Problem med inkoppling av Pioneer reciever!

Permalänk
Medlem

Problem med inkoppling av Pioneer reciever!

Hoppas nån kan svarar på detta och att detta är rätt forumdel för det hela. Hur som helst, efter länge kört med halvdåligt hemmabio system har jag nu uppgraderat till en VSX-2022:a. Har sedan jag fick den försökt koppla in den till min tv utan större framgång.
Tv:n är en gammalt LG plasma modell 50PC1R inköpt 2007 cirka. Nu till problemet: Efter att ha kopplat in recievern till tvn, sätter jag på tv:n och väljer rätt ingång, då hänger recievern sig och vägrar ta emot nån slags input överhuvudtaget. Får rycka sladden ur väggen.

HDMI lampan på framsidan lyser men slocknar när tvn sätts på. Har testat flertalet kablar, allt ifrån billiga noname kablar, till två stycken Supra kablar den ena väldigt påkostad.
Har också testat och koppla in den till min datorskärm med HDMI, där funkar den. Har även ställt om så att reccivern matar ut 720p istället för 1080 då tvn bara är HDready. Även stängt av funktioner som ARC och liknande. Nu till min frågeställning: Kan tvn vara för gammal ? Märkligt då den har HDMI och således borde vara en enhetlig standard ?
Börjar bli smått frusterad

siefer

Permalänk

Jag vill minnas att vissa receivers har väldigt "intelligenta" HDMI portar som försöker prata ihop sig med ansluten utrustning. Har du sett någon sådan inställning i receivern (som du kan stänga av för porten) ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ja som du säger ligger det i HDMI:t gränssnitt att enheterna ska göra en s.k "handshake" innan det det blir anslutning. Har forskat runt på det hela och det visade sig att min tv helt enkelt var för gammal. Har även i helgen testat en annan tv och det funkade galant. Även i instruktionsboken stod det att det inte säkert fungerar med alla tvapparater. Blev att i lördags helt enkelt åka och inhandla en ny plasma vilket funkade galant. Konstigt hur inkompabilitet kan yttra sig

Permalänk

Tack för att du återkom med din lösning !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA