Frågor kring fps och frameskipping

Permalänk
Medlem

Frågor kring fps och frameskipping

Hej! Osäker på om detta är rätt del av forumet, hoppas en moderator kan fixat om så inte är fallet.

Detta är kanske ett sedan länge uttjatat ämne men jag har haft svårt att hitta bra svar på vad jag söker. Jag upplever en del störande "frameskipping" i vissa spel, exvis Crysis, GTA IV, i vissa fall BF3, och säkert nåt annat. Med detta menar jag alltså inte en sänkt fps, utan faktiska "ryck" eller hack i bilduppdateringen. I en del spel märker jag inte av det alls, exvis Max Payne 3, Crysis 2, BF3 för det mesta, The Witcher 2 för det mesta, mfl, men det är som sagt störande nog redan som det är. Nu är jag säkert en aning övertydlig, men här är ett exempel på fenomenet (dock något värre än vad jag upplever): http://www.youtube.com/watch?v=frgto0CSMIs

Har två frågor:

- Är det vanligt att man i någon grad upplever frameskipping i vissa spel rent generellt, och att detta alltså är helt normalt och bör förväntas, eller är det ett definitivt tecken på att något, antingen vad gäller hårdvara eller mjukvaruinställningar, inte står rätt till?

- Vad är det som kan orsaka frameskipping och vad kan man testa att göra för att få bukt med det?

Dator:
i5 2500K @ 4,g ghz
2 x GTX 560 Ti 1 gb
Något Sabertooth moderkort
8 gb RAM
HDD
W7 Home ultimate

Notera att jag alltid spelar med v-sync och att jag alltid brukar kolla med MSI Afterburner att grafikminnet inte tar slut (brukar ligga max ca 980).

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk

kan ha med vsync att göra, testa avaktiverar det och se hur mycket fps du får och om det blir mindre hackigt
Kan ha att göra med sli problem också, testa andra(nya) drivers eller gamla, beta versioner etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

kan ha med vsync att göra, testa avaktiverar det och se hur mycket fps du får och om det blir mindre hackigt
Kan ha att göra med sli problem också, testa andra(nya) drivers eller gamla, beta versioner etc

Har testat slå av v-sync, problemet med det är att det istället uppstår så mycket tearing att det blir svårt att avgöra om problemet är kvar. Ibland känns det bättre, ibland inte. Men jag avskyr tearing
Drivers uppdaterar jag varje gång det kommer nya, vilket jag gjort i över ett år, och det har alltid varit samma.

När du säger sli-problem, syftar du på ett ofrånkomligt problem som är karaktäristiskt för sli-konfiggar överlag eller på ett lokalt problem med just min sli-konfig?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.