Är en laptop mer passande för mig?

Permalänk
Medlem

Är en laptop mer passande för mig?

Har idag en stor (antec P183 chassie) och är trött att ha den på skrivbordet. Har börjat snegla mer och mer på laptop då jag nästan använder min mobil mer än datorn för att kolla mail, surfa, osv, eftersom jag sällan sitter i sovrummet där datorn befinner sig. Skaffar jag en laptop så kan jag vara vart jag vill i lägenheten och ändå ha en riktig dator att använda mig av. Hur lever ni era liv med datorn, vad tycker ni är bäst, laptop eller stationär? Jag gör bara så kallat "kontors arbete" på datorn så behöver inga kraftiga grejer på det sättet.

Kanske är det någon där ute som gett upp datorn helt och bara kör surfplatta. Hur funkar det, finns det surfplattor med tillhörande tg-bord och mus och möjlighet att koppla in skärm de gånger man vet att det kommer bli längre sessioner vi nätet eller office.

Hur ser era liv ut vid datorn?

Tycker tråden passar här då det gäller att göra livet lite bekvämare och hitta rätt typ av redskap för att utföra sina datorbehov.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Jag kör både och
Laptop till spel eller ja, den används för det mesta.
Sedan har jag en stationär som jag också använder när jag känner att jag är less på den bärbara
Mestadels som en surf dator och kontors dator.

Fördelarna med laptop är ju många, jag som ofta ser på film tycker att det är väldigt skönt att koppla in datorn via hdmin och bara köra (Jag har ingen htpc el dyl.)

I ditt fall låter det mer som att du skulle behöva en smidig liten laptop, iom att du inte gör speciellt krävande saker heller.

Permalänk
Medlem

Jag funderade på samma sak, använde min stationära dator mindre och mindre, gjorde det mesta via surfplatta/telefon och drog mig för att göra saker på datorn.

Köpte mig en bärbar nu senast och det funkar kanon.

Vill du ha en hybrid mellan dator och surfplatta så verkar Microsofts nya platta som en kanongrej, jag skulle i ditt fall vänta på den "riktiga" varianten.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att min MBP är för svag för det man vill göra med dator(spel, redigera m.m.) men något för stor för att man ska vilja ta med den överallt. Stationär och surfplatta hade varit perfekt för min del. Då har man kraft, men även mobilitet. Vilket jag även är inne på att skaffa. Fast detta är ju bara mina reflektioner, du måste känna efter själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nmc:

Jag upplever att min MBP är för svag för det man vill göra med dator(spel, redigera m.m.) men något för stor för att man ska vilja ta med den överallt. Stationär och surfplatta hade varit perfekt för min del. Då har man kraft, men även mobilitet. Vilket jag även är inne på att skaffa. Fast detta är ju bara mina reflektioner, du måste känna efter själv.

Är det 13 eller 15 tummaren du har? Själv har jag märkt att det är en redig skillnad mellan de där två tummen, plus att MBP överlag är lite klumpiga (i jämförelse med alla dessa ultrabooks/sleekbooks). Dock har jag själv alltid tyckt att MBP 13" är alldeles lagom att bära med sig; lagom stor för att man ska orka skriva lite längre stunder på den (skolarbeten och dylikt) men tillräckligt liten för att man inte ska få slagsida av att bära med sig den=)

Men surfplatta kan ju definitivt vara ett alternativ, allt handlar ju i slutändan om personliga preferenser. En surfplatta i kombination med ett trådlöst/integrerat tangentbord ger ju definitivt viktmässiga fördel gentemot en vanlig bärbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Är det 13 eller 15 tummaren du har? Själv har jag märkt att det är en redig skillnad mellan de där två tummen, plus att MBP överlag är lite klumpiga (i jämförelse med alla dessa ultrabooks/sleekbooks). Dock har jag själv alltid tyckt att MBP 13" är alldeles lagom att bära med sig; lagom stor för att man ska orka skriva lite längre stunder på den (skolarbeten och dylikt) men tillräckligt liten för att man inte ska få slagsida av att bära med sig den=)

Men surfplatta kan ju definitivt vara ett alternativ, allt handlar ju i slutändan om personliga preferenser. En surfplatta i kombination med ett trådlöst/integrerat tangentbord ger ju definitivt viktmässiga fördel gentemot en vanlig bärbar.

Det är en 13" early 2011.