Acer Aspire 0xc00000e9 + kommer inte in i Windows

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Acer Aspire 0xc00000e9 + kommer inte in i Windows

Kompis lämna en dator som jag tydligen ska fixa.

Försöker man starta som vanligt så får man felmeddelandet:

Status: 0xc00000e9

Information: ett oväntat I/O-fel uppstod

Har försökt med:

1. Ultimate Boot CD men den bootar inte till skiva....kommer bara till ovanstående felmeddelande....

2. felsäkert läge o felsäkert läge med kommandotolk men kommer bara till ovanstående felmeddelande....

Tänkte köra Chkdsk /f o om inte det funkar så installera om Windows (har ingen Windowsskiva hemma men det kan jag ordna) men kan ju inte få den att läsa skivor....

Så vad kan jag göra?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Låter som att det är ett hårdvarufel, jag skulle gissa på att hårddisken gjort sitt. Googlade lite och de flesta har löst det med att byta hårddisk.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Registry alt. sata kontroller..

Skrivet av Campaigner:

Kompis lämna en dator som jag tydligen ska fixa.

Försöker man starta som vanligt så får man felmeddelandet:

Status: 0xc00000e9

Information: ett oväntat I/O-fel uppstod

Har försökt med:

1. Ultimate Boot CD men den bootar inte till skiva....kommer bara till ovanstående felmeddelande....

2. felsäkert läge o felsäkert läge med kommandotolk men kommer bara till ovanstående felmeddelande....

Tänkte köra Chkdsk /f o om inte det funkar så installera om Windows (har ingen Windowsskiva hemma men det kan jag ordna) men kan ju inte få den att läsa skivor....

Så vad kan jag göra?

Kommer du in i BIOS-menyn, där man anger boot ordningen? Ifall du kommer där du anger ordningen, se till att skivan/bootbara USB minnet är högst upp.

Kan vara sata kontrollern som dök också.
Ifall det är en stationär, testa att starta upp utan hårddisken ikopplad.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har testat boota från skiva men går inte. Skärmen är svart i 15s o sen kommer "Windows felåterställning" upp....

Får välja mellan:

*Startreparation
*Starta som vanligt

Missade att berätta att det står också:

Ett problem har uppstått i kommunikationen mellan Windows och en enhet som är ansluten till datorn.

Detta kan bero på att en flyttbar lagringsenhet, t.ex en extern USB-enhet, har kopplats från under användning, eller på ett fel i en maskinvaruenhet, t.ex en hårddisk eller en CD-ROM-enhet. Kontrollera att alla eventuella flyttbara lagringsenhter är korrekt anslutna och starta om datorn.

Om felmeddelandet fortsätter visas kontaktar du maskinvarutillverkaren.

Ringde henne nyss och hon bekräftade att de brukar sätta in o dra ut USB enheter utan att klicka på ikonen nere i högra hörnet.

Fast kan det verkligen förstöra SATA-kontrollern lr hårddisken??

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Detta problem dök upp på min Acer aspire igår. Det jag gjorde var att stänga locket på datorn, 2 minuter senare tar min fru datorn och den verkar ha hängt sig. Det blev till att stänga av datorn på knappen sen efter det startar inte min igen..... Blir att ringa till Acer för jag har garanti kvar på min.