Knappt skillnad med Sound Blaster X-Fi Titanium.. =/

Permalänk
Skrivet av Rasmusdator123:

Hej!
Köpte för ett tag sedan en begagnad Creative Sound Blaster X-Fi Titanium här på sweclockers marknad!
Funkar gör det, men märker knappt någon skillnad mot mitt förra ljudkort integrerat på moderkortet. Har ett fint egenbyggt 2.1 system byggt på ett par 8" gammakoner samt en 10" peerless, så lyssnar inte i några minihögtalare, etc!
På förra ljudkortet så fanns det en funktion (dolby home theatre v4) som i min mening gjorde ljudet ganska mycket bättre, denna funktion kan dock inte installeras på det nya.

Iallafall, brukar man inte märka skillnad när man byter till ett kort som kostar ca 800 nypris?
Tack på förhand!

Hm, jag hoppas att du har nån diskant på dina 8"'are också som du missade att nämna
Vad är det för förstärkare som driver det hela?
Normalt sett brukar brister i inbyggda ljudchip märkas rätt bra om man lyssnar via vettiga grejjer.

Kör man mindre byten kan det dock ta ett tag innan man faktiskt märker att man trivs bättre med nya ljudet, och det är fört när man byte tillbaka som man märker skillnaden.

Att en Dolby-funktion faktiskt gjorde ljudet bättre tyder på att allt kanske inte står rätt till med ditt nuvarande system dock.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Sen är ju inte Creative precis kända för ljudkvalitén på sina ljudkort. Vill du ha bra ljud så är Auzentechs grejer mycket bättre på alla sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hejkk:

Om du kör med förstärkare också så är det bara onödigt (och dåligt) att köra analogt från dator till förstärkare. De flesta förstärkare har väl ett flertal digitala ingångar nu för tiden. Om du kör med digitalt så kommer det inte vara någon skillnad på att skicka signalen från ett ljudkort eller integrerade kretsen.

Det kan absolut bli skillnad ändå pga olika mycket jitter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att onboardDACen på moderkortet oftast genererar störningar och "beslöjat" och grötigt ljud. Lite som att du ställer in högtalaren i en pappkartong. Uppgraderingar av högtalare, förstärkare osv gör ingen skillnad alls, eftersom insignalen till systemet är dålig.

Byter man till ett bra ljudkort/extern DAC så blir inte ljudet nödvändigtvis bättr eför det på en gång, utan det är när du sedan uppgraderar de analoga delarna av anläggningen, såsom slutsteg och högtalare som du märker skillnad.

Om man lägger tid på rumsakustiken/placeringen så kan det bli dag och natts skillnad, men det kräver att insignal och utrustning i övrigt är bra.

Mitt råd till dig, är att använda den inbyggda DACen i din stärkare OM du har en. Bara koppla in via toslink. Det är enkelt och dessutom kostar en optisk kabel bara typ 100 spänn

Vidare så bör du läsa på om vilka rekommendationer som gäller för dina högtalare vad gäller placering. Så att de står på rätt avstånd från varann, bakväggen och lyssnarens position, samt att de är vinklade på rätt sätt. Det finns enormt mycket att vinna på att se över bara de "enkla" sakerna, som ibland påverkar hela möbleringen av rummet ;).

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Hm, jag hoppas att du har nån diskant på dina 8"'are också som du missade att nämna
Vad är det för förstärkare som driver det hela?
Normalt sett brukar brister i inbyggda ljudchip märkas rätt bra om man lyssnar via vettiga grejjer.

Kör man mindre byten kan det dock ta ett tag innan man faktiskt märker att man trivs bättre med nya ljudet, och det är fört när man byte tillbaka som man märker skillnaden.

Att en Dolby-funktion faktiskt gjorde ljudet bättre tyder på att allt kanske inte står rätt till med ditt nuvarande system dock.

Haha, ja självklart har jag ett par diskanter också, glömmde!
Till förstärkare har jag en pioneer bp-780 till mellanregister/diskant. En alpha (eller vad märket nu heter) till basen.
Pioneern är absolut inget att skryta med, är väl den svaga länken i systemet. =/

Skrivet av Gabrioth:

Min erfarenhet är att onboardDACen på moderkortet oftast genererar störningar och "beslöjat" och grötigt ljud. Lite som att du ställer in högtalaren i en pappkartong. Uppgraderingar av högtalare, förstärkare osv gör ingen skillnad alls, eftersom insignalen till systemet är dålig.

Byter man till ett bra ljudkort/extern DAC så blir inte ljudet nödvändigtvis bättr eför det på en gång, utan det är när du sedan uppgraderar de analoga delarna av anläggningen, såsom slutsteg och högtalare som du märker skillnad.

Om man lägger tid på rumsakustiken/placeringen så kan det bli dag och natts skillnad, men det kräver att insignal och utrustning i övrigt är bra.

Mitt råd till dig, är att använda den inbyggda DACen i din stärkare OM du har en. Bara koppla in via toslink. Det är enkelt och dessutom kostar en optisk kabel bara typ 100 spänn

Vidare så bör du läsa på om vilka rekommendationer som gäller för dina högtalare vad gäller placering. Så att de står på rätt avstånd från varann, bakväggen och lyssnarens position, samt att de är vinklade på rätt sätt. Det finns enormt mycket att vinna på att se över bara de "enkla" sakerna, som ibland påverkar hela möbleringen av rummet ;).

Tack för mycket bra tips!
Får väl sattsa på en ny förstärkare förmodar jag, för att dra nytta av ljudkortet också.

Tack till andra som gett mig tips också!

Visa signatur

Mina projekt: Simple | Drömlabb

Permalänk
Rekordmedlem

Gudars vilka inlägg det var här då, fördomarna ryker ur öronen på vissa, separera begreppen, använd rätt namn på rätt sak och läs ellära, dac, hörlursförstärkare, dsp er och ljudkort och till viss del strömförsörjningar och akustik blandas hejvilt, allt det påverkar men på olika sätt, gillar man inte ljudkvaliten man har så åtgärdar man det som falerar, att hålla på att byta ut allt hela tiden tar er inte framåt kvalitetsmässigt utan gynnar bara de som säljer prylar och ni sitter fortfarande missnöjda med ljudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusdator123:

Haha, ja självklart har jag ett par diskanter också, glömmde!
Till förstärkare har jag en pioneer bp-780 till mellanregister/diskant. En alpha (eller vad märket nu heter) till basen.
Pioneern är absolut inget att skryta med, är väl den svaga länken i systemet. =/

Tack för mycket bra tips!
Får väl sattsa på en ny förstärkare förmodar jag, för att dra nytta av ljudkortet också.

Tack till andra som gett mig tips också!

dessutom är inte en bp-780 en förstärkare ens det är väl en equalizer(enligt google)?

börja med att skaffa en förstärkare köp en beggad från 80-90talet. så borde du få det ljud du vill ha, Lägg gärna upp bilder på din anlägging så kanske vi kan hjälpa dig mer. En bild säger mer än tusen ord.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |