Permalänk
Medlem

Ny skärm, värt?

Hej sweclockers!
Jo det är så här att jag har börjat fundera på en ny skärm.
Jag spelar mest men håller på lite med photoshop då och då.

Vilken är bra i nuläget? 120hz eller ips?

och använd gärna termer som en 5 åring förstår, då jag inte har den blekaste aning om vad responstid, inputlag blacklight bleeding eller vad nu allt händer
budget:2-2,5k kanske:p

Tack på förhand och fortsatt trevlig söndagskväll

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Permalänk
Medlem

Första frågan då tycker jag är om din dator klarar av att visa de spelen du spelar i 120fps. Sen testa spela på en skärm med 120hz innan du bestämmer dig, och avgör om skillnaden är värt det.
Det varierar väldigt mycket person till person vad som är bra när det gäller sånt. Vissa är nöjda med konsolernas 30fps.
Själv har jag en rätt kraftfull dator och tycker det är underbart med 120hz.
Om du för det mesta spelar skulle jag inte skaffat IPS.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Första frågan då tycker jag är om din dator klarar av att visa de spelen du spelar i 120fps. Sen testa spela på en skärm med 120hz innan du bestämmer dig, och avgör om skillnaden är värt det.
Det varierar väldigt mycket person till person vad som är bra när det gäller sånt. Vissa är nöjda med konsolernas 30fps.
Själv har jag en rätt kraftfull dator och tycker det är underbart med 120hz.
Om du för det mesta spelar skulle jag inte skaffat IPS.

Mina nuvarande speccs.
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: P55-UD3
Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860 @ 2.80GHz (8 CPUs), ~2.8GHz
Memory: 6144MB RAM
Available OS Memory: 6140MB RAM
Card name: Asus gtx 670 DCU2
Nätagg: shieftec super series 650 psu ATX 12v v2.3 80 plus, modular, 16pin+
chassi antec nine hundred two black miditower
+ en ssd för os och spel

Kan också tillägga att min nuvarande skärm är LG FLATRON L1950S 19"

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N0iZE:

Mina nuvarande speccs.
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: P55-UD3
Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860 @ 2.80GHz (8 CPUs), ~2.8GHz
Memory: 6144MB RAM
Available OS Memory: 6140MB RAM
Card name: Asus gtx 670 DCU2
Nätagg: shieftec super series 650 psu ATX 12v v2.3 80 plus, modular, 16pin+
chassi antec nine hundred two black miditower
+ en ssd för os och spel

Kan också tillägga att min nuvarande skärm är LG FLATRON L1950S 19"

En IPS-skärm är betydligt trevligare till att använda datorn i allmänhet än en TN med 120Hz. Framför allt för Photoshop.

120Hz kan vara aktuellt om du nästan enbart spelar BF3/COD/CS1.6. Annars är det IPS som är det bättre valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

En IPS-skärm är betydligt trevligare till att använda datorn i allmänhet än en TN med 120Hz. Framför allt för Photoshop.

120Hz kan vara aktuellt om du nästan enbart spelar BF3/COD/CS1.6. Annars är det IPS som är det bättre valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar väll bf3 någongång då och då. Men Vilke ips skulle du rekommendera?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N0iZE:

Spelar väll bf3 någongång då och då. Men Vilke ips skulle du rekommendera?

Samma som Alle22

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Samma som Alle22

Skickades från m.sweclockers.com

KOm på en sak. Är det bättre med en 24 eller 27 tum för gaming?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

120hz är värt det om du spelar majoriteten av tiden och även om man inte toppar fpsen så märker man en markant skillnad, fattar inte var folk har fått det ifrån att det inte är värt det om man inte maxar.
Det negativa är dock att det inte finns ett så stort sortiment av 120hz skärmar.
Dom mesta har en glansig yta och vill du inte ha det så är Asus VG278HE eller BenQ XL2410T/XL2420T och Alienware's dom enda alternativen.
BenQ'n har värdelösa färger och är riktigt ljus så detta är det sämsta alternativet och Alienwares är svindyr så där betalar du mest för märket.
Samsung S27A950D, 750D och Asus VG278HE, VG236HE är dom som har visat sig ha dom mest "korrekta" färgerna okalibrerade, även Acers 23" ska vara helt okej.
Jag själv har suttit framför 950/700D (sista säljs inte längre) och BenQ och både 950 och 700D var riktigt fina om man bortser från den blanka ytan.
750 Har samma panel som dessa så den är likadan i bilden, det negativa med denna är att det endast finns HDMI och DP uttag och för att få ut 120Hz så måste du köra via DP vilket många verkar ha haft problem med.
Skärmen tappar signalen osv, jag vet dock inte om detta är ett problem i dagsläget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N0iZE:

KOm på en sak. Är det bättre med en 24 eller 27 tum för gaming?

Nä, tycker att 24 tum räcker. På en 27-tummare blir pixlarna bara utspridda och bilden blir mindre skarp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En rekommendation kan kanske vara en VA panel. Nej, den har inte 120 hz, men den har nästan samma färger som IPS (Som jag fattat det)
Känns som det perfekta mellanvalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

120hz är värt det om du spelar majoriteten av tiden och även om man inte toppar fpsen så märker man en markant skillnad, fattar inte var folk har fått det ifrån att det inte är värt det om man inte maxar.
Det negativa är dock att det inte finns ett så stort sortiment av 120hz skärmar.
Dom mesta har en glansig yta och vill du inte ha det så är Asus VG278HE eller BenQ XL2410T/XL2420T och Alienware's dom enda alternativen.
BenQ'n har värdelösa färger och är riktigt ljus så detta är det sämsta alternativet och Alienwares är svindyr så där betalar du mest för märket.
Samsung S27A950D, 750D och Asus VG278HE, VG236HE är dom som har visat sig ha dom mest "korrekta" färgerna okalibrerade, även Acers 23" ska vara helt okej.
Jag själv har suttit framför 950/700D (sista säljs inte längre) och BenQ och både 950 och 700D var riktigt fina om man bortser från den blanka ytan.
750 Har samma panel som dessa så den är likadan i bilden, det negativa med denna är att det endast finns HDMI och DP uttag och för att få ut 120Hz så måste du köra via DP vilket många verkar ha haft problem med.
Skärmen tappar signalen osv, jag vet dock inte om detta är ett problem i dagsläget.

Skrivet av BrutalOddball:

En rekommendation kan kanske vara en VA panel. Nej, den har inte 120 hz, men den har nästan samma färger som IPS (Som jag fattat det)
Känns som det perfekta mellanvalet

Kan Passa på att säga att för min optiker får jag inte ha blanka skärmar. Då jag blir lätt ansträngd,torr i ögonen osv.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

IPS, du kommer inte att ångra dig, skillnaden (för mig iaf) var enorm, gick från en vanlig TN panel i 1500-klassen till en IPS i 2200-klassen och kommer ALDRIG igen att tumma på det...

Edit* Jag spelar mest på min dator, och jag spelar mest (bf3) FPS/fast pace spel, tycker dock inte att den är märkbart segare/slöare än min gammla TN var, va gäller VA så är det som att säga att man vill ha Lacost men inte vill betala för det o skaffar en kopia ist... altså lite pointless imo... så mitt tips är en IPS /e-IPS (eller liknande ips panel) med bra svars tider i "MS" skalorna.

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Permalänk

Beror på vad du ska göra med skärmen. Ska du titta på filmer ,foton och spela vissa spel så ska du ha en ASUS ProArt skärm och skita i vad alla andra säger.
Har en ASUS PA246Q och alla andra skärmar är färglösa i jämnförelse färgerna lyser verkligen riktigt klart och starkt. Men jag tror att ASUS PA238Q också är en mycket bra skärm om du inte vill betala ca 4000 men ändå ha 100% av sRGB skalan och en fabrikskalibrerad skärm.
5/5 päron!

2390 kr

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/141974-asus_pa238q-23...

Förklarade specs (Finns mer info på webhallens sida):

Professionell skärm med möjlighet till spel

-IPS-panel med 100 % sRGB-täckning och en betraktningsvinkel på 178 grader.
-Varje enhet kalibreras i fabriken för att ge överlägset korrekta färger.
-QuickFit Virtual Scale ökar effektiviteten vid designarbete genom att tillhandahålla mått för dokument, fotografier och rutnät i verklig storlek på skärmen.

Hög färgprecision med lågt Delta-E
Varje PA238Q förkalibreras med ett maximalt ΔE (Delta-E) på lägre än 5. Detta säkerställer exakt avläsning av inkommande färgsignaler och garanterar korrekta färger.

178 graders betraktningsvinkel
PA238Q har en betraktningsvinkel på 178 grader horisontellt och vertikalt som eliminerar färgskiftningar oavsett betraktningsvinkel.

Är allt du är ute efter maximal responstid så ska du skaffa en TN skärm. Färgen på dem är riktigt dålig men de är 120Hz.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

En snabb fråga, har oxå tänkt skaffa ny skärm snart men tänkte vänta o se lite om man kunde göra ngt klipp kring jul/mellandagsrean. Ngn här som vet om det brukas rea ngt på IPS-skärmar? Tänker då främst på Dells serie som fått mkt bra kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Kan Passa på att säga att för min optiker får jag inte ha blanka skärmar. Då jag blir lätt ansträngd,torr i ögonen osv.

Skumt, det inte så att man antränger ögonen mer.
Enda skillnaden är att om du har dagsljus i rummet och mörka bilder så speglar det sig.

Permalänk
Medlem

Kan precis som BrutalOddball även rekommendera att se över VA-paneler. VA-panelerna har ett bättre kontrastförhållande än IPS-paneler och väldigt nära samma bildkvalitet. För min del är VA > IPS pga kontrasten då jag gärna vill att svart skall vara svart.

Kan rekommendera denna som exempelvis har 3000:1 i statisk kontrast: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616598
Värd varenda krona.

Permalänk
Skrivet av MrM3:

En snabb fråga, har oxå tänkt skaffa ny skärm snart men tänkte vänta o se lite om man kunde göra ngt klipp kring jul/mellandagsrean. Ngn här som vet om det brukas rea ngt på IPS-skärmar? Tänker då främst på Dells serie som fått mkt bra kritik.

Det brukar inte bli så styor rea på skärmar. Speciellt inte skärmarna som presterar utöver det vanliga.
Kan säga att en ASUS ProArt skärm är bättre än en DELL. Har själv en ProArt och det gick att se en stor skillnad första gången jag såg den. Och Dell's skärmar kostar 2x mer för samma prestanda.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av wibbe44:

Kan precis som BrutalOddball även rekommendera att se över VA-paneler. VA-panelerna har ett bättre kontrastförhållande än IPS-paneler och väldigt nära samma bildkvalitet. För min del är VA > IPS pga kontrasten då jag gärna vill att svart skall vara svart.

Kan rekommendera denna som exempelvis har 3000:1 i statisk kontrast: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616598
Värd varenda krona.

tänker dra till med en vild fråga, du har aldig ägt en IPS va?

Edit* vill totalt avråda från den skärmen du rekomenderar där, 3000:1 är rätt crap och 10k:1 dynamisk är 4 år sedan, så att den skulle ha bättre konstrast än en mordern IPS får du allt ta o äta upp. sen är den till o med dyrare än en del IPS som spöar den + på det är det en ezio skärm... och vill du att svart ska vara svart så rekomenderar jag plasma, tyvärr så e minsta storlek 42 då. Svart på VA-IPS är inte märkbart, därimot om du sällen en TN i mellan dom kommer du se skillnad, en sak till att ta hänsyn till är "light leakage" och där tappar VA igen (dvs när hela skärmen är svart fast det e ljusare på vissa ställen än andra).

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem
Skrivet av _AntiherO:

tänker dra till med en vild fråga, du har aldig ägt en IPS va?

Edit* vill totalt avråda från den skärmen du rekomenderar där, 3000:1 är rätt crap och 10k:1 dynamisk är 4 år sedan, så att den skulle ha bättre konstrast än en mordern IPS får du allt ta o äta upp. sen är den till o med dyrare än en del IPS som spöar den + på det är det en ezio skärm... och vill du att svart ska vara svart så rekomenderar jag plasma, tyvärr så e minsta storlek 42 då. Svart på VA-IPS är inte märkbart, därimot om du sällen en TN i mellan dom kommer du se skillnad, en sak till att ta hänsyn till är "light leakage" och där tappar VA igen (dvs när hela skärmen är svart fast det e ljusare på vissa ställen än andra).

Äger ingen IPS, men det betyder inte att jag inte använt sådana skärmar.
Förstår inte vad du menar med att 3000:1 är crap? Ta valfri IPS så har den 1000:1, alltså samma som en TN-panel. Det är vad jag kallar crap.
En grej till, att du anmärker den dynamiska kontrasten påvisar bara att du inte är insatt. Dynamisk kontrast är och förblir total dynga oavsett om det är 5 miljarder:1 eller 1k:1 och det är fakta.

Att plasma skulle vara bättre är också ren bull. Plasma om något är stenålders. De drar fruktansvärda mängder ström och lider av inbrändhet i paneler (jo, gäller även de senaste plastma-skärmarna även om det blivit bättre med åren) för att nämna ett par grejer. En till är just det du själv nämnde, finns ej som mindre storlek. Och gällande svärtan så har du även här fel, kan rekommendera att ta en titt här: http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

På samma sida kan du även läsa följande om efterföljaren till FS2331, alltså FS2332 som har IPS-panel att: " Absolute black depth is still one of the areas where IPS panels lack behind their VA counterparts, and in a dark room one can clearly see that black is far from pitch black, but instead a lot more grey".

Gällande backlight bleeding så är detta ett fenomen som även drabbar IPS-baserade paneler. Man undkommer alltså inte det problemet per automatik genom att köpa en IPS-skärm.

Snälla, ta reda på fakta innan du börjar sprida falsk information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Skumt, det inte så att man antränger ögonen mer.
Enda skillnaden är att om du har dagsljus i rummet och mörka bilder så speglar det sig.

Nej men jag har lätt för att få ansträngda ögon, samt lider av tics mm. Du har helt rätt vid visst ljus så reflekterar det sig. så det är helst något jag vill undvika

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av wibbe44:

Äger ingen IPS, men det betyder inte att jag inte använt sådana skärmar.
Förstår inte vad du menar med att 3000:1 är crap? Ta valfri IPS så har den 1000:1, alltså samma som en TN-panel. Det är vad jag kallar crap.
En grej till, att du anmärker den dynamiska kontrasten påvisar bara att du inte är insatt. Dynamisk kontrast är och förblir total dynga oavsett om det är 5 miljarder:1 eller 1k:1 och det är fakta.

Att plasma skulle vara bättre är också ren bull. Plasma om något är stenålders. De drar fruktansvärda mängder ström och lider av inbrändhet i paneler (jo, gäller även de senaste plastma-skärmarna även om det blivit bättre med åren) för att nämna ett par grejer. En till är just det du själv nämnde, finns ej som mindre storlek. Och gällande svärtan så har du även här fel, kan rekommendera att ta en titt här: http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

På samma sida kan du även läsa följande om efterföljaren till FS2331, alltså FS2332 som har IPS-panel att: " Absolute black depth is still one of the areas where IPS panels lack behind their VA counterparts, and in a dark room one can clearly see that black is far from pitch black, but instead a lot more grey".

Gällande backlight bleeding så är detta ett fenomen som även drabbar IPS-baserade paneler. Man undkommer alltså inte det problemet per automatik genom att köpa en IPS-skärm.

Snälla, ta reda på fakta innan du börjar sprida falsk information.

vi går isär, du anser jag har fel, jag anser du har fel, tänker inte bry mig mer än så, varken du eller jag som ska ha panelen och allt de vi snackar om ligger i ögonen på den som ska ha skärmen, over and out!

Edit* Plasma må va stenålders och ström ätande men bättre färgskalor, svärta och respons tider får du inte än så på platt skärm... du kan uppenbart väldigt lite om paneler...

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem

Ser om jag kan starta liv i den här tråden igen. Den skärmen alle22 linkade eller FS2333? För som sagt har LG Flatron L1950S Och jag "märker inget input lag"(dock så har jag inte så bra koll på det men ändå". Så jag vill ju att min skärm ska hålla sig vid liv ett tag till. Kan ju förövrigt säga att jag inte satsar på att bli en proffs spelare. Spelen är BF3,WoW,HoN,Minecraft,Farcry 3. ja typ dem spelen har det blivit

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014