Permalänk
Medlem

Optisk utgång till SB Live

Jag har gjort en lite grej som gör att jag kan koppla in en optisk kabel till mitt ljudkort, för att kunna spela över mp3 till md
Nu är det bara så att ljuden är kasst! men när jag "håller" med ett finger på en skarv jag har på en kabel så blir ljuden perfekt....

jag fattar nada hur kan det vara en sån skillnad på ljud kvaliten när jag håller med fingret på skarven och när jag inte gör det?
Det är från den digitala utgången på ljudkortet den här sladden kommer ifrån

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem

hrm, har du gjort en optisk utgång på ljudkortet eller en hemmagjord optisk kabel?

förstår inte riktigt vad du menar, men om det handlar om elektronik så kanske ditt finger jordar kabeln eller nått (ett loooooongshot från en icke el-kille)

Permalänk
Medlem

Hmm har jag förstått dig rätt:
Du använder 3,5mm pluggen bak på kortet, tar en vanlig kabel med en LED i andra änden och därifrån en vanlig optisk kabel?
I.s.f. så skulle jag gissa på att den omgivande ljuset inverkar.. stoppa in i en hylsa så fixxar det nog sig.

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall