförligare.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

XBMC kan synca upp ljudet ja, men inte utan kvalitetsförsämringar och eventuella problem att bitstreama ljudet vidare till förstärkare.