Kan du sätta ihop en ordentligt bättre dator än denna köpedator? (Acer Aspire XC600)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Att rekommendera någon som inte kan bygga ihop sin egen dator till att överklocka, känns inte som ett bra stalltips.

jo då det är ju lättare o göra än när jag lärde mig överklocka.
gjorde min första oc via fsb på en pentium 3 på 1000 mhz höjde inte så mkt dock 1100 mhz sedan fick man bluescreen
höj multiplier två tre gånger stresstesta i prime 95 är det stabilt och temperaturen är låg höj mer stresstesta blir det bluescreen sänk multiplier en eller två gånger klart ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Vad ska datorn användas till? Behöver hon ens ett extra grafikkort, eller räcker den integrerade delen?

Surfdator och media (kolla hd-film)! Så integrerat graffe borde duga misstänker jag.

Permalänk
Medlem

Otroligt trevligt med all hjälp! Jag tackar och bockar, sitter och kollar igenom alla konfigs nu!

Intressant att höra från flera av er att det faktiskt är "ok" med köpedatorer när det handlar om budgetbyggen!

EDIT: Det ska sägas att formfaktorn inte är avgörande viktig, midi tower går bra också.
--

De har redan ett gäng externa hd:s och en gammal mekanisk hd, så egentligen vore det nice med en SSD för att göra bygget uppenbart bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jo bättre cpu för inte så mkt mer. Tackar för tipset!

Permalänk
Medlem

En dag för sent tyvärr..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1553626

För 5 lax var det en riktigt bra deal.

Permalänk
Medlem

Okej vad sägs om denna konfig: (lapptäcke av förslagen som kommit i tråden)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2811843/systerburk

AMD A6 X3 3500 2,1GHz, 8 RAM, 60 GB SSD, integrerad grafik (inkl mont och OS)(Och så få de köra lagring på externa hd:s)

Totalt:
4 528 kr

Är osäker på om prylarna är kompatibla. (Ev vore det också trevligt med en "riktig" cpu-fläkt så att den kanske till och med blev en tyst dator.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

En dag för sent tyvärr..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1553626

För 5 lax var det en riktigt bra deal.

Oh synd, den såg trevlig ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Okej vad sägs om denna konfig: (lapptäcke av förslagen som kommit i tråden)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2811843/systerburk

AMD A6 X3 3500 2,1GHz, 8 RAM, 60 GB SSD, integrerad grafik (inkl mont och OS)(Och så få de köra lagring på externa hd:s)

Totalt:
4 528 kr

Är osäker på om prylarna är kompatibla. (Ev vore det också trevligt med en "riktig" cpu-fläkt så att den kanske till och med blev en tyst dator.)

Jag skulle köra på FM2 socketen istället för FM, då det är en senare teknik med kraftfullare grafik.

Länk till sweclockers test av FM2 socketen när den släpptes, och de jämför endel mot den äldre FM.
http://www.sweclockers.com/recension/15919-amd-a10-5800k-och-...

Permalänk

Vet inte om jag är helt ute och reser nu men går det att öka budgeten 500:- (600:- med frakt) så hade jag nog kollat på denna: http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10700

Tar man orginal-utförande så går det ju lätt att smälla in 4gb extra minne senare samt den dagen man tycker den blir för klen slänga in en i5/i7 istället för befintlig cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Vet inte om jag är helt ute och reser nu men går det att öka budgeten 500:- (600:- med frakt) så hade jag nog kollat på denna: http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10700

Tar man orginal-utförande så går det ju lätt att smälla in 4gb extra minne senare samt den dagen man tycker den blir för klen slänga in en i5/i7 istället för befintlig cpu.

Ser iofs nice ut! Komplett är bra att handla ifrån nuförtiden yes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Jag skulle köra på FM2 socketen istället för FM, då det är en senare teknik med kraftfullare grafik.

Länk till sweclockers test av FM2 socketen när den släpptes, och de jämför endel mot den äldre FM.
http://www.sweclockers.com/recension/15919-amd-a10-5800k-och-...

Tackar!

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderade dem att köra på HP-burken med AMD A8-5500 för 4800 inkl frakt. Den kommer funka bra för dem! Tack för input:en alla och tack Thomaseron för länktipset!

Permalänk
Avstängd

Jag köpte exakt samma dator igår - en Acer Aspire XC600 med Intel Core i3 3.4GHz CPU, 4GB RAM, Intel HD 2000 grafik, 500GB hårddisk o MS Win 8 förinstallerat för 2.300 kronor. En man hade köpt den ny via SIBA Postorder, haft den oppackad i drygt 2 veckor, ångrat sitt köp men fick inte lämna tillbaka den o sålde den därför på Blocket. Utgångspriset var 3K kronor men jag prutade ner den till 2.300 kronor.

Ingen superdator men jag ska mest använda den till att spela upp full HD filmer mot min stora plattTV samt redigera full HD filmer o högupplösta bilder. Ev sätta i ett ljudkort i den o använda den till att spela upp musik (FLAC) mot vår gamla stereo.

Men lite mer minne skulle säkert inte vara helt fel. 4GB är väl kanske lite lite. Moderkortet stödjer 8GB. Samt en hårddisk till. En 1TB skulle vara perfekt.

Länk till datorn på >>> SIBA

Permalänk
Avstängd

Näää!
Det kommer inte behövas, 4GB duger utmärkt till HD-film 1080p och surfa med flera flikar öppna, minnet kommer heller inte ta slut om du skulle starta något spel eller program samtidgt. 4GB = 64-bit räcker men för 32-bit räcker 2GB, för samma jobb.

Skulle du dock vilja öppna ett fotoredigeringsprogram samtidigt med HD-film, så kommer processorn slå i taket innan 4GB minnet tar slut. Samtidigt kan grafiken störas både för HD-filmen och spelet, pga grafikprocessorn inte hinner med.
Händet mig hela tiden men kör AMD FM1 A6-3670K, oklockad (HTPC).

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fafne:

Näää!
Det kommer inte behövas, 4GB duger utmärkt till HD-film 1080p och surfa med flera flikar öppna, minnet kommer heller inte ta slut om du skulle starta något spel eller program samtidgt. 4GB = 64-bit räcker men för 32-bit räcker 2GB, för samma jobb.

Skulle du dock vilja öppna ett fotoredigeringsprogram samtidigt med HD-film, så kommer processorn slå i taket innan 4GB minnet tar slut. Samtidigt kan grafiken störas både för HD-filmen och spelet, pga grafikprocessorn inte hinner med.
Händer mig hela tiden men kör AMD FM1 A6-3670K, oklockad (HTPC).

OK, nu är det förvisso några kronor som skiljer ett 4GB minne från ett grafikkort av den lägre typen, men i vart fall... anser du att det är bättre att jag investerar i ett separat grafikkort ÄN att jag köper till 4GB extra minne?

Btw, här är datorn jag köpte: Snabb Och Smidig Dator

Permalänk
Avstängd

Vet inte hur avancerad du är med Foto- och Video-redigering men börja med att prova GIMP och Microsofts gratis videoredigare.
Det kan dock ta en stund längre, att konvertera ex. videofilm från digitalkameran till en DVD-film, på en i3 än en i7.

Såg i ett tidigare inlägg att du tänkte skaffa ljudkort för att spela FLAC, föreslår att du provar FLAC med det inbyggda ljudkretsarna, du behöver bara komplettera med en Dekoder för FLAC eller en mediaspelare med FLAC dekoder inbyggd.
Din dator klarar HD-film, HD-foto och HD-ljud, redan nu.

Prisskillnaden mellan 4GB och 8GB, räcker för att köpa ett Shareware licens för ett program. Det finns också äldre datorspel för under 99kr/st som skulle passa din dator.
Det är lätt att få en obalanserad dator, bra grafikkort och en medelmåttig processor som ändå ger flaskhalsar.

Dock verkar datorn mest tänkt att användas för film, musik och surf användning men både fotoredigeraren GIMP och Microsofts gratis videoredigerings program kommer funka på din datorn. Liksom ett och annat datorspel.
Prova SuperTuxCart för Windows om du testa grafikkortet och processorn för spel.

Lycka till.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fafne:

Vet inte hur avancerad du är med Foto- och Video-redigering men börja med att prova GIMP och Microsofts gratis videoredigare.
Det kan dock ta en stund längre, att konvertera ex. videofilm från digitalkameran till en DVD-film, på en i3 än en i7.

Såg i ett tidigare inlägg att du tänkte skaffa ljudkort för att spela FLAC, föreslår att du provar FLAC med det inbyggda ljudkretsarna, du behöver bara komplettera med en Dekoder för FLAC eller en mediaspelare med FLAC dekoder inbyggd.
Din dator klarar HD-film, HD-foto och HD-ljud, redan nu.

Prisskillnaden mellan 4GB och 8GB, räcker för att köpa ett Shareware licens för ett program. Det finns också äldre datorspel för under 99kr/st som skulle passa din dator.
Det är lätt att få en obalanserad dator, bra grafikkort och en medelmåttig processor som ändå ger flaskhalsar.

Dock verkar datorn mest tänkt att användas för film, musik och surf användning men både fotoredigeraren GIMP och Microsofts gratis videoredigerings program kommer funka på din datorn. Liksom ett och annat datorspel.
Prova SuperTuxCart för Windows om du testa grafikkortet och processorn för spel.

Lycka till.

Mina stora intressen o det jag mest använder mina datorer till är...

1. musikredigering, musikkonvertering o musiklyssning - så gott som enbart FLAC. Mycket enkla redigeringar gör jag i Audacity. Både vanlig CD kvalitet (16 bit/44.1 KHz) liksom SACD kvalitet (24 bit/96 KHz) liksom 5.1.

2. bilredigering o bildlagring - har jag bråttom kör jag PAINT.NET. Annars kör jag Photoshop CS3 eller Photoshop CS6. Eller Nikons egna bildbehandlingsprogram då jag ofta fotar i rent RAW format. Har både Nikon o Canon digitalkameror... system- o kompaktkameror.

3. videoredigering o videokonvertering - har bl a MS MM så klart men även Pinnacle, Sony Vegas, Adobe Premiere Pro m fl.

4. surfa på nätet

Jag har tre gamla datorer... alla tre 3,0 Ghz P4. I den ena har jag ett bra ljudkort o det är den som idag är kopplad till stereon. I den sitter det ett M-Audio Audiophile 24/96 ljudkort som ger mycket bra kvalitet på ljudet till min nästan 20 kg tunga Onkyo förstärkare. Tanken är väl att jag framöver tänkt pensionera dessa gamla datorer som iof sig funkar perfekt. 2 GB internminne i varje dator o MS Win XP Sp3 finns i samtliga. Nackdelen är att M-Audio Audiophilekortet är för stort för min nya dator.

Har hållit på väldigt lite med videoredigering av den enkla anledningen att mina gamla datorer har varit väldigt tröga på redigering. Har hundratals med MiniDV kassetter eftersom vi har en Canon XM1 o en Canon XM2 o 1 timma miniDV är 16GB. Firewire är ett krav för att få in miniDV kassetterna i datorn. Både Nikon o Canon 720p HD o 1080p Full HD går inte att köra med dessa gamla datorer. Så berget av oredigerad film håller på o växer mig över huvudet.

Jag spelar INTE spel. Har faktiskt aldrig haft ett spel installerat på datorn o kommer heller aldrig att ha det heller för den delen. Spel är inte min bag. Kopplar hellre av med en bra rockkonsert på storbildsTVn.