Nytt GTX 670, har klockat sig självt? Hur fixar jag detta?

Permalänk
Medlem

Nytt GTX 670, har klockat sig självt? Hur fixar jag detta?

Hej!
Det är så att jag idag fick hem ett nytt Gigabyte GTX 670 OC 4gb. Satte i det och allt var frid och fröjd, satte på MSI afterburner, såg att core clocken låg på 1175 mhz, tänkte att det inte kunde vara rätt då jag inte ändrat någon inställning, så började spela.
Fick crash efter crash samt BSOD:S, jäkligt skumt tänkte jag då det är ett helt nytt kort, så jag började felsöka, ominstallerade drivisar osv, inget som hjälpte.

Sen började jag fundera på om den där core clocken stämde kanske, för det hade ju förklarat alla problem jag haft. Och nu har jag kollat både på GPU-Z och 3D mark 11 och båda dem visar att det faktiskt går upp i 1175 mhz(factory överklocken ska ju bara gå upp till 1058 mhz) hur fan har det här gått till? Och främst, hur fixar jag tillbax det? Har klockat processorn(i5 3570k) till 4,7 ghz, via en sorts automatisk överklockning i BIOS. Kan det vara så att det automatiskt har överklockat GPU:n? Fattar ingenting, har aldrig varit med om något liknande.

Mitt system:

Asus P8Z77-M Pro
i5 3570k, kyls av H100i
8gb Corsair vengeance ram
2 SSD i raid
AX 750 nätagg

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det är vanligt i 600-serien. Nvidia gjort så att grafikkortet överklockar sig själv för att få extra prestanda. jag har samma som din bara att den är på 2 gb istället och den ska gå i samma klocka som det stog på specs men den överklockar sig till 1247mhz. har sett det i afterburner GPU-Z och det står det att den överklockar sig över 1200 mhz.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

det är vanligt i 600-serien. Nvidia gjort så att grafikkortet överklockar sig själv för att få extra prestanda. jag har samma som din bara att den är på 2 gb istället och den ska gå i samma klocka som det stog på specs men den överklockar sig till 1247mhz. har sett det i afterburner GPU-Z och det står det att den överklockar sig över 1200 mhz.

Fattar inte dock, det klockar ju sig "för högt" för att vara safe tydligen då det ger BSOD:s osv? Klassiska symptom på ostabila klockningar får jag.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av jerseph:

Fattar inte dock, det klockar ju sig "för högt" för att vara safe tydligen då det ger BSOD:s osv? Klassiska symptom på ostabila klockningar får jag.

jag har inte fått några såna problem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär