Permalänk
Medlem

Datorn startar inte på morgonen.

Hej! Igår på morgonen så kunde jag inte starta min dator, det hände verkligen ingenting när jag försökte i 20 min kanske. Cirka 7 timmar tidigare så var allt normalt, hade inte gjort något speciellt med den. När jag kom hem senare kanske vid 16.00 så startade den efter några knapptryck.. Samma sak hände nu den här morgonen. Ingenting hände över huvud taget, men nu runt 18.00 när jag kom hem så startade den efter 4-5 försök.

Jag har märkt att mitt rum har varit ovanligt kallt de senaste 2 morgnar på grund av att mitt rum är inte så jättebra tätat, men det är ändå en 17 grader, trots att elementet är väldigt varmt. Känns inte som att det här borde ha någon påverkan, men med tanke på att datorn startar senare på eftermiddagen när mitt rum har värmts upp så kan jag inte låta bli att bortse från denna tes. Datorn befinner ca 30 cm från mitt element. Kan det vara oxidation? Glapp någonstans?

Specs:

  • MK Asus P8Z77-M PRO

  • CPU Core i5 3570K 3,4Ghz

  • Corsair 8GB (KIT) DDR3 VENGEANCE LP

  • Corsair H60 CPU-cooler Intel/AMD

  • Corsair CMPSU-650HXEU 650W 80+

  • SSD 128GB A-Data SATA3 2.5", MLC, SP900

  • Fractal Design Define R3

  • Asus GTX 580 Matrix (Platinum tror jag)

  • 500GB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s

Vet inte om jag har glömt något, det vår vi se!
Tacksam för alla svar.

Edit: Listan visade tydligen två stycken SSD-diskar, ska bara vara en.

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem

Den är väl morgontrött...

Det enda jag vet, är att datorer lever sitt egna liv. Fungerar inte i ena stunden och inget fel den andra.. och man fattar ingenting.
Du får väl kolla över komponenterna om det är något fel, kablar etc.. Kanske flytta burken till ett annat rum och se om det blir samma sak.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Den är väl morgontrött...

Det enda jag vet, är att datorer lever sitt egna liv. Fungerar inte i ena stunden och inget fel den andra.. och man fattar ingenting.
Du får väl kolla över komponenterna om det är något fel, kablar etc.. Kanske flytta burken till ett annat rum och se om det blir samma sak.

Haha! Jag tar nog och väntar 1 dag innan jag flyttar den till ett annat rum och ser hur det blir, så jobbigt att behöva byta rum för att sova :).

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem

Har samma problem ifall jag låter mitt fönster stå på glänt, då blir ena hårddisken lite för kall, självklart ligger OSet på den disken ^^

EDIT: Fast ser nu att du har SSDs, så kylan bör inte påverka dem lika mycket. Kan vara värt att tänka på dock.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kleiner:

Har samma problem ifall jag låter mitt fönster stå på glänt, då blir ena hårddisken lite för kall, självklart ligger OSet på den disken ^^

EDIT: Fast ser nu att du har SSDs, så kylan bör inte påverka dem lika mycket. Kan vara värt att tänka på dock.

Ops, jag har bara en SSD + en vanlig hårdisk. Mitt OS ligger på min SSD dock.

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem

Tror nog att det kan bero på glapp någonstans, metall ändras ju ganska mycket i.o.m olika temperaturer.
Kolla att dra ur några strömkablar(och sätt i dem igen) och vicka på några så händer det nog något....inte kortis hoppas jag;)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Den bästa prylen är en pryl som lagar sig själv.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk

Jag skulle också tro att det är glapp, troligen vid start knappen som gör att den inte sluter kretsen för att ge nattägget start signal.

Permalänk

Kolla ifall det glappar någonstans eller testa byta ut strömkabeln, alt testa starta datorn med en mejsel eller liknande direkt på bygeln för att se så det inte är startknappen. Visst metall krymper av kyla och expanderas av värme men 10 grader hit eller dit lär inte göra någon skillnad!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag testade att att dra ut sladden från eluttaget innan jag gick och lade mig i natt och datorn startade nu precis på första försöket! Om problemet uppstår så kommer jag kolla om det är glapp någonstans osv.

Visa signatur

"Mitt system är sämre än ditt"

Permalänk
Medlem

När burken är helt död, alltså inte spinner igång eller ger ett ljud ifrån sig när man trycker på on så har jag upptäckt två saker som kan orsaka sån här oförklarlig oförmåga att starta.
1. Metallen i kontakterna in till nätagget blir kallare och tappar kontakt. (rucka på kontakten och tryck till lite för att lösa problemet)
2. Vanligare är att automat- eller termosäkringen in nätagget löser ut, antingen pga att det fått en knäpp och tror att det kom en strömspik, eller för att agget blir för varmt.
I båda fallen skall man koppla ur strömmen och vänta en stund, i det senare kan man behöva öppna agget och dammsuga bort dammråttor alternativt sätta in fler fläktar i lådan.

Eftersom din dator var kall, så är min gissning att det är automatsäkringen som spökar.