Permalänk
Medlem

optisk / coax ?

Sitter med en DD / DTS stärkare och dvd spelare, med en optisk kabel.

Ger en Coax bättre ljud ?

Säg nu inte att jag ska testa, för det kostar ju trots allt några hundra för en riktig coax kabel, inte lust o chansa bort 400-500.

Det blev iaf liten skillnad från RCA till Optisk.

Har ni några bra sidor som jämför kablarna ?

Permalänk
Medlem

optisk kan väl inte vara så långt?! eller jag vet inte.. men båda e ju digitala?

kör själv me optisk o det funkar prima..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Hedersmedlem

Bara du inte får datafel så kommer alla kablar att låta exakt likadant, allt annat är inbillning. Det är det som är vitsen med digitala signaler.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Bara du inte får datafel så kommer alla kablar att låta exakt likadant, allt annat är inbillning. Det är det som är vitsen med digitala signaler.

Så du menar att det är inbillning om man hör skillnad på RCA och en optisk kabel ??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon

Så du menar att det är inbillning om man hör skillnad på RCA och en optisk kabel ??

RCA är analog och Optiskt digital. Tror inte att han menade RCA utan bara Coxal och optisk.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Optisk har "4 omvandlings vägar" och Coaxial har "2 omvandlings vägar", så generellt ska coaxial vara bättre.

Men behövs dyr utsrustning för höra skillnad, så spelar ingen roll om optisk eller coaxial.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Optisk har "4 omvandlings vägar" och Coaxial har "2 omvandlings vägar", så generellt ska coaxial vara bättre.

Men behövs dyr utsrustning för höra skillnad, så spelar ingen roll om optisk eller coaxial.

Vad menar du med "dyr utrustning" ?

Jag har både optisk och coax ingång, i manualen till min Sony stärkare står det att dem rekommenderar att köra Coax för digitalt ljud...

Jag tror jag behåller min optiska kabel, är rätt nöjd med Dolby Digital och DTS ljudet ändå, hör förmodligen ingen skillnad eftersom jag inte har någon "dyr utrustning"...

Permalänk
Medlem

Han menar det han skriver, man behöver dyr utrustning för att höra någon skillnad.

På grund av att en opttisk signal ovandlas fler gånger än en koaxial kan de vara något bättre.

Andra nackdelar/fördelar: En koaxial kabel är mer känslig för störningar (ex elektromagnetisk strålning) vilket ibland kan göra att en optisk-kabel lämpar sig bättre. En optisk kabel däremot kan man inte "vika" eller göra skarpa svängar med. (Hoppas ni förstår vad jag menar)

Permalänk
Medlem

Det ska nog till riktiga Hifi-värsting prylar i 200 000:- klassen innan man hör skillnad - och även då behövs det nog en Hifi-expert som lyssnar

Permalänk
Hedersmedlem

Om det inte är nåt fel med utrustningen så är det ingen skillnad (man kan höra skillnad, men det är som sagt ren inbillning). Spelar ingen roll om den omvandlas 2, 4 eller 3859 gånger, det är fortfarande digitalt så inget går förlorat (om inte man tar bort nåt med flit, som mp3 eller jpeg, men det gör man inte i det här fallet).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Det Donan Fear nyss sa.

Permalänk
Medlem

Donan Fear, hävdar du att det är inbillning mellan RCA och Optisk digital ?

Eller pratar du om Digital Coax mot Optisk ?

Permalänk
Hedersmedlem

Digital coax mot digital optisk mot digital vad-som-helst, bara det är digitalt.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ennt nad system rakt i genom.
Andvänder jag coax digital kabel så får jag ett varamare och klatchigare ljud.
När jag kör optiskt så blir det ett kallare mer smaklöst ljud.
Har lånat hem frpn higiklubben i dag och testat och enligt mig och dem så är det coax som gäller.

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du lust att mäta lite?

Som jag sa tidigare, det går att höra skillnad även om det egentligen inte är nån skillnad. Om du tycker att coax låter bättre så ska du köra med det, spelar ju ingen roll om det är inbillning eller inte bara det låter bättre.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Som det gäller i alla hifi fall det man gilla har man det finns inget rätt eller fel.
Hur skulle du vilja att jag mäter nu när det e hamma alla saker

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer

RCA är analog och Optiskt digital. Tror inte att han menade RCA utan bara Coxal och optisk.

En RCA och Coax kan vara både digital och analog. Sladdarna ser likadana ut det är vad som skickas i dom som skiljer sig åt. I detta fall är RCA digital. Signalen skickas genom en coaxialkabel och kontakterna i ändarna heter RCA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mice
Jag sitter med ennt nad system rakt i genom.
Andvänder jag coax digital kabel så får jag ett varamare och klatchigare ljud.
När jag kör optiskt så blir det ett kallare mer smaklöst ljud.
Har lånat hem frpn higiklubben i dag och testat och enligt mig och dem så är det coax som gäller.

Då förvränger en av kablarna signalen så pass mycket att felkorrigeringen träder in och interpolerar/mutar för att täcka bitfelen.

Kabeln påverkar inte en digital signal ett dyft, så länge den inte introducerar för mycket störningar, har fel impedans eller på annat sätt introducerar fel i överföringen.

Jag skulle föreslå att du gör ett blindtest.