Windows 8 App - Hur hantera nätavbrott

Permalänk
Medlem

Windows 8 App - Hur hantera nätavbrott

Hej,

håller på att bygga en Windows 8 app och nu har det dykt upp lite funderingar kring följande:

Mina användare kommer att gå runt i byggnader (ibland i källare längre perioder och liknande ställen utan nätåtkomst)
och lägga till objekt till en databas via en WCF-service. Hur ska jag hantera nätavbrottet?

Kan man spara alla objekt som läggs till utan nätåtkomst i ngn kö som sedan när nätet kommer tillbaks börjar skicka dessa?, hur blir det om den tappar nätet medans den skickar till min service?,
finns det andra scenarion som man ska tänka på?

Permalänk

Ditt förslag att använda en kö låter som en bra lösning. Alternativet hade varit att bara säga "fel, det gick inte att ladda upp objektet, försök igen senare" men det är ju en mycket sämre lösning i mina ögon. Fördelen med kön är ju att det blir lite mer fire-and-forget för användaren.

Du kan säkert upptäcka om du inte lyckas skicka ett komplett objekt, och isåfall köa objektet för senare uppladdning. Så länge du har objekt i kön kan du t.ex. testa att ansluta/ladda upp med ett visst intervall.

Jag skulle nog rekommendera att du gör det tydligt i ditt ui att allting inte blivit uppladdat. T.ex. visa antalet köade objekt någonstans.

En förutsättning för kölösningen är att det inte är viktigt att objekten laddas upp väldigt kort efter att de skapas. Men det antar jag att det inte är.

Edit:
Det är nog klokt att _alltid_ gå via kön vid uppladdning av objekt, så att du kan bygga _ett_ delsystem som hanterar det bra.

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonovskij:

Ditt förslag att använda en kö låter som en bra lösning. Alternativet hade varit att bara säga "fel, det gick inte att ladda upp objektet, försök igen senare" men det är ju en mycket sämre lösning i mina ögon. Fördelen med kön är ju att det blir lite mer fire-and-forget för användaren.

Du kan säkert upptäcka om du inte lyckas skicka ett komplett objekt, och isåfall köa objektet för senare uppladdning. Så länge du har objekt i kön kan du t.ex. testa att ansluta/ladda upp med ett visst intervall.

Jag skulle nog rekommendera att du gör det tydligt i ditt ui att allting inte blivit uppladdat. T.ex. visa antalet köade objekt någonstans.

En förutsättning för kölösningen är att det inte är viktigt att objekten laddas upp väldigt kort efter att de skapas. Men det antar jag att det inte är.

Edit:
Det är nog klokt att _alltid_ gå via kön vid uppladdning av objekt, så att du kan bygga _ett_ delsystem som hanterar det bra.

Det låter vettigt, är kanske inte så problematiskt som jag först trode isf
Bra idé med att visa köade objekt!

Tackar!