Permalänk
Medlem

BSOD, ny dator - Drivrutins-krash?

Tjena SweC.

EDIT: Borde kanske skriva att problemet är löst. Ena minnesstickan var trasig, Memtest hjälpte mig.

Har skaffat mig en ny burk, men den vill inte vara stabil.

Får en hel del spontana BSODs. Kan vara efter 5min från boot till 60 min.
Enligt WhoCrashed så är det DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL samt CRITICAL_STRUCTURE_CORRUPTION.

Om jag har förstått det rätt så uppstår det ena när någon drivrutin försökt skriva till minnet. Och det andra är någon form datakorruption i kerneln som ofta orsakas av minneskorruption som i sin tur ofta orsakas av något fel i en drivrutin.

Efter mina första försök (kolla drivrutiner, uppdatera windows) körde jag prime95 för att testa CPU och minne. Det gick fint, körde dock bara 30min. Senare körde jag 3DMark vilket flöt på utan problem. (kollade också temperaturer och sånt, innan jag visste BSOD-felkoden).

Alla drivrutiner är installerade och uppdaterade. I device manager hittar den i alla fall inga "okända enheter" eller enheter utan drivers.
Jag har kollat så att SSDn (Crucial m4 128GB) har senaste firmware.

Jag sitter på:
Asus P8Z77-V
Intel i5 3570k
Crucial m4 128GB
Crucial Sports 2x8GB (PC3-12800)
Samsung 1TB SATA2 *2
Western Digital Green 3TB *2
Radeon HD4850

Jag kollade BIOS och jag har inte den senaste versionen. Skall uppdatera detta men har ingen DVD-läsare vilket krävs. Återkommer när jag ordnat detta.

Har även gjort LPM regfix, men krasherna verkar ju ändå inte orsakas av SSDn. Eller?

Någon som har några tips?

Tack på förhand!

EDIT: Fick en till BSOD just. Denna gång PFN_LIST_CORRUPT vilket tydligen också brukar orsakas av drivrutinsproblem. Dock säger WhoCrashed: "This was probably caused by the following module: ntfs.sys (Ntfs+0x99F08) "
ntfs.sys - kan det vara problem med någon HDD/SATA-kontroller? Problemet uppstod när jag kopierade ~50GB á 48MB-filer.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Tippar på att moderkortet är trasigt.

Har testat byta SSD (till en Corsair Force 3, som jag visserligen inte funktionstestat tidigare) - samma problem. Bytt plats på minnena och testat dem var för sig. Har också testat utan grafikkortet och utan de andra diskarna.

Uppdaterade sedan BIOS till senaste versionen. Fortfarande spontana BSODs. Samma problem, fel vid skrivning till minne.

Någon som har nån aning vad problemet kan vara?

Kör memtest nu, och tänkte göra det över natten. Om minnena inte är trasiga skall jag kolla om SSDerna funkar i gamla datorn (tänkte köra en win-installation på dem). Sen tänkte jag byta nätagg och därefter se om jag kan låna en polares 2500k att testa med.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail