Permalänk
Medlem

"Min pappa syndromet"

Vet att detta förmodligen bli en flamewar tråd alternativt stängas men chansar.
Vad är det eller varför att denna ständiga fanatism uppstår när det gäller olika märken?
Vad gör det om någon annan inte delar din åsikt i vad du gillar?
Patent krig hur skadar det dig? Har du/ni som anser att företag x är löjliga för att dom stämmer.
Hur tror ni att det hade sett ut om det inte fanns patent tror ni på fullast allvar att det funnits en sån bred mängd olika produkter att välja bland? Ingen vill lägga miljoner om man kan få nåt gratis. Inte heller vill man uppfinna nåt utan att få nåt för det. Inte lagar din lokale bil en din bil för att va snäll. Inte reser Ica upp sina butiker i ett non profitabelt syfte.
Det finns i dag en mängd stora aktörer på mobil fronten apple,samsung,htc Nokia m.m och tur är väl det för oss som konsumenter eller ? Inte står företagen och hotar någon till att köpa dess produkt inte heller säljaren i butikerna. Jag blir så irriterad på alla små sinnade kommentarer som dyker upp som ogräs i rabatten så fort någon säger eller undrar nåt om vissa saker på ett forum som ska upplysa/recensera tekniska pryttlar. Så varför blir det p12 sandlåde nivå gång på gång .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_W:

Vet att detta förmodligen bli en flamewar tråd alternativt stängas men chansar.
Vad är det eller varför att denna ständiga fanatism uppstår när det gäller olika märken?
Vad gör det om någon annan inte delar din åsikt i vad du gillar?
Patent krig hur skadar det dig? Har du/ni som anser att företag x är löjliga för att dom stämmer.
Hur tror ni att det hade sett ut om det inte fanns patent tror ni på fullast allvar att det funnits en sån bred mängd olika produkter att välja bland? Ingen vill lägga miljoner om man kan få nåt gratis. Inte heller vill man uppfinna nåt utan att få nåt för det. Inte lagar din lokale bil en din bil för att va snäll. Inte reser Ica upp sina butiker i ett non profitabelt syfte.
Det finns i dag en mängd stora aktörer på mobil fronten apple,samsung,htc Nokia m.m och tur är väl det för oss som konsumenter eller ? Inte står företagen och hotar någon till att köpa dess produkt inte heller säljaren i butikerna. Jag blir så irriterad på alla små sinnade kommentarer som dyker upp som ogräs i rabatten så fort någon säger eller undrar nåt om vissa saker på ett forum som ska upplysa/recensera tekniska pryttlar. Så varför blir det p12 sandlåde nivå gång på gång .

Hur skadar det dig att folk inte gillar patentkrig?

Du säger att du inte gillar att folk hatar petentkrig, men samtidigt tycker du att det är bra att det finns många aktörer.

Jag tycker att ditt inlägg är väldigt ogenomtänkt och motsägelsefullt.

Dessutom verkar du inte ha lärt dig något om varken struktur eller styckeindelning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hur skadar det dig att folk inte gillar patentkrig?

Du säger att du inte gillar att folk hatar petentkrig, men samtidigt tycker du att det är bra att det finns många aktörer.

Jag tycker att ditt inlägg är väldigt ogenomtänkt och motsägelsefullt.

Dessutom verkar du inte ha lärt dig något om varken struktur eller styckeindelning.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet att jag är en kratta på att styckes indela . Vad jag menade med patentkrigen var att hur skadar det oss. Jag tycker att patent är bra för att motivera folk att utveckla vidare alternativt köpa in sig på en idé och implementera det i sin produkt. Tror du att det hade funnits många aktörer utan patent ?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Ursprungstanken med patent var att uppfinnaren skulle kunna sälja sin uppfinning och få betalt för det. I dag används patent nästan enbart för att hindra konkurrenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Vet att jag är en kratta på att styckes indela . Vad jag menade med patentkrigen var att hur skadar det oss. Jag tycker att patent är bra för att motivera folk att utveckla vidare alternativt köpa in sig på en idé och implementera det i sin produkt. Tror du att det hade funnits många aktörer utan patent ?

Antar vi diskuterar Apple p.g.a ämnet och eftersom vi är i mobiltelefondelen.

Tanken bakom patent är bra. Problemet är när företag som apple m.m utnyttjar systemet (USAs patentsystem liknar apskit, försök patentera en "blank rektangel" i sverige). Då hämmar det bara utvecklingen. Om Apple får som de vill dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hur skadar det dig att folk inte gillar patentkrig?

Du säger att du inte gillar att folk hatar petentkrig, men samtidigt tycker du att det är bra att det finns många aktörer.

Jag tycker att ditt inlägg är väldigt ogenomtänkt och motsägelsefullt.

Dessutom verkar du inte ha lärt dig något om varken struktur eller styckeindelning.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyckte du att det var svårt att läsa och förstå vad TS skrev? Det är relativt intressant att det väldigt ofta de som har mest språkkunskaper och ofta de som har lättare att förstå sämre skrivna texter, som tycker att det är jobbigt att folk skriver på "fel sätt".

Nu, min åsikt om trådens frågeställning: Patent ligger inte något annat än i vägen för produktivitet och är endast ett sätt för personer att tjäna stora summor pengar. Ganska rejäla påståenden , men de grundar sig på enkla tankegångar.
- Ligger i vägen för produktivitet:
Genom patent, spärras en uppfinning eller en variant av en uppfinning i X antal år för alla andra förutom för det företag eller den privatperson som äger patentetet. Det innebär alltså att ingen annan fritt får använda uppfinningen i sin produkt utan patentägarens tillstånd.

Det som är lite roligt med patent är att de kan säljas vidare, vilket innebär att stora monopolistiska företag kan köpa upp alla konkurrerande alternativ som hotar deras bransch och hindra dem från att användas i alla produkter i världen. Patent-->Monopol, vilket hämmar produktivitet och variation. Vad tror ni ger mest produktivitet och variation av produkter, ett företag inom ett område eller massvis med företag inom ett och samma område? Massvis, om du frågar mig.

Vad är det då Apple gör när de börjar stämma hej vilt omkring sig för minsta lilla grej som liknar deras egna? Jo, det är precis som tidigare nämnt, det hämmar produktiviteten. Hur produktiv är en konstnär som konstant är rädd för att bli stämd för att han/hon skulle måla en rund ring på tavlan eller ett rakt streck, för att någon "äger" dessa former?

Vilka är det som tjänar på detta då? Genom stämningar som lyckas mot konkurrenterna, saktas deras utvecklingshastighet av produkter ned (p.g.a mer försiktighet kring patentkänsliga områden) och dessutom måste vägar hittas runt patenten som inte ger sämre funktion. Det gör i sin tur att Apple kan dra ned på sin utvecklingshastighet och därmed öka vinsten, p.g.a mindre konkurrens.

Som vanligt brukar mindre konkurrens ge bättre produkter till lägre priser!;) Eller hur var det nu igen? Ja, just det, mindre konkurrens--> högre priser och sämre produkter

Vad patent och patentkrig positivt ger till världen:
- Massa advokater får jobb borta på andra sidan Atlanten och finfina löner
- Folk(oförmögna och förmögna) och företag (förmögna) vågar satsa en del av deras rikedomar för att utveckla produkter i hopp om att patentet ska utöka deras rikedomar efteråt. Deras främsta drivkraft blir alltså att tjäna otroligt mycket pengar.
- (både positivt och negativt) Uppfinningar hindras från att användas på ett sådant sätt som patentägaren inte vill, i länder med utvecklat rättsväsen.

Sedan är det lite roligt att Appleledare flera gånger om har sagt att se stjäl massvis av bra idéer från deras konkurrenter. Tacket blir väll att de stämmer konkurrenterna när de gör vice versa.

/Här tog skrivorken slut

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Antar vi diskuterar Apple p.g.a ämnet och eftersom vi är i mobiltelefondelen.

Tanken bakom patent är bra. Problemet är när företag som apple m.m utnyttjar systemet (USAs patentsystem liknar apskit, försök patentera en "blank rektangel" i sverige). Då hämmar det bara utvecklingen. Om Apple får som de vill dvs.

Anledningen till apple började sin patentjakt var för att de själva åkte dit rejält mot creative och fick betala 100 miljoner dollar, därefter började patentjakten.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.470265

Eftersom det idag finns företag som endast pysslar med att köpa upp patent för att sedan stämma skiten ur stora företag så är det väl inte så konstigt att man vill undvika detta. Felet sitter väl i USAs patentsystem precis som du nämner.

Patenten tvingar ju företag att komma på egna lösningar istället för att låna från andra även om det verkligen gått till överdrift nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Vet att jag är en kratta på att styckes indela . Vad jag menade med patentkrigen var att hur skadar det oss. Jag tycker att patent är bra för att motivera folk att utveckla vidare alternativt köpa in sig på en idé och implementera det i sin produkt. Tror du att det hade funnits många aktörer utan patent ?

Utan patent hade alla varit potentiella aktörer.

Permalänk
Medlem

Vad har detta med "Min pappa" - syndromet att göra? Ursäkta, men förstår inte trådens topic i relation till TS post.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rabarber:

Utan patent hade alla varit potentiella aktörer.

I helskotta eller, du kan inte bygga, säg en core2duo bara för att det inte finns patent på den. Du måste fortfarande ha kunskap kapital osv. Samt den svåraste biten vilket nog är att reversengineera.

patent kommer från latinets litterae patentis vilket var till för att en uppfinnare skulle kunna slippa vara rädd för att andra tog idén, men det var även till för att efter några år låta idén tillfalla allmänheten.

För övrigt är det absurt att apple kan ha mönsterskydd och patent på flera av de saker de har upphovsrätt, men där är det amerikans upphovsrätt som är konstig, inte internationellt eller svenskt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Det är en j*kla tur man inte bor i USA där stäms det hit och dit.
Även privatpersoner stämmer folk för ingenting, det är helt sjukt. Nej, aldrig att jag skulle vilja bo i ett land där en gubbe kan stämma McDonald's för att kaffet var för varmt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

I helskotta eller, du kan inte bygga, säg en core2duo bara för att det inte finns patent på den. Du måste fortfarande ha kunskap kapital osv. Samt den svåraste biten vilket nog är att reversengineera.

patent kommer från latinets litterae patentis vilket var till för att en uppfinnare skulle kunna slippa vara rädd för att andra tog idén, men det var även till för att efter några år låta idén tillfalla allmänheten.

För övrigt är det absurt att apple kan ha mönsterskydd och patent på flera av de saker de har upphovsrätt, men där är det amerikans upphovsrätt som är konstig, inte internationellt eller svenskt.

Skulle ju vara fantastiskt om det faktiskt fungerade så, men om du uppfinner något som skulle förbättra t.ex. dagens smartphones så kommer Apple & co. använda det och skita fullständigt i dig. I bästa fall får du lite kaffepengar efter årtionden med rättsprocesser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vad har detta med "Min pappa" - syndromet att göra? Ursäkta, men förstår inte trådens topic i relation till TS post.

Det här blir tyvärr ännu ett inlägg...
Håller med, att diskussionen nu handlar helt om patent var nog inte meningen.

Tycker TS ska posta och formulera om sin fråga innan någon annan fortsätter med en diskussion som inte hör till tråden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det stora patent kriget mellan samsung och Apple handlade om en rad prylar . Form men även andra saker.
Apple hade skickat brev/mail till samsung där dom ville ha 33 cent per tillverkad enhet med "deras" lösning i sig . Detta sket samsung i och dundra på. Därav sura miner och stämningen . Sen visst kan vissa patent vara mindre logiska än andra. Men lek med tanken att Apple skulle sluta betala samsung nu då när vi ändå pratar stora drakar. T ex CPU chips licensen någonstans läste jag att Apple pyntar över 200 miljoner dollar per år till dom. Likaså pyntar Apple x antal 100 miljoner till diverse andra företag för deras tjänster. Få företag startas med ideella planer . Ingen vill jobba gratis.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Rubriken må varit enligt vissa en aning oklar , men var och varannan dag läser man svar som liknar min pappa är starkare än din alt. Pappa som köper dyra prylar till sina brat ungar stil, så fort Apple kommer in i bilden. Det är ju aldrig någon som påstått att någon utav apples produkter skulle kvalificera sig i någon prestanda vs krona topplista eller ? Det lyfter ju inte trådarna till en bättre nivå direkt eller ? Sen att apple skulle vara dom enda som tar patent för saker är ju rent löjligt att säga.
Efter lite snabb googling på samma sida så hitta jag detta :
http://www.latestpatents.com/category/samsung/
http://www.latestpatents.com/category/apple/

Det visar ju ganska tydligt vem som lägger mest patent. Visst kan man tycka att patent kan begränsa utvecklingen på ett sätt, men vare sig apple, samsung, htc, lg, sony eller nokia är några bolag som drivs utan syftet att tjäna pengar.

Som sista lilla punkt till detta inlägget så kan jag än en gång säga att jag är fullt medveten om att jag inte alltid skriver helt korrekt och till och med kanske stavar fel här och där. Dock anser jag inte att det är någon tråd eller ens forum för rättstavning alternativt göra korrekta styckes indelningar. Jag klankar inte ner på andra för att dom stavar fel när dom skriver.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Om du kan fråga hur patentkrig skadar oss så undrar jag om du har någon koll på vad det leder till...

Det är dessutom STOR skillnad på att ha patent, och ha amerikanska versionen av patent.
Tar man patent på en uppfinning innebär det att just den uppfinningen har man ensamrätt till dra kommersiell nytta av, inte att man kan kräva pengar på alla uppfinningar som är milt inspirerad av ens uppfinning, eller som också använder sig av runda kanter.

För att ta patent på någonting har jag även för mig att man ska vara först med saken, man kan inte ta patent på någonting som en annan produkt har haft sen 10 år tillbaka.

Sen har "min papppa syndromet" inget alls med det du diskuterar att göra...

Det folk klagar på är inte att företag tar patent på sina uppfinningar, det är självklart att de ska göra, det folk klagar på är företag som utnyttjar USAs trasiga rättssystem till att försöka få pengar från alla som har produkter som på något sätt är inspirerade av deras produkter, men själva snor de idéer från höger och vänster (vilket jag tycker att alla företag ska ha rätt till, förr kallades det inspiration, inte plagiat.). Säger ett företag sig leva efter regeln att man inte får ta inspiration från andra produkter ska de kanske leva efter sina egna regler.

Anledningen till att folk är emot detta är att det minskar mångfalden, och skulle företag få fortsätta att stämma för att designen på deras produkt liknar någon annans så skulle det leda till att marknaden blir extremt begränsad, vilket påverkar alla som är teknikintresserad.

Inte för att låta otrevlig, men du bör faktiskt sätta dig in i ämnet du diskuterar innan du slänger upp trådar i försök att håna folk.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |