Permalänk

RaspberryPi 512

Fick min RaspberryPi 512 igår och försökte idag att installera den. Allt gick bra tills den skulle starta upp, fick då följande meddelande på skärmen:
: 'Kernel panic - not syncing: VFS Unable to mount root fs on unknown-block(179,2)'.
Jag har försökt att ladda om SD kortet (Transend 8 Gb HC klass 10) utan m´något bättre resultat. har även testat ett annan 2Gb kort.
Är det någon som har haft samma problem och hittat en lösning, är jag tacksam för info och hjälp.
Det skall tilläggas att jag kan inget om programmering i Linux.

Permalänk
Medlem

Om du googlar på det felmeddelandet, får du massor av träffar och möjliga lösningar..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Om du googlar på det felmeddelandet, får du massor av träffar och möjliga lösningar..

Tack DaBone. Jag har googlat felmeddelanden, men som du förstår är de flesta lösningar att gå in i programvaran och göra ändringar, vilket jag inte är kompetent att göra, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Testat ett annat OS?
Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens.jensen:

Fick min RaspberryPi 512 igår och försökte idag att installera den. Allt gick bra tills den skulle starta upp, fick då följande meddelande på skärmen:
: 'Kernel panic - not syncing: VFS Unable to mount root fs on unknown-block(179,2)'.
Jag har försökt att ladda om SD kortet (Transend 8 Gb HC klass 10) utan m´något bättre resultat. har även testat ett annan 2Gb kort.
Är det någon som har haft samma problem och hittat en lösning, är jag tacksam för info och hjälp.
Det skall tilläggas att jag kan inget om programmering i Linux.

Jag hade samma problem när jag testade med Raspbmc. Hittade denna tråden. Jag laddade ned (standalone) imagen. Funkar för mig. http://www.raspbmc.com/download/

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Jag hade samma problem när jag testade med Raspbmc. Hittade denna tråden. Jag laddade ned (standalone) imagen. Funkar för mig. http://www.raspbmc.com/download/

Tack för tipset Tjodd.
Det gick utmärkt att få igång den genom att ladda ner standalone imagen. Nu gäller det bara att lära sig hur man kan navigera i systemet.