Permalänk
Medlem

Problem med processorkylning

Hej!

Har ett problem där temperaturerna på processorn beter sig mycket underligt? Har prövat diverse program där alla visar att CPUn ligger på antingen -60, 60 eller 120. Kärnornas temperatur verkar öka/minska efter load.

Vid idle:

Efter 10 sek i full load:

När processorn går tillbaka till idle sjunker temperaturen på kärnorna direkt ner till ca 37C igen. Fläkten verkar bete sig efter kärnorna, har den inställd på att gå upp i max vid 55C vilket den gör direkt när processorn belastas. Så fort jag slutar belasta processorn går också fläkten tillbaka till sitt normala läge.

Känns som om temperaturerna inte är helt pålitliga? Har prövat att ominstallera kylaren utan resultat. Bör jag pröva att ominstallera processorn också?

Komponenter:
ASUS P8Z67-V Pro
i5 2500k
Corsair 2x4gb 1600mhz RAM
GTX 580
bequiet! 730w

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vilken kylare?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk

stock kylare va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

stock kylare va?

Nix, http://www.inet.se/produkt/5321469/scythe-kama-grand-cross-re...

Känns dock inte som om det skulle ha något med kylaren i sig att göra...

Permalänk
Medlem

kan vara fel mätresultat prova köra flera olika program och se om alla ger samma resultat.
annars brukar den vanligaste anledningen till sådanna temperaturer vara felmonterad kylare.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaksylt:

kan vara fel mätresultat prova köra flera olika program och se om alla ger samma resultat.
annars brukar den vanligaste anledningen till sådanna temperaturer vara felmonterad kylare.

Har som sagt provat ett flertal program där alla gett i princip samma resultat.

Ska pröva att ominstallera processorn också och se om det blir någon skillnad. Får åtminstone testa min nya kylpasta.

Permalänk

värdet för CPUtin kan du ignorera. det kommer stå 60 där oavsett vad du gör.

det är du får för maxvärde på de 4 kärnorna som spelar roll.

men med tanke på vilka HÖGA temperaturer du kommer upp i så skulle jag rekommendera att du kollar över din kyllösning för processorn genast.

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondenpaavo:

värdet för CPUtin kan du ignorera. det kommer stå 60 där oavsett vad du gör.

det är du får för maxvärde på de 4 kärnorna som spelar roll.

men med tanke på vilka HÖGA temperaturer du kommer upp i så skulle jag rekommendera att du kollar över din kyllösning för processorn genast.

Upptäckte när jag ominstallerade kylaren att en push pin satt snett, mitt eget fel helt enkelt. Maxvärdet på kärnorna ligger nu på 62C efter 30 minuters stresstest.