Windows 8 ÄR oanvändbart, på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd 8an med dess interface och inte via skalprogram !
De som kör en moddad 8a ska inte uttala sig om att det funkar bra för de använder inte interfacet fullt ut.

Roligt, har läst detta på många håll nu. När det kommer till Windows får man inte modda, för att man ska inte behöva modda ett OS, då har det failat. Är det inte ett öppet OS ni vill ha som man anpassa som man vill?
Linux och Android lovordas högt just för att man kan modda så mycket av interfacet. lite dubbelmoral där.

Permalänk
Skrivet av Arie:

Ja, som jag sa vinner man inte så mycket på att uppgradera till Windows 8 om man sitter med gamla desktop datorer. Folk kör 27" skärmar eller dual screen är inte många och blir minder och mindre för varje år. Dom flesta uppgradera inte till nytt OS, man kör på det som följde med datorn tills man köper en ny. Så Microsoft förlorar inte så mycket där.
Jag refererade bara till Apple som ett exempel att man måsta ha en övergångs period när man gör stora förändringar. Men dom visar också tydligt vart fokus ligger.

Tyvärr skapades denna tråd ur ett Microsoft hat viket är synd. Själv har jag inga aktier eller någon släktning som jobbar på Microsoft så jag bryr mig inte om det går bra eller dåligt. Men jag tycker dom vinner många innovation poäng på att försöka revolutionera vår interaktion med datorer.

Jag har aldrig kört med något annat än MS windows tills jag blev med IPAD och visst har man både blivit nöjd och mindre nöjd med windows genom åren. Steget till win95 var ju fantastiskt, xp sådär och win7 väldigt bra, jag kan inte påstå att win8 är någon positiv sensation. När det gäller att sitta med flera skärmar så tror jag att det blir svårast att få win8 att fungera i arbetslivet, jag tror inte att någon sitter med färre än två skärmar på mitt jobb, vi kör förövrigt XP fortfarande så jag tror att företag är ganska konservativa. Pekskärmar skulle inte fungera nåt vidare tror jag, det kanske fiunkar på flashiga reklamkontor...men dom kör väl Mac förresten.

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajberman:

Jag har ju inte kört win8 lika länge som dig men jag upplever inte någon påtaglig prestandaökning. Jag skulle förmodligen också köpa win8 idag om jag inte redan körde win7. Däremot förstår jag fortfarande inte vad jag som inte kör någon pekdator skall ha Metro till, det blir ju bara ett extra skrivbord, dessutom ganska fult i mitt tycke. Metro kunde ju lika gärna varit ett tillägg, precis som mediacenter (MCE) men jag tror att Metro är det stor försäljningsargumentet och då skulle det vara svårt för MS att locka över folk från win7.

Ja, man behöver inte tänka så mycket vad som är rätt och fel. Det funkar för mig och jag tycker det är ett genomgående bättre OS än Windows 7.

Metro är ju inte bara en desktop som du verkar prata om utan det är en hel del inbäddat i Windows 8 / desktop och skulle absolut inte kunna vara ett tillägg.
Som jag sagt innan multitaskingen är så smidigt det kan bli liksom det är direkt och precis vilket jag gillar.
Liksom Metro bara finns där när du vill inget som laddas eller minsta lagg som i vanliga desktop program.. premium och mediakänslan känns som något utöver det vanliga när det gäller dator OS.

Permalänk
Medlem

Ot. Nån som har en hint om vad W-blue kommer med för utförande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk

Ack om de bara kunde slipat lite på windows 7 så det vart perfekt.

Permalänk

Har använt W8 nu i 2 veckor. Strular något fruktansvärt! En massor med blue screen(med olika problem varje gång), speciellt efter att jag precis startat datorn. Nu idag slutade alla appar att fungera, trycker men inget händer. Market appen startar men stängs sedan ner direkt. Någon med samma problem och hur löser man det?

Visa signatur

CPU: Intel i5 3450 @3.1GHz |GPU: Gigabyte GeForce GTX 770 OC| Mobo: MSI H77MA-G43 |RAM: Corsair Vengeance LP DDR3 1600MHz, 8GB |HDD: Seagate Barracuda 1TB |Nätagg: Corsair CX 500W |Chassi: Fractal Design Arc Mini

Mus: Razer Mamba |Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ElitMedFlit:

Market appen startar men stängs sedan ner direkt. Någon med samma problem och hur löser man det?

Hade liknande problem på två helt olika datorer, installerade om flera gånger men till slut dök såna här fel upp. Lösningen för mig var att jag övergav Windows (och Microsoft) helt totalt.

Permalänk
Medlem

Installerade det till föräldrarna nu i jul. Funkar strålande. Tog ca 15-20 min att vänja sig då jag inte använt det tidigare speciellt mycket. Använder inte "metro" överhuvudtaget. Förstår inte riktigt allt gnäll om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

Mitt jobb är kopplat till MS, och jag har kört W8 på jobbet sen mitten av oktober. Jag har inga som helst problem med det. Sure, en person på jobbet visade lite av de stora grejerna i 5 minuter när jag började, men efter det har jag listat ut allt själv (har skrivbordsdatorer med pekskärm med, så har lärt mig touch-kommandona med). Så fort jag insåg att Metro i princip bara var en maximerad Startmeny var det precis som att jobba med Windows 7, om något aningen kvickare. Det jag har kollat upp i efterhand är Windows-kommandon. Och vadå "ingen använder Windows-kommandon"? Om man recenserar ett operativsystem i en halvtimme på ett café kanske man inte gör det, men om man faktiskt använder operativsystemet har det sedan många Windowsversioner tillbaka varit rätt lite att lägga på minnet jämfört med den hastighet man vinner. Det är som att säga att det är knöligt att högerklicka och välja kopiera, "för vem använder CTRL+C?". Det enda jag kan tänka mig kan bli ett problem med alla kommandon är om man använder flera skärmar, hur funkar hot corners då?

Jag tycker inte att Windows 8 är skitbra, men långt ifrån oanvändbart. Jag har aldrig kört Linux, men ändå har jag inga problem med Windows 8 när en snubbe som säger sig vara väldigt tekniskt kunnig med flera olika typer av OS har det. Sure, det är svårt att lära sig själv, det kan jag hålla med om. Det är säkert något som folk som inte är lika vana vid att kolla upp saker på internet kan ha problem med. Kanske inte den bästa learning curve:n, och jag kommer själv när jag skaffar Windows 8 till PC antagligen aldrig använda en enda Metro-app. Jag bytte inte till Vista efter XP p.g.a. prestandaproblem (hade jag haft en sprillans ny dator kanske jag hade kört Vista, men det skulle ha segat ner min dåvarande). Jag kommer däremot att skaffa W8 med min nästa dator för att det är snabbare, om man tar 10 minuter och lär sig kommandona (en gång), för att det är tekniskt vassare än 7an, och för att W7 bara kommer att bli äldre (något som man så klart kan önska att MS skulle hindra, men jag ser inte det som en katastrof att man ska behöva byta till W8 för det senaste DX, osv.).

Vill man inte lära sig något nytt i livet så bör man skita i W8, men om man lägger en kvart på det är det inga problem. Folk som säger att de inte borde behöva lägga en kvart på att kolla upp hur det nya systemet de (dagligen för många) kommer att använda i flera år framöver kanske bör se över sina prioriteringar. Det finns säkert en kvart någonstans de kan spara in för det.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Dante:

Mitt jobb är kopplat till MS, och jag har kört W8 på jobbet sen mitten av oktober. Jag har inga som helst problem med det. Sure, en person på jobbet visade lite av de stora grejerna i 5 minuter när jag började, men efter det har jag listat ut allt själv (har skrivbordsdatorer med pekskärm med, så har lärt mig touch-kommandona med). Så fort jag insåg att Metro i princip bara var en maximerad Startmeny var det precis som att jobba med Windows 7, om något aningen kvickare. Det jag har kollat upp i efterhand är Windows-kommandon. Och vadå "ingen använder Windows-kommandon"? Om man recenserar ett operativsystem i en halvtimme på ett café kanske man inte gör det, men om man faktiskt använder operativsystemet har det sedan många Windowsversioner tillbaka varit rätt lite att lägga på minnet jämfört med den hastighet man vinner. Det är som att säga att det är knöligt att högerklicka och välja kopiera, "för vem använder CTRL+C?". Det enda jag kan tänka mig kan bli ett problem med alla kommandon är om man använder flera skärmar, hur funkar hot corners då?

Jag tycker inte att Windows 8 är skitbra, men långt ifrån oanvändbart. Jag har aldrig kört Linux, men ändå har jag inga problem med Windows 8 när en snubbe som säger sig vara väldigt tekniskt kunnig med flera olika typer av OS har det. Sure, det är svårt att lära sig själv, det kan jag hålla med om. Det är säkert något som folk som inte är lika vana vid att kolla upp saker på internet kan ha problem med. Kanske inte den bästa learning curve:n, och jag kommer själv när jag skaffar Windows 8 till PC antagligen aldrig använda en enda Metro-app. Jag bytte inte till Vista efter XP p.g.a. prestandaproblem (hade jag haft en sprillans ny dator kanske jag hade kört Vista, men det skulle ha segat ner min dåvarande). Jag kommer däremot att skaffa W8 med min nästa dator för att det är snabbare, om man tar 10 minuter och lär sig kommandona (en gång), för att det är tekniskt vassare än 7an, och för att W7 bara kommer att bli äldre (något som man så klart kan önska att MS skulle hindra, men jag ser inte det som en katastrof att man ska behöva byta till W8 för det senaste DX, osv.).

Vill man inte lära sig något nytt i livet så bör man skita i W8, men om man lägger en kvart på det är det inga problem. Folk som säger att de inte borde behöva lägga en kvart på att kolla upp hur det nya systemet de (dagligen för många) kommer att använda i flera år framöver kanske bör se över sina prioriteringar. Det finns säkert en kvart någonstans de kan spara in för det.

Så är man inte intresserad av att låta Microsoft tvinga på en sina nya affärsmodell med mer inlåsningar, större kostnader över tid (apps/mikrotransaktioner, EA/Riccitiello eller Apple som exempel), så vill man inte lära nytt? Bortsett då från ett interface man starkt ogillar och anser betydligt sämre förutom på mobila enheter med pekskärm? Snacka om " von oben"/nedlåtande inställning till andra människor.

Den kontrollerade miljön är en av anledningarna till att jag inte kört Apple senaste åren, jag gillar (gillade?) valfriheten och öppenheten med Microsoft, något de nu gör sitt bästa för att förändra.

Och ja, ni ska läsa in en massa farhågor i det jag skriver, inte bara exakta ordalydelsen eller vad Microsoft sagt officiellt. Ingen rök utan eld, som det så vackert heter. Jag är övertygad om att detta är en mycket dålig utveckling för alla konsumenter som trivs med valfrihet och öppenhet.

Jag kommer utan vidare att byta till Linux (eller annat) om det krävs för att mitt datoranvändande ska fortsätta vara fritt och hur jag vill ha det, även om det innebär en massa nytt lärande (kul!) för att komma ifrån det nya Microsoft. Tills dess fortsätter jag använda W7 som är en perfekt balans mellan gammalt beprövat och fungerande interface men fortfarande ett mycket bra och modernt OS under ytan.

Avslutningsvis, nej det är inte bara Metro, utan hela den nya affärsmodell Microsoft vill införa, jag vänder mig mot. Det är ingen mening med att ni i detta läget bombarderar mig med olika officiella citat om hur fel jag har. Tiden kommer visa om jag får rätt eller fel, om Microsoft vill bli ett nytt Apple eller inte. Vi kan återta diskussionen om några år, då lär vi ha iaf delvis facit.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Så är man inte intresserad av att låta Microsoft tvinga på en sina nya affärsmodell med mer inlåsningar, större kostnader över tid (apps/mikrotransaktioner, EA/Riccitiello eller Apple som exempel), så vill man inte lära nytt? Bortsett då från ett interface man starkt ogillar och anser betydligt sämre förutom på mobila enheter med pekskärm? Snacka om " von oben"/nedlåtande inställning till andra människor.

Den kontrollerade miljön är en av anledningarna till att jag inte kört Apple senaste åren, jag gillar (gillade?) valfriheten och öppenheten med Microsoft, något de nu gör sitt bästa för att förändra.

Och ja, ni ska läsa in en massa farhågor i det jag skriver, inte bara exakta ordalydelsen eller vad Microsoft sagt officiellt. Ingen rök utan eld, som det så vackert heter. Jag är övertygad om att detta är en mycket dålig utveckling för alla konsumenter som trivs med valfrihet och öppenhet.

Jag kommer utan vidare att byta till Linux (eller annat) om det krävs för att mitt datoranvändande ska fortsätta vara fritt och hur jag vill ha det, även om det innebär en massa nytt lärande (kul!) för att komma ifrån det nya Microsoft. Tills dess fortsätter jag använda W7 som är en perfekt balans mellan gammalt beprövat och fungerande interface men fortfarande ett mycket bra och modernt OS under ytan.

Avslutningsvis, nej det är inte bara Metro, utan hela den nya affärsmodell Microsoft vill införa, jag vänder mig mot. Det är ingen mening med att ni i detta läget bombarderar mig med olika officiella citat om hur fel jag har. Tiden kommer visa om jag får rätt eller fel, om Microsoft vill bli ett nytt Apple eller inte. Vi kan återta diskussionen om några år, då lär vi ha iaf delvis facit.

Låt den som är utan synd kasta första stenen. Jag antar att du inte köpt någon konsol från Nintendo, Sony eller Microsoft. Jag antar också att du inte installerat spel från Steam/Origin. Jag antar att du inte köpt en smartphone med OS från Apple, Google eller Microsoft. Jag antar att du aldrig köpt en Blurayfilm.

Om du har utfört någon av dessa handlingar så har du lämnat över kontrollen av det du köpt till ett företag och då anser jag att du är en hycklare. Varför ska det vara okej för alla företag förutom Microsoft att låsa in sina kunder? Det tycker jag inte heller att Microsoft gör i och med Windows 8 eftersom att det går bra att bara använda skrivbordet och installera program precis som i Windows 7.

Lever du ett liv med 100% öppen källkod idag? Har du installerat proprietära drivrutiner i din Linuxdist så är svaret nej.

Det är ingen tvekan om att Microsoft vill bli som Apple. Kolla aktiekursen, kolla hur mycket pengar de drar in. Vilken affärsmodell är mest framgångsrik? Framtiden är inlåst för att det är precis vad majoriteten av befolkningen på jorden har visat i och med Apples framgångar. Tyvärr måste jag säga.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Så är man inte intresserad av att låta Microsoft tvinga på en sina nya affärsmodell med mer inlåsningar, större kostnader över tid (apps/mikrotransaktioner, EA/Riccitiello eller Apple som exempel), så vill man inte lära nytt? Bortsett då från ett interface man starkt ogillar och anser betydligt sämre förutom på mobila enheter med pekskärm? Snacka om " von oben"/nedlåtande inställning till andra människor.

Den kontrollerade miljön är en av anledningarna till att jag inte kört Apple senaste åren, jag gillar (gillade?) valfriheten och öppenheten med Microsoft, något de nu gör sitt bästa för att förändra.

Och ja, ni ska läsa in en massa farhågor i det jag skriver, inte bara exakta ordalydelsen eller vad Microsoft sagt officiellt. Ingen rök utan eld, som det så vackert heter. Jag är övertygad om att detta är en mycket dålig utveckling för alla konsumenter som trivs med valfrihet och öppenhet.

Jag kommer utan vidare att byta till Linux (eller annat) om det krävs för att mitt datoranvändande ska fortsätta vara fritt och hur jag vill ha det, även om det innebär en massa nytt lärande (kul!) för att komma ifrån det nya Microsoft. Tills dess fortsätter jag använda W7 som är en perfekt balans mellan gammalt beprövat och fungerande interface men fortfarande ett mycket bra och modernt OS under ytan.

Avslutningsvis, nej det är inte bara Metro, utan hela den nya affärsmodell Microsoft vill införa, jag vänder mig mot. Det är ingen mening med att ni i detta läget bombarderar mig med olika officiella citat om hur fel jag har. Tiden kommer visa om jag får rätt eller fel, om Microsoft vill bli ett nytt Apple eller inte. Vi kan återta diskussionen om några år, då lär vi ha iaf delvis facit.

Jag är helt med dig gällande inlåsningarna. Jag tycker också att inlåsningar är skit (varför jag har lovat mig själv att aldrig skaffa en iPhone), men jag är inte riktigt med på att det skulle vara så väldigt inlåst i Windows 8. Det är klart att apps (Metro och Desktop) behöver gå genom certifieringen (det jag jobbar med) om det ska finnas i Windows Store, men det är bara om det ska finnas i Windows Store. Man kan installera precis vad man vill, Windows 8 != Windows RT, och apps != Metro apps. Jag tror inte att eventuell inlåsning är något som kommer att röra mig det minsta, då jag inte planerar att använda Metro-apps när jag kör det på egen dator. Heller inte säker på vad du menar med mikrotransaktioner, köper man apps från Windows Store är det ju inte mer annorlunda än att köpa program var som helst. Däremot är jag helt med dig att det är ett steg i en otrevlig riktning affärsmodellsmässigt, och att det går mot att vara mer instängt, vilket är oroande. Jag har själv funderat på att gå över till Linux, men har kommit fram till att jag skulle behöva köra Windows för spel (och prestanda i spel) ändå, så känts som att det skulle vara mycket jobb för något jag ändå inte skulle använda hela tiden.

Anledningen till att jag skrev det jag skrev är inte för att jag skulle tycka att alla som inte genast skaffar Windows 8 är en påse kamelskit. Om man verkligen inte tycker om Windows 8 och inte tycker att det är värt att uppgradera får man självklart behålla vad man nu hade innan, eller emigrera till Linux. Jag skrev det för att jag tycker att han som gjorde videon överdrev det hela, och att väldigt många bojkottar hela operativsystemet bara för att de känner sig ovana vid gränssnittet. Ja, det är dumt att man inte intuitivt kan lära sig allt utan att kolla upp det någonstans, men det gör det inte oanvändbart. Jag skulle antagligen sätta det som ett minus, att man behöver kolla upp hur man gör, och sen gå vidare, för när man har lärt sig det så har man lärt sig det. Det är ett allvarligt problem att det är svårt att lära sig på den större skalan, men han får det att låta som att det 1) inte går att lära sig, 2) aldrig kommer att gå att lära sig och därför 3) är oanvändbart. Det är ju som att säga att Linux är oanvändbart, för att man inte får allt på ett silverfat. Säger man det, däremot, så kommer tusentals Linux-kunniga till försvar och berättar att jo, det är visst användbart och så här gör man och så (vill inte attackera Linux på något sätt, bara som jämförelse).

Sen känns det som att du tror att jag hoppar på dig personligen på något hörn. Om jag gav det intrycket ber jag om ursäkt, jag såg videon och ögnade igenom några (långt från alla) kommentarer, om något jag sa var väldigt nära något du sa i en tidigare post var det ett rent sammanträffande.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Rekordmedlem

Men vad är vitsen med ett nytt gränssnitt när det inte innebär någon förbättring? om man tillför något vettigt är det bra, men win 8 ger inget mervärde på en desktopdator idag, kanske i framtiden med nått nytt sätt att styra det,
Win 8 verkar dessutom ha halkat efter gentemot Vistalanseringen enligt Net Applications vilket tyder på att det inte är så populärt, de som är "early adopters" har kört in det men i övrigt så verkar folk inte uppskatta det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vad är vitsen med ett nytt gränssnitt när det inte innebär någon förbättring? om man tillför något vettigt är det bra, men win 8 ger inget mervärde på en desktopdator idag, kanske i framtiden med nått nytt sätt att styra det,
Win 8 verkar dessutom ha halkat efter gentemot Vistalanseringen enligt Net Applications vilket tyder på att det inte är så populärt, de som är "early adopters" har kört in det men i övrigt så verkar folk inte uppskatta det.
http://www.idg.se/polopoly_fs/1.484717!imageManager/328978741...

Vitsen med det är väl främst tablets och touch screens, för att kunna ha ett och samma system på desktops och tablets (sen kör ju ARM-tablets med Windows RT, men det finns en del x86-tablets med). Jag tycker definitivt att någon form av utökning från W7 hade varit bäst om man enbart tänker på desktop, men jag ser det inte som en klar försämring. En sidegrade kanske, som blir en slight upgrade (i min mening) när det vägs upp av vad som finns bakom huven. Väldigt många verkar däremot tycka att "meningen med Metro är för tablets, alltså är det därför sämre för desktops är om det inte hade haft det som gör att det funkar bra på tablets". Det förstår jag själv inte riktigt, den tid jag spenderar i Metro är 1) innan jag har tryckt på Desktop när datorn har startat, 2) den tid det tar att skriva kommandot/namnet på en applikation jag kan nå direkt från Metro/gamla startmenyn (t.ex. att dra upp miniräknaren är exakt samma som i W7, Windowsknapp följt av calc och Enter, skillnaden är att Metro är fullskärm under tiden man skriver calc) och 3) när jag ska logga ut/stänga av datorn. Hot corners och Settings Charm är inte skitbra för desktop, men jag tycker inte att det är skitdåligt heller. Känns mer som ett annat sätt att göra saker. Man måste inte använda dem heller, Windowsknapp + con + Enter = kontrollpanelen på samma sätt som miniräknaren. Windows + R följt av ncpa.cpl är nätverkskort. För att vara så snabb i W7 behöver man som i W8 kolla upp dessa kommandon, det var inget man kunde lära sig själv så lätt heller. Skillnaden här är att operativsystemet i sig är kvickare, så det hela går fortare för mig än tidigare.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Snusfri
Skrivet av mrqaffe:

Men vad är vitsen med ett nytt gränssnitt när det inte innebär någon förbättring? om man tillför något vettigt är det bra, men win 8 ger inget mervärde på en desktopdator idag, kanske i framtiden med nått nytt sätt att styra det,
Win 8 verkar dessutom ha halkat efter gentemot Vistalanseringen enligt Net Applications vilket tyder på att det inte är så populärt, de som är "early adopters" har kört in det men i övrigt så verkar folk inte uppskatta det.

Jag (Notera jag) tycker att Modern UI är en stor förbättring gentemot den gamla startmenyn när man lärt sig den och hur den fungerar.
Du kan enkelt gruppera program/spel osv för att få det snyggt och överskådligt, tex kan du ha en row med genvägar till dina spel, en row till program, en för livetiles såsom väder, mail osv, sedan kanske en för media som tex netflix, hbo viaplay med mera.

Jag anser att detta är snyggare, bättre och enklare än tidigare då man enbart hade en liten lista nere i det vänstra hörnet (default).

Detta gäller såklar dom program/spel som du pinnat till startmenyn, det som du inte använder ofta pinnar man inte utan kommer enkelt åt genom att öppna Modern UI och börja skriva vad programmet/spelet/whatever heter.

Jag kan inte förstå hur man inte kan tycka att detta är förbättringar, men jag kan acceptera det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

personlig pekplatta

Ger det en chans att förstå win 8 i min laptop, men när man läser att det redan finns inlagt vad olika rörelser på pekplattan betyder. Kan man inte bestämma dessa själv? scrolla i menyer? tillbaka? hoppa mellan olika sidor? osv har letat men finner ej......

Permalänk
Medlem

Windows 8 Pro med WMC har jag haft sedan okt och fungerar 100% på en egen byggd dator! Det jag saknar är Windows 7 Aero Glass theme. Annars tycker jag Windows 8 fungerar mycket bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbraland:

Ger det en chans att förstå win 8 i min laptop, men när man läser att det redan finns inlagt vad olika rörelser på pekplattan betyder. Kan man inte bestämma dessa själv? scrolla i menyer? tillbaka? hoppa mellan olika sidor? osv har letat men finner ej......

Sitter inte vid min laptop så jag kan inte kolla just nu, men jag ändrade det och jag har för mig att det var drivrutinspecifikt. Jag har en Synaptics-pekplatta, det är väl det som sitter i de flesta PC-laptops gissar jag.

Edit: Eller rättare sagt, det gick nog inte att ställa in förresten, däremot så går det att stänga av de förinställda rörelserna.

Permalänk
Medlem

Slängde in Windows 8 igår för jag tänke ähh va fan bäst att prova RTM, har en windows phone och är oerhört nöjd med den och blivit småkär i tiles på telefonen iaf. Nu efter snart två dagar är jag faktiskt mycket nöjd med Windows 8. Det är fruktansvärt snabbt och modern UI är jag redan van vid och jag förstår/visste redan hur man bäst använder det till ens fördel. Har man dessutom en windows phone telefon är det extra trevligt att ha Windows 8, en hel drös med appar man känner igen sig i och som delar content on the fly via skydrive.

Det jag dock tycker är mest komiskt är allt gnäll om hur jobbigt det är att nå tex computer management, control panel, event viewer m.m. Är det bara jag som hittat den trevliga menyn genom att sätta musen i nedre vänstra hörnet och högerklicka på startknappen som dyker upp? Där finns allt man kan tänka sig vilja ha som avancerad användare.

Allt som allt är jag supernöjd och jag är aningen förvånad minst sagt, kan inte klaga på något.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk

Windows 8 är säkert jättebra på surfplattor och smartphones och allt med touchskärm, men på min vanliga desktop är windows 7 ultimate det bästa enl mig.
Jag har inte svårt att lära men måste ändå frågamigsjälv: varför gör de så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Windows 8 är säkert jättebra på surfplattor och smartphones och allt med touchskärm, men på min vanliga desktop är windows 7 ultimate det bästa enl mig.
Jag har inte svårt att lära men måste ändå frågamigsjälv: varför gör de så här?

Uppenbarligen räknar Microsoft med att antalet touch-skärmar kommer att växa så snabbt att de har råd med att köra över de som gnäller. På en touch-skärm blir, som du säger, Windows 8 ett begripligt alternativ.

Har man som Microsoft över 90 % av alla användare kan man kosta på sig att strunta i sina kunder. Förundra dig inte om även nästa version av MacOS också kommer att vara likt en 32-tums iPhone...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av ares93:

Dum fråga kanske, men vet nån var shutdown/reboot/hibernate knappen finns i vanilla windows 8? Går via logout, alt+f4 eller hårdvaruknappen dock. Kanske är blind, men jag hittade inte den iaf.

Classicshell löser många problem jag hade med 8 men jag gillar den fortfarande inte.

Tryck windowsknappen+I så kmr det upp en flik på sidan där du kan stänga av/reboot/sleep

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem

Windows och satan!

Håller på att rädda filer från en havererad hdd, lyckats skrapa ihop det mesta i fotoväg från de senaste 4-5 åren och ska bränna ner detta på en blu-ray, när jag hunnit till ca 45% dyker ett meddelande upp om att Windows uppdaterats och nu bör startas om. Nej för helvete skriker jag och ber datorn låta bli detta, det nöjer sig datorn med... en liten stund, när skivan är klar till 80% så startar fanskapet om utan att fråga först! Arg som ett bi av detta!!! försöker komma i kontakt med detta gigantiska företag, men det är ju fucking lördag så naturligtvis kan inte ett av jordens största företag ha någon chatt öppen, ens på engelska! Helt otroligt, och inte finns någon mail-länk tillgänglig på supportsidan heller, ja windows i allmänhet och microsoft i synnerhet är verkligen det närmaste satan man kan komma!!! Ja, det här är säkert ett inlägg som kommer anmälas för att det innehåller all möjlig dynga, jag vet, men någonstans måste även en simpel svennebanan-idiot få kasta ur sig den lilla dynghög som ackumulerats under några veckor med flaggskeppet windows 8.1. Om inte man kan få meddela sig sitt missnöje över sviniga lösningar från ett bolag som försöker vara marknadsledande utan att allt för tydligt visa att man egentligen sitter på ett monopol. Ja, vad i helafriden är då det fria ordet värt?
Summa sumarum: Windows 8.1 gör mig besviken!!!! och må detta bolags representanter få igen för detta, om inte nu så åtminstone i helvetets eldar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmo:

Håller på att rädda filer från en havererad hdd, lyckats skrapa ihop det mesta i fotoväg från de senaste 4-5 åren och ska bränna ner detta på en blu-ray, när jag hunnit till ca 45% dyker ett meddelande upp om att Windows uppdaterats och nu bör startas om. Nej för helvete skriker jag och ber datorn låta bli detta, det nöjer sig datorn med... en liten stund, när skivan är klar till 80% så startar fanskapet om utan att fråga först! Arg som ett bi av detta!!! försöker komma i kontakt med detta gigantiska företag, men det är ju fucking lördag så naturligtvis kan inte ett av jordens största företag ha någon chatt öppen, ens på engelska! Helt otroligt, och inte finns någon mail-länk tillgänglig på supportsidan heller, ja windows i allmänhet och microsoft i synnerhet är verkligen det närmaste satan man kan komma!!! Ja, det här är säkert ett inlägg som kommer anmälas för att det innehåller all möjlig dynga, jag vet, men någonstans måste även en simpel svennebanan-idiot få kasta ur sig den lilla dynghög som ackumulerats under några veckor med flaggskeppet windows 8.1. Om inte man kan få meddela sig sitt missnöje över sviniga lösningar från ett bolag som försöker vara marknadsledande utan att allt för tydligt visa att man egentligen sitter på ett monopol. Ja, vad i helafriden är då det fria ordet värt?
Summa sumarum: Windows 8.1 gör mig besviken!!!! och må detta bolags representanter få igen för detta, om inte nu så åtminstone i helvetets eldar!

Oanvändbart i den här trådens mening var nog i första hand gränssnittet. Men jag förstår din frustration och ve och förbannelse över överbeskyddarhjälpsamheten som pådyvlas när man minst anar det.

Fotografier och sådant har jag helst på Linux som inte tänker själv, utan låter mig göra mina egna misstag. Då har jag enbart mig själv att skylla och får inga oväntade besök från Microsofts designavdelning. De skulle aldrig få något Gevalia från mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Oanvändbart i den här trådens mening var nog i första hand gränssnittet. Men jag förstår din frustration och ve och förbannelse över överbeskyddarhjälpsamheten som pådyvlas när man minst anar det.

Fotografier och sådant har jag helst på Linux som inte tänker själv, utan låter mig göra mina egna misstag. Då har jag enbart mig själv att skylla och får inga oväntade besök från Microsofts designavdelning. De skulle aldrig få något Gevalia från mig.

Jo, jag förstår nog att det egentligen är en tråd om den osmakliga start-grejen, men precis som du skriver, ett överbeskyddande stasi-system som plötsligt bestämmer att man får starta om datorn utan lov, eller ännu värre. Ett system som vägrar respektera att jag är administratör hela tiden, inte bara stundtals. Om jag vill flytta en mapp så gör jag ju det för att jag vill flytta en mapp, inte för att testa om systemet har både hängslen och livremmar. Varför i hela friden ska jag behöva berätta att jag är admin vid varje mappflytt? Och om jag startar ett program såå gör jag ju detta med flit. Varför ska det vara skillnad på att köra som admin eller inte när man är inloggad som admin???