Corsair's nätaggregat rena träsket numera - Nya TX650 samma som GS600 och CX750

Permalänk
Hedersmedlem

Corsair's nätaggregat rena träsket numera - Nya TX650 samma som GS600 och CX750

Tänkte bara upplysa i all korthet att krånglet med att veta vad man köper med Corsair har tagit ytterligare ett kliv in i det okända.

Nya TX650 är på samma plattform som GS-serien och om jag minns rätt samma som nya CX750, dvs CWT'S PUQ. Okänt vad gäller andra effekter i dagsläget, men TX750 och TX850 anges preliminärt som tillverkat av Chicony (Hipro).

Inte heller enbart japanska kondensatorer i TX heller utan numera Samxon på sekundären.

TX650 GS600 CX750

Det är väl inget större fel på nya TX650, men det är definitivt ett steg ner i kvalitet i mina ögon. Jag gillar inte heller att man får i princip samma sak oavsett om man väljer CX/GS/TX, iaf de ovan länkade modellerna.

Jag ska försöka sammanfatta läget senare när fler tester kommer ut, men det lär bli ordentligt rörigt när det gäller TX-serien.

Jo, TX650 är också semipassivt nu, med stillastående fläkt upp till runt 200W.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

kul och läsa när man själv köpt tx modellen. Som dessutom har fläktkontrollen pajad.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Kan bara säga detsamma... Köpte till och med det lite mer påkostade HX650 och det tjöt och tickade. Detta var 3 exemplar som jag bytte mig till. Efter att ha köpt ett Be Quiet! nätagg. kan jag ju lätt säga att jag inte kommer gå tillbaka till Corsair igen!

Känns som dom har tappat finkänslan lite och bara "bajsar" nätaggregat istället för att bry sig speciellt mycket om kvalité. Deras Support är ju dock helt awesome, så mega plus där....

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Kan bara säga detsamma... Köpte till och med det lite mer påkostade HX650 och det tjöt och tickade. Detta var 3 exemplar som jag bytte mig till. Efter att ha köpt ett Be Quiet! nätagg. kan jag ju lätt säga att jag inte kommer gå tillbaka till Corsair igen!

Känns som dom har tappat finkänslan lite och bara "bajsar" nätaggregat istället för att bry sig speciellt mycket om kvalité. Deras Support är ju dock helt awesome, så mega plus där....

Jag har funderat på Be quiet också. Blir nog ett från Dark Power serien.

Jag har också fått den känslan av Corsair. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Var har alla uttalande om att Corsair andas kvalité tagit vägen?

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tednasadator:

Jag har funderat på Be quiet också. Blir nog ett från Dark Power serien.

Jag har också fått den känslan av Corsair. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Var har alla uttalande om att Corsair andas kvalité tagit vägen?

En del från Be Quiet är också lågbudget, speciellt vissa av FSP-byggena. Även där skiljer det rätt kraftigt mellan modellerna. Corsair var dock pålitliga från början och har nu rent spårat ur även om de fortfarande har bland marknadens absolut bästa nätagg i AX-serien (speciellt AX760i/860i).

FSP kör ofta Capxon som definitivt är sämre än Samxon, som ett exempel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Jag har funderat på Be quiet också. Blir nog ett från Dark Power serien.

Jag har också fått den känslan av Corsair. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Var har alla uttalande om att Corsair andas kvalité tagit vägen?

Saken är att det funkar nog super bra med ett Corsair för dom flesta. Men när jag har fläktar på 500RPM, endast en SSD, och inget grafikkort, och sitter och lyssnar på extremt störande ljud från ett näraggregat så blir man ju galen. Jag kan ha örat mot gallret bak på Be Quiet nätaggregatet och fortfarande inte höra ett ljud, inte ens det här "elektronik el ljudet". Men visst, man betalar ju för det med... Dom är ju inte direkt billiga haha.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Saken är att det funkar nog super bra med ett Corsair för dom flesta. Men när jag har fläktar på 500RPM, endast en SSD, och inget grafikkort, och sitter och lyssnar på extremt störande ljud från ett näraggregat så blir man ju galen. Jag kan ha örat mot gallret bak på Be Quiet nätaggregatet och fortfarande inte höra ett ljud, inte ens det här "elektronik el ljudet". Men visst, man betalar ju för det med... Dom är ju inte direkt billiga haha.

Vilken serie köpte du?

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Vilken serie köpte du?

Dark Power Pro 10, kör specifikt detta just nu: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158086-be_quiet_power...

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Som läget är så är den enda serien värd namnet Corsair AX, där får man vad man betalar för... Kvalitet har som alltid ett högre pris, den som tror att det går att köpa kvalitets prylar till lågpris lurar sig själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Som läget är så är den enda serien värd namnet Corsair AX, där får man vad man betalar för... Kvalitet har som alltid ett högre pris, den som tror att det går att köpa kvalitets prylar till lågpris lurar sig själv...

Jo jo absolut, håller med till 100%, men det ska ju inte vara en accelererande kurva i kvalité där endast den extrema änden är kvalité och resten är "skit" eller hur man vill lägga det.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Kan bara säga detsamma... Köpte till och med det lite mer påkostade HX650 och det tjöt och tickade. Detta var 3 exemplar som jag bytte mig till. Efter att ha köpt ett Be Quiet! nätagg. kan jag ju lätt säga att jag inte kommer gå tillbaka till Corsair igen!

Känns som dom har tappat finkänslan lite och bara "bajsar" nätaggregat istället för att bry sig speciellt mycket om kvalité. Deras Support är ju dock helt awesome, så mega plus där....

Har ett HX650 sen ett år tillbaka, har funkat hur bra som helst för min del. Jag hade tänkt använda detta i minimum 5-8 år så får hoppas att det håller, annars känns ju alla 80+ guld mm helt onödigt, komponenter har ju alltid kostat tyvärr. Skulle va nördigt o ta med den till jobbet o mäta rippel men nån jävla valuta ska man ju kunna förvänta sig för pengarna. Min funkar fint iaf och en reklamation verkar ju vara på sin plats för din del.

Permalänk
Medlem

Varken mitt HX (har några år på nacken) eller mtt AX har strulat. Att TX osv är budget krut är väl inget nytt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GooGeL:

Varken mitt HX (har några år på nacken) eller mtt AX har strulat. Att TX osv är budget krut är väl inget nytt.

Jo, det är nytt. När TX kom var det 100% bästa kondensatorerna och genomgående en bättre plattform än de billigare modellerna. Speciellt de som tillverkades av SeaSonic.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Håll er till Be-Quiet, Enermax samt Kingwin.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larsioni:

Håll er till Be-Quiet, Enermax samt Kingwin.

Enermax har modeller som inte är bra alls (var något nyligen som brann upp vid test, deras värsting tror jag), och Be Quiet säljer en del rena budget-agg från FSP, som jag skrev ovan. Enermax har även tidigare haft modeller som inte varit optimala.

Om du ska komma med svepande rekommendationer i den här tråden kan du väl i så fall berätta varför. Annars är det inte speciellt värdefullt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jo, det är nytt. När TX kom var det 100% bästa kondensatorerna och genomgående en bättre plattform än de billigare modellerna. Speciellt de som tillverkades av SeaSonic.

Hoppar in i tråden lite, hoppas det är OK. Sitter just nu på ett system som får sin kraft från ett CX600 som jag köpte runt 2009. Upplever något jag tror som är coilwhine (ja, jag har sett diverse YT-klipp). Genererar nästan samma ljud bara att de kommer i vågor, ett rasslande ljud, påminner lite om ett dåligt kullager faktiskt. Finns det något prisvärt nätaggregat som inte lider av dessa problem alls? Fick känslan när jag köpte aggregatet att jag satt väldigt säkert, så möjligt att det är 5 års garanti som lämnas på CX-serien? Då kanske man kan skicka in den till Corsair, surt att vara utan dator.

Mvh,
koks

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem

Helnöjd med att jag köpte XFX i stället för Corsair.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Men AX-serien är väl fortfarande bland dom bästa? :/

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av koksvinne:

Hoppar in i tråden lite, hoppas det är OK. Sitter just nu på ett system som får sin kraft från ett CX600 som jag köpte runt 2009. Upplever något jag tror som är coilwhine (ja, jag har sett diverse YT-klipp). Genererar nästan samma ljud bara att de kommer i vågor, ett rasslande ljud, påminner lite om ett dåligt kullager faktiskt. Finns det något prisvärt nätaggregat som inte lider av dessa problem alls? Fick känslan när jag köpte aggregatet att jag satt väldigt säkert, så möjligt att det är 5 års garanti som lämnas på CX-serien? Då kanske man kan skicka in den till Corsair, surt att vara utan dator.

Mvh,
koks

Gamla CX-serien (utom första CX400) var riktigt usla, med absolut billigaste komponenterna, ingen kylfläns för diodbryggan(!) och billig fläkt. På CWT's kassa DSA-platttform. De hade också bara 2 år garanti från början, men har utökats sedan dess till 3. Den CX-generation jag pratar om i den här tråden är mycket bättre. Första generation CX430/500/600 klarade inte heller ens 80+.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Varken mitt HX (har några år på nacken) eller mtt AX har strulat. Att TX osv är budget krut är väl inget nytt.

Med tanke på att TX var identiska med HX förutom att de inte hade modulära kablar när de kom så var de långt ifrån budget, detta ändrades dock i och med TX v2 aggen vilka inte alls håller samma kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Håll er till Be-Quiet, Enermax samt Kingwin.

Var får du tag i Kingwin i Sverige?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Gamla CX-serien (utom första CX400) var riktigt usla, med absolut billigaste komponenterna, ingen kylfläns för diodbryggan(!) och billig fläkt. På CWT's kassa DSA-platttform. De hade också bara 2 år garanti från början, men har utökats sedan dess till 3. Den CX-generation jag pratar om i den här tråden är mycket bättre. Första generation CX430/500/600 klarade inte heller ens 80+.

Verkar som det inte var 80+ bronze som jag alltid har trott, tog en titt och det var ingen certifiering som de skyltade med. Är det något jag borde oroa mig för med det här nätaggregatet? Kan jag ha fått en bra batch eftersom den har klarat sig rätt länge (datorn tickar 24/7)? Om inte, vad är lämpligt att byta ut den mot?¨

Tack för att du orkade svara, även om mitt ämne inte hör hit!

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Med tanke på att TX var identiska med HX förutom att de inte hade modulära kablar när de kom så var de långt ifrån budget, detta ändrades dock i och med TX v2 aggen vilka inte alls håller samma kvalitet.

TX-serien har blitt en djungel. Från början var det CWT agg, sen i första rev. av V2 eran blev det Seasonic. Nu är det åter CWT, men en kostnadsoptimerad historia.. tyvärr. TX V2 kan man säga var mest lik gamla HX som byggdes på Seasonic. Sen kom det CWT byggda HX (först HX1000 sen 750 & 850) som också var väldigt bra, som Corsair själva nergraderade till Silver (750/850) då dom inte riktigt höll upp effektiviteten i 40-45C tester. Det börjar bli en riktigt lång historia med Corsair och nätagg..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Enermax har modeller som inte är bra alls (var något nyligen som brann upp vid test, deras värsting tror jag), och Be Quiet säljer en del rena budget-agg från FSP, som jag skrev ovan. Enermax har även tidigare haft modeller som inte varit optimala.

Om du ska komma med svepande rekommendationer i den här tråden kan du väl i så fall berätta varför. Annars är det inte speciellt värdefullt.

Jag har aldrig haft problem med vare sig Be-Quiet, Enermax, eller Kingwin, majoriteten av användarna av dessa tre märken har goda erfarenheter, mina svepande rekommendationer är inte utan substans.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Corsair börjat spårat ut på nästan allt dom gör nu.. gått från premiumgrejer till halvdassig kvalitét..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Med tanke på att TX var identiska med HX förutom att de inte hade modulära kablar när de kom så var de långt ifrån budget, detta ändrades dock i och med TX v2 aggen vilka inte alls håller samma kvalitet.

Ah, en minneslucka som öppnades. Jo visst var det så.

Skrivet av MultiMan:

Jo, det är nytt. När TX kom var det 100% bästa kondensatorerna och genomgående en bättre plattform än de billigare modellerna. Speciellt de som tillverkades av SeaSonic.

Motsäger du inte dig själv lite grann när du pratar om nånting som gällde något år sedan?

För mig är både AX och HX i jämförelse mot resterande modeller som, jämförelsen mellan hemmagjord tomtegröt och de där tubarna man kan köpa för några spänn i butik. Min egen hade säkert blivit bränd och jävlig men hade käkat den utav ren snålhet och ilska.
Visst, det är lite långt gånget att låta TX skrapa i botten med t ex CX. Men samtidigt så för en hunka extra eller två, kanske tre, så får man t ex 2 års extra garanti om man plockar hem ett HX mot ett TX.

Allting kan hända här i världen men för mig så ger det mer förtroende när man satsar direkt på premium skiktet. Ett PSU ska föda din rig kanske 24/7 som i mitt fall och har man nu en hel del bilder samt andra dokument så hade det gjort rejält ont om nånting small tillsammans med nätagget.
Jo visst, ta backups... men en olycka kommer sällan ensam.

Nu flyr jag.

Permalänk
Medlem

Corsair har ju på senare tid blivit hyllad märkesprodukt när det gäller nätagg framför allt. Klistermärket har sagt tillräckligt. Överpris, och nu måste man upp i toppserierna för att få bra grejer. Nja, aldrig mer corsair för mig.

Corsairs nätagg kommer alltid vara lite "märkesprodukt".

Permalänk
Medlem

Tråkigt att dem gör så här då tx serien var väldigt bra agg. Nu är det väll bara hoppas xfx fortfarande kör seasonic som sin oem och kör kvalitets kondensatorer. Kommer bara rekommendera folk att köpa deras ax serie med högre budget och xfx antec hcg om man inte vill lägga så mycket pengar på nätagget det agget är fortfarande väldigt bra. Ser ju väldigt mörkt ut att man kan få ax serien i lägre watt är väldigt sugen på ax i serien där man kan följa och se ripple och andra värden direkt via datorn får hoppas man kan fynda något sånt nångång framöver.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Är alla bequiet!s nätagg budget agg från fsp? Hur är det med de dyrare modellerna?

Edit: kom på att en del av deras dyrare nätagg är seasonic. Men är de andra populära fsp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Är alla bequiet!s nätagg budget agg från fsp? Hur är det med de dyrare modellerna?

Edit: kom på att en del av deras dyrare nätagg är seasonic. Men är de andra populära fsp?

Dom har också HEC Compucase som OEM att lägga till i deras "djungel" av modeller. L8 är HEC, E9 FSP och P10 Pro från 750W neråt är också FSP. P10 Pro på 850W och uppåt är Seasonic X-serie baserade.. och alltså väldigt bra. Men dom kostar därefter och är inte speciellt prisvärda om man jämför med andra som kör på X-serien. Men BQ har en del extra funktioner på sitt P10 Pro som kanske kan motivera premiumpriset för vissa med speciella krav..?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus