Permalänk
Avstängd

Roligast: Bygga dator eller spela?

Tänkte kolla runt lite angående en sak jag funderat över. Detta gäller då främst gamers, men ni andra kan väl få svara ni med!

Det jag funderat kring är vad som egentligen är roligast angående datorer. Är det känslan över att man har en ny dator som är inköpt, vill veta vad den går för, vilken FPS man får, och känna att man har en fet dator, eller är det just "ÄNTLIGEN kan jag spela mitt spel" ?

Låt höra

Permalänk
Medlem

Jag tycker båda är roliga. Dumt att jag är tvingad att välja bara en.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det roligaste är att försöka uppnå det man strävar efter i form av komponenter osv. Att hitta ett problem och att fixa det med tex en ny fläkt eller att försöka få en bättre fps i ett speciellt spel. Spelandet är såklart också kul men när jag byggde min första dator var det faktiskt roligare att bestämma delar och bygga än att faktiskt få spela alla de spelen jag längtat efter

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Tänkte kolla runt lite angående en sak jag funderat över. Detta gäller då främst gamers, men ni andra kan väl få svara ni med!

Det jag funderat kring är vad som egentligen är roligast angående datorer. Är det känslan över att man har en ny dator som är inköpt, vill veta vad den går för, vilken FPS man får, och känna att man har en fet dator, eller är det just "ÄNTLIGEN kan jag spela mitt spel" ?

Låt höra

Själv så tycker jag det är extra kul att bygga en dator. Inte gjort det så många gånger men tycker nog det är bland det roligaste som finns. Sen tyvärr har man inte kapital eller tiden att spendera på att bygga datorer. Spela är också skit kul.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Väldig roligt med ny hårdvara och roligast är det om man skaffat en helt ny dator. Spel är mer ett tidsfördriv för mig.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
99:e percentilen

Båda är asroliga på sitt eget sätt, och medan spel kan vara orsaken till oerhört mycket skratt förknippar jag själva byggandet med en väldigt fin känsla! Årets svåraste poll hittills.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Själv tycker jag det roligaste är att försöka uppnå det man strävar efter i form av komponenter osv. Att hitta ett problem och att fixa det med tex en ny fläkt eller att försöka få en bättre fps i ett speciellt spel. Spelandet är såklart också kul men när jag byggde min första dator var det faktiskt roligare att bestämma delar och bygga än att faktiskt få spela alla de spelen jag längtat efter

Håller helt och hållet med dig:) Hade precis samma känsla!

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Jag spelar sällan längre, det är mycket roligare att plocka ihop datorer och se den starta upp för första gången. Mina intressen har "tyvärr" fallit åt ett annat håll där man inte sitter inne likblek hela dagarna

Men som sagt, att bygga är roligare.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Har roligare när jag spelar, men det innebär inte att jag tycker att det är tråkigt att bygga

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

Bygga bygga bygga bygga bygga

Eller ja, bygga är det mycket mer spänning och längtan i!
Men jag spelar ju hellre 4 timmar om dagen i 2 månader än att bygga så mycket. (nu spelar jag knappt något men ja)

Permalänk
Avstängd

I sommar blir det min första lägenhet med norsk lön, kommer dela hyra med flickvännen, gissa om det blir pengar för byggande. Hur roligt kommer jag ha dom kommande månaderna!???

Permalänk
Medlem

Mycket roligare att bygga och modda datorn än att spela i mitt tycke, om vi säger såhär jag öppnar hellre upp mitt chassi än att startar upp något av mina spel på steam :=)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Att bygga datorn som man ska spela på är BÄST!

Permalänk
Medlem

Jag är gillar datorer, bygga, spela, pilla och putsa.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||: