Uppgradera laptop från Vista till W8?

Permalänk
Medlem

Uppgradera laptop från Vista till W8?

Hej kära sweclockers-vänner.

Min mor har en Asus laptop med Vista som är ett par tre år gammal nu som börjar bli väldigt seg. Eftersom jag hört så mycket illa om Vista funderar jag på att installera W8 på den istället. Processorn är en Celeron Dual-core på 1,8 ghz och den har 2 gb RAM. En uppgradering (full version) skulle kosta ca 700 kr. Märkväl att W8 är det enda som finns där jag bor, W7 finns inte.

Mina frågor är alltså:

Skulle datorn bli snabbare om jag installerade ett nytt W8 med tanke på hur gammal den är?
Vore uppgradering värd pengarna eller borde man satsa på en ny billig laptop för 4-5k istället?

Tack!

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Absolut kommer du få en snabbare dator, eller ja, inte snabbare dator. Men du förstår vad jag menar :).
Men då bör du inte uppgradera från Vista utan installera om datorn helt. Lätt värt 700:-.

Permalänk
Medlem

Windows bruka bli seg efter ett tag så den blir snabbare oavsett om du installerar Vista igen eller byter. Var du nöjd med snabbheten förut så behöver du bara installera om Vista för att få den lika snabb igen.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Skrivet av panpo98:

Windows bruka bli seg efter ett tag så den blir snabbare oavsett om du installerar Vista igen eller byter. Var du du nöjd snabbheten förut så behöver du bara installera om Vista för att få den lika snabb igen.

Datorn har alltid känts ganska seg, men det har ju visserligen blivit värre med tiden. Problemet är dock att det inte följde med någon Windows-skiva när datorn köptes, så det i kombination med att Vista verkar rätt kasst är vad som fått mig att tänka i de här banorna.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Utopolitan:

Hej kära sweclockers-vänner.

Min mor har en Asus laptop med Vista som är ett par tre år gammal nu som börjar bli väldigt seg. Eftersom jag hört så mycket illa om Vista funderar jag på att installera W8 på den istället. Processorn är en Celeron Dual-core på 1,8 ghz och den har 2 gb RAM. En uppgradering (full version) skulle kosta ca 700 kr. Märkväl att W8 är det enda som finns där jag bor, W7 finns inte.

Mina frågor är alltså:

Skulle datorn bli snabbare om jag installerade ett nytt W8 med tanke på hur gammal den är?
Vore uppgradering värd pengarna eller borde man satsa på en ny billig laptop för 4-5k istället?

Tack!

Det blir stor skillnad. Uppgradera via Microsofts hemsida för 279kr istället. Tänk på att du inte kan behålla program när du uppgraderar från Vista.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

En minnessticka till hade ju heller inte skadat. 2GB är lite i lägsta laget.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det blir stor skillnad. Uppgradera via Microsofts hemsida för 279kr istället. Tänk på att du inte kan behålla program när du uppgraderar från Vista.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret! Men jag har redan köpt en fullversion ^^ Jag vill ha det för framtiden om jag vill installera på en ny dator, eller installera om, etc. Plus att jag hört att det fortfarande kan finnas saker kvar från det gamla OSet om man bara uppgraderar? Kanske inte stämmer, men det känns bättre med en "ren" installation i vilket fall so helst.

Nu har jag dock andra problem :/ :
#13025654

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.