Permalänk
Medlem

söker nytt headset!

Som rubriken säger så söker jag ett headset att byta ut mitt G35 som börjat glappa i sladden och som väger för tok för mycket, kraven jag har då är:

* Väga mindre än G35
* Mycket bra ljud är ett krav!
* Under 3000kr
* bra byggkvalitet

Vad har ni för förslag?

det ända jag har tittat på är http://www.inet.se/produkt/6606177/sennheiser-pc360-g4me-head...

men vill veta om det finns några bättre alternativ därute!

har större huvud än normalt så behöver ett headset som går att reglerera

dags och byta sitt ljudkort kanske med, ett STX kanske? måste vara pci-e x1 kort iaf för har bara en pci-e x16 port på moderkortet

kollat på http://www.inet.se/produkt/6303372/qpad-qh-1339-premium-gamin... som spräcker min budget en del men man kan aldrig lägga för mycket på bra lurar

Permalänk
Medlem

Själv kör jag ett par Siberia V2, ett mycket välkänt headset med fruktansvärt bra ljud! Har ingen aning om vikten men det är inget som stör mig iallafall!
http://www.inet.se/produkt/6304853/steelseries-siberia-v2-sva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vpklotar:

Själv kör jag ett par Siberia V2, ett mycket välkänt headset med fruktansvärt bra ljud! Har ingen aning om vikten men det är inget som stör mig iallafall!
http://www.inet.se/produkt/6304853/steelseries-siberia-v2-sva...

har kollat på det men det blir ned gradering i ljudet, dock älskar jag vikten på det headsettet och har faktiskt tänkt på att köpa ett sådant

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5640

hittade nyss detta och blev väldigt sugen på detta men det är ju nytt, nån som vet något om plantronics headset sen förut?

Permalänk

Det bästa skulle nog vara att köpa ett par vanliga hörlurar och sen köpa till en mic för bästa ljudkvalitet. om inte det är nått för dig så skulle jag rekommendera senhisers

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Jag är rätt nöjd med mitt QPad. Köpte det när CDON hade 25% på alla gamingtillbehör så blev ju ett par hundralappar billigare än nu. Snyggt, god kvalitetskänsla (=gediget) och låter bra. Har dock inte supermånga referenser.
Du haer ju massa QPad-prylar så det är bara till att komplettera samlingen som jag gjort

Edit: QPad-QH-1339 är ju ett par rebrandade Beyerdynamic MMX300. De är ju rätt seriösa när det gäller lurar så jag skulle nog ranka dem där uppe med Sennheiser och dylikt. Alla renodlade gaminglurar är jag generellt sett lite skeptisk till, men om man gillar den typen av ljudkaraktär så är nog de du listade ett bra alternativ.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

har hört en del om den dära siberia v2:n här på forumet och det sägs att den är dålig, iaf tills man har testat en bättre, men själv kör jag en razer megalodon, mycket lätt, stilrent, bra ljud, dock överprisad, men det är värt det

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Jag är rätt nöjd med mitt QPad. Köpte det när CDON hade 25% på alla gamingtillbehör så blev ju ett par hundralappar billigare än nu. Snyggt, god kvalitetskänsla (=gediget) och låter bra. Har dock inte supermånga referenser.
Du haer ju massa QPad-prylar så det är bara till att komplettera samlingen som jag gjort

Edit: QPad-QH-1339 är ju ett par rebrandade Beyerdynamic MMX300. De är ju rätt seriösa när det gäller lurar så jag skulle nog ranka dem där uppe med Sennheiser och dylikt. Alla renodlade gaminglurar är jag generellt sett lite skeptisk till, men om man gillar den typen av ljudkaraktär så är nog de du listade ett bra alternativ.

låter bra ska efterforska lite mer om det, vill ha ett headset som funkar till allt

Permalänk
Medlem

Jag kör själv Siberia V2 och är meganöjd. Grymt för gaming då det sitter så sjukt bra i flera dygn till och med.
En polare har dock den Sennheiser du funderar på. (http://www.inet.se/produkt/6606177/sennheiser-pc360-g4me-head...)
Jag testade det och det satt väldigt lätt med. Det har bättre ljud än mitt Siberia (vilket det borde ha med tanke på att det kostar dubbelt så mycket). Enda nackdelen jag kan komma på, vilket är en helt personlig preferens, är att det inte är slutet.. alltså Sennheisern släpper in mycket ljud från omgivningen.

CreX

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Köp ett par av Sennheisers vanliga hörlurar om du vill ha kvalité för pengarna. I stort sett allt som har "gäjming" i namnet kommer inte att leverera detta.

Permalänk
Medlem

Siberia V2 är klart dem som är skönast och lättast men som sagt så är ljudkvaliten och micken inget att hurra för... Sitter nu med ett G35 och är mycket nöjd med det. Köpte det på rea med 44%rabatt. Tycker ljudkvlaiten och micken i det är skitbra. Men som sagt så söker du ett lättare? Tycker själv inte det är så tungt då det sitter så tajt mot huvudet och öronen innesluts så vikten sitter som tryck istället för tungt neråt. Men Senheiser ska ju vara bra.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Siberia V2 är klart dem som är skönast och lättast men som sagt så är ljudkvaliten och micken inget att hurra för... Sitter nu med ett G35 och är mycket nöjd med det. Köpte det på rea med 44%rabatt. Tycker ljudkvlaiten och micken i det är skitbra. Men som sagt så söker du ett lättare? Tycker själv inte det är så tungt då det sitter så tajt mot huvudet och öronen innesluts så vikten sitter som tryck istället för tungt neråt. Men Senheiser ska ju vara bra.

jag har tjockt huvud så det sitter inte alls bra på mig haha sen glappar sladden, får nog gå och testa hi-fi lurar eller något istället och köpa en fristående mic

hittade ett par prisvärda (http://www.referenceaudio.se/horlurar/slutna/ultrasone-editio...)
(sarkasm)

nää men fortsätt med förslag, Qpad QH-1339 står högst upp just nu men priset är lite avtändande

Permalänk
Medlem

Om det ska vara till gaming så finns det bara ett alternativ om du vill gå "all the way"

http://www.astrogaming.com/

Sitter själv med 2011 generations a40 och skillnaden på dem och mina förra (steelseries siberia v2) var enorm, och då vad jag ändå sjukt nöjd med mina siberias. a40 hörlurarna sitter sjukt skönt, skönaste hörlurarna jag någonsin provat, har en bra mick som dessutom är löstagbar (och då utbytbar) och har dessutom riktigt grymmt ljud, den senaste generationens a40 (som kom nu i veckan) har dessutom ett "music-mode" som höjer basen vilket löser de klagomål man tidigare har haft på att de inte är optimala för att lyssna på musik med.

Ända nackdelen är att de kräver ett ljudkort som stöder "Dolby Live" för 7.1 ljud och en port för optisk ljudkabel.

Om lurarna är för gaming, och du är beredd att lägga pengar så är detta absolut ett av de bästa alternativen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr33mcrusher:

Om det ska vara till gaming så finns det bara ett alternativ om du vill gå "all the way"

http://www.astrogaming.com/

Sitter själv med 2011 generations a40 och skillnaden på dem och mina förra (steelseries siberia v2) var enorm, och då vad jag ändå sjukt nöjd med mina siberias. a40 hörlurarna sitter sjukt skönt, skönaste hörlurarna jag någonsin provat, har en bra mick som dessutom är löstagbar (och då utbytbar) och har dessutom riktigt grymmt ljud, den senaste generationens a40 (som kom nu i veckan) har dessutom ett "music-mode" som höjer basen vilket löser de klagomål man tidigare har haft på att de inte är optimala för att lyssna på musik med.

Ända nackdelen är att de kräver ett ljudkort som stöder "Dolby Live" för 7.1 ljud och en port för optisk ljudkabel.

Om lurarna är för gaming, och du är beredd att lägga pengar så är detta absolut ett av de bästa alternativen!

hmm.. vet inte om mitt ljudkort stödjer det där, är helt värdelös när det kommer till ljud

har något som heter "dolby virtual speaker 7.1"

specs på ljudkort:

Specifications
Audio Performance Output Signal-to-Noise Ratio (A-Weighted):
116dB for front-out, 112dB for other channels dB
Input Signal-to-Noise Ratio (A-Weighted):
112 dB
Output THD+N at 1kHz:
0.00056% (-105dB) for Front-out
Input THD+N at 1kHz:
0.0004% (-108dB) for Line-in
Frequency Response (-3dB, 24-bit/96kHz input):
<10Hz to 48KHz
Output/Input Full-Scale Voltage
2 Vrms (5.65 Vp-p)
Main Chipset Audio Processor:
ASUS AV100 High-Definition Sound Processor (Max. 192KHz/24bit)
24-bit D-A Converter of Digital Sources:
Cirrus-Logic CS4398*1 for Front-Out (120dB SNR, Max. 192kHz/24bit), Cirrus-Logic CS4362A*1 for other 6 channels (114dB SNR, Max. 192kHz/24bit
24-bit A-D Converter for Analog Inputs:
Cirrus-Logic CS5361* 1 (114dB SNR, Max. 192kHz/24bit)
I/O Ports Analog Output Jack:
44.1K/48K/96K/192KHz @ 16/24bit, Dolby Digital, DTS
Analog Input Jack:
3.50mm mini jack *1 (Shared by Line-In/Mic-In)
Other line-level analog input (for CD-IN/TV Tuner):
Supports 44.1K/48K/96K/192KHz @16/24bit with very low latency
Digital S/PDIF Output:
High-bandwidth TOS-Link optical transmitter (shared with Line-In/Mic-In jack) supports 192KHz/24bit

Driver Features Operation System:
Windows 7/Vista/XP/MCE2005
Dolby® Technologies:
Dolby® Digital Live
Dolby Digital Live encodes any audio signal on PC in real-time to Dolby Digital (AC3) 5.1 surround sounds to your home theater environment through one single S/PDIF connection

Dolby® Headphone
Dolby Headphone technology allows users to listen to music, watch movies, or play games with the dramatic 5.1-channel surround or realistic 3D spacious effects through any set of stereo headphones.

Dolby® Virtual Speaker
Dolby Virtual Speaker technology simulates a highly realistic 5.1-speaker surround sound listening environment from as few as two speakers.

Dolby® Pro-Logic IIx
Dolby Pro-Logic II is the well-known technology to process any native stereo or 5.1-channel audio into a 6.1- or 7.1- channel output, creating a seamless, natural surround soundfield.
Smart Volume Normalizer™:
Smart Volume Normalizer™
Normalizes the volume of all audio sources into a constant level and also enhances your 3D sound listening range and advantages in gaming

Xear 3D™ Virtual Speaker Shifter:
Virtual 7.1 speaker positioning

Magic Voice™:
Xonar D1 provides VocalFX, the latest vocal effect technologies for gaming and VoIP, including: -VoiceEX: produces vivid environmental reverberation for your voice in EAX games -ChatEX: emulates different background environment effects when you chat online -Magic Voice: changes your voice pitch to different types (Monster/Cartoon…) for disguising your real voice or just for fun in online chatting
Karaoke Functions:
Music Key-Shifting and Microphone Echo effects like professional Karaoke machine
FlexBass™:
Professional Bass Management/Enhancement system
3D Sound Engines/APIs:
Vista: DirectSound3D® GX 2.5, DirectSound® HW, DirectSound SW, A3D®1.0, OpenAL generic modes, 128 3D sounds processing capability

XP: DirectSound2.5 SW, A3D®1.0, OpenAL generic modes, 128 3D sounds processing capability

DS3D GX2.5:
DS3D GX 2.5 gaming sound effects and DirectSound 3D hardware enhanced functions on Windows Vista. (DirectX/DirectSound 3D compatible)
Bundled Software Utility RightMark Audio Analyzer 6.0.6:
Easy but powerful software intended for testing the quality of audio equipments
Accessories 1 x S/PDIF optical adaptors
1 x Low-profile Bracket
Size (Width x Height) 68.9 x 167.64mm

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

hmm.. vet inte om mitt ljudkort stödjer det där, är helt värdelös när det kommer till ljud

har något som heter "dolby virtual speaker 7.1"

specs på ljudkort:

Specifications
Audio Performance Output Signal-to-Noise Ratio (A-Weighted):
116dB for front-out, 112dB for other channels dB
Input Signal-to-Noise Ratio (A-Weighted):
112 dB
Output THD+N at 1kHz:
0.00056% (-105dB) for Front-out
Input THD+N at 1kHz:
0.0004% (-108dB) for Line-in
Frequency Response (-3dB, 24-bit/96kHz input):
<10Hz to 48KHz
Output/Input Full-Scale Voltage
2 Vrms (5.65 Vp-p)
Main Chipset Audio Processor:
ASUS AV100 High-Definition Sound Processor (Max. 192KHz/24bit)
24-bit D-A Converter of Digital Sources:
Cirrus-Logic CS4398*1 for Front-Out (120dB SNR, Max. 192kHz/24bit), Cirrus-Logic CS4362A*1 for other 6 channels (114dB SNR, Max. 192kHz/24bit
24-bit A-D Converter for Analog Inputs:
Cirrus-Logic CS5361* 1 (114dB SNR, Max. 192kHz/24bit)
I/O Ports Analog Output Jack:
44.1K/48K/96K/192KHz @ 16/24bit, Dolby Digital, DTS
Analog Input Jack:
3.50mm mini jack *1 (Shared by Line-In/Mic-In)
Other line-level analog input (for CD-IN/TV Tuner):
Supports 44.1K/48K/96K/192KHz @16/24bit with very low latency
Digital S/PDIF Output:
High-bandwidth TOS-Link optical transmitter (shared with Line-In/Mic-In jack) supports 192KHz/24bit

Driver Features Operation System:
Windows 7/Vista/XP/MCE2005
Dolby® Technologies:
Dolby® Digital Live
Dolby Digital Live encodes any audio signal on PC in real-time to Dolby Digital (AC3) 5.1 surround sounds to your home theater environment through one single S/PDIF connection

Dolby® Headphone
Dolby Headphone technology allows users to listen to music, watch movies, or play games with the dramatic 5.1-channel surround or realistic 3D spacious effects through any set of stereo headphones.

Dolby® Virtual Speaker
Dolby Virtual Speaker technology simulates a highly realistic 5.1-speaker surround sound listening environment from as few as two speakers.

Dolby® Pro-Logic IIx
Dolby Pro-Logic II is the well-known technology to process any native stereo or 5.1-channel audio into a 6.1- or 7.1- channel output, creating a seamless, natural surround soundfield.
Smart Volume Normalizer™:
Smart Volume Normalizer™
Normalizes the volume of all audio sources into a constant level and also enhances your 3D sound listening range and advantages in gaming

Xear 3D™ Virtual Speaker Shifter:
Virtual 7.1 speaker positioning

Magic Voice™:
Xonar D1 provides VocalFX, the latest vocal effect technologies for gaming and VoIP, including: -VoiceEX: produces vivid environmental reverberation for your voice in EAX games -ChatEX: emulates different background environment effects when you chat online -Magic Voice: changes your voice pitch to different types (Monster/Cartoon…) for disguising your real voice or just for fun in online chatting
Karaoke Functions:
Music Key-Shifting and Microphone Echo effects like professional Karaoke machine
FlexBass™:
Professional Bass Management/Enhancement system
3D Sound Engines/APIs:
Vista: DirectSound3D® GX 2.5, DirectSound® HW, DirectSound SW, A3D®1.0, OpenAL generic modes, 128 3D sounds processing capability

XP: DirectSound2.5 SW, A3D®1.0, OpenAL generic modes, 128 3D sounds processing capability

DS3D GX2.5:
DS3D GX 2.5 gaming sound effects and DirectSound 3D hardware enhanced functions on Windows Vista. (DirectX/DirectSound 3D compatible)
Bundled Software Utility RightMark Audio Analyzer 6.0.6:
Easy but powerful software intended for testing the quality of audio equipments
Accessories 1 x S/PDIF optical adaptors
1 x Low-profile Bracket
Size (Width x Height) 68.9 x 167.64mm

Dold text

Ett nytt kort kostar typ 650kr på cdon, bara så du vet ;D

Astro lurarna är dessutom rätt så breda, bara så du vet, mitt huvud är kanske medel smalt / brett och de sitter lite löst på mig, titta annars på lite youtube reviews och så om du vill se mer än bara bilder på lurarna.

Astro lurarna är dessutom hyffsat tunga, inte så det stör på något sätt, men eftersom du nämnde vikt i början av tråden så tänkte jag att det kanske är något du vill veta. a40 lurarna är hyffsat tunga, inte tunga, man man känner att man har dem på sig. a50 har jag dock inte provat själv, men jag antar att de är tyngre då de är trådlösa och har "mixampen" inbyggd i själva headsetet.

Permalänk

Lägg inte ner massor av pengar på headset när du inte har ett ordentligt ljudkort för det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

360 är riktigt bra för det priset. Speciellt om du har också ljudkort som låter bra. inbyggda är knappast överdrivet bra.

PS: Vanliga människor har TVÅ öron. Allt utöver stereo är ren PR och i princip bara försämrar ljudet.

Permalänk
Medlem

vilket är det bästa usb headsetet då? så slipper vi det där med ljudkort och krångel i klass med G35 eller bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr33mcrusher:

Ett nytt kort kostar typ 650kr på cdon, bara så du vet ;D

Astro lurarna är dessutom rätt så breda, bara så du vet, mitt huvud är kanske medel smalt / brett och de sitter lite löst på mig, titta annars på lite youtube reviews och så om du vill se mer än bara bilder på lurarna.

Astro lurarna är dessutom hyffsat tunga, inte så det stör på något sätt, men eftersom du nämnde vikt i början av tråden så tänkte jag att det kanske är något du vill veta. a40 lurarna är hyffsat tunga, inte tunga, man man känner att man har dem på sig. a50 har jag dock inte provat själv, men jag antar att de är tyngre då de är trådlösa och har "mixampen" inbyggd i själva headsetet.

G35 har också allting inbyggt i headsetet och därav sin vikt, kommer ändå aldrig köra ett trådlöst headset eftersom jag hatar trådlösa prylar ändå

Skrivet av XsvennebananX:

Lägg inte ner massor av pengar på headset när du inte har ett ordentligt ljudkort för det

Skickades från m.sweclockers.com

går och skaffa ett nytt, har ingen budget precis egentligen

Skrivet av anon127948:

360 är riktigt bra för det priset. Speciellt om du har också ljudkort som låter bra. inbyggda är knappast överdrivet bra.

PS: Vanliga människor har TVÅ öron. Allt utöver stereo är ren PR och i princip bara försämrar ljudet.

japp, men surround är gott när man spelar tycker jag

iofs kan jag väl direkt säga att jag inte vill ha något sämre än G35!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

japp, men surround är gott när man spelar tycker jag

iofs kan jag väl direkt säga att jag inte vill ha något sämre än G35!

Se upp med det där. Jag kör med Dolby Headphone surround. Funkar riktigt bra med mina QH-1339. Funkar nog bra med alla bra stereolurar skulle jag tro.

Här har du en video:
http://www.youtube.com/watch?v=pVdgMQC2rYM

Den är gjord med inbyggt ljudkort
Sen är nog riktiga HiFi-lurar och mic ingen dum ide. Vet inte om CDOn kommer köra fler 25%-kampanjer på gamingtillbehör. De körde två stycken i våras. Köpte lurarna på ena kampanjen och min QPad-mus på andra (även Heaton musmatta som funkar perfekt med musen! grymt glid).

Edit: Även Sennheiser PC360 fanns på 25% när det var rea på gamintillbehör. Vet ej om de hade Astro-lurar. Enligt tester är QH-1339 bättre än A40, men A40 skall vara riktigt najs de med. Personliga preferenser glider in där.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk

har hört att http://www.astrogaming.com/a40-headset-astro-edition är riktigt bra annars kan du köpa http://www.astrogaming.com/a40/wired/a40-audio-system-astro-e... som medföljer mixamp fast den dära sennhesier pc360 du linka är väl rekommenderat av många

Permalänk
Medlem

Fixade glappet i sladden på mitt G35a så det får vara med en stund till! sen har jag handlat massa annat istället -.- (retrospel)