Permalänk
Medlem

Om du nu inte visste så är det sådana analyser och risk bedömningar man gör innan man slänger en väldans massa pengar på ett projekt.

Det verkar som att ditt argument är, vi vet inte vad som händer om 20-40 år, därmed ska vi rusta upp. Hur vet vi om vår upprustningen har en verkan ens? Hur vet vi ens om att teknologin är tillräcklig jämfört med rysslands? Hela argumentet verkar vara uppbyggt på att vi vet inte vad som kommer att hända i framtiden och därmed ska vi slänga pengar på någonting vi inte ens vet hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

uh läs min signatur.. , det var en övning och inget mer.

" Ja där står det Sweclocker.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar."
Du har stavat helt fel på hemsidan. Och jag skulle inte direkt påstå att detta är vad som diskuteras mest på denna sidan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är knappt 70 år sedan andra världskriget avlutades. Det är 20 år sedan Kalla kriget upphörde. Att titta på tiden mellan Kalla kriget och idag och bestämma att just den här tidsperioden ska vara representativ för framtiden är oseriöst, det är därför ingen bedömare utgår från det.

Och var har jag påstått att jag bara ser till de senaste tjugo åren?
Argumentera mot saker jag säger istället för saker du fabulerar.

Citat:

Men visst, det är möjligt att en [blivande?] läkare och en kulturmarxistisk idéhistoriker anser sig kapabla och kompetenta nog att, utan att göra en risk- och omvärldsanalys värd namnet, bedöma vårt behov av en fungerande försvarsmakt.

Kompetensen har jag inte, men det har å andra sidan inte du heller så vad gör det när vi diskuterar på ett öppet forum? Du har inte något att presentera vad beträffar omvärldsanalys så hur är ditt argument tyngre än någon annans?
Länka gärna till någon oberoende riskanalys, de mesta kommer från försvaret och det blir ju minst sagt skevt och jävigt.

Citat:

Om vi skulle stöta på en utomjordisk ras så tycker jag inte att det är orealistiskt eller paranoit att vara medveten om att det kan bli tal om konfrontation. Vi vet inte vad en eventuell utomjordisk besökare har för teknik, så vad ska vi rusta upp mot? Det enda vi kan göra fram tills det att vi vet är att hoppas att den försvarsteknik vi har idag skulle fungera. Med det sagt så har vi inte stött på något tecken på att det skulle finnas liv i det område vi har kapacitet att oberservera.

Det jag argumenterade mot var helt sonika din rädsla för ovissheten om vad som komma kan och att du baserat på det vill bygga upp ett försvar. Dessa kan uttrycka sig på mer eller mindre sunda och osunda sätt. Att rusta upp försvaret baserat på den farhågan trots att ingen fakta finns som belägg är snudd på paranoia.
Varför drar du tex enbart upp Ryssland som trolig angripare?
Varför inte nån terroristcell styrd av Al-qaida vilket i sig är mer troligt?

Citat:

Vi VET vad andra länder har för stridskapacitet. Vi VET vad de har för vapenteknik. Vi VET hur krigsföringen ser ut.

Nej, vi vet inget av det där. Vi TROR mycket dock. Och även om du nu skulle veta dessa saker 100%-igt så är det ingen säkerhet eller garanti för något.

Av ren nyfikenhet; hur mycket tycker du försvarsbudgeten ska ligga på för att få till stånd ett försvar som är kapabel att agera som avskräckningsfaktor och utgöra ett reellt försvar mot tex Ryssland vid en påhittad invasion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Visst var det en övning, men mot svenska mål och till vilken nytta är det för ryssarna om inte en rak provokation (å inte mer i bästa fall)?

Övning på internationellt luftrum kan omöjligtvis anses som en rak provokation.
Är det inte provokation när svenska försvaret under min militärtjänsgöring hela tiden hade Röda fienden från öst som angripare? Vad är skillnaden?

Citat:

Sedan ska det tilläggas att ryssarna har börjat rusta upp ordentligt något som även har fått vårt kära försvar att dra öronen till sig.

Och? USA, Israel, Sydafrika och många andra länder rustar upp sina försvar. Måndga gör det dessutom med svenska vapensystem, så Sverige kan ju sluta sälja krigsleksaker så säkrar man för sig själv samtidigt?
Du har inte tänkt att Rysslands upprustning kan vara som avskräckande syfte för landets interna stridigheter samt sin trevliga grannar i syd och öst?

Citat:

Utöver det så har ryssarna varit tydliga motpoler i konflikter som Iran, ryssarna gjorde inga lätta hot kring talen om blockad och ev. amerikanskt ingripande i Hormuzsundet.

Hur menar du här?

Citat:

Inte är det dags att bunkra konserver men så jäkla säkra är vi faktiskt inte.

nej men är vi så jäkla osäkra att vi måste rusta upp vårt odugliga försvar och i så fall till vilket pris och vilken nivå?

Permalänk
Medlem

De har ingen direkt anledning än faktumet att man vet inte vad som kommer hända om 20-40 år. Risk analyser eller dylikt behövs inte göras för att evaluera om det finns något hot om 20-40, eller vad det är för hot. Inte heller är det viktigt var man tar pengarna från, eller hur mycket, som folket här inte ens påpekar. Tror inte ens att de flesta vet hur mycket det skulle kosta. Utan det låter ju som en jättebra tanke förrän man börjar knappa på siffrorna och var det ska komma ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Övning på internationellt luftrum kan omöjligtvis anses som en rak provokation.
Är det inte provokation när svenska försvaret under min militärtjänsgöring hela tiden hade Röda fienden från öst som angripare? Vad är skillnaden?

Skillnaden är att du övade försvar av Sverige mot ryssen medans ryssen själva övade (och övar fortfarande) anfall mot svensken bland andra. Vi övar aldrig bombanfall mot st. petersburg eller kaliningrad men ryssarna övar uppenbarligen bombanfall mot oss regelbundet. Det är en enorm skillnad i mitt tycke.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

De har ingen direkt anledning än faktumet att man vet inte vad som kommer hända om 20-40 år. Risk analyser eller dylikt behövs inte göras för att evaluera om det finns något hot om 20-40, eller vad det är för hot. Inte heller är det viktigt var man tar pengarna från, eller hur mycket, som folket här inte ens påpekar. Tror inte ens att de flesta vet hur mycket det skulle kosta. Utan det låter ju som en jättebra tanke förrän man börjar knappa på siffrorna och var det ska komma ifrån.

Alternativet är då att lägga 40 mdr på ingenting? Ja, försvaret är egentligen totalt onödigt som det är idag då man inte löser uppgiften. Det går inte heller på rimligt sätt att lägga ner försvaret, för att det är olagligt och bryter mot EU konstitution och inte tala hur det skulle se ut för svensk utrikespolitik.

Att rusta upp Sveriges försvar till den grad att man kan möta dagens och morgondagens hot behöver nödvändigtvis inte betyda NATO medlemskap eller 10 dubbla försvarsanslagen. Egentligen räcker det med några miljarder för att sätta icke operativa system operativa med korrekt numerär och ersätta den materiel som håller på att ta slut.

Rent spontant så behöver vi ett större robotparaply monterad på Gotland. Typ Patriot. Göra BAMSE systemet operativt och utlagt på förband. Köpa in nya Gripen E istället för att skrota befintliga individer så vi kan hålla en stående flotta på ca 140st individer, uppblandat med C/D och E. Ett vägbas system, typ BAS90 i modern tappning. Nyproduktion på fälthaubitsar, och direktdrivna haubitsar - Archer. Idag skrotar man befintliga för att bygga om till Archer. Flottan behöver få Visbykorvetterna fullt operativa med RBS15 MKIII samt köpa in moderna robotbåtar. Fokusera på kärnverksamheten och det nationella försvaret i budgeten. utlandsuppdrag ska bekostas vid sidan om, det ska inte behöva vara en bekostnad på rikets försvar.

Budgeten ska redan idag räcka för detta i princip, om man jämför vår budget med andra länder. Största problemet anser jag är att FM inte har någon tydlig uppgift utan spretar åt alla möjliga håll och läcker kostnader både hör och där. Inte tala om ineffektivitet som finns i organisation som kan förklaras med de extremt dyra nedskärningarna och spretiga uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Övning på internationellt luftrum kan omöjligtvis anses som en rak provokation.
Är det inte provokation när svenska försvaret under min militärtjänsgöring hela tiden hade Röda fienden från öst som angripare? Vad är skillnaden?

Främmande makt som övar krigföring inom nationellt territorium räknas som en krigshandling. Att öva det strax utanför gränsen med fiktiva mål som representerar riktiga är en provokation.

Hur kan det vara provocerande för Ryssland att Sverige övar försvarsstrid? Du inser väl att det är en viss skillnad att bedriva försvarsmakt eller krigsmakt?

Skrivet av CSM101:

Och? USA, Israel, Sydafrika och många andra länder rustar upp sina försvar. Måndga gör det dessutom med svenska vapensystem, så Sverige kan ju sluta sälja krigsleksaker så säkrar man för sig själv samtidigt?

Svenska vapensystem är ju inte direkt krigsleksaker. Varför skulle man säkra för sig själv om man skulle sluta exportera krigsmateriel? Utveckla.

Skrivet av CSM101:

Du har inte tänkt att Rysslands upprustning kan vara som avskräckande syfte för landets interna stridigheter samt sin trevliga grannar i syd och öst?
Hur menar du här?
nej men är vi så jäkla osäkra att vi måste rusta upp vårt odugliga försvar och i så fall till vilket pris och vilken nivå?

Vad behöver Ryssland sina Mistral klass fartyg, S400 batterier som når in djupt i Europa och offensiva krigsövningar för "interna stridigheter"?

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att man ska avveckla försvare och lägga ner allt, utan bara att den upprustning som vissa förespråkar här inte är en prioritering av våra skattepengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Jag säger inte att man ska avveckla försvare och lägga ner allt, utan bara att den upprustning som vissa förespråkar här inte är en prioritering av våra skattepengar.

Då är det alltså bättre enligt dig att lägga 45mdr på ett försvar som är ungefär på samma nivå som att inte ha ett försvar alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Och var har jag påstått att jag bara ser till de senaste tjugo åren?
Argumentera mot saker jag säger istället för saker du fabulerar.

Vilken tidsperiod är det då du pratar om? Sovjet föll i början på 90-talet, vilket innebar slutet på Kalla kriget. Innan dess kan man knappast kalla situationen för en där svensk försvarsmakt var överflödig.

Skrivet av CSM101:

Kompetensen har jag inte, men det har å andra sidan inte du heller så vad gör det när vi diskuterar på ett öppet forum? Du har inte något att presentera vad beträffar omvärldsanalys så hur är ditt argument tyngre än någon annans?
Länka gärna till någon oberoende riskanalys, de mesta kommer från försvaret och det blir ju minst sagt skevt och jävigt.

Skillnaden är att jag inte är intresserad av att avskaffa försvaret. Vi har försvaret av en anledning, ska vi avskaffa det då behövs det rejäla bevis att det inte längre behövs.

Ja, vi ska nog inte bry oss om analyser från myndigheten som har hand om svensk försvarsförmåga och sköter spaningen mot omvärlden.

Skrivet av CSM101:

Det jag argumenterade mot var helt sonika din rädsla för ovissheten om vad som komma kan och att du baserat på det vill bygga upp ett försvar. Dessa kan uttrycka sig på mer eller mindre sunda och osunda sätt. Att rusta upp försvaret baserat på den farhågan trots att ingen fakta finns som belägg är snudd på paranoia.
Varför drar du tex enbart upp Ryssland som trolig angripare?
Varför inte nån terroristcell styrd av Al-qaida vilket i sig är mer troligt?

Försvaret behöver kunna utföra sitt uppdrag precis som polisen, sjukvården och riksdagen. Jag har tidigare i tråden pratat om att Ryssland inte behöver vara den enda möjliga utländska makt som kan hota svenska intressen, men ett Ryssland som rustar upp och ökar sin nävaro i Östersjön samtidigt som USA minskar sin är knappast något som främjar regional stabilitet och det är därför vi har ögonen på Ryssland. Att de dessutom övar bombanfall mot Stockholm och Gotland är också att ha med i beräkningarna. Vi må träna mot en rysk fiende på svensk mark, men svenska försvaret över inte invasion av Ryssland.

Al-Qaida och andra terrorister faller på polismyndighetens bord. Försvaret arbetar i större skala. Visst samarbete kan finnas vad gäller evakuering och transporter.

Skrivet av CSM101:

Nej, vi vet inget av det där. Vi TROR mycket dock. Och även om du nu skulle veta dessa saker 100%-igt så är det ingen säkerhet eller garanti för något.

Vi vet väldigt mycket om vilken vapenteknik andra länder har tillgång till. Vi vet väldigt mycket om vilken kapacitet de har. Om vi bortser från kärnvapen i Iran, Israel och Nordkorea där vi enbart kan spekulera så har vi goda övervakningsmöjligheter och samarbeten med andra länders underrättelsetjänster. Det är givetvis ingen garanti, men det är data som används när man tittar på hotbilden. Vi vet antalet flygplan, stridsvagnar, stridsskepp och båtar andra länder har. Vi vet hur de är utrustade.

Skrivet av CSM101:

Av ren nyfikenhet; hur mycket tycker du försvarsbudgeten ska ligga på för att få till stånd ett försvar som är kapabel att agera som avskräckningsfaktor och utgöra ett reellt försvar mot tex Ryssland vid en påhittad invasion?

Jag kan inte säga vad det kostar, det lämnar jag till de med bättre insikt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Övning på internationellt luftrum kan omöjligtvis anses som en rak provokation.
Är det inte provokation när svenska försvaret under min militärtjänsgöring hela tiden hade Röda fienden från öst som angripare? Vad är skillnaden?

Du menar förutom att ena är en defensiv övning och andra är offensiv? Ja det är väl "bara" det som skiljer.

Citat:

Och? USA, Israel, Sydafrika och många andra länder rustar upp sina försvar. Måndga gör det dessutom med svenska vapensystem, så Sverige kan ju sluta sälja krigsleksaker så säkrar man för sig själv samtidigt?
Du har inte tänkt att Rysslands upprustning kan vara som avskräckande syfte för landets interna stridigheter samt sin trevliga grannar i syd och öst?
Hur menar du här?
nej men är vi så jäkla osäkra att vi måste rusta upp vårt odugliga försvar och i så fall till vilket pris och vilken nivå?

Israel och Sydafrika utgör inget hot för Sverige. Israel har pågående konflikt och jag känner inte till säkerhetsläget i Sydafrika men de har troligtvis sina skäl de med.

Vad gäller USAs upprustning så ja, den får du gärna visa, särskilt med Obama's önskade budgetnedskärningar.

Att sedan Sverige skulle säkra sig mot angrepp genom att inte delta i NATO-övningar är för övrigt fel, då vi har territorium av viktig strategisk betydelse för Ryssarna (Gotland är väl det bästa exemplet).

Jag tycker absolut inte vi ska upprusta försvaret, vi kommer aldrig kunna försvara Sverige. Jag tycker vi bör ha en liten styrka för utlandsmissioner och möjlighet att bevaka vårt luftrum och vatten. Ska vi avskräcka Ryssen bör vi ta upp vårt kärnvapenprogram igen. Glasa Gotland om de försöker ta det å glasa St: Petersburg om de försöker inta vårt fastland.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Skillnaden är att du övade försvar av Sverige mot ryssen medans ryssen själva övade (och övar fortfarande) anfall mot svensken bland andra. Vi övar aldrig bombanfall mot st. petersburg eller kaliningrad men ryssarna övar uppenbarligen bombanfall mot oss regelbundet. Det är en enorm skillnad i mitt tycke.

I vissa övningar agerade vi bakom fiendens linjer. Att leka försvar eller offensiv är inte viktigt och det är bara hårklyveri.

Skrivet av sunnis:

Främmande makt som övar krigföring inom nationellt territorium räknas som en krigshandling. Att öva det strax utanför gränsen med fiktiva mål som representerar riktiga är en provokation.

Nej, inte nödvändigtvis.
Om USA skulle ha exakt samma övning som Ryssland skulle du knappast anse det vara en provokation. Det beror således på situation.
Vilket är anledningen till att jag tycker det är löjligt att prata om provokation när inget annat tyder på så pass allvarliga motstridigheter mellan Sverige och Ryssland.

Citat:

Hur kan det vara provocerande för Ryssland att Sverige övar försvarsstrid? Du inser väl att det är en viss skillnad att bedriva försvarsmakt eller krigsmakt?

Och under vissa övningar agerade vi bakom fiendens linje. Att ni ens orkar bry er om om man leker försvar eller anfall. Militära övningar är något militären ska hålla på med.
Det i sig är ingen provokation. Provokationen kommer från allt runtomkring.

Citat:

Svenska vapensystem är ju inte direkt krigsleksaker. Varför skulle man säkra för sig själv om man skulle sluta exportera krigsmateriel? Utveckla.

Om jag inte gillar hur land A rustar upp och på så sätt bidrar till osäkerhet så är det självklart att ett säljstopp av vapensystem till just Land A kommer vara till min gagn?

Citat:

Vad behöver Ryssland sina Mistral klass fartyg, S400 batterier som når in djupt i Europa och offensiva krigsövningar för "interna stridigheter"?

USA håller på att utveckla obemannade drönare som inom 30 minuter kan befinna sig varhelst på jorden som helst. Varför?
Ryssland har redan system för att träffa mål långt utanför Europa, likaså USA.

Behöver jag verkligen förklara hur en militär övning kan bidra till en stärkande position i regionen? Det är ju för böfeln det ni skrikit hela tiden!
Ryssland har nyligen stridit mot Georgien och har fortfarande problem med Tjetjenien och nu börjar Nordkorea moppsa sig och dessutom har de Kina sittandes vid häcken. Militär maktvisning, vilket ni bedyrat hela tiden, påverkar alltså enbart Sverige men inget annat land?

Skrivet av Valiumballong:

Vilken tidsperiod är det då du pratar om? Sovjet föll i början på 90-talet, vilket innebar slutet på Kalla kriget. Innan dess kan man knappast kalla situationen för en där svensk försvarsmakt var överflödig.

Jaså? Vad bidrog svensk försvarsmakt med om jag får fråga? Jag har inte sagt att det varit helt värdelösa, men vad exakt har de åstadkommit under kalla kriget?

Citat:

Skillnaden är att jag inte är intresserad av att avskaffa försvaret. Vi har försvaret av en anledning, ska vi avskaffa det då behövs det rejäla bevis att det inte längre behövs.

Jo jag är väl medveten om det.

Vad för bevis är det du tänkt dig? Du kommer aldrig gå med att försvaret läggs ner oavsett bevis. Din/er rädsla för det okända är det som driver på er vilja till ett starkt försvar och den kommer inte försvinna om så hela världen tog i hand och alla krigsmakter avvecklades.
Tänk om...

Citat:

Ja, vi ska nog inte bry oss om analyser från myndigheten som har hand om svensk försvarsförmåga och sköter spaningen mot omvärlden.

I exakt samma analogi: tror du blint på det som läkemdelsföretag skriver om sina produkter? De är ju när allt kommer kring de med bäst kunskap om just det läkemedlet. Nej, vi ska bry oss, men vi ska ta det med kritisk blick.
Allt annat är ologiskt och omoget.

Citat:

Försvaret behöver kunna utföra sitt uppdrag precis som polisen, sjukvården och riksdagen.

Vad har dagens försvar för uppdrag och hur väl har den lyckats uppnå sina egna satta mål?
Försvara landet är ju givet, gick dock väldigt bra nu när Ryssland genomförde sin övning...

Citat:

Jag har tidigare i tråden pratat om att Ryssland inte behöver vara den enda möjliga utländska makt som kan hota svenska intressen, men ett Ryssland som rustar upp och ökar sin nävaro i Östersjön samtidigt som USA minskar sin är knappast något som främjar regional stabilitet och det är därför vi har ögonen på Ryssland. Att de dessutom övar bombanfall mot Stockholm och Gotland är också att ha med i beräkningarna. Vi må träna mot en rysk fiende på svensk mark, men svenska försvaret över inte invasion av Ryssland.

Foliehatt och inget annat.
Nämn några fler nationer då.
Deras militärövning är att bortse från. Eller tja, allt ska borstes från förutom Sveriges handlingskraft när det väl gällde...
Vad tror du Ryssland har för plan med sin ökade närvaro i Östersjön?

Citat:

Vi vet väldigt mycket om vilken vapenteknik andra länder har tillgång till. Vi vet väldigt mycket om vilken kapacitet de har. Om vi bortser från kärnvapen i Iran, Israel och Nordkorea där vi enbart kan spekulera så har vi goda övervakningsmöjligheter och samarbeten med andra länders underrättelsetjänster. Det är givetvis ingen garanti, men det är data som används när man tittar på hotbilden. Vi vet antalet flygplan, stridsvagnar, stridsskepp och båtar andra länder har. Vi vet hur de är utrustade.

Nej. Vi TROR oss veta mycket. Du har ingen aning om vad USA eller Ryssland eller Tyskland eller Italien har i försvaret. Du vet vad de valt att visa, inget annat.

Citat:

Jag kan inte säga vad det kostar, det lämnar jag till de med bättre insikt.

Svaret är att Sverige inte har råd med den typ av försvar du förespråkar, kanske om vi skulle lägga hela statsbudgeten så, men det blir ju väldigt lyckat då.
Det är ganska enkelt att räkna ut ovanstående, kolla på hur mycket Ryssland tänkt satsa på sitt försvar. Vi kommer aldrig komma upp i den nivån eller kapaciteten, så varför låtsas som annat och försöka?

Alla dina inlägg är i princip utan konkreta svar, du bygger dina argument på osäkerhet inför vad som finns och vad som komma skall. Det är förståeligt eftersom det är många luckor där, men jag anser att denna rädsla inte ska få styra oss. Svenska försvaret måste rikta om sina mål och spela efter helt andra spelregler om den ska vara värd att behålla. Annars kan vi lika gärna avveckla allt eftersom de gör absolut ingen nytta i dagens skick. Du får dock gärna motbevisa mig med lite konkret fakta där dock. Teach me.

Skrivet av subruz:

Du menar förutom att ena är en defensiv övning och andra är offensiv? Ja det är väl "bara" det som skiljer.

Spelar ingen roll. Vi hade övningar där vi anföll Ryssland också.

Citat:

Israel och Sydafrika utgör inget hot för Sverige. Israel har pågående konflikt och jag känner inte till säkerhetsläget i Sydafrika men de har troligtvis sina skäl de med.

Och Ryssland är inte i konflikt menar du? Är du seriös? Nordkorea till öst som hotar bomba allt som barnungen till ledare inte gillar, Kina i sydost som blir allt starkare och starkare både militärt och ekonomiskt, småstater i syd som de nyligen varit i krig med och där de fortfarande strider mot och Nato och USa till väst som i sig inte är en reell källa till konflikt eller provokation men som ändå finns där vilket innebär att USA finns där.
Nej verkligen, Ryssland har inga som helst konflikter som motiverar deras utspel.

Citat:

Vad gäller USAs upprustning så ja, den får du gärna visa, särskilt med Obama's önskade budgetnedskärningar.

Klart ingen bryr sig om USAs militära planer, de är ju snälla och på vår sida.

"In the next 10 years, we need to be smart and systematic about where we invest time and energy, so that we put ourselves in the best position to sustain our leadership, secure our interests, and advance our values. One of the most important tasks of American statecraft over the next decade will therefore be to lock in a substantially increased investment -- diplomatic, economic, strategic, and otherwise -- in the Asia-Pacific region."http://www.foreignpolicy.com/articles/2011/10/11/americas_pacific_century
Artikel skriven av Hillary Clinton om USAs ökade närvaro i (sydost)asien.

En artikel i Aljazeera (om du gillar dem) där det även finns vidare länkar i. Om du nu verkligen är intresserad av USAsupprustning och ökade inflytande bland annat på militärt sätt.
http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2012/04/201242314203...

Citat:

Att sedan Sverige skulle säkra sig mot angrepp genom att inte delta i NATO-övningar är för övrigt fel, då vi har territorium av viktig strategisk betydelse för Ryssarna (Gotland är väl det bästa exemplet).

Var har jag påståt eller skrivit om SVeriges deltagande i Nato?
Ryssanra har redan kapacitet att träffa mål på väldigt långa avstånd, Gotlands betydelse är utspelad..

Citat:

Jag tycker absolut inte vi ska upprusta försvaret, vi kommer aldrig kunna försvara Sverige. Jag tycker vi bör ha en liten styrka för utlandsmissioner och möjlighet att bevaka vårt luftrum och vatten. Ska vi avskräcka Ryssen bör vi ta upp vårt kärnvapenprogram igen. Glasa Gotland om de försöker ta det å glasa St: Petersburg om de försöker inta vårt fastland.

Här håller jag med om delen som behandlar utlandsmissioner. Resten är ju ganska ogenomtänkt? Rysslands kärnvapenkapacitet kommer alltid vara större och kärnvapenattack mot Ryssland lär sluta superbra för Sverige (not).
Bevaka luftrum och territorialvatten under fredstider, well, ok. Men skulle det bli krig så måste de kunna sätta emot något ordentligt och den chansen är ju liten...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swiifty:

Om du nu inte visste så är det sådana analyser och risk bedömningar man gör innan man slänger en väldans massa pengar på ett projekt.

Det verkar som att ditt argument är, vi vet inte vad som händer om 20-40 år, därmed ska vi rusta upp. Hur vet vi om vår upprustningen har en verkan ens? Hur vet vi ens om att teknologin är tillräcklig jämfört med rysslands? Hela argumentet verkar vara uppbyggt på att vi vet inte vad som kommer att hända i framtiden och därmed ska vi slänga pengar på någonting vi inte ens vet hjälper.

Jag har redan skrivit i tråden vad jag tycker och tänker. Valiumballong och sunnis har nu i dagarna skrivit allt som egentligen behöver skrivas så har ingenting att tillägga förutom att alla naiva pacifister i tråden börjar bli väldigt tröttsamma. Tack gode gud för att detta hippiefolk inte är de som bestämmer.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Tack gode gud att försvaret ej heller styrs av motparten till pacifisterna, dvs alla foliehattar som de debatterar mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag har redan skrivit i tråden vad jag tycker och tänker. Valiumballong och sunnis har nu i dagarna skrivit allt som egentligen behöver skrivas så har ingenting att tillägga förutom att alla naiva pacifister i tråden börjar bli väldigt tröttsamma. Tack gode gud för att detta hippiefolk inte är de som bestämmer.

Jag tror att majoriteten av folket som är emot upprustning i den här tråden hade haft ett annat svar på frågan om de var från Ryssland, med tanken på landets resurser och situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Spelar ingen roll. Vi hade övningar där vi anföll Ryssland också.

I vilket scenario då om jag får fråga? Att det är bakom ryska linjer innebär inte att övningen är i överskridande offensivt syfte.

Citat:

Och Ryssland är inte i konflikt menar du? Är du seriös? Nordkorea till öst som hotar bomba allt som barnungen till ledare inte gillar, Kina i sydost som blir allt starkare och starkare både militärt och ekonomiskt, småstater i syd som de nyligen varit i krig med och där de fortfarande strider mot och Nato och USa till väst som i sig inte är en reell källa till konflikt eller provokation men som ändå finns där vilket innebär att USA finns där.
Nej verkligen, Ryssland har inga som helst konflikter som motiverar deras utspel.

Ryssland har både intresseskonflikter som faktiska konflikter. Intresseskonflikterna är flera bundna till NATO, vilket sätter Sverige i bilden.

Ryssland har inga egentliga skäl att rusta upp i annat syfte än att ta tillbaka sin roll under kalla kriget.

Oavsett hur du vill se på det dock så innebär rysk upprustning försämrat säkerhetsläge för Sverige.

Citat:

Klart ingen bryr sig om USAs militära planer, de är ju snälla och på vår sida.

"In the next 10 years, we need to be smart and systematic about where we invest time and energy, so that we put ourselves in the best position to sustain our leadership, secure our interests, and advance our values. One of the most important tasks of American statecraft over the next decade will therefore be to lock in a substantially increased investment -- diplomatic, economic, strategic, and otherwise -- in the Asia-Pacific region."http://www.foreignpolicy.com/articles/2011/10/11/americas_pacific_century
Artikel skriven av Hillary Clinton om USAs ökade närvaro i (sydost)asien.

Vad i helvete har detta med upprustning och göra? Hennes administration föreslår budgetnedskärningar för beväpnade styrkorna och inget i hennes uttalande är tyder på upprustning och särskilt inte någon som har med svenska intressen att göra.

Citat:

Ryssanra har redan kapacitet att träffa mål på väldigt långa avstånd, Gotlands betydelse är utspelad..

FMV håller verkligen inte med dig, inte jag heller.

Citat:

Här håller jag med om delen som behandlar utlandsmissioner. Resten är ju ganska ogenomtänkt? Rysslands kärnvapenkapacitet kommer alltid vara större och kärnvapenattack mot Ryssland lär sluta superbra för Sverige (not).
Bevaka luftrum och territorialvatten under fredstider, well, ok. Men skulle det bli krig så måste de kunna sätta emot något ordentligt och den chansen är ju liten...

Ja antingen kan du lägga dig ned, tacka hejdå till Sverige och välkomna Putin i Rysslands nya provins. Eller så kan du ha ett verkligt hot som avskräckande faktor och riskera hård vedergällning om du tvingas göra verklighet av ditt hot. Svenska kärnvapen behöver inte heller användas, på svensk mark gör de redan nytta.

Jag tar hellre de senare alternativet.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Jag tror att majoriteten av folket som är emot upprustning i den här tråden hade haft ett annat svar på frågan om de var från Ryssland, med tanken på landets resurser och situation.

De jag har träffat på som kommer från Ryssland är oftast väldigt förbannande på hur landets styrande förvaltatar invånarnas statskassa. Oftast får militären fungera som ett typiskt exempel på vad som i deras tycke är ett ekonomiskt svart hål. Och nu säger jag inte att de fåtal personer jag har träffat och diskuterat detta ska representera landet i helhet (gud, att jag måste skriva det berättar om vilka rolig nivå det är här på sweclockers), utan jag använder det enbart för punktera ditt konstiga sätt att vräka över ditt tycke på någon annan.

Skrivet av Crippa90:

Jo. Att vilja ha ett fungerande försvar för sitt hemland är att vara en foliehatt, helt klart!

http://giveupinternet.com/wp-content/uploads/2009/01/dont-wor...

fixade din länkning.

Och en allmänfråga. Så Sverige som nation ska helst ha atomvapen, en 20 ggr större budget till det militära samtidigt som vi ska gå med i nato? först då ska vi som eu-medborgare känna oss säkra?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jo. Att vilja ha ett fungerande försvar för sitt hemland är att vara en foliehatt, helt klart!

Att vilja ha ett fungerande försvar för sitt hemland är inget konstigt. Det konstiga är idén om att det skulle vara möjligt.
Den som nämner kärnvapen säger i princip: "hej Jag kissar på mitt tangentbord för att ramminnet är dåligt och jag får för lite XP i doom 3

tex:

Skrivet av subruz:

Ska vi avskräcka Ryssen bör vi ta upp vårt kärnvapenprogram igen. Glasa Gotland om de försöker ta det å glasa St: Petersburg om de försöker inta vårt fastland.

Sverige är inte Nordkorea, Sverige offrar inte sin befolkning för att markera att en sketen kalkhög som varje sommar fylls med Kulturmarxistiska PK Stockholms bögar som bögar och och dricker Bellini samt smider ränker för att feminisera samhället och inför sharialagar.

Sverige är ett sunt och normalt land som inte kommer att skicka en kärnvapenmissil mot Sankt Petersburg (med vad skulle vi skicka den?). Ty Sverige styrs nämligen av Bellini pimplande Kulturmarxister som läser PK media och de skallar inte väggen varje morgon, de framhärdar inte heller att orsakssamband är häxkonst men framförallt så tänker de efter före och efter.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jo. Att vilja ha ett fungerande försvar för sitt hemland är att vara en foliehatt, helt klart!

http://memecrunch.com/meme/1C69/hippies/image.png

Höhöhö.
Säg mig, vad ska du med ett försvar till som inte klarar av att... försvara dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

I vilket scenario då om jag får fråga? Att det är bakom ryska linjer innebär inte att övningen är i överskridande offensivt syfte.

HUR spelar det roll?! Det enda ni vill är att på alla möjliga sätt skilja på det vi gör och det de gör för att kunna sätta er på höga hästar.
Varenda övning i militären jag haft har alltid haft röda fienden från öst, dvs Ryssland, som motpol, oavsett om vi anföll dem eller försvarade oss mot dem.

Citat:

Ryssland har både intresseskonflikter som faktiska konflikter. Intresseskonflikterna är flera bundna till NATO, vilket sätter Sverige i bilden.

Ryssland har inga egentliga skäl att rusta upp i annat syfte än att ta tillbaka sin roll under kalla kriget.

Tack. Så då har Ryssland, likt tex Israel ett motiv till sin upprustning.

Citat:

Oavsett hur du vill se på det dock så innebär rysk upprustning försämrat säkerhetsläge för Sverige.

Foliehattsargument. lägg fram minsta lilla bevis för att det du säger verkligen är fakta.

Citat:

Vad i helvete har detta med upprustning och göra? Hennes administration föreslår budgetnedskärningar för beväpnade styrkorna och inget i hennes uttalande är tyder på upprustning och särskilt inte någon som har med svenska intressen att göra.

USA vill, på olika sätt, stärka sin närvaro och inflytande i tex sydostasien. Inget konstigt med det tydligen.
Vidare betyder inte upprustning bara att man spenderar mer pengar på sitt försvar, man kan rusta upp även om man skär ner sitt budget, i synnerhet om man har världens största militära budget!
USAs satsning på obemannade drönare är allstå inte en upprustning.

"In the past 11 years, the Pentagon and Central Intelligence Agency have steadily built up a globe-spanning robotic strike force involving hundreds of missile- and bomb-armed Predator and Reaper UAVs, plus thousands of human controllers based in the US and abroad."
http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/americas/unit...
Vad vill du kalla det där om inte upptrappning och modernisering och vidareutveckling av försvar?
Drönare som inom 30 min kan nå vilket mål som hels runt jorden, däribland Ryssland, Sverige, Pakistan och Australien. Ingen reagerar i Sverige. Ett system som de dagligen dödar människor med. Ingen i SVerige reagerar. Ryssland genomför militärövning på internationell vatten och i internationell luftrum och svenskar går i taket och himlen faller ner.
Jisses.

Citat:

FMV håller verkligen inte med dig, inte jag heller.

Klart de som drar mest nytta av ökat budget är de som propagerar för ökad säkerhetsrisk o dyl, hur är man funtad om man inte inser det skeva i detta?Återigen, litar DU helt på vad läkemdelsföretag skriver om sina läkemdel eftersom de är de med mest kunskap om just det läkemedlet? Exakt lika retarderat i bägge fall.

Citat:

Ja antingen kan du lägga dig ned, tacka hejdå till Sverige och välkomna Putin i Rysslands nya provins. Eller så kan du ha ett verkligt hot som avskräckande faktor och riskera hård vedergällning om du tvingas göra verklighet av ditt hot. Svenska kärnvapen behöver inte heller användas, på svensk mark gör de redan nytta.

Jag tar hellre de senare alternativet.

Om du tror att svensk försvar någonsin kommer fungera i avskräckande syfte mot Ryssland så har du bidragit med dagens garv för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Höhöhö.
Säg mig, vad ska du med ett försvar till som inte klarar av att... försvara dig?

Om du undrar om jag är nöjd med dagens försvar så är svaret nej.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Om du undrar om jag är nöjd med dagens försvar så är svaret nej.

Ingen är nöjd med dagens försvar, inte ens högsta hönset för försvaret vilket säger en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

De jag har träffat på som kommer från Ryssland är oftast väldigt förbannande på hur landets styrande förvaltatar invånarnas statskassa. Oftast får militären fungera som ett typiskt exempel på vad som i deras tycke är ett ekonomiskt svart hål. Och nu säger jag inte att de fåtal personer jag har träffat och diskuterat detta ska representera landet i helhet (gud, att jag måste skriva det berättar om vilka rolig nivå det är här på sweclockers), utan jag använder det enbart för punktera ditt konstiga sätt att vräka över ditt tycke på någon annan.

fixade din länkning.

Och en allmänfråga. Så Sverige som nation ska helst ha atomvapen, en 20 ggr större budget till det militära samtidigt som vi ska gå med i nato? först då ska vi som eu-medborgare känna oss säkra?

Det jag ville poängtera är att olika länder har olika resurser, olika agendor och möjligheter och därmed kommer de ha en annan syn på hur statskassan ska fördelas. Jag säger ingenting om att Ryssland ska göra den upprustning de gör nu, eller till vilken grad, eller någonting sådant, utan hävdar endast att man borde tänka på landets roll i världen innan man börjar prata om vad man kan åstadkomma. Samtidigt var jag noggrann med att säga, JAG TROR att majoriteten hade haft en annan åsikt om de var ryska medborgare. Men vänligen korrekta mig om majoriteten av er som inte förespråkar en upprustning skulle haft precis samma åsikt om ni var ryska medborgare.

Permalänk
Hedersmedlem

Tog bort inlägg med memes.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Inaktiv

Vårt försvar har redan sedan sent 80-tal NATO anpassats (flygfält, bränsle mm), så det är en mindre summa att idag gå med.

Ryssland har sällan samlat vapen på hög för att INTE använda dem, sedan tror jag mer på att de vill ha tillbaks vissa äldre soviet områden, snarare att de vill åt något nordiskt land, men, man ska aldrig säga aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Övning på internationellt luftrum kan omöjligtvis anses som en rak provokation.
Är det inte provokation när svenska försvaret under min militärtjänsgöring hela tiden hade Röda fienden från öst som angripare? Vad är skillnaden?

Nu är jag inte så insatt i det här men har för mig att jag läste att Ryssarna vände precis innan man kom in på Svensk territorium och det är ju lite skillnad på det mot att ligga i Svenska skogen och panga mot någon som man låtsas är Ryssar.... Prova att öva anfall precis intill Rysk mark så får vi se hur det går....

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Nu är jag inte så insatt i det här men har för mig att jag läste att Ryssarna vände precis innan man kom in på Svensk territorium och det är ju lite skillnad på det mot att ligga i Svenska skogen och panga mot någon som man låtsas är Ryssar.... Prova att öva anfall precis intill Rysk mark så får vi se hur det går....

Vad skulle hända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vad skulle hända?

Förmodligen så skulle Ryssarna kräva en jävligt bra förklaring till varför Sverige mobiliserar en militär styrka vid deras gräns ?

Permalänk
Medlem

Om vi tänker såhär, ifall nu Ryssland verkligen hade haft planer på att invadera Sverige inom någon tid, är inte en av de sämsta sakerna de kan göra, är att provocera oss så att sannolikheten ökar att vi rustar upp oss, vilket gör att det blir svårare för de att verkligen göra det.