Cluster size problem.

Permalänk
Medlem

Cluster size problem.

Jag använder en gammal Aptiva 2138 dator för att spela lite äldre spel och för att det är skoj.
Den kör med windows 98 och fungerar utan problem.

Den använde en väldigt gammal 8GB hårddisk som inte riktigt räcker för alla gamla spel jag har på den, så jag skaffade en annan IDE hårdisk som är på runt 180gb istället.

Jag gjorde en "image" av den förra hårdisken och la sedan in allt på den nya, allt fungerar prima.

Dock så misstänker jag att något är fel, när jag ska defragmentera hårddisken så står det att det inte finns tillräckligt med uttrymme på disken, trots att bara 19% av hårddisken används.

Lite googlande gav mig detta svaret:
You are running Windows on a hard disk that is larger than 8 gigabytes (GB) and that has a cluster size that is smaller than 8 kilobytes (KB).

Nu är min fråga, hur fixar jag denna hårdisken och ger den 32kb cluster size (som den ska ha) utan att tappa all data?
Och om jag nu måste tappa all data, hur formaterar jag hårddisken på rätt sätt så att den får rätt cluster size, kom ihåg att vi snackar om gamla saker.

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem

Det kommer inte att fungera direkt ändå, win 98 stödjer inte hårdiskar över 137 Gbyte som det är, så en 120 Gbyte disk är maximalt vad det oset och den tidens hårdvara brukar kunna hantera.
Det kom en del trix för att komma runt det, men detaljerna har jag glömt bort. Det finns även en del begränsningar i hårdvaran på den tiden och stöd för diskar över 120GByte kom egentligen inte förrän XP

Edit: det brukar finnas en bygel på större diskar som hette nått i stil med "cap limit" som gjorde dem kompatibla med "före xp" saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för din hjälp, det finns alltså inget jag kan göra? Bör jag googla för något fix?

Permalänk
Hedersmedlem

*mrqaffe-dubbelposter raderade*

Skrivet av ollan1:

Tack för din hjälp, det finns alltså inget jag kan göra? Bör jag googla för något fix?

Ändra klusterstorlek utan att förlora data tror jag inte går.

Problemet brukar vara tvådelat: Dels stödjer inte Win98 LBA-48 och därmed är det begränsat till 137GB eller vad det är max, dels brukar det finnas begränsningar i gammal hårdvara som kan sätta begränsningen långt tidigare, men exakta gränser minns jag inte nu. Ny BIOS kan lösa det ibland. Jag använder fortfarande gamla Asus-kort där de släppte uppdateringar efter många år och därmed gick det att ha betydligt större diskar än från början. Märkesdatorer brukar vara mycket sämre på detta.

Om du inte kan partitionera/formattera om i samband med Win98-installationen så kanske något avancerat kloningsprogram kan fixa biffen om du kan ställa in klusterstorleken där. Har dock ingen aning om det ens finns i något kloningsprogram som klarar det och har aldrig gjort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

*mrqaffe-dubbelposter raderade*

Ändra klusterstorlek utan att förlora data tror jag inte går.

Problemet brukar vara tvådelat: Dels stödjer inte Win98 LBA-48 och därmed är det begränsat till 137GB eller vad det är max, dels brukar det finnas begränsningar i gammal hårdvara som kan sätta begränsningen långt tidigare, men exakta gränser minns jag inte nu. Ny BIOS kan lösa det ibland. Jag använder fortfarande gamla Asus-kort där de släppte uppdateringar efter många år och därmed gick det att ha betydligt större diskar än från början. Märkesdatorer brukar vara mycket sämre på detta.

Om du inte kan partitionera/formattera om i samband med Win98-installationen så kanske något avancerat kloningsprogram kan fixa biffen om du kan ställa in klusterstorleken där. Har dock ingen aning om det ens finns i något kloningsprogram som klarar det och har aldrig gjort.

Ok, Swecservern var konstig när jag skulle skriva en edit om cap byglarna, den gick inte att nå så jag lämnade tråden.

Hursomhelst så var det en hel del strul med större diskar i win 98 och allt var väl egentligen inte löst innan xp sp1
Det är ofta en kombination av båda hård och mjukvara och det var inte lätt att få diskar på mer än 120Gbyte att funka, kommer inte ihåg riktigt hur det gick på den tiden men större diskar kom på allvar med sata och xp och man satte ofta dit en storleksbygel i hårdvara på disken för att få större ide diskar ( tänkta för xp) att fungera i äldre system.
Men det fanns även olika byglar på de första satadiskarna för att de inte alltid var kompatibla och det var inte enbart lba 48 utan det kunde även vara hårdvaran.
Länge sedan man strulade med sånt, nu är det mbr/gpt som ger diskproblem vid 2,2 Tbyte och bootning, så de har fortfarande inte löst allt med diskar, bara ökat storleksgränsen där det börjar strula.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tja, du kan ändra cluster size utan att formatera om du använder Acronis Disk Director 9 eller tidigare.. problemet är att man inte kan få tag på det programmet idag, inte ens via torrenter verkar det som.

Jag söker nu efter annan mjukvara, tror jag hittat en.

Hårdisken jag har i datorn är på 160 gig, och det står även 160 gig när man är inne i "Den här datorn". Vad händer om jag fyller hårdisken med över 137 gb minne om datorn inte stödjer det?

Permalänk
Hedersmedlem

Googling gav detta för en historisk återblick: http://www.tldp.org/HOWTO/Large-Disk-HOWTO-4.html

ollan1: Vi diskuterar inte programvara som hämtats olagligt via torrents, oavsett om det fortfarande säljs eller ej. Se §7 i reglerna. Säger det så att jag slipper låsa tråden (standard vid piratsnack).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Förstår, ber om ursäkt!

Efter att ha använt "Norton partition magic 8" så fick jag reda på att hårdisken faktiskt har 32k cluster size.

Och multiman: Jag låter kanske lite dum nu, men vad kan man få ut utav det som du länkade när det gäller mitt fall?

Permalänk
Medlem

Problemet är löst!

Utan att tappa någon data!

Tack alla!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ollan1:

Problemet är löst!
http://img40.imageshack.us/img40/412/picture52z.jpg

Utan att tappa någon data!

Tack alla!

Hur gjorde du och vilket/vilka program använde du? Bra att ha fel i det här fallet, jag trodde ju lite förhastat att det inte skulle gå utan dataförlust.

Utmärkt att det löste sig oavsett!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hur gjorde du och vilket/vilka program använde du? Bra att ha fel i det här fallet, jag trodde ju lite förhastat att det inte skulle gå utan dataförlust.

Utmärkt att det löste sig oavsett!

Jag använde Norton Partition Magic 8, tryckte på "Create partition".
Efter att jag ställt in hur stor den ska vara så bootades datorn om i DOS läge och gjorde allt automatiskt.
Sedan så kom man in i windows och datorn ändrade enhets namnen för att göra plats för den nya partitionen.

Fungerar nu prima, kan defragmentera och får inga konstiga errors längre, systemet är mycket stabilare.

Du har rätt i att det är bra att förklara utförligt, i fall någon annan googlar och hittar tråden