Dator som ej är min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Teoretiskt sätt har han inga skyldigheter heller. Det är bara att hiva datorn.

Teoretiskt sett har dem ett muntligt avtal som är precis lika bindande som ett skriftligt. TS har fullgjort din del och nu ska beställaren fullgöra sin (betala).

Praktiskt sett verkar inte TS kunna bevisa speciellt mycket och därmed inte kommer långt. Främst måste man kunna bevisa att det funnits ett avtal.

Permalänk
Medlem

Lägg laptopen på en hylla ett tag.

Skrivet av drotz2000:

Har ordnat en dator åt en person som jag inte känner.
Denna var klar den 2a november.
Kontaktade då honom och sa att det vart ok att hämta den.
Han meddelade att han skulle ta den efter helgen.
Sen hörde jag inget mer.
6e November skickar jag och frågar när han tänkte hämta datorn, inget svar.
12e November skickar jag ännu en gång och frågar om han saknar datorn, inget svar.
18e November påminner jag igen, inget svar.
25e November påminner jag igen, då svarar han och säger att han ska ta den i veckan.
19e December har han fortfarande inte hämtat så jag påminner igen, inget svar.
28e December påminnelse igen, inget svar.
14e Januari skickar jag ännu en gång, inget svar.

Nu orkar jag inte jaga honom mer samt vill inte ha datorn stående hemma längre.
Är 18e februari idag och snart 4 månader sen jag meddelade att den var klar.

Vad har man för rättigheter här? Han verkar ju inte intresserad av att hämta sin dator. Kan jag åka och slänga skiten?

Jag har en bekant som är radio & TV-reparatör. han fick in en tv för några år sen som skulle felsökas. Det var bara skräp och inget att laga på. Ett "halvår" senare hörde kunden av sig och ville veta hur det hade gått. TV:n kass och inget att laga på så han slängde den eftersom kunden inte hört av sig. Då blev det liv i luckan och kunden krävde ny tv. Han kollade förrådet och lyckligtvis stod tv:n där. När kunden kunde hämta sin tv så hörde han aldrig av sig igen. Nu är det en dator och mindre skrymmande att lägga nånstans ifall den här personen du skulle hjälpa, tänker köra nåt liknande scenario. Surt att du fått lägga ut pengar på en hårddisk men du kanske kan ha den som lagring eller nåt.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Trams. Det finns alltid rättigheter och skyldigheter att förhålla sig till. Exakt vilka beror på omständigheterna. Privatpersoner har också rätt att bedriva näringsverksamhet.

Sant, men det kommer aldrig hålla juridiskt om det inte finns på papper.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag meddelade han i slutet på November att om han inte hämtar datorn så gör jag en blocketannons på den.

Han har dock inte svarat på mitt meddelande från igår. Så han verkar ju skita i datorn.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Sant, men det kommer aldrig hålla juridiskt om det inte finns på papper.

Beror helt på omständigheterna. Det finns andra sätt att styrka avtal på än just skrivna avtal.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Släng den bara om du inte vill ha den själv. Du har ju frågat upprepade gånger om han skall hämta den och han ignorerar dig.

Om han sen kommer och säger att han vill ha den så är det väl bara att säga att det var synd att han var så jävla seg. Skall han gå till en jurist/advokat och stämma dig eller vad? Det är ju troligt.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Meddela att du säljer av datorn om han inte hämtar den inom en Månad. Nämn även att du är besviken på hans agerande med tanke på att du tagit sig tid samt legat ute med pengar för att hjälpa honom.

Hör du inget så påmin efter 2 veckor. Spara mailen ifall det blir diskussion senare.

Förövrigt fattar jag inte hur du hamna i ett läge där du hjälper någon som du inte känner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske skulle pröva att istället för att hålla på och skicka meddelanden till honom så kan du ju ta och ringa och prata med honom? Det brukar ju vara avsevärt lättare att reda ut saker när man faktiskt pratar med varandra...

Permalänk
Medlem

Va är de för en jävla tomte som skiter i datorn? (ursäkta ordvalet) men allvarligt ja förstår inte hur man kan göra såhär Ja skulle behållit datorn o gjort nå kul med den

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk

Jag hade plockat ur hårddisken, meddelat ägaren att du har ägodelar på min egendom, du har XXXX(tid) på dig att hämta din ägodel, sedan förverkas denna ägodel, alternativt avhyses ägodelen från din egendom.

Att 'hota' med kronofogden, polisen eller liknande kommer inte att ge dig något. Du kommer fastna i tolkningar om lagen och semantik, känns inte som det är värt det, med tanke på summan involverad.

Nu har du lärt dig att nästa gång så lägger du inte ut pengar själv.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem

Killen hörde inte av sig och datorn är numera såld på tradera.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Killen hörde inte av sig och datorn är numera såld på tradera.

Hur mycket fick du in?
Hoppas du lyckades täcka dina utgifter du hade för den.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Hur mycket fick du in?
Hoppas du lyckades täcka dina utgifter du hade för den.

Täckte utlägget samt min arbetskostnad som jag hade. Var som sagt en gammal dator.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd

Allas förslag här har varit riktigt roligt att läsa sig på. För att sammanfatta lite.
Så länge det inte finns något bevis mot personen som har tagit emot datorn så brukar det inte vara något problem. Om man verkligen är orolig och inte vill ha datorn hemma hos sig kan man lämna den till polisen och säga att det är hittegods, "en person som lämnat datorn bla bla bla, vill ha datorn om han inte hör av sig.. " Case closed..

Hände en liknande incident för mig där en person lämnade in en Dell XPS Stationär som var i bra skick. Hårddisken hade crashat på den, Jag hjälpte honom med en ny disk och meddelande honom. Efter det så hörde jag av mig och han sa att han skulle hämta den efter semestern, Ringde och påminde honom i ca 4 månaders tid, en gång när han svara och jag sa att det va jag så la han på luren... Så då sålde jag datorn för 6500 :- och tänkte.. tack.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ