Permalänk

Asus Vivobook x202e seeeeg.

Tjena alla.
Köpte mig en asus idag som för att ha å titta på film å leka med kort på.
Men jag tycker den är super seg.
Allt man gör ska ju laddas i flera sekunder.
vet att detta inte är ett monster till maskin men inte borde väl youtube å annat hacka?
Nu har jag aldrig haft win8 så kanske är att de finns massa saker där som segar ner.
Nån som har tips på vad man kan ta bort å kanske lägga till?

Mvh Micke

Permalänk
Inaktiv

Avinstallera alla Asusprogram/installera om Windows, sätt i SSD om det går.

Permalänk
Medlem

Har du core i3 eller pentium 987 modellen?

Permalänk

ssd vet jag inte om de går att få i den.
vågar inte skruva upp den.
Det är den med i3an

Permalänk
Medlem

Borde gå att sätta in en ssd, vilket jag också rekommenderardig att göra, tyvärr finns inte vivobooken på asus hemsida än så kan inte kolla vad det är för formfaktor(troligtvis 2,5" men kan vara 9,5 eller 7mm tjock).

En i3 borde inte lagga och framförallt inte vid uppspelning på youtube... Har du kollat så att drivrutiner mm är uppdaterade? kör du YT i webläsaren? vilken webbläsare?

Kan tillägga att jag också upplever att windows 8 är lite segt i modern UI gränssnittet men har fått för mig att det mest beror på att man får en blank sida med snurrande punkter så att man noterar laddtiden mer, än mot andra operativ där det mer är åt hållet att det inte händer något/händer lite åt gången, men totaltiden från tryck på ikon till att man börjar använda appen är inte skiljer så mycket.

Permalänk

SSD går att trycka i, men smal måste den vara. 7mm kändes som lite av ett gränsfall till att passa, undersidan på min x202e buktar ut något.

Permalänk

ok kanske skulle kolla upp en ssd då.
vilken ssd fick du i den du har?
sedan kanske man ska ta å lära sig lite win8 å vad man kan ta bort etc.

Permalänk

Då jag redan har en tråd så tänkte jag ställa en fråga här istället för att göra en ny tråd.
Det är så att på denna Asus så fanns det massa Bing appar installerade.
Bl.a Bing travel som jag tycker var skit smidig då jag ska ut å resa snart.
Första gången jag starta de å gick in på sydney då dels är dit jag ska först så gick det
att klicka på sevärdheter så kom de fram info om det man valde.
Men efter den gången så funkar inte längre utan det står bara namnen på sakerna tex olika parker etc
men de går inte klicka på dem längre för att få mer info om ställena.
Någon som vet varför?
Måste man betala nått för att få ut allt av de eller nått`?

Tacksam för svar

Mvh Micke

Permalänk
Permalänk

å så den passar.
har en likadan i min gt70.
Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_Trenne:

å så den passar.
har en likadan i min gt70.
Tack för tipset

Jag tycker också att min Vivobook X202e är seg. Den där hårddisken kan inte bli långsammare. Kan bekräfta att det är hyfsat lätt att byta ut den till en 7mm SSD, i mitt fall en Intel 320. Jag har dock haft problem med att flytta över operativsystemet. Acronis vägrar flytta över filer från den disken av någon anledning. Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lei:

Jag tycker också att min Vivobook X202e är seg. Den där hårddisken kan inte bli långsammare. Kan bekräfta att det är hyfsat lätt att byta ut den till en 7mm SSD, i mitt fall en Intel 320. Jag har dock haft problem med att flytta över operativsystemet. Acronis vägrar flytta över filer från den disken av någon anledning. Någon som har något tips?

Löste du det och i så fall är du sugen på att dela med dig om hur smidigast ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0u:

Löste du det och i så fall är du sugen på att dela med dig om hur smidigast ?

Jag sliter också mitt hår, jag har provat att slaska in win7 från en USB-CD/DVD men det funkar inte alls,
installationen hänger sig på samma ställe hela tiden.
Måste man installera från USB-minne eller vad är det frågan om här..?

Jag har två gånger skickat en fråga till ASUS om man när man kan beställa OS-skivor i supportbutiken men de har inte svarat än,
detta var för typ två veckor sen... :/

Permalänk
Medlem

Nej, tyvärr har jag inte löst problemet. Jag har lyckats installera Win 8 consumer preview utan problem men Win 7 gick inte alls. Provade till och med att installera win7 först på en annan dator, ta ut SSD:n därifrån och baxa in i Vivobooken, men den vägrar då att starta (samma trick fungerar dock på andra datorer). Jag tror att det sitter något elakt hårdvaru-spärr som hindrar installation av gamla operativsystem.

Så jag lämnade tillbaka datorn (av andra orsaker dock, stod inte ut med fläktoljudet och batteritiden). Men jag tror att det finns goda chanser att lyckas installera Win 8 från DVD eller USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lupak:

Jag sliter också mitt hår, jag har provat att slaska in win7 från en USB-CD/DVD men det funkar inte alls,
installationen hänger sig på samma ställe hela tiden.
Måste man installera från USB-minne eller vad är det frågan om här..?

Jag har två gånger skickat en fråga till ASUS om man när man kan beställa OS-skivor i supportbutiken men de har inte svarat än,
detta var för typ två veckor sen... :/

Ta även en titt på denna länk:
http://www.amazon.com/review/R21K6JZ7TOJWQ3/ref=cm_cr_dp_titl...

Permalänk
Medlem

Hmm.. jag har nog missat att stänga av EFI/secure boot...det är nog det som jävlas :/

Permalänk
Medlem

Nu har det löst sig, datorn ångar på med en Samsung pro 128Gb 7mm disk,
just nu rullar datorn med Mint Mate som OS men jag ser inte att det skulle vara några problem att installera Win 7 eller 8 heller.

Jag gjorde så här:

Byt disk till din nya SSD (så kommer du in i BIOS automatiskt..)

i BOOT-menyn väljer du:
Launch CSM - enabled
Launch PXE OpROM - disabled

i SECURITY-menyn väljer du:
Secure bootcontrol - disabled

Save and restart!

- nu kan du installera ditt OS