Google släpper Chromebook Pixel – bärbar dator med högupplöst pekskärm

Permalänk
Melding Plague

Google släpper Chromebook Pixel – bärbar dator med högupplöst pekskärm

Surfplattor och mobiltelefoner får sällskap av en bärbar dator när Google släpper den bärbara datorn Pixel under eget varumärke. Till skillnad från andra Chromebook är detta en lyxvariant med högupplöst pekskärm.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolgrävare

Vill ha! men jävlar vad dyrt!

man blir riktigt varm i byxan av skärmen!
äntligen någon som slår apple! gillar inte apple så stark men en sak måste jag erkänna är att deras retina display är riktigt snygg men nu när google kommer ikapp så kommer det bli kul att se hur andra kommer försöka följa med på spåret!

Länkar om datorn:

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Lär ju inte va några problem att dra in W8 eller W7 i dual boot på den? Chrome OS känns ju...inte så kul.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på att den var lite billigare. Man kan ju lika gärna skaffa en Macbook Pro Retina för samma pris och samtidigt få en snabbare processor, dubbelt så mycket RAM och dubbelt så stor SSD. Bättre kan ni Google!!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kan man installera program och grejer på Google drive med denna datorn? Eller vad ska man ha den till? De inbyggda SSD:erna kommer ju inte räcka till någonting alls. Visst skärmen verkar ju vara fantastisk, men vad ska man ha den till? Eller har jag missat något? :S

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Lär ju inte va några problem att dra in W8 eller W7 i dual boot på den? Chrome OS känns ju...inte så kul.

Skrivet av Zache_:

Kan man installera program och grejer på Google drive med denna datorn? Eller vad ska man ha den till? De inbyggda SSD:erna kommer ju inte räcka till någonting alls. Visst skärmen verkar ju vara fantastisk, men vad ska man ha den till? Eller har jag missat något? :S

Största anledningen till att skaffa Chromebook är för att just använda chrome webbläsaren.

tex använda datorn för surf,gmail och youtube! allt detta är inbyggt i självaste chrome OS.

allt startar blixt snabbt eftersom det är som att du bara startar datorn i webbläsare funktion

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

LTE-modem.. Behöver man ett SIM-kort då?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Tigerhamster:

LTE-modem.. Behöver man ett SIM-kort då?

yep det behöver man!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Någon som vet/har någon gissning på varför Google valde 3:2 i bildförhållande?

Permalänk
Avstängd

ja men de är ju trevligt att de börjar komma lite högre upplösningar på laptops, tycker de är ganska löjligt att kommande generation mobiler kommer ha samma upplösning som min 24tums skärm......

Permalänk
Medlem

Shit! Inte dålig upplösning där inte! Enda problemet här är nog att det känns som att prislappen är
lite väl hög för ett system som är webb-baserat. Köper du en Macbook Air för det priset får du visserligen inte lika
högupplöst skärm (du får en 13" 1440x900) men då har du en extremt tunn och lätt bärbar med "riktigt" OS
som inte bara är gjord för surf utan kan göra mer, sen får du en 128GB SSD...
Chrome OS kanske fått uppdateringar dock, eller är det samma som det var när det kom ut att man kan endast surfa och dylikt?

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Shit! Inte dålig upplösning där inte! Enda problemet här är nog att det känns som att prislappen är
lite väl hög för ett system som är webb-baserat. Köper du en Macbook Air för det priset får du visserligen inte lika
högupplöst skärm (du får en 13" 1440x900) men då har du en extremt tunn och lätt bärbar med "riktigt" OS
som inte bara är gjord för surf utan kan göra mer. Chrome OS kanske fått uppdateringar dock, eller är det
samma som det var när det kom ut att man kan endast surfa och dylikt?

Fast om man kan installera ett annat operativsystem så är ju priset för en Google Pixel och en större SSD väldigt intressant då man får en riktigt högupplöst skärm, tycker dock inte om att det är en 3:2 skärm..

Edit: Både Air och Pixel har ju samma processor och mängd RAM-minne.

Permalänk
Medlem

Inte svårt att se var inspirationen hämtas ifrån, både i tänkandet bakom bygget och presentationen! Tyvärr känns inte chrome OS aktuellt för mig, inte heller en 3:2-skärm. Och för dom pengarna som LTE(disk-utrymmet som lockar där, LTE har jag för tillfället inget behov av), kostar så känns macbook pro som ett bättre köp: Mer disk, mer minne och bättre batteri.
Men helt klart ett steg i rätt riktning!

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Någon som vet/har någon gissning på varför Google valde 3:2 i bildförhållande?

För att huvudanvändningsområdet är webb

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Skrivet av elev10:

För att huvudanvändningsområdet är webb

Fast jag tycker det känns lite kontraproduktivt, fler och fler utvecklare börjar utnyttja bredden på riktigt nuförtiden. Även om fler hemsidor är responsiva för att passa olika bildförhållanden så känns det personligen som man förlorar mycket mer på en 3:2 skärm än vad som kanske finns som fördelar.

Permalänk
Medlem

Sinnessjukt dyr. Hade mycket hellre sett halva prislappen och 1600x*.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Fast jag tycker det känns lite kontraproduktivt, fler och fler utvecklare börjar utnyttja bredden på riktigt nuförtiden. Även om fler hemsidor är responsiva för att passa olika bildförhållanden så känns det personligen som man förlorar mycket mer på en 3:2 skärm än vad som kanske finns som fördelar.

Bredden finns fortfarande där - 2560px. Bara det att du får höjden också = läsa mer utan att scrolla, vilket iallafall jag tycker är rätt nice.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Över 8000 kronor, antagligen drygt 10 i sverige, 5 h drifttid.
wut?

Aja, om man verkligen vill ha "retina" så visst, men jag hade väntat mig betydligt mer konkurrenskraftigt pris och bättre drifttid.

Permalänk
Skrivet av elev10:

Bredden finns fortfarande där - 2560px. Bara det att du får höjden också = läsa mer utan att scrolla, vilket iallafall jag tycker är rätt nice.

Oj, tänkte helt fel. Läste det som att det var 1700px på bredden, men då är det ju 2:3 inte 3:2! Men står fast vid att jag mycket hellre sett än 16:9 eller 16:10 skärm.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig betalat 9k för något som bara lämnar fettiga avtryck på skärmen och inte har ett vettigt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Intressant produkt. Dock inget gör mig. När man ser filmen förundras man ju dock över att de kapat en Apple-film rakt av. Det ända som saknades var Jony Ive.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk

3:2-bildförhållande avskräcker mig.

Permalänk
Medlem

Trevlig dator för grafik artister kanske? Eller ja photoshop då med texturer haha. Tror inte grafikkortet och cpun är så värst bra för 3ds max osv men skärmen är ju en annan grej

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

3:2-bildförhållande avskräcker mig.

Både skärmformatet och priset är rent av motbjudande.

Permalänk
Medlem

- 32GB/64GB lokal lagring
- USB 2.0
- 3:2 Aspect ratio
- 5h batteritid (betyder 3-4h reell)
- 10 000kr (?)

Detta är knappast upphetsande specs för någon, men å andra sidan har den grymma saker som: 720p webcam (wow) och pekskärm med Gorilla Glass ("Jag råkade ha sönder min touchpad igår" -Said no one ever). Det ironiska är att Google pushar att detta är den optimala surfdatorn, men webben är knappast anpassad för gigantiska 2560 x 1700 (speciellt inte på på 12,8 tum). Det blir väldigt mycket inzoomning i Chrome osv, sen blir det ju roligt hur 3:2 skalas på alla 16:9 filmer man eventuellt kommer se.

Skrivet av klotim:

Trevlig dator för grafik artister kanske? Eller ja photoshop då med texturer haha. Tror inte grafikkortet och cpun är så värst bra för 3ds max osv men skärmen är ju en annan grej

Tror inte man lär sitta med en kopp kaffe framför 3DS Max på en dator med Chrome OS överhuvudtaget. Av förklarliga skäl

Video på maskinen (snygg men glossy glossy):
http://www.engadget.com/2013/02/21/chromebook-pixel-hands-on/

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

Nicre skärm format och upplösning!

Lär ju inte vara några problem och trycka in ett annat opperativsystem heller! Diggar denna skarpt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv

Underbart att någon vågar släppa något som inte är förbannade 16:9 formatet. 3:2 är bättre än 16:10 speciellt då man råkar vara en av de som inte har dator som ersättning för TV utan också gör något med den.

Synd bara på obefintlig hårddisk och förmodligen tveksam batteri. Skulle gärna se lenovo göra en sådan thinkpad. Skulle vara underbart att ha vettig skärmformat utan att förlora alla andra bra egenskaper.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det inte kommer finnas möjlighet att lägga in ett alternativt OS, då kanske jag kan tänka mig att köpa den.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Släng in W8 så har men en riktigt fin bra riktig liten ultrabook med funktionalitet och programvarustöd färdigt.

Permalänk

Skärmförhållandet är designat för sitt syfte eftersom mer vertikal upplösning är alltid bättre än horizontal då man surfar.

Är trött på allt "But muh 1080p muviz?..." skaffa en 1080p TV då, detta är en dator, inte en TV med tanentbord.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB