Microsoft lanserar Surface RT i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lanserar Surface RT i Sverige

Den ARM-baserade surfplattan Surface RT släpps slutligen på svensk mark. Priserna börjar på 4 495 kronor inklusive moms.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt dyrt med tanke på vad man kan få för annat för de pengarna.

Permalänk
Medlem

Det är en intressant plattform, men bristen på applikationer och att ha fastnat mellan att inte vara Android/iOS och x86-Windows kommer att bli dess död.
Kanske hinner den halta med ett tag.

Permalänk
Medlem

Happ, i USA har de redan Pro (x86) och NU får vi denna... :/

Permalänk
Medlem

Pro är för dyr, och RT får inte användas på företag.

Om de släppte Pro-plattar med Office professional plus inkluderat till samma pris som RT-plattan kanske den skulle köpas en del av företag, istället för iPad. Nu ser jag inte riktigt vad man ska med den till, om man inte skarpt ogillar iOS/Android och tycker att det skrattretande app-utbudet inte är något problem då förståss. Jämför se'n med vad för Androidplattor man får för samma pris så blir det ännu mer pinsamt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

32GB... driver dom med oss? Enbart Windows katalogen är ju nu 20GB! Lägg till en sådär 5GB mjukvara, pageing osv så är det ju fullt. För att inte nämna att windows växer med tiden via updates.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna varit positiv, men den känns helt ointressant. Kommer dock att köpa en Asus VivoTab Smart (tror jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Väldigt dyrt med tanke på vad man kan få för annat för de pengarna.

En iPad är väl inte heller gratis, och med Surface RT får du i alla fall med Office på köpet (guld värt för vissa - ointressant för andra), MicroSD, en USB och HDMI port.

Skrivet av Ozzed:

Pro är för dyr, och RT får inte användas på företag.

Surface RT får självklart användas på företag. Däremot gäller den medföljande Office-licensen endast för hemanvändare.

Ang. att Surface Pro skulle vara dyr. Var kan man köpa en platta/dator billigare - med Core i5 prestanda, 128SSD, 1080p IPS touch-panel med Windows som väger mindre än 1KG? Alternativen är ju inte jättemånga.

Skrivet av Ozzed:

Om de släppte Pro-plattar med Office professional plus inkluderat till samma pris som RT-plattan kanske den skulle köpas en del av företag, istället för iPad. Nu ser jag inte riktigt vad man ska med den till, om man inte skarpt ogillar iOS/Android och tycker att det skrattretande app-utbudet inte är något problem då förståss. Jämför se'n med vad för Androidplattor man får för samma pris så blir det ännu mer pinsamt.

För det första vill inta alla ha Android-plattorna. För det andra så är det inte alltid kvantiteten på antalet appar som är viktigast (varför finns det folk som köper Mac när det finns 10 ggr fler program till Windows?). För det tredje är det trevligt med att köra samma Windows-konto, liknande program som på vanliga datorn - exempelvis Office.

Jag försöker inte hävda att Surface RT skulle vara den bästa plattan, min poäng är bara att det finns en målgrupp för alla plattor - beroende på vad man prioriterar. Men visst, antalet prutt-appar är större på iOS och Android

Skrivet av exodeus:

32GB... driver dom med oss? Enbart Windows katalogen är ju nu 20GB! Lägg till en sådär 5GB mjukvara, pageing osv så är det ju fullt. För att inte nämna att windows växer med tiden via updates.

Windows + Office + alla förinstallerade appar gör att man har runt 18GB ledigt om jag minns rätt. Lägger man över recoverypartitionen på USB frigör man ytterligare 4GB, vilket ger 22GB ledigt. Till skillnad från vissa andra surfplattor finns dessutom plats för MicroSD, så att man ganska billigt kan få avsevärt mycket mer lagring.

Surface Pro är dock en intressantare produkt - men det finns en marknad för båda tror jag.

Lite förtydliganden
Permalänk
Snusfri

Intressant produkt, men på tok för dyr.
Upplösningen är alldeles för låg med.

1080p IPS, 32GB för 3000:- och 3500:- med tangentbordet så kanske det hade blivit ett köp.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Tegra 3, NEIN. 1366x768 pixlar, NEIN. NEIN!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

För gammal hårdvara, för förvirrad produkt, för sent efter konkurrensen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Det är enda som är bra med RT är gratis Office. Resten är tyvärr bara skit rent ut sagt. Slö, dåligt utbud av program och ja just det slööö!!

Permalänk
Medlem

En Nexus 10 platta har nästan dubbelt så hög upplösning som den här för samma pris även ipad med Retina är ett alternativ för det här priset. Apparna för Modern UI är ju verkligen dåliga också. Jag ser inte riktigt hur den här skulle kunna sälja bra med tanke på alternativen för samma pris. Vi får se om Surface Pro har en rimligare prissättning den har ju kraftfull hårdvara och kör Windows 8 vilket gör att man kan köra alla Windows program på den och det är ju betydligt mer användbart än den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

En iPad är väl inte heller gratis, och med Surface RT får du i alla fall med Office på köpet (guld värt för vissa - ointressant för andra), MicroSD, en USB och HDMI port.

Nej, en iPad är inte gratis, men köps redan av företag i stor utsträckning, och om man ska kunna "sno" kunder från det segmentet måste man erbjuda något som är bättre.
[/QUOTE]

Citat:

Surface RT får självklart användas på företag. Däremot gäller den medföljande Office-licensen endast för hemanvändare.

Vilket är en aning märkligt. Det innebär att om man köper den till sitt företag som ett alternativ till iPad har man tekniskt sett programvara installerad som är olaglig att använda. De borde åtminstonne erbjuda en RT-platta med en officeversion passande för företag.

Citat:

Ang. att Surface Pro skulle vara dyr. Var kan man köpa en platta/dator billigare - med Core i5 prestanda, 128SSD, 1080p IPS touch-panel med Windows som väger mindre än 1KG? Alternativen är ju inte jättemånga.

Jag tror inte att folk är villiga att betala premium enbart för formfaktorn och touch. De BORDE kunnat få ner priset. De behöver ju knappast "köpa" en Windowslicens. Sedan kan det ju finnas andra anledningar som att de inte vill konkurrera "för hårt" med övriga tillverkare men varför då ens göra produkten?

Citat:

För det första vill inta alla ha Android-plattorna. För det andra så är det inte alltid kvantiteten på antalet appar som är viktigast (varför finns det folk som köper Mac när det finns 10 ggr fler program till Windows?). För det tredje är det trevligt med att köra samma Windows-konto, liknande program som på vanliga datorn - exempelvis Office.

Att Android kanske inte faller alla i smaken har jag redan nämnt som ett argument för att det kanske finns en marknad. Synkroniseringen kan vara ett annat men med tanke på att de själva säger att hela touch-snurren är nödvändig för att folk använder fler och fler plattor och mindre och mindre PC. Det är alltså en fördel att man kan synka mot sin PC, som man, enligt dem, knappt använder längre?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hur kan de tycka i sin prissättning att deras dust/touchcover är värt ca 800kr? Vad har jag missat?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

...
Jag tror inte att folk är villiga att betala premium enbart för formfaktorn och touch. De BORDE kunnat få ner priset. De behöver ju knappast "köpa" en Windowslicens. Sedan kan det ju finnas andra anledningar som att de inte vill konkurrera "för hårt" med övriga tillverkare men varför då ens göra produkten?
...

Fast Surface Pro är väl inte prissatt i Sverige än? Nyheten och priserna är ju för Surface RT som har ARM-arkitektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Hur kan de tycka i sin prissättning att deras dust/touchcover är värt ca 800kr? Vad har jag missat?

Att Microsoft vill vara apple. Problemet är att de inte har fattat att för att lyckas med det måste de ha nått en status där folk är villiga att betala vad som helst för en produkt bara den bär deras logga, men de har inte kommit dit än och det tror jag aldrig de lyckas med heller.

Skrivet av Gunmoses:

Fast Surface Pro är väl inte prissatt i Sverige än? Nyheten och priserna är ju för Surface RT som har ARM-arkitektur.

Jo, men diskussionen kom att handla om "Surface-koncepotet" i allmänhet. Jag har utgått från det priset media har förmodat vad gäller pro, men det kan naturligtvis ändras, och det tror jag också det måste göra om de vill få sålt några större volymer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av danedi:

Hur kan de tycka i sin prissättning att deras dust/touchcover är värt ca 800kr? Vad har jag missat?

Du har missat nostalgin i det hela. Att skriva på touchcover känns precis som att skriva på en gammal ZX81!

Dold text

Utöver det nostalgiska värdet ställer jag mig tveksam till om "touchcover" ens är bättre än att skriva direkt på skärmen då "tangenterna" är helt stumma. Det något tjockare "typecover" som finns till Surface Pro går faktiskt att använda om man måste, så där kan jag se ett värde.

Som redan påpekats många gånger: Surface med ARM känns idag rätt meningslös. Surface Pro fungerar för vissa men är för dyr och tung för väldigt många. Det jag vill ha är formfaktorn i Surface + högupplöst skärm (1080p skulle räcka) + Atom/Jaguar (x86) + Win8.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Lite heads up bara

Om det inte redan sagts.

Har du tankar på att köpa en surface var då medveten om att 64GB (ssd) versionen bara erbjuder 21GB för eget bruk. Resterande GB tar OS upp. Samma sak gäller 128GB utgåvan. OS kommer ta upp ca 40GB av diskutrymmet oavsett.

Och lite trivial fakta. Microsoft har medvetet producerat ett begränsat antal enheter avsett för att de som finns i butik ska ta slut fort. Detta för att öka "hype" och cool-faktorn för de som inte fick tag i en. Gå inte på den minan. Är enheterna bra så köp en, annars inte.

Lite andra tips. Har du någon anna plattform än Windows hemma kommer enheterna inte vara speciellt sammarbetsvilliga.
I och med Windows 8 (alla versioner) är det mer tänkt att du som kund ska ha en homogen miljö i hemmet. Din Mac och Linux dator kommer inte gå att integrera lika bra med Windows 8.

Permalänk
Medlem

En kompromiss på alla sätt, kan det mesta, brilljerar inte på något, tung och slö.
Som jag sagt tidigare, antingen kör man en riktig dator eller så kör man en riktig platta, båda två är bäst på sin sak, Surface suger på både och.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

Microsoft kan fortfarande inte göra hårdvara. Xbox 1 var grejer det, sen gick det utför. Men seriöst, 1 366 x 768 pixlar på 10,6"? Vem vill ha det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theflood:

...
Lite andra tips. Har du någon anna plattform än Windows hemma kommer enheterna inte vara speciellt sammarbetsvilliga.
I och med Windows 8 (alla versioner) är det mer tänkt att du som kund ska ha en homogen miljö i hemmet. Din Mac och Linux dator kommer inte gå att integrera lika bra med Windows 8.

På vilket sätt menar du att Windows 8 inte fungerar lika bra ihop med andra plattformar eller pratar du enbart om Windows RT nu som används i den här Surface plattan?

Permalänk
Medlem

Wow den kommer med ClearType? Tagga ner Microsoft, ni tar i för mycket...

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Indirekt surface. Överlag har Microsoft blivit mer slutet än tidigare. De har svarat på andras plattformas framgångar genom att ställa sina kunder lite mer mot väggen än tidigare.

Permalänk
Avstängd

Intressant med så mycket "antaganden" i denna tråd, ingen har haft chans att känna på den men alla har en åsikt om den, baserat på endast siffror. När ska folk lära sig att siffror på ett papper och verkligheten är helt skilda saker?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilket är en aning märkligt. Det innebär att om man köper den till sitt företag som ett alternativ till iPad har man tekniskt sett programvara installerad som är olaglig att använda. De borde åtminstonne erbjuda en RT-platta med en officeversion passande för företag.

De flesta företag har redan volymlicenser för Office, så då är det inga problem att använda den installationen av Office på plattan.

Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte att folk är villiga att betala premium enbart för formfaktorn och touch. De BORDE kunnat få ner priset. De behöver ju knappast "köpa" en Windowslicens. Sedan kan det ju finnas andra anledningar som att de inte vill konkurrera "för hårt" med övriga tillverkare men varför då ens göra produkten?

Så på min fråga vilka andra enheter man kunde köpa med samma prestanda och pris, så fanns det alltså inga svar? Varför ska de sänka priset om det inte finns några andra enheter med den prestandan/formfaktorn?

Skrivet av Ozzed:

Det är alltså en fördel att man kan synka mot sin PC, som man, enligt dem, knappt använder längre?

Och som vanligt finns det förstås jättemånga källor till den här typen av påståenden, som du välvilligt länkar till, där Microsoft säger att folk knappt använder sin PC?

Skrivet av theflood:

Har du tankar på att köpa en surface var då medveten om att 64GB (ssd) versionen bara erbjuder 21GB för eget bruk. Resterande GB tar OS upp. Samma sak gäller 128GB utgåvan. OS kommer ta upp ca 40GB av diskutrymmet oavsett.

För det första blandar du ihop Surface RT och Surface Pro här. För det andra är det helt fel att Surface Pro erbjuder så lite ledigt utrymme.

De första provexemplaren hade debug-kod som tog upp mycket plats. Alla proffstyckare förfärades förstås över detta, men sedan visade det sig att man faktiskt har drygt 97GB ledigt på 128GB varianten. Se:
http://www.zdnet.com/surface-pro-versus-macbook-air-whos-bein...

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

32GB... driver dom med oss? Enbart Windows katalogen är ju nu 20GB! Lägg till en sådär 5GB mjukvara, pageing osv så är det ju fullt. För att inte nämna att windows växer med tiden via updates.

Windows RT tar väl antagligen inte upp lika mycket utrymme som Windows 8, så det borde väl inte vara något problem?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av theflood:

Indirekt surface. Överlag har Microsoft blivit mer slutet än tidigare. De har svarat på andras plattformas framgångar genom att ställa sina kunder lite mer mot väggen än tidigare.

De vill vara Apple, jepp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av theflood:

Om det inte redan sagts.

Har du tankar på att köpa en surface var då medveten om att 64GB (ssd) versionen bara erbjuder 21GB för eget bruk. Resterande GB tar OS upp. Samma sak gäller 128GB utgåvan. OS kommer ta upp ca 40GB av diskutrymmet oavsett.

Mycket riktigt, även jag har läst detta.
Men visst gäller det Windows 8/pro versionen? (RT tar antagligen upp mindre utrymme?)

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant med en recension hur som helst!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]