Ipad 2 eller ipad mini?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Smidigast är förstås att dra över filerna direkt från sin dator via USB-kabel...

Varför det? SMB är smidigare enligt mig. Inga sladdar krävs, bara öppnar upp applikationen så har jag en filbrowser där jag väljer filen jag vill föra över/streama. Sladdar är så ute

Permalänk
Sötast
Skrivet av mfm:

Smidigast är förstås att dra över filerna direkt från sin dator via USB-kabel...

Skulle själv vilja påstå att det är en av de mest icke smidiga lösningar som finns, bättre är att öppna en applikation och sen "play" inget mer, inget extra arbete, ingen konvertering. Android ftw i det lägret, bara öppna filmen via nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skulle själv vilja påstå att det är en av de mest icke smidiga lösningar som finns, bättre är att öppna en applikation och sen "play" inget mer, inget extra arbete, ingen konvertering. Android ftw i det lägret, bara öppna filmen via nätverket.

Det går väl iof med apples produkter/lösningar också, dock så måste man väl nästan sälja hela sin själ till dem för att kunna göra det smärtfritt..

Permalänk
Medlem

Men då kör jag på minin! köper den runt julafton när jag får alla pengar tack för alla som svarat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skulle själv vilja påstå att det är en av de mest icke smidiga lösningar som finns, bättre är att öppna en applikation och sen "play" inget mer, inget extra arbete, ingen konvertering. Android ftw i det lägret, bara öppna filmen via nätverket.

Hemma ser man väl film på storbildstvn eller datorskärmen? När jag sitter på långfärdsbussen i Norrland eller på flygplanet över Kina är det inte aktuellt med något nätverk.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Hemma ser man väl film på storbildstvn eller datorskärmen? När jag sitter på långfärdsbussen i Norrland eller på flygplanet över Kina är det inte aktuellt med något nätverk.

håller med min plastpappa med sin ipad 2 har alltid filmer på den ifall vi ska ut och resa och vad gäller streaming funkar det väll lika bra på ipad som på android?

Permalänk
Medlem

Chockerande att en tråd där tråd skaparen frågar om 2 Apple produkter och nämner flera ggr att det bara är det han är intresserad av, spårar ur och blir ett flame war mellan Android vs Apple....
Det kunde man ju aldrig ana innan man börja läsa tråden.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Chockerande att en tråd där tråd skaparen frågar om 2 Apple produkter och nämner flera ggr att det bara är det han är intresserad av, spårar ur och blir ett flame war mellan Android vs Apple....
Det kunde man ju aldrig ana innan man börja läsa tråden.

det tog ett tag innan man fick svaren man ville ha tyvärr har jag fortfarande inte helt fått svaret om ipad mini känns utdaterad

Permalänk
Skrivet av shawn882:

det tog ett tag innan man fick svaren man ville ha tyvärr har jag fortfarande inte helt fått svaret om ipad mini känns utdaterad

Fast det har du väll. Den har inte senaste processorn utan näst senaste samt ingen retina skärm. Sen är det inte alls dåliga grejer utan fungerar utmärkt med det du beskrivit att du ska göra. Sen skulle ju ingen företag släppa en utdaterad produkt.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Fast det har du väll. Den har inte senaste processorn utan näst senaste samt ingen retina skärm. Sen är det inte alls dåliga grejer utan fungerar utmärkt med det du beskrivit att du ska göra. Sen skulle ju ingen företag släppa en utdaterad produkt.....

Retina skärm har jag aldrig haft så jag lär väll inte märka något eller?
Och hur är det om man ska spela på den ?

Permalänk
Skrivet av shawn882:

Retina skärm har jag aldrig haft så jag lär väll inte märka något eller?
Och hur är det om man ska spela på den ?

Jag sitter på en just nu och trivs bra med skärmen även fast det inte är retina och har använt en med retina dagligen sen mars iår. Visst märker man att det inte är retina om man kollar lite mer noggrant men inget man står sig på. Den har ju bättre ppi än ipad2 som dus krav att du var van vid.

När vi kommer till spel så fungerar den fint med det jag kör men jag kör inte så mycket eller krävande grejer så kan ej ge något bra svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

det tog ett tag innan man fick svaren man ville ha tyvärr har jag fortfarande inte helt fått svaret om ipad mini känns utdaterad

Nej det gör den verkligen inte.
Hårdvaran är mer än nog. Och inget laggar överhuvud taget på den.
Jag har en själv och är super nöjd.
Tycker hela diskussionen att upplösningen skulle vara för dålig vara väldigt överdriven också. För det är den inte.
Givetvis så hade retina varit nice. Men det är alltid nice med mer upplösning.
Jag tror du skulle bli jätte nöjd med en mini.
Och personligen efter jag skaffade mini så kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till normala ipad med retina.
Den känns bara stor och klumpig i jämförelse.

Köp minin på elgiganten eller media markt. Dom har 30 dagar öppet köp.
Prova och se själv. Är du inte nöjd lämna tillbaka den bara. Brukar aldrig vara några problem.
Jag har iaf inte haft några.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Nej det gör den verkligen inte.
Hårdvaran är mer än nog. Och inget laggar överhuvud taget på den.
Jag har en själv och är super nöjd.
Tycker hela diskussionen att upplösningen skulle vara för dålig vara väldigt överdriven också. För det är den inte.
Givetvis så hade retina varit nice. Men det är alltid nice med mer upplösning.
Jag tror du skulle bli jätte nöjd med en mini.
Och personligen efter jag skaffade mini så kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till normala ipad med retina.
Den känns bara stor och klumpig i jämförelse.

Köp minin på elgiganten eller media markt. Dom har 30 dagar öppet köp.
Prova och se själv. Är du inte nöjd lämna tillbaka den bara. Brukar aldrig vara några problem.
Jag har iaf inte haft några.

Blev sugen på att köpa en nu fast jag har bara 1 tusen...

Permalänk
Medlem

Har rejält med beslutsångest över vilken Ipad man ska köpa.

Siktade in mig på Ipad 3 innan oktober någon gång, sen kom 4:an och mini.
Redan efter releasen av de två senaste så började det snackas om Ipad mini 2 med retina, samt ännu en ny fullstor Ipad med likadan baksida som Ipad 2.

Av Ipad mini och Ipad 2 så hade jag tagit 2:an p.g.a den större skärmen, så länge du inte själv känner behov av en mindre och smidigare platta

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk

Jag tycker ju Ipad mini räcker som komplement om man har en laptop, har man ingen laptop så är dom stora Ipad att föredra.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

En fråga ?? är det samma processor i ipad mini som i en ipod touch 5 ? klarar man sig på enbart 512 mb ram minne i minin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av callawayno1:

En fråga ?? är det samma processor i ipad mini som i en ipod touch 5 ? klarar man sig på enbart 512 mb ram minne i minin?

Ja, det är samma,
och ja du klarar dig långt på 512MB RAM.

Permalänk

en till fråga ?? när ryktas det om att det skulle komma en ipad mini 2 , är det redan i mars /april eller är det fram i juli ? Kan va bra att veta om man ska slå till nu eller vänta nån månad?

Permalänk
Skrivet av callawayno1:

en till fråga ?? när ryktas det om att det skulle komma en ipad mini 2 , är det redan i mars /april eller är det fram i juli ? Kan va bra att veta om man ska slå till nu eller vänta nån månad?

Det är ingen som vet och de rykten som redan kommit igång skulle jag säga är välldigt svåra att tro på tidsmässigt. Visst en tvåa med retina tror jag på men ingen kan säga en tidsram, inte ens apple vid detta laget. Med tanke på deras historik så kan det nog komma redan i mars som tidigare iPad versioner men skille lika gärna kunna komma i juni vid apples wwdc eller kanske rentav i sep- oktober nästa år. Så mitt råd är att köp vad du vill ba nu och sälj ich byt upp dig senare....

Permalänk
Skrivet av callawayno1:

en till fråga ?? när ryktas det om att det skulle komma en ipad mini 2 , är det redan i mars /april eller är det fram i juli ? Kan va bra att veta om man ska slå till nu eller vänta nån månad?

Tror inte det kommer en Ipad mini 2 förens nästa sommar. Köp mini nu och sälj senare.

Brukar vara bra andrahandsvärde på appels produkter.

Köpte en mini själv idag och den är riktigt bekväm att hålla i och den flyter på riktigt bra och den laggar inte alls som min gamla samsung tab 8.9".

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Det är ingen som vet och de rykten som redan kommit igång skulle jag säga är välldigt svåra att tro på tidsmässigt. Visst en tvåa med retina tror jag på men ingen kan säga en tidsram, inte ens apple vid detta laget. Med tanke på deras historik så kan det nog komma redan i mars som tidigare iPad versioner men skille lika gärna kunna komma i juni vid apples wwdc eller kanske rentav i sep- oktober nästa år. Så mitt råd är att köp vad du vill ba nu och sälj ich byt upp dig senare....

Skrivet av cokeman 1337:

Tror inte det kommer en Ipad mini 2 förens nästa sommar. Köp mini nu och sälj senare.

Brukar vara bra andrahandsvärde på appels produkter.

Köpte en mini själv idag och den är riktigt bekväm att hålla i och den flyter på riktigt bra och den laggar inte alls som min gamla samsung tab 8.9".

Dom "rykten" som kommit är bara kvalificerat skit snack faktiskt. Och det har blivit konstaterat redan av olika mac sidor.
Det är rätt lätt att gissa sig till att en retina ipad mini kommer komma. Och eftersom ipad har förnyats förut på våren så tror folk att samma kommer vara nu.
Men det är väldigt tveksamt att det skulle ske. Speciellt med tanke på att mini säljer så bra som den gör och den rullas ut för fullt i olika länder.
3g modellen ligger efter och är stor brist på..

Det kommer alltid finnas något att vänta på. Och minin har bara varit ute lite mer än 1 månad.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

men om det nu skulle komma en ipad mini 2 om ett tag tror ni den skulle ha ny processor eller kanske bara en retina skärm?

Permalänk
Skrivet av shawn882:

men om det nu skulle komma en ipad mini 2 om ett tag tror ni den skulle ha ny processor eller kanske bara en retina skärm?

Ja man måste han en kraftigare processor för att driva retina skärmen, kolla bara vilka problem ipad 3 hade med sin processor och retinaskärmen, processorn var på gränsen att driva den och det var därför ipad 4 kom med sin starkare A6 processor.

A5 som finns i ipad 2 och i mini hade aldrig orkat driva en retina skärm utan att lagga sönder.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Ja man måste han en kraftigare processor för att driva retina skärmen, kolla bara vilka problem ipad 3 hade med sin processor och retinaskärmen, processorn var på gränsen att driva den och det var därför ipad 4 kom med sin starkare A6 processor.

A5 som finns i ipad 2 och i mini hade aldrig orkat driva en retina skärm utan att lagga sönder.

Så kan man säga att ipad 3/4 och minin ellet tvåan är ganska jämnlika i snabbheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Så kan man säga att ipad 3/4 och minin ellet tvåan är ganska jämnlika i snabbheten?

Ser man till skärmupplösning i förhållande till GPU-kraft så är iPad 2 och mini snabbare vad gäller den grafiska biten än iPad 3. CPUn är samma i dessa tre enheter så där är det också jämt mellan dem.

Den iPad som sticker ut är iPad 4. Den har både snabbare CPU och GPU än de tidigare. Trots sin mycket högre upplösning presterar den klart bättre i GLBenchmark.

Kika på Anandtechs iPad 4 test så kan du jämföra siffror mellan alla varianter: http://www.anandtech.com/show/6472/ipad-4-late-2012-review/4

Med det sagt så är ju inte iPad 2 (och där av Mini) något slö platta. Spelar massor av de mer grafiskt avancerade spelen på min iPad 2 (Infinity Blade 2, Fifa 13, Walking Dead, Real Racing m.fl) och även om den kanske inte alltid känns riktigt lika snabb som iPhone 5:an som jag har att jämföra med så flyter spelen fortfarande mycket bra på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Ser man till skärmupplösning i förhållande till GPU-kraft så är iPad 2 och mini snabbare vad gäller den grafiska biten än iPad 3. CPUn är samma i dessa tre enheter så där är det också jämt mellan dem.

Den iPad som sticker ut är iPad 4. Den har både snabbare CPU och GPU än de tidigare. Trots sin mycket högre upplösning presterar den klart bättre i GLBenchmark.

Kika på Anandtechs iPad 4 test så kan du jämföra siffror mellan alla varianter: http://www.anandtech.com/show/6472/ipad-4-late-2012-review/4

Med det sagt så är ju inte iPad 2 (och där av Mini) något slö platta. Spelar massor av de mer grafiskt avancerade spelen på min iPad 2 (Infinity Blade 2, Fifa 13, Walking Dead, Real Racing m.fl) och även om den kanske inte alltid känns riktigt lika snabb som iPhone 5:an som jag har att jämföra med så flyter spelen fortfarande mycket bra på den.

Hat aldrig haft en surfplatta förut så jag har iaf inte så mycket att jämnföra med förutom då min mobil kanske

Permalänk
Medlem

iPad mini alla dagar i veckan. Jag ska nu vara en av de få som svarar på frågan fullt ut: Nej, iPad mini känns inte utdaterad, den klarar alla spel och appar hur bra som helst och jag själv älskar 4:3-formatet. Formatet är dock inte optimalt för film, men väldigt bra för bildvisning/-hantering. Jag sitter själv på en iPad mini 32GB wifi och använder mobilen som hotspot. Visst, det händer att appar kraschar vid start, men då tar jag och stänger ner de ~30 appar jag har liggandes i bakgrunden så brukar det gå fint!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

iPad mini alla dagar i veckan. Jag ska nu vara en av de få som svarar på frågan fullt ut: Nej, iPad mini känns inte utdaterad, den klarar alla spel och appar hur bra som helst och jag själv älskar 4:3-formatet. Formatet är dock inte optimalt för film, men väldigt bra för bildvisning/-hantering. Jag sitter själv på en iPad mini 32GB wifi och använder mobilen som hotspot. Visst, det händer att appar kraschar vid start, men då tar jag och stänger ner de ~30 appar jag har liggandes i bakgrunden så brukar det gå fint!

Då vi brukar resa mycket hur är det att kolla på film/serier? Är sevärdigt eller går det inte?

Permalänk
Medlem

Jag valde mellan en Ipad mini och en Nexus 7. Gillade formatet 4:3 bättre än widescreen, men det var nog allt jag gillade bättre med Ipaden, förutom att den kändes lyxigare att hålla i....en stund.

Mina för och nackdelar:
Har Androidtelefon och syncar allt med google =vinst Nexus 7
Lite tjockare och "gummi" känsla på baksidan = vinst Nexus 7. Ipaden var helt enkelt obekväm att hålla i när man läser e-böcker under några timmar Tex. Det är inte lika enkelt att man tappar plattan helt enkelt.
Mobilens laddare osv passar till Nexusen, som tur är klarar även min biladdare av att ladda nexusen = Vinst Nexus 7
1,280x800 216 PPI vs 1024 x 768 och 163 PPI = Nexus vinner lätt.

Ipad har bättre format för e-böcker 4:3
Ipad känns lyxigare men "kallare" att hålla i.
Ipaden har något lite bättre flyt när man scrollar snabbt när man surfar.

I de flesta tester är de båda plattorna helt jämna i allt. rekomendationen är, har man Androidtelefon innan, köp Nexus. Har man Iphone köp Ipad.

Jag köpte Nexus och ångrar mig inte en sekund. Underbar platta.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Då vi brukar resa mycket hur är det att kolla på film/serier? Är sevärdigt eller går det inte?

Ja, det går bra att titta på film, åtminstone i 16:9-format. Går man däremot upp till 2.35:1 blir det lite jobbigt att se. Jag ska ta och filma en recension av iPad mini nu i veckan, så kan ta och visa en film i 16:9 respektive 2.35:1 så får du se själv hur mycket skärmstyrenhet sm inte nyttjas.

Skrivet av KingCobra:

Jag valde mellan en Ipad mini och en Nexus 7. Gillade formatet 4:3 bättre än widescreen, men det var nog allt jag gillade bättre med Ipaden, förutom att den kändes lyxigare att hålla i....en stund.

Mina för och nackdelar:
Har Androidtelefon och syncar allt med google =vinst Nexus 7
Lite tjockare och "gummi" känsla på baksidan = vinst Nexus 7. Ipaden var helt enkelt obekväm att hålla i när man läser e-böcker under några timmar Tex. Det är inte lika enkelt att man tappar plattan helt enkelt.
Mobilens laddare osv passar till Nexusen, som tur är klarar även min biladdare av att ladda nexusen = Vinst Nexus 7
1,280x800 216 PPI vs 1024 x 768 och 163 PPI = Nexus vinner lätt.

Ipad har bättre format för e-böcker 4:3
Ipad känns lyxigare men "kallare" att hålla i.
Ipaden har något lite bättre flyt när man scrollar snabbt när man surfar.

I de flesta tester är de båda plattorna helt jämna i allt. rekomendationen är, har man Androidtelefon innan, köp Nexus. Har man Iphone köp Ipad.

Jag köpte Nexus och ångrar mig inte en sekund. Underbar platta.

Nexus är en bra platta, det kan jag hålla med om. Själv tycker jag dock att den är för tjock och har något för tjock kant intill skärmen på sidorna. Älskar dock lösningen med högtalarna som ger ett ljud som för en gångs skull riktas åt rätt håll! Det spelar dock ingen roll hur bra Nexus är, då TS verkar vara helt inställd på iPad.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye