Permalänk
Medlem

Bygga skrivbordsskvia av reglar?

Tja!
Vette fan om det här rätt forumdel eftersom det inte handlar i första hand om datorn.

Men i alla fall så håller jag på å planerar ett nytt skrivbordsbygge. Har hela skrivbordet mer eller mindre klart som ritning men faller lite på själva bänkskivan. Efter en snabbt sökande på diverse byggvaruhus och liknande så verkar det som att måtten jag vill ha blir svårt att få tag på till en vettig summa. Jag har mindre lust att lägga ner några tusen på bänkskiva. Va även inne på Hornbach och kollade vad min skiva skulle kosta att kapa till. Lite för dyrt i mina ögon då de ville ha ca 2000 för en måttbeställd skiva. Själva materialet på skivan kvittar så länge den är 75cm (+/- några centimeter spelar ingen roll) djup, 190cm bred och mellan 3,2cm-4cm hög. Så efter många nätters grubblande så slog tanken mig att man kan köpa reglar och limma ihop själv med stora tvingar/klamrar. Då skulle reglarna gå på ca 150 spjonkers.
Men min tanke va ju då hur hållbarheten blir på en sådan skiva, lär ju bli till att förstärka den med underliggande regel/lar. Men borde inte vara några större problem tycker jag? Har tillgång till alla verktyg förutom stora tvingar men borde gå att hyra eller låna över en dag?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Har tillgång till alla verktyg förutom stora tvingar men borde gå att hyra eller låna över en dag?

Inklusive en 75cm planhyvel? Du kommer aldrig att få till någon bra yta med handverktyg.

Varför bygga så tjockt förresten? 25-30mm räcker gott och väl om du nu kör massivt.

Permalänk
Medlem

reglar är ju i många fall hyvlade och rundade i kanterna vilket kommer medföra att hela ditt bygge kommer bli vågigt i skarvarna. Jag skulle nog föreslå MDF eller plyfa, men tror MDF-skiva blir bäst i ditt fall. varför vill du ha den så tjock? det är lite onödigt i min mening. För hållbarhetens skull räcker 2st 70x45 reglar för att en plywoodskivan ska kunna hålla upp 6 datorer med skärmar, snacks och allt som LANare tar med sig. det var i alla fall vad vi använde när vi arrangerade Scoutlan. Så mitt förslag: köp en MDF-skiva, såga ut med sticksåg, slipa måla, vad du nu vill utsmycka den med, fäst reglar/ram/whatever du nu ska stadga upp det med och sen ben på det. Billiga och bra ben samt ram under till kan man få tag på IKEAs fyndavdelning ibland till halva priset.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Anledningen till tjockleken är för vi har ett matbord i samma rum som är 3,2 eller 3,5 (kommer inte ihåg exakta måttet i huvudet) så skrivbordet är tänkt att matcha matbordet. Plus att jag gillar tjockare skivor. Får spåna (haha lol) vidare. Hittade en skiva på Ikea som Skulle kunna ha vart perfekt (va exakt samma tjocklek och behandling som köksbordet) förutom att den bara var 62cm djup, vilket är för grunt..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Anledningen till tjockleken är för vi har ett matbord i samma rum som är 3,2 eller 3,5 (kommer inte ihåg exakta måttet i huvudet) så skrivbordet är tänkt att matcha matbordet. Plus att jag gillar tjockare skivor. Får spåna (haha lol) vidare. Hittade en skiva på Ikea som Skulle kunna ha vart perfekt (va exakt samma tjocklek och behandling som köksbordet) förutom att den bara var 62cm djup, vilket är för grunt..

Instämmer i gs242 tankar. Har för mig att spånplatta finns i upp till 19mm tjocklek men är inte 100, att spackla och måla lite är ju inte så svårt. Lurar på en ide om att limma elr skruva ihop tex 2 st 16mm, det blir ju isf 32mm, vilket stämmer rätt bra med matbordet. Tror denna metod är betydligt enklare än att limma reglar mm, har för mig att man kan få tag i spånplatta i mått upp till 1200 x 2000, ev tom 2500.

Ett annat alt kan va att montera typ "klickgolv" på en spånplatta, är matbordet av furu så kan du ju då välja ett laminatgolv i just furu. Snygga lister/foder som döljer gavlarna borde inte va så svårt att hitta.

Permalänk
Medlem

Jag har 19mm spån på mitt bord, hade tänkt byta till MDF då jag tänkte det skulle bli för slappt men de är inga problem så jag bytte aldrig. Trippla 24", skrivare + massa junk, Kör fullsize 2400mm på längden och 90 på djupet.
Min skrivbordstråd -> http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1069673

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Så efter många nätters grubblande så slog tanken mig att man kan köpa reglar och limma ihop själv med stora tvingar/klamrar. Då skulle reglarna gå på ca 150 spjonkers.

Vanliga reglar från Byggmax är på tok för mjuka för att göra bänkskivor av. Satsa på något hårdare träslag istället.

Permalänk
Medlem

Som "proffs" (jobbar som inredningssnickare) kan jag bara säga att det inte kommer att bli bra.
För det första är reglar absolut inget bra material att bygga möbler i, finns en anledning till att dom är så billiga som dom är. Det är antagligen gran vilket är på tok för mjukt. Även om det skulle vara furu reglar så kommer du få det väldigt svårt att få en slät yta på skivan utan rätt maskiner (plan och rikthyvel och en band/bredbands putts).
Ta en snabb titt på Ikea och kolla på lämpliga bänkskivor, mycket billigare än så blir det inte. Problemet är att det oftast är ett standard mått på bänkskivor som är 62cm bred.
Ett annat alternativ är att kolla vad en MDF skiva kostar. Om du köper en hel skiva på 120x240cm som är 16mm tjock så kan du klyva den på mitten och limma i hop och på så sätt få en färdig skiva som är 60cm bred och 32mm tjock. Finns även tjockare MDF skivor om du nödvändigtvis behöver en bred skrivbordsskiva. Men då blir det massa onödigt spill och priset stiger så klart.

Permalänk
Medlem

Har lite grejer som du kanske kan använda, 2 stora skivor som jag tror kommer från ikea, tänkt för skrivbord eller arbetsbänkar, stadiga och hårt trä, ben och fästen till dessa i aluminium, bara såga till skivorna med sticksåg vid behov...

155x80x2,2 stora troligen mdf skiva som har nån yta av typ ljus faner,

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Som "proffs" (jobbar som inredningssnickare) kan jag bara säga att det inte kommer att bli bra.
För det första är reglar absolut inget bra material att bygga möbler i, finns en anledning till att dom är så billiga som dom är. Det är antagligen gran vilket är på tok för mjukt. Även om det skulle vara furu reglar så kommer du få det väldigt svårt att få en slät yta på skivan utan rätt maskiner (plan och rikthyvel och en band/bredbands putts).
Ta en snabb titt på Ikea och kolla på lämpliga bänkskivor, mycket billigare än så blir det inte. Problemet är att det oftast är ett standard mått på bänkskivor som är 62cm bred.
Ett annat alternativ är att kolla vad en MDF skiva kostar. Om du köper en hel skiva på 120x240cm som är 16mm tjock så kan du klyva den på mitten och limma i hop och på så sätt få en färdig skiva som är 60cm bred och 32mm tjock. Finns även tjockare MDF skivor om du nödvändigtvis behöver en bred skrivbordsskiva. Men då blir det massa onödigt spill och priset stiger så klart.

Har kollat på Ikea, och som du säger så är dem 62cm djup. Eller för smal, eller för kort. Men lutar åt att limma ihop två MDF skivor.
Anledningen till varför jag vill ha ett djupt skrivbord är dels för att skrymslet den ska in i är 75 djup så det skulle passa in. Jag gillar att ha bra med yta, gärna på djupet. Mitt förra skrivbord va på 85cm. Sen så är datorn ca 60 djup med alla kablar bakom och får redan påtryckningar från regeringen att den kikar fram för mycket..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Hedersmedlem

En kille som vet vad han gör, första delen just limning av tjock bänkskiva. Han använder i princip enbart handverktyg till allt. Old school ftw!

Rätt kul att höra så kallade proffs i tråden påstå att det krävs maskiner för att det ska bli bra. Titta lite på Paul Sellers först, han gör fantastiska saker med sina händer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

En stor skillnad mellan en robust arbetsbänk och ett skrivbord dock.

Att den där bänken kommer hålla i många år är det ingen tvekan om, men den kommer inte se snygg ut så länge. Något som nog de flesta av oss vill att ett skrivbord ska göra. Men visst, använd samma princip fast med ett hårt träslag så får du garanterat ett massivt skrivbord. Dock kommer nog kostnaden överstiga den måttanpassade bänkskivan rätt rejält.

Tack för tipset på videos, lagt till honom i mina prenumerationer

Skrivet av MultiMan:

En kille som vet vad han gör, första delen just limning av tjock bänkskiva. Han använder i princip enbart handverktyg till allt. Old school ftw!

ru2ZiNs_Wek

Rätt kul att höra så kallade proffs i tråden påstå att det krävs maskiner för att det ska bli bra. Titta lite på Paul Sellers först, han gör fantastiska saker med sina händer.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

En kille som vet vad han gör, första delen just limning av tjock bänkskiva. Han använder i princip enbart handverktyg till allt. Old school ftw!

ru2ZiNs_Wek

Rätt kul att höra så kallade proffs i tråden påstå att det krävs maskiner för att det ska bli bra. Titta lite på Paul Sellers först, han gör fantastiska saker med sina händer.

Klart att det går. Men nu snackar vi en glad amatör som vill bygga en skrivbordsskiva av reglar. Tror knappast att han har hållit på att slöjda i 30år och har handhyvlar för ett par tusen.
Handarbete är tyvärr ett utdöende yrke som inte är det lättaste att lära och kräver många års erfarenhet för att få till nått bra. Ser jävligt lätt ut när Paul gör det, men tro mig det är det inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kryll:

Klart att det går. Men nu snackar vi en glad amatör som vill bygga en skrivbordsskiva av reglar. Tror knappast att han har hållit på att slöjda i 30år och har handhyvlar för ett par tusen.
Handarbete är tyvärr ett utdöende yrke som inte är det lättaste att lära och kräver många års erfarenhet för att få till nått bra. Ser jävligt lätt ut när Paul gör det, men tro mig det är det inte.

Jag är uppväxt med en farfar som älskade att jobba i trä och tyckte om att visa sina barnbarn. Tyvärr dog han alldeles för tidigt men hann med att så ett frö i mig och trots sämre betyg i träslöjd än syslöjd så har jag bl a bytt fönster och hela panelen på huset med enbart en hyvel och fogsvans, med mycket bra resultat (och fortfarande efter många år) och som "glad amatör". Jag är inte alls en speciellt händig person.

Citat:

Ser jävligt lätt ut när Paul gör det, men tro mig det är det inte.

Paul Sellers riktar sig bl a till alla som tror det är hopplöst svårt att arbeta utan elektriska verktyg. Det är det alltså inte. Det gäller bara att ha ett öppet sinne, vara noggrann och att inte stressa.

Jag vill hävda motsatsen: det är mycket enklare än man tror. Tyvärr har modern marknadsföring fått många att tro det handlar om avancerade maskiner.

Edit: Jag köpte min indisktillverkade rubank på Clas Ohlson för runt 300kr vid någon rea. Den har varit riktigt bra faktiskt. Även om jag har fogsvansar från 1930-talet i ladan som följde med huset valde jag att köpa en Sandviken (när de hette så, inte Bacho) XT-taggad såg för 15 år sedan kanske. Den är fullt duglig fortfarande, trots allt arbete på huset. Iofs hade jag inte upptäckt Paul Sellers då och om jag inte minns fel har han även videos om att skärpa gamla, icke tandhärdade, sågar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Tja!
Vette fan om det här rätt forumdel eftersom det inte handlar i första hand om datorn.

Men i alla fall så håller jag på å planerar ett nytt skrivbordsbygge. Har hela skrivbordet mer eller mindre klart som ritning men faller lite på själva bänkskivan.

Lust att dela med dig av ritningen så kanske vi kan komma med bättre förslag

Permalänk
Medlem

Väldigt bra inlägg av tidigare skrivare! Jag hade också en farfar som var meckarnas stormeckare på fritiden. han tillsammans med min morfar och pappa har lärt mig det mesta jag kan om att bygga! det är en av sakerna jag gör lite då och då på fritiden och allt handlar om tid. Maskiner kan i många fall göra jobbet lika bra och ibland bättre men framför allt sparar de tid. nästan allt kan du göra förhand om du bara har tiden, är noggrann och väldigt kreativ. Ledsen för mer OT men jag skulle föreslå MDF före vanlig spånskiva. Det för att det är robustare och styvare. Samt när man sågar och slipar på slipper man att kanterna fransar sig på samma vis vilket sparar spackling och slipning för perfekta kanter. Jag har bara använt MDF några gånger men framför allt plywood men i detta fallet så kan jag säga att även spar slipning vid målning för MDF reser sig inte fibrerna alls på samma sätt som plywood.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr inte dina mått men annars mer än tillräckligt för ett datorbord:

http://www.rusta.se/bankskiva-ek-1800x610x26mm-p40401065.aspx

Kunde dessutom nästan ha svurit på att den kostade 100kr mindre i den lokala rustabutiken.

Permalänk

Kan du leva med en 62cm bred skiva så finns det gott om tjockabänkskivor på ikea.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Fast ärligt talat vill man verkligen ha en köksbänk som skrivbord? Skivor med korta stavar ser IMNHSO alltid ut som köksbänkar. Helstav är det enda rätta för möbler men det tär väldigt mycket på plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Har kollat på Ikea, och som du säger så är dem 62cm djup. Eller för smal, eller för kort. Men lutar åt att limma ihop två MDF skivor.

MDF finns ju i måttet 2440x1220 i byggvaruhusen, så jag förstår inte ditt resonemang att behöva limma ihop två MDF? Byggvaruhusen kapar till skivan efter önskat mått för en billig penning också. Är det tjockleken som är bekymmer så kan du alltid sätta dit en tjockare list runt som en sarg för att lura ögat.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.asp...
http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/skivmaterial/mdf/mdf-boa...
http://www.k-rauta.se/Pages/Product.aspx?p=MDF-BOARD%2022X122...

Sen kan man ju alltid fuska lite och limma tunna stavar på MDF och slipa och lacka dom och på så sätt få det att se ut som en tjockare stavlimmad träskiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

MDF finns ju i måttet 2440x1220 i byggvaruhusen, så jag förstår inte ditt resonemang att behöva limma ihop två MDF? Byggvaruhusen kapar till skivan efter önskat mått för en billig penning också. Är det tjockleken som är bekymmer så kan du alltid sätta dit en tjockare list runt som en sarg för att lura ögat.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.asp...
http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/skivmaterial/mdf/mdf-boa...
http://www.k-rauta.se/Pages/Product.aspx?p=MDF-BOARD%2022X122...

Sen kan man ju alltid fuska lite och limma tunna stavar på MDF och slipa och lacka dom och på så sätt få det att se ut som en tjockare stavlimmad träskiva.

Tror han menade limma två stycken MDF-skivor a 16mm uppe på varandra för tjocklekens skull, inte storlekens. men som du säger så kan man fuska och enbart limma kant av de bort-sågade bitarna och fästa en ordentlig stålram innanför kanten så blir det både starkt och snyggt samt att man slipper ha mer än typ fyra ben beroende på om bordet är svängt eller vilken form det ska ha.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk

Kommer aldrig att hålla, reglarna kommer slå sig och de kommer skruva sig åt alla håll. Dessutom måste du hylva ner dem säkert 50mm. Å på detta så blir det väldigt tungt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Jag har 19mm spån på mitt bord, hade tänkt byta till MDF då jag tänkte det skulle bli för slappt men de är inga problem så jag bytte aldrig. Trippla 24", skrivare + massa junk, Kör fullsize 2400mm på längden och 90 på djupet.
Min skrivbordstråd -> http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1069673

Snyggt bygge! Ungefär mer eller mindre exakt så jag tänkt bygga. Fast med en tjockare skiva och endast med ben.

Skrivet av MultiMan:

En kille som vet vad han gör, första delen just limning av tjock bänkskiva. Han använder i princip enbart handverktyg till allt. Old school ftw!

ru2ZiNs_Wek

Rätt kul att höra så kallade proffs i tråden påstå att det krävs maskiner för att det ska bli bra. Titta lite på Paul Sellers först, han gör fantastiska saker med sina händer.

Haha va lik han va min morfar xD Men mer eller mindre exakt så jag menade med reglarna.

Skrivet av Superolle:

Lust att dela med dig av ritningen så kanske vi kan komma med bättre förslag

Just nu så är ritningen nerkluddad på diverse papper. Brukar använda sketchup för det mesta men kände att det inte behövdes för en skiva med fyra kanske fem ben på. Sen med hål under där jag tänkt ställa skärmarna för kabeldragning. Men det kommer måttas ut sen när jag är klar med själva bordet så jag kan placera ut skärmarna lättare.

Skrivet av MultiMan:

Jag är uppväxt med en farfar som älskade att jobba i trä och tyckte om att visa sina barnbarn. Tyvärr dog han alldeles för tidigt men hann med att så ett frö i mig och trots sämre betyg i träslöjd än syslöjd så har jag bl a bytt fönster och hela panelen på huset med enbart en hyvel och fogsvans, med mycket bra resultat (och fortfarande efter många år) och som "glad amatör". Jag är inte alls en speciellt händig person.

Paul Sellers riktar sig bl a till alla som tror det är hopplöst svårt att arbeta utan elektriska verktyg. Det är det alltså inte. Det gäller bara att ha ett öppet sinne, vara noggrann och att inte stressa.

Jag vill hävda motsatsen: det är mycket enklare än man tror. Tyvärr har modern marknadsföring fått många att tro det handlar om avancerade maskiner.

Edit: Jag köpte min indisktillverkade rubank på Clas Ohlson för runt 300kr vid någon rea. Den har varit riktigt bra faktiskt. Även om jag har fogsvansar från 1930-talet i ladan som följde med huset valde jag att köpa en Sandviken (när de hette så, inte Bacho) XT-taggad såg för 15 år sedan kanske. Den är fullt duglig fortfarande, trots allt arbete på huset. Iofs hade jag inte upptäckt Paul Sellers då och om jag inte minns fel har han även videos om att skärpa gamla, icke tandhärdade, sågar.

Skrivet av gs242:

Väldigt bra inlägg av tidigare skrivare! Jag hade också en farfar som var meckarnas stormeckare på fritiden. han tillsammans med min morfar och pappa har lärt mig det mesta jag kan om att bygga! det är en av sakerna jag gör lite då och då på fritiden och allt handlar om tid. Maskiner kan i många fall göra jobbet lika bra och ibland bättre men framför allt sparar de tid. nästan allt kan du göra förhand om du bara har tiden, är noggrann och väldigt kreativ. Ledsen för mer OT men jag skulle föreslå MDF före vanlig spånskiva. Det för att det är robustare och styvare. Samt när man sågar och slipar på slipper man att kanterna fransar sig på samma vis vilket sparar spackling och slipning för perfekta kanter. Jag har bara använt MDF några gånger men framför allt plywood men i detta fallet så kan jag säga att även spar slipning vid målning för MDF reser sig inte fibrerna alls på samma sätt som plywood.

Är oxå uppvuxen med farfar och morfar som är otroligt händiga (händigheten måste skippat en generation för varken morsan eller farsan är överdrivet händiga..). Båda byggt sina egna stugor nere på landet/Uppe i fjällen, egna friggebodar/förråd/car ports/what not och jag vart med å byggt på det mesta av alt. Så helt off är jag inte på att bygga å ha mig med verktyg. Alltid kul när kunskap går i arv! (:

Skrivet av Kryll:

Klart att det går. Men nu snackar vi en glad amatör som vill bygga en skrivbordsskiva av reglar. Tror knappast att han har hållit på att slöjda i 30år och har handhyvlar för ett par tusen.
Handarbete är tyvärr ett utdöende yrke som inte är det lättaste att lära och kräver många års erfarenhet för att få till nått bra. Ser jävligt lätt ut när Paul gör det, men tro mig det är det inte.

Nu var det mer en fråga ifall det ens skulle gå å göra bra. Orginalplanen är fortfarande att jaga rätt på en bänkskiva med rätt mått men är typ omöjligt att få en som är djup och tjock, antingen är de smala å djupa eller korta men tjocka..
Sen så är jag absolut en glad amatör som förvisso inte har dyra hyvlar eller 30års erfarenhet men är absolut inte ovan med att hantera verktyg eller bygga saker själv.
Har du några tips på vars man kan få tag på en rejäl doning till skiva? Träslag spelar ingen större roll, så länge det är snyggt och hållbart. Och inte kostar skjortan.

Skrivet av jycken:

MDF finns ju i måttet 2440x1220 i byggvaruhusen, så jag förstår inte ditt resonemang att behöva limma ihop två MDF? Byggvaruhusen kapar till skivan efter önskat mått för en billig penning också. Är det tjockleken som är bekymmer så kan du alltid sätta dit en tjockare list runt som en sarg för att lura ögat.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.asp...
http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/skivmaterial/mdf/mdf-boa...
http://www.k-rauta.se/Pages/Product.aspx?p=MDF-BOARD%2022X122...

Sen kan man ju alltid fuska lite och limma tunna stavar på MDF och slipa och lacka dom och på så sätt få det att se ut som en tjockare stavlimmad träskiva.

Ingen dum ide med att limma tunna stavar! (:

Skrivet av gs242:

Tror han menade limma två stycken MDF-skivor a 16mm uppe på varandra för tjocklekens skull, inte storlekens. men som du säger så kan man fuska och enbart limma kant av de bort-sågade bitarna och fästa en ordentlig stålram innanför kanten så blir det både starkt och snyggt samt att man slipper ha mer än typ fyra ben beroende på om bordet är svängt eller vilken form det ska ha.

Precis så, limma på varandra.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Hmm vrf inte köpa mdf skivor och limma ihop dem? Lär bara kosta 500kr+limm(150x250x1,9cm för 250 jim o fix)

Jag gjorde eget också, kostade något 300kr..
En skiva på 65x250x1,8cm(nåt 150kr jim o fix) skivan var inte till bord utan till att bygga saker med, hyllor/skåp, lite brädor för att färstärka den och så den inte böjer sej och sen sex ben från ikea för(25kr/st)

Sjuktbra, har 24" eyeginity, upphängda skärmar och två stereohögtare på 20x20x40cm
Kan ladda upp bild vid intresse xD

Permalänk
Medlem

Skulle, som någon tidigare gjorde, rekommendera att limma ihop två mdf-skivor (16mm). Spån är för skört, kanterna går alldeles för lätt sönder. Plywood, förslagsvis k-plywood om man inte vill bli ruinerad, kan lätt slå sig. Mdf däremot är ett material som är gjort för finare snickerier, det är väldigt robust samtidigt som det är oerhört lättarbetat. Det är även en väldigt fin yta på och kostar inte så himla mycket, ca 300 för en hel skiva på 1220x2440.

Permalänk
Medlem

Verkar som många är inne på MDF. Vore det inte väldigt mycket vettigare med HDF till ett bord, som trots allt säkert kommer få ta en del törnar, om man nu ska bygga i ett fibermaterial? Eller om man inte får tag på en tillräckligt tjock skiva och limmar ihop flera tunnare, i alla fall köra den översta skivan som kommer bli bordets yta i HDF?

Men annars håller jag med. Det finns färdiga bänkskivor av stavlimmat trä som är så billiga att det knappast är värt att hålla på med något helt custom.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!