Ubisoft vill ha kortare livscykler för spelkonsoler

Permalänk
Medlem
Skrivet av tramsgar:

De kan väl låta bli att stoppa i föråldrad hårdvara redan vid lanseringen, iaf.

Jag håller egentligen med, men ur tillverkarnas synvinkel måste man ha teknik som man vet fungerar och som går att få fram i rätt kvantiteter. Skulle de slänga in "latest & greatest" och där man sen längre fram upptäcker problem... det skulle skada varumärket, så den risken vill man inte ta.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Bättre dom avslutar livscykeln på konsoler helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Ovanligt att ubisoft klagar och skyller på nån annan när det går dåligt för dom. Hoppas dom konkkar snart så vi slipper skiten.

Tänkte precis samma sak ^^ Ubisoft är branschens mästare och möjligen världsbäst på att skylla ifrån sig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Är ju inte riktigt hårdvaran som begränsar när vi ändå mest ser uppföljare, eller hur?
Och jag saknar självklart bättre spel till PC.

Finns ju mer att sträva efter än att lägga på mer effekter, lensflare och bloom. Kanske därför indiemarknaden växer så, och en hint för detta är att minecraft med sin ålderdomliga grafik har vunnit massor med fans på rent gameplay.
Det är inte hårdvaran det är fel på...varför göra något nytt när spel som CoD och Farmville lockar miljoner och åter miljoner användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Vad Ubisoft är det nog bara Assassins creed fanboi/gurls som bryr sig om vid det här laget, möjligen deras investörer också.
Men jag håller med, livs cykeln på konsoller måste kortas eller ändras på, t.ex få bättre uppgraderings möjligheter, varför inte bara ha ett utbytbart grafikkort till konsollen så kan dom köra på samma mjukvara för det är den som kostar att utveckla och utbilda till eller när tjänster som Onlive fungerar som det är tänkt så är problemet mer eller mindre borta för mainstream gamers, hur det blir för de som inte vill betala i månaden för en streaming-tjänst vet i tusan...

Sovit under en sten senaste tiden? Missade du Ubisoft om piratkopiering och hur dom efter påhopp backade med vad deras VD hade sagt? Kruxet är att Ubisoft litar lika mycket på PC-marknaden som torrt virke litar på en pyroman... och nej, det är inte svårare att porta ifrån PC till de flesta konsoller, de bygger nämligen antingen på Direct-X(X-box 360) eller så kör dom linux(PS3 och Wii), hur det är för Wii-U vet jag inte däremot. Så de undviker bara PC-marknaden med flit, de ser potensiallen men vågar inte satsa hela vägen.

Förstår inte vad en sten har med saken att göra? Jag antog att det är lättare att utveckla till ps3 och sen pc än tvärtom och avslutade med att fråga om det var så.

Ytterst otrevligt inlägg, men vi är kanske flera som bor under stenar? Dock besvarade du min fråga så tack för det.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker "...och på sidan står Nintendo och tittar på samtidigt som de fortsätter göra TV-spel så som TV-spel ska vara". Alla dessa "coola" titlar som kommer till PS3 och Xbox360 kör jag hellre på PC medan jag faktiskt än så länge har kört alla mario spel på konsol för att de helt enkelt, enligt mig, är bra konsolspel.

Lär bli en Wii U i hemmet i framtiden så att Wii'et kan få gå upp på hyllan och vila med sina företrädare. Om det nu inte vore för att flickvännen älskar Fable och Halo skulle vi troligen inte ha ett Xbox 360.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nej, de var rätt klena då också, om man jämför med vad som fanns i PC väg, precis som nästa konsolgeneration kommer vara också. Att de optimerar spelen något extremt till deras komponenter gör dem inte till muskelmaskiner.

Cell processorn och RSX (baserat på en strypt 7900 GTX) var muskelmaskiner på den tiden eftersom de baserades på den senaste generationens hårdvara.

Men kan hålla med om att nästa generations konsoler inte är muskelmaskiner i relation till dagens PC eftersom de inte är baserade på den senaste generationens hårdvara.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Cell processorn och RSX (baserat på en strypt 7900 GTX) var muskelmaskiner på den tiden eftersom de baserades på den senaste generationens hårdvara.

Men kan hållla med om att nästa generations konsoler är inte muskelmaskiner i relation till dagens PC eftersom de inte är baserade på den senaste generationens hårdvara.

Cell processorn är fortfarande rätt stark! Rent tekniskt är det en 8 kärnig(en låst kärna) 3.2GHz processor tillverkad av IBM (dock uppbyggd annorlunda med 8 stycken Beräknings enheter)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

http://www.youtube.com/watch?v=6vFwnf_aKP0&feature=related

spelar detta på min Nexus 7 och det är riktigt vacket för att vara till android/iOS så vi är nästan redan där när det gäller grafiken haha! pinsamt..

Njae, tycker inte alls det där når upp till current gen, är snarare i klass med orginal boxens grafik, nästan.
http://youtu.be/6kkzvh9hRGk?t=31s
http://youtu.be/g0gs5Er3gMU?t=17s

Dock har jag lite svårt att förstå mig på vissa grafikälskaranhängare. Någon menar att xbox 360 har snygg grafik och då menar du att grafiken är dålig eftersom en mobiltelefon kan presterar "nästan" lika bra grafik. Visst är det imponerande att en mobil har sådan prestanda men grafiken är ju fortfarande sämre. Det verkar ju snarare vara kraften i sig du tänder på än spelupplevelsen. Märkligt!

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Cell processorn är fortfarande rätt stark! Rent tekniskt är det en 8 kärnig 3GHz processor tillverkad av IBM (dock uppbyggd annorlunda med 8 stycken Beräknings enheter)

Exakt, men den är väldigt svår att utveckla till vad jag hört.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Coke_Smurf:

Bättre dom avslutar livscykeln på konsoler helt och hållet.

Nej.

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Exakt, men den är väldigt svår att utveckla till vad jag hört.

Sant!

Men svår vill jag nog inte riktigt hålla med om. 2006 var den jobbig pga alla kärnor(beräknings enheter)

idag är det dock en annan femma. Det går men bolagen vill inte lägga pengarna på det, då det inte "lönar" sig...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Njae, tycker inte alls det där når upp till current gen, är snarare i klass med orginal boxens grafik, nästan.
http://youtu.be/6kkzvh9hRGk?t=31s
http://youtu.be/g0gs5Er3gMU?t=17s

Dock har jag lite svårt att förstå mig på vissa grafikälskaranhängare. Någon menar att xbox 360 har snygg grafik och då menar du att grafiken är dålig eftersom en mobiltelefon kan presterar "nästan" lika bra grafik. Visst är det imponerande att en mobil har sådan prestanda men grafiken är ju fortfarande sämre. Det verkar ju snarare vara kraften i sig du tänder på än spelupplevelsen. Märkligt!

vaa? jag sitter och spelar minecraft hela dagarna, bryr mig inte ett skit om grafik, tycker dock det är jävligt imponerande att mobiltelefoner och surfplattor nästan ligger på samma nivå som konsollerna snart eftersom de är betydligt mindre om vi säger så

då kommer väl frågan "du har ju GTX 680" jag köpte det för att spela GTA IV, DiRT 3/Showdown, GRID/GRID 2, WoW MoP och att sitta på den säkra sidan ett par år framöver eftersom min ekonomiska situation inte kommer se lika bra ut när jag påbörjar mina studier till hösten.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nej, de var rätt klena då också, om man jämför med vad som fanns i PC väg, precis som nästa konsolgeneration kommer vara också. Att de optimerar spelen något extremt till deras komponenter gör dem inte till muskelmaskiner.

Vad är en muskelmaskin?
Är det muskler förhållande till pris? Eller är det ren beräkningskraft? Isåfall pratar vi om väldigt dyra maskiner på flera miljoner (miljarder?) som knappast är duktiga på att göra snygga spel.

Vad var det som gjorde PS3 och xbox 360 klena vid deras respektive release? Vad jämför du med? Jämför du en dåtida hembyggd dator för 20 000 kr mot en konsoll för 5 000 kr?

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Förstår inte vad en sten har med saken att göra? Jag antog att det är lättare att utveckla till ps3 och sen pc än tvärtom och avslutade med att fråga om det var så.

Ytterst otrevligt inlägg, men vi är kanske flera som bor under stenar? Dock besvarade du min fråga så tack för det.

Ibland är bästa sättet att göra sig förståd är genom attack, ber om ursäkt om du tog det på fel sätt, det var menat som ett wake-up-call inte påhopp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag hoppas du har skrivit fel på "next-gen" konsoler, annars är din kommentar pinsam.

Skulle det vara felstavat menar du, eller vet du bara inte vad citationstecken, aka kaninöron, har för innebörd i en sarkastisk mening?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

"Muskelmaskinerna Playstation 3 och Xbox 360"

Haha, kunde inte hålla mig från att skratta

Dem, eller framför allt PS3 hade fet hårdvara när den kom vill jag minnas..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Ubisoft verkar ju hata PC. De utvecklar nya och värre DRM istället för bättre spel och hoppas att det ska sälja. Och när det inte gör det så är det piraternas fel. Och när det inte ens säljer på konsoll, då är det Sonys och Microsofts fel. Och kanske lite piraters fel också.

Stackars Ubisoft som drabbas av omvärlden hela tiden

Sluta vara ignorant och ta upp dum fakta som gällde för 1 år sen. Har du inte hört något ALLS om det med att de skrotade sin dåliga DRM för AC3 för att göra det bättre för PC-spelarna?... Och att de har optimerat spelen mycket bättre på sistone. Visst, de kanske inte är det bästa företaget som finns, men man måste ju erkänna att de har bättrat sig på sistone.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Sant!

Men svår vill jag nog inte riktigt hålla med om. 2006 var den jobbig pga alla kärnor(beräknings enheter)

idag är det dock en annan femma. Det går men bolagen vill inte lägga pengarna på det, då det inte "lönar" sig...

MS och Sony ska gå över till x86 (rykte) så att det ska bli lättare att porta till PC, tråkigt för konsolmarknaden tycker jag men bra för PC marknaden antar jag.

Cell i PS3 har sju kärnor@3,2 GHz förresten (en kärna är inaktiverad).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Willhelm:

Bara jag som tänker "...och på sidan står Nintendo och tittar på samtidigt som de fortsätter göra TV-spel så som TV-spel ska vara". Alla dessa "coola" titlar som kommer till PS3 och Xbox360 kör jag hellre på PC medan jag faktiskt än så länge har kört alla mario spel på konsol för att de helt enkelt, enligt mig, är bra konsolspel.

Lär bli en Wii U i hemmet i framtiden så att Wii'et kan få gå upp på hyllan och vila med sina företrädare. Om det nu inte vore för att flickvännen älskar Fable och Halo skulle vi troligen inte ha ett Xbox 360.

Nintendo har helt förlorat sin världsuppfattning, då man släpper en sprillans ny konsol med prestanda alltför lik en PS3 eller 360. Detta bör istället betraktas som ett rent bakslag för spelindustrin, och för oss som älskar att spela.

Mitt personliga omdöme:
Nintendo Gamecube, Wii och Wii U.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

vaa? jag sitter och spelar minecraft hela dagarna, bryr mig inte ett skit om grafik, tycker dock det är jävligt imponerande att mobiltelefoner och surfplattor nästan ligger på samma nivå som konsollerna snart eftersom de är betydligt mindre om vi säger så

Då får du närmare berätta hur du tänker. Eller är det bara "utveckligen har gått snabbt men det spelar ingen roll egentligen eftersom snygga spel ändå inte är det vi strävar efter"?

De spel jag spelar mest det senaste halvåret är mario kart 64 och mario party 2

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

MS och Sony ska gå över till x86 (rykte) så att det ska bli lättare att porta till PC, tråkigt för konsolmarknaden tycker jag men bra för PC marknaden antar jag.

Cell i PS3 har sju kärnor@3,2 GHz förresten (en kärna är deaktiverad).

Ehm, jo det vet jag?

Eller du kanske inte menade mig

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

10års livslängd för hårdvara som inte ens hänger med i 5år är på tok för lång tid. Nästa år beräknas surfplattor och smartphones vara ikapp våra så kallade "next-gen" konsoler, vilket känns ganska pinsamt.

Det är bara 250 GB hårddisk, trådlös handkontroll, DVD/Bluray-spelare och HDMI-kontakt som fattas

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Ehm, jo det vet jag?

Eller du kanske inte menade mig

Du skrev ju 8 kärnig 3GHz processor.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Man måste skilja på livslängd och när det kommer nya konsoler. Jag tycker att de borde komma oftare som hårvaru nisse som jag är. Men inavotaion blir bara begränsad om prestandan är problemet och med UBISOFT historik av buggar och åsikter så vet jag inte vad jag ska tro.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Då får du närmare berätta hur du tänker. Eller är det bara "utveckligen har gått snabbt men det spelar ingen roll egentligen eftersom snygga spel ändå inte är det vi strävar efter"?

De spel jag spelar mest det senaste halvåret är mario kart 64 och mario party 2

mer att utvecklingen har gått för snabbt för konsoltillverkarna att hänga med och släppa nya konsoller innan mobiler hinner ikapp prestanda och grafikmässigt -.-

eller kan det ligga något annat bakom att de inte släpper nya konsoller? kanske kan vara att de äntligen börjat tjäna massvis med pengar på sina produkter, sony gick ju i förlust på varje såld ps3a av vad jag har hört iaf

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

De var muskelmaskiner vid lanseringen.

Ne det var de inte. CPU delen går inte att gämföra och GPU delen var redan då flera år efter, specielt i PS3 fallet. PS3 baserades på en specialdesignad variant av 7800gtx och många av os satt med då "gamla" 8800 GTS 768 i sli och dual opteron cores i 3.2ghz.

GF kortet i Xbox är baserat på en tidigt varaian av x1000 serrien så den är mellan dx 9 och 10. Kan inte alla delar. Det kan säkert någon anann fylla i. Men den kom mycket tidigare och de båda skulle kommit samtigt. Teknikmässigt så var pc långt före redan då vad gäller GPU. CPU kan diskuteras. CELL vs POWERPC vs i386

Edit:
Är det samma chef som det var på alla gamla klagomål på UBI som nu vill ha nya konsoler oftare. De kanske skulle testa mibilmarkanden. Den växer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Sluta vara ignorant och ta upp dum fakta som gällde för 1 år sen. Har du inte hört något ALLS om det med att de skrotade sin dåliga DRM för AC3 för att göra det bättre för PC-spelarna?... Och att de har optimerat spelen mycket bättre på sistone. Visst, de kanske inte är det bästa företaget som finns, men man måste ju erkänna att de har bättrat sig på sistone.

AC3 går inte att spela om du inte installerar Uplay och skaffar ett användarkonto där. Vad kallar du det om inte ett dåligt DRM? Optimerat för PC är det fan inte heller.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

AC3 går inte att spela om du inte installerar Uplay och skaffar ett användarkonto där. Vad kallar du det om inte ett dåligt DRM? Optimerat för PC är det fan inte heller.

Men nu behöver du inte vara online för att spela. Endast när du reggar spelet första gång under install, som man behöver vara online. Det är i typ samma klass som Steam och Origin när det gäller DRM skydd.

Var bara glad dom inte har kvar retarderade DVD-check skydd...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Snälla sluta använd utropstecken när du uppenbarligen inte alls vet hur de används.

Jag har heller inte sagt att den har handlat om att jämföra PC och konsol, eller hur? Konsolerna använder modifierade versioner av PC hårdvara, varför skulle man inte kunna jämföra dem bara för att de är lagda i olika lådor?

Du kanske ska läsa mina kommentarer igen, och i samma släng kolla upp hur man använder skiljetecken.

Skriver väl hur jag vill!!! Blir alltid roligare att sätta lite ! på dig, då jag vet om att du ska leka lite språkpolis

Nä, jag sätter mina tecken där jag vill. Vi lever i en fri värld!

Och nä man kan inte jämföra! Konsol är i en helt annan liga! Och det är den ligan nyheten handlar om! Att bara jämföra rätt av som du gjorde innan i tråden blir fel!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]