Hur "installerar" jag en Lacie Minimus extern HDD?

Permalänk
Medlem

Hur "installerar" jag en Lacie Minimus extern HDD?

Jag har skaffat en extern "Lacie Minimus 3TB", men får den inte att dyka upp i datorn.

Enligt kartongen som följer med ska jag koppla i kablarna och ansluta den till datorn, vilket ju är självklart.
Sedan står det dock att jag ska gå in på "Computer" och klicka på "LaCie Setup (K: )".
Det steget gör mig otroligt förvirrad.
Jag har inget program som heter något liknande att starta och jag fick inte med någon CD-skiva.
Jag kan inte se hårddisken i "Disk Management" som en av de klistrade trådarna visade (det kanske bara gäller interna?).

Om någon har en aning om vad som behöver göras, får ni gärna berätta.
Tack på förhand!

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk

Har du kollat så den inte har nån liten strömbrytare någonstans på hårddisken? Ska vara plug and play på hårddiskar så du ska inte behöva installera något alls. Hör du att den startar?

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

Jag har skaffat en extern "Lacie Minimus 3TB", men får den inte att dyka upp i datorn.

Enligt kartongen som följer med ska jag koppla i kablarna och ansluta den till datorn, vilket ju är självklart.
Sedan står det dock att jag ska gå in på "Computer" och klicka på "LaCie Setup (K: )".
Det steget gör mig otroligt förvirrad.
Jag har inget program som heter något liknande att starta och jag fick inte med någon CD-skiva.
Jag kan inte se hårddisken i "Disk Management" som en av de klistrade trådarna visade (det kanske bara gäller interna?).

Om någon har en aning om vad som behöver göras, får ni gärna berätta.
Tack på förhand!

det är väll en liten start knapp på den om jag minns rätt, har du provat med den?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

Jag har skaffat en extern "Lacie Minimus 3TB", men får den inte att dyka upp i datorn.

Enligt kartongen som följer med ska jag koppla i kablarna och ansluta den till datorn, vilket ju är självklart.
Sedan står det dock att jag ska gå in på "Computer" och klicka på "LaCie Setup (K: )".
Det steget gör mig otroligt förvirrad.
Jag har inget program som heter något liknande att starta och jag fick inte med någon CD-skiva.
Jag kan inte se hårddisken i "Disk Management" som en av de klistrade trådarna visade (det kanske bara gäller interna?).

Om någon har en aning om vad som behöver göras, får ni gärna berätta.
Tack på förhand!

Bara stoppa i sladden och sätta på strömmen
http://www.lacie.com/download/qig/QIG_Minimus.pdf

Permalänk
Medlem

Det som fattades var tydligen USB 3.0-drivrutiner...

Jag hade precis formaterat datorn, men trodde att sådant skulle installeras per automatik.
Som tur var behövde jag ta fram min CD jag fick med datorn för att installera mjukvara till touchpad (för att kunna inaktivera den) och valde samtidigt USB 3.0.

Det skulle nästan behövas en "Snabb fråga, snabbt svar"-tråd i varje forumdel, så att vi dumskallar inte behöver skapa ännu en meningslös tråd

Tack för era svar i alla fall!

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Det ska nog bara vara att tuta och köra (plug & play). LaCie Setup låter som en egen mjukvara de skickat med och ligger troligen på hårddisken i fråga.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6