Expert i konkurs. Ni som har "fyndat"

Permalänk
Medlem

Expert i konkurs. Ni som har "fyndat"

Nu när Expert har gått i konkurs tänkte jag att det hade varit kul att se vad ni har fyndat.

Visste inte var jag skulle lägga tråden men ligger den fel ber jag mod flytta den.

Mvh nino

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Rean börjar till helgen... Och då ska de fyndas!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Har inte Expert alltid varit dyra egentligen? Frågan är då vad "bra" priser blir ;)..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Precis.. riktigt bra priser.. vad menar dom med det? är det 10% rabatt 20% när du sen inte kan reklamera en trasig produkt eller byta ut den ifall det är något fel.

Men jag ska dit och titta vad som finns.. blir nog galet mycket folk som ska trängas för att köpa något 100kr billigare.

men hoppas jag har fel och det är halva priset på grejerna eller mer

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Har inte Expert alltid varit dyra egentligen? Frågan är då vad "bra" priser blir ;)..

Precis vad jag tänkte , expert har alltid varigt dyrast av alla stora elektronik kedjorna , och dessutom dålig service ,i allafall på dom expert butiker jag besökt
Inte konstigt att dom är tvungna att kursa.

Jag gissar på "så kallat rea" 40-50 % var jag menar med "rea" är att det ordet inte betyder något i dessa tider för att det är fanken REA överallt idag fast det igentligen inte är rea

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Hur blir det med garantiärenden/trasiga produkter? Är det via tillverkaren då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Hur blir det med garantiärenden/trasiga produkter? Är det via tillverkaren då?

Skickades från m.sweclockers.com

jo du , det där kan nog bli problematiskt.

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk

Ska nog gå förbi och kolla läget. Kommer dock inte köpa något dyrt.

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Medlem

Faktum är att när Expertbutiken i närheten av mitt före detta jobb stängde igen så hade de upp emot 50% rea på rätt många prylar och det gick rätt lätt att hitta grejer billigare (även större grejer så som TV-apparater) billigare än var man kunde hitta dem någon annanstans. Så det är värt att se fram emot, tro mig! Och det var ändå en REA för att butiken stängde igen, hade de inte fått grejerna sålda så hade de skickats vidare till en annan Expert-butik istället. Nu finns det inga andra Expert-butiker att skicka vidare till så nu borde det vara ännu billigare.

Permalänk
Medlem

Ska fynda i deras bluray 3D hörnor kanske köpa på sig ett lager med batterier osv.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Bra att jag köpte en Asus N56VM i7 där i lördags till dottern.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk

slog till med en EF 50 1.8

Visa signatur

| Asus P7P55D PRO Socket 1156 | SSD 120GB Intel X25-M G3 2,5-tum, 34nm MLC | 1TB WD GP SATA-300 64MB, Caviar Green Power | 3TB WD GP SATA-300 64MB, Caviar Green Power | 2x Corsair 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/1,65V./XMS3 | CPU Core i7 860, 2.80GHz 8MB | XFX PCIe HD5850 1GB BE Black Edition | Corsair HX 650W 80+ | Antec Three Hundred ATX | DVD±RW Samsung 22X SATA SH-S223L

Permalänk

Det kommer bli rea på vissa av deras butiker, inte alla så kolla upp om just "din butik" har rea under helgen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600, ASUS GeForce GTX1060 Dual OC 3GB, MSI B450 GAMING PLUS, Ballistix Sport LT White DDR4 2666MHz 2x8GB, Corsair VS550 V3 550W, Corsair Spec05 chassi, Kingston SSDNow A1000 240GB
AOC 24"

Permalänk
Skrivet av KiLLerBeast:

slog till med en EF 50 1.8

Haha, kan det ens bli billigare än vad det redan är?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det är alla egen ägda butiker som drabbas av konkurs:

http://www.expert.se/Expertbutiker_Egen.html

Omfattas inte: http://www.expert.se/Expertbutiker_Franchise.html

EDIT: Det står också på deras hemsida vad man som gäller för kund efter konkurs: http://www.expert.se/Kunder.html

Permalänk

Lite OT kanske, sorry isf: Har försökt googla lite angående NÄR rean börjar. Det står att den börjar i 'Helgen', vilket kan vara fredag, lördag och söndag.

Är det någon som har funnit något mer exakt angående vilken dag/tid rean börjar i respektive butik? Eller blir det att ringa butikerna och fråga? (De lär få en del samtal angående detta...)

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem

vad har dom på expert nuförtiden? e det bara teveapparater? har inte varit inne i en på typ 10 år eller så...

förstärkare?

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att känna den där bittra eftersmaken. Folk kommer som gamar att fynda när folk går på knäna ut i arbetslöshet.

Var fanns folk/gamarna/kunderna egentligen när de verkligen behövdes? De höga priserna man pratar om var kanske bara en hundralapp och hade kanske kunnats prutats ner.

Visst, det är djungelns lag som gäller, men personalen bakom disken är faktiskt människor de också.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

vad har dom på expert nuförtiden? e det bara teveapparater? har inte varit inne i en på typ 10 år eller så...

förstärkare?

dom har väll i princip allt som elgiganten/siba har, men i varierande utbud av varje kategori.

Får dra dit själv och se om det blir något fynd

Synd dock för dom 817 (?) personer som blev arbetslösa

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Deras butik på backaplan har haft 10-50% rätt länge ändå är det mesta i bästa fall samma pris som andra ställen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tror ni dem har PC-headsets och hårddiskar? Är behov av de, tänkte dra förbi på lördag morgon och kolla.
Men så man inte står där som ett fån och frågar efter något dem aldrig skulle ha

edit: Kollade på en cachad version av deras hemsida på google och såg att det bara hade externa hårddiskar.
Men om man kommer över något billigt så kanske man kan plocka ur hårddisken och spara burken till framtiden

edit2: Headsets fanns det också gott om! Bara hoppas på att sånt går att få tag på i butik

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Kan inte låta bli att känna den där bittra eftersmaken. Folk kommer som gamar att fynda när folk går på knäna ut i arbetslöshet.

Var fanns folk/gamarna/kunderna egentligen när de verkligen behövdes? De höga priserna man pratar om var kanske bara en hundralapp och hade kanske kunnats prutats ner.

Visst, det är djungelns lag som gäller, men personalen bakom disken är faktiskt människor de också.

Håller helt med.
Mådde lite dåligt när jag läste kommentarerna ang artikeln här på Swec rörande Experts konkurs.

Tyvärr är det nog så att det största bekymret majoriteten av medlemmarna här på forumet har är hur månadspengen ska spenderas och om Mamma har lagat god middagsmat. Det där med empati och samhällsförståelse kommer nog lite senare i livet.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

Kan inte låta bli att känna den där bittra eftersmaken. Folk kommer som gamar att fynda när folk går på knäna ut i arbetslöshet.

Var fanns folk/gamarna/kunderna egentligen när de verkligen behövdes? De höga priserna man pratar om var kanske bara en hundralapp och hade kanske kunnats prutats ner.

Visst, det är djungelns lag som gäller, men personalen bakom disken är faktiskt människor de också.

"Bara en hundralapp" om man köpte den blurayfilm för 199 kr kanske.
Jag kan visserligen bara tala för min butik, men det var inga små skillnader det handlade om. Och det dessutom oftast på gamla modeller. Kompaktkamera X 2.0 för 1900kr, när konkurrenterna sålde Kompaktkamera X 3.0 för 1200kr.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

haha i halmstad ligger en franchise ägd expert butik 300m bort från en onoff butik som blev expert när onoff gick i konkurs så vi har i halmstad haft 2st expert butiker inom 300m av varandra (rakt över gatan)

har alltid undrat varför i helvete dom ligger så tätt men nu förstår jag att den ena ägs av expert (Stormgatan 4B) och den andra är en franchise expert så den är helt oberoende av den andra butiken då undra vad som händer med franchise butikerna, byter dom namn eller lägger dom också ner?

Permalänk
Skrivet av roobi:

Hur blir det med garantiärenden/trasiga produkter? Är det via tillverkaren då?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är upp till konkursförvaltaren, de kanske, i bästa fall, kan lösa det via en annan butik, typ elgigiganten eller liknande skit Själv så skall jag försöka fynda på kameralinser och en liten väska

EDIT: Finns kortfattad info på deras hemsida angående problemet citerar:

Citat:

EXPERT I KONKURS INFORMATION TILL KONSUMENTER
Expert Stormarknad AB och Expert Holding AB inklusive dess 12 dotterbolag anmelte til Tingretten om konkurs den 18 september 2012. Föreslagen konkursförvaltare för samtliga bolag är advokat Michael Levin, Hamilton Advokatbyrå, Stockholm

Nedanstående inforamtion berör enbart de butiker som ägs av Expert Stormarknad AB och Expert Holding AB inklusive dess dotterbolag. Övriga franschisebutiker som bedriver verksamhet under Experts varumärke berörs inte av konkursen.

Bolagens verksamhet drivs för närvarande vidare i syfte att avyttra kvarvarande lager.

ALLMÄN INFORMATION
REKLAMATIONER
Expert har inte längre möjlighet att ta emot reklamationer. De kunder som önskar reklamera en vara får istället anmäla ersättningsanspråk i konkursen enligt nedan. Reklamation kan även ske till tillverkaren eller annat tidigare säljled. De kunder som köpt varor med kreditkort kan vidare reklamera fel till kreditgivaren. Observera att detta endast gäller kreditkort.

En vara som köpts efter konkursutbrottet i den fortsatta driften kan reklameras i någon av Experts butiker så länge butiken är öppen. Efter att den fortsatta driften upphört kan reklamationer framställas till konkursförvaltningen. Vid reklamationen till konkursförvaltningen skickas varan och kopia av inköpskvittot samt en skriftlig redogörelse av grunderna för reklamationen till Experts konkursbo, Hamilton Advokatbyrå, Box 715, 101 33 Stockholm. Fullständiga kontakt- och bankuppgifter erfordras för handläggning av reklamationsärenden av konkursförvaltningen.

ÖPPET KÖP
Expert kan inte längre erbjuda öppet köp eller lösa in öppet köpreturer. Detta gäller även om kunden köpt varan vid en tidpunkt då Expert erbjöd öppet köp. Dessa kunder kan anmäla ersättningsanspråk till konkursförvaltningen enligt nedan.

BYTESRÄTT
Bytesrätt kan inte erbjudas vare sig för varor som köpts före konkursen eller för varor som köps efter konkursutbrottet.

GARANTIER
Experts egna garantier gäller varken för de varor som köpts före konkursen eller för de varor som köpts efter konkursutbrottet. Kunder kan kontakta tillverkaren eller annat tidigare säljled vad avser deras utställda garantier. I de fall ett fel i en vara skulle ha omfattats av Experts egna garantier men inte av tillverkargarantin får kunden istället anmäla ett ersättningsanspråk till konkursförvaltningen enligt nedan.

KREDITKÖP
Köp som gjorts på Expert med hjälp av kreditfinansiering från GE Money Bank påverkas inte av konkursen, avbetalningar ska fortsatt ske till GE Money Bank. Vid fakturafrågor hänvisas till GE Money Bank kundtjänst på telefon nr. 08-559 514 00 alternativt www.gemoneybank.se

PRESENTKORT
Från och med den 19 september 2012 kan Expert inte lösa in presentkort och heller inte sälja fler presentkort. Anspråk på grund av presentkort som inte kan utnyttjas kan anmälas till konkursförvaltningen enligt nedan.

FÖRSÄKRINGAR
Kunder som tecknat trygghetsförsäkring hos Solid Försäkrings AB påverkas inte av konkursen. För frågor om skadereglering kontakta Solid Försäkrings AB:s kundtjänst på telefon nr. 013 - 13 13 13.

FÖRSKOTTSBETALDA VAROR – PÅ INTERNET ELLER I BUTIK
Kunder som har köpt och betalat en vara på internet eller i butik, men ännu inte fått varan levererad, kommer att få varan levererad i de fall varan avskiljts eller på annats sätt individualiserats för kundens räkning vid tidpunkten för konkursutbrottet. Med avskiljande menas att varan inte sammanblandats med konkursboets övriga varor, utan att det klart framgår att varan tillhör kunden genom att varan försetts med märkning eller motsvarande individualiseringsåtgärd.

De kunder som erlagt förskottsbetalning och vars varor inte varit avskiljda, får istället anmäla ersättningsanspråk till konkursförvaltningen enligt nedan. De kunder som förskottsbetalat varor med kreditkort har enligt konsumentkreditlagen rätt att kräva tillbaka pengar från kreditgivaren.

ÅNGERRÄTT VID E-HANDEL
Kunder som beställt varor från Experts e-handelsbutik har ångerrätt i två veckor. Den rätten finns teoretiskt kvar även om företaget går i konkurs, men kan på grund av konkursen inte göras gällande mot Expert, annat än möjligen som en oprioriterad fordran. Om anspråk kan göras gällande mot kreditgivaren vid kreditköp är enligt Konsumentverket oklart.

VAROR SOM LÄMNATS IN FÖR SERVICE/REPARATION
Kunder som lämnat in varor för service/reparation ska i första hand vända sig till den Expertbutik som handlagt serviceärendet för att avhämta varan. De kunder som lämnat in varor, som vid konkursutbrottet finns hos någon av Experts anlitade serviceverkstäder, ska istället kontakta respektive verkstad.

KVITTON
Kunder som önskar kvittokopior kan vända sig till någon av de butiker som fortfarande är i drift. Denna servicefunktion garanteras inte av konkursboet utan kommer att ske i den mån det är praktiskt möjligt. Efter att driften avslutats kan konkursförvaltningen inte tillhandahålla kvittokopior.

KUNDTJÄNST
Experts kundtjänst kommer att hållas öppen under en övergångsperiod. Telefon nr. till kundtjänsten är 08-5010 5060

ANMÄLAN AV ANSPRÅK
Mer informasjon om hur anspråk skal gjöras kommer at leggas ut när konkursforvalter er endelig beslutet av Tingretten

Dold text
Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

Lite OT kanske, sorry isf: Har försökt googla lite angående NÄR rean börjar. Det står att den börjar i 'Helgen', vilket kan vara fredag, lördag och söndag.

Är det någon som har funnit något mer exakt angående vilken dag/tid rean börjar i respektive butik? Eller blir det att ringa butikerna och fråga? (De lär få en del samtal angående detta...)

Butikerna vet lika lite som oss vad det gäller rean, så jag tror inte de kan svara på det. Det är ju konkursförvaltaren som ska komma med beskedet när rean skall börja så alla väntar på besked därifrån.

Permalänk
Sötast

Detta kan bli riktigt nice, om de sänker priserna med säg 40% så blir det ungefär samma pris som online, och då slipper man ju vänta 1-2 dagar på paket!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av NidoKing:

Kan inte låta bli att känna den där bittra eftersmaken. Folk kommer som gamar att fynda när folk går på knäna ut i arbetslöshet.

Var fanns folk/gamarna/kunderna egentligen när de verkligen behövdes? De höga priserna man pratar om var kanske bara en hundralapp och hade kanske kunnats prutats ner.

Visst, det är djungelns lag som gäller, men personalen bakom disken är faktiskt människor de också.

Det är företagets jobb att se till att de har konkurrensaktiga priser. Lyckas de inte med det så ska de inte förvänta sig att alla kommer och handlar hos dem heller.
Det är hos företaget skulden i att personalen blir arbetslösa ligger, inte hos konsumenterna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NidoKing:

Kan inte låta bli att känna den där bittra eftersmaken. Folk kommer som gamar att fynda när folk går på knäna ut i arbetslöshet.

Var fanns folk/gamarna/kunderna egentligen när de verkligen behövdes? De höga priserna man pratar om var kanske bara en hundralapp och hade kanske kunnats prutats ner.

Visst, det är djungelns lag som gäller, men personalen bakom disken är faktiskt människor de också.

Är du inte klok? Folk blir arbetslösa varenda dag i samhället, ska alla sluta handla för det?
Du kan väl börja handla i butiker med överpriser och otrevlig personal om du vill.
Det är aldrig kundens fel att det går dåligt för ett företag. Förutom vissa extrema undantag kanske.